Gå til innhold

Smelte sammen 2 x 250 gb disker ?


Anbefalte innlegg

Selv er jeg en fæn av "Snarvei til D:" ...dette blir jo en egen mappe...

5870736[/snapback]

 

Ja, men hvorfor er masse snarveier noe enklere enn masse stasjonsbokstaver? Problemet med mange drev er at man har mange "foldere" istedet for en stor, snarveier gjør jo ikke dette noe enklere?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lagde en gang et batch-script som gav deg mulighet til å mose flere filstrukturer inn i en mappe ved hjelp av Sym-links (Symbolske linker)..

 

Kort forklart så monterte scriptet mapper fra flere "Kilde-mapper" inn i en "Destinasjons-mappe". Dette forutsatte to ting: 1.Alle filer måtte ligge i undermapper av "Kilde-mappene" 2.Ingen av undermappene i de forskjellige "Kilde-mappene" kunne ha samme navn.

 

Dette er en relativt usikker og dårlig måte å gjøre det på, og det krever at scriptet blir kjørt hver gang mappe-strukturen skal oppdateres. Dette var den eneste måten jeg klarte å samle alle filmene mine i en mappe..

 

Se forøvrig min post vedrørende mounting, symlinks og hardlinks her

Lenke til kommentar

ok, jeg har bestemt meg! det blir raid0 :) noen som kan hjelpe meg gjennom dette ? har aldri vært borti denne delen før og trenger en step by step guide :s (takker på forhånd =) )

 

edit : jeg har 2 identiske 250 gb disker, vil de bli 500 totalt i raid0 ? syns jeg leste dette på wikipedia men er ganske sliten i øynene så må være sikker :ermm:

Endret av Lord Hell
Lenke til kommentar
ok, jeg har bestemt meg! det blir raid0 :) noen som kan hjelpe meg gjennom dette ? har aldri vært borti denne delen før og trenger en step by step guide :s (takker på forhånd =) )

 

edit : jeg har 2 identiske 250 gb disker, vil de bli 500 totalt  i raid0 ? syns jeg leste dette på wikipedia men er ganske sliten i øynene så må være sikker  :ermm:

5886242[/snapback]

Ja, det vil bli 500GB totalt. Har du PATA (IDE) eller SATA-disker?

 

Bare for å klargjøre ryktet om RAID 0 og like disker: De trenger ikke være identiske i kapasitet (antall GB) eller andre specs. Det er slik at den dårligst utstyrte disken setter grensene for ytelse og størrelse, etter hva jeg kan huske. Altså hvis du har en disk på 120GB og en annen på 160GB vil den totale lagringskapasiteten bli på 240GB. En ting er klart, det er en fordel med like disker (de samarbeider bedre).

 

Har ikke satt opp et RAID med SATA-disker ennå, men det burde være en smal sak.

Lenke til kommentar
Har ikke satt opp et RAID med SATA-disker ennå, men det burde være en smal sak.

5890020[/snapback]

Same shit, different wrapping :) Jeg har satt opp RAID på såvel SCSI og PATA som SATA, og det er minimalt med forskjeller. Likevel skal det nevnes at diskene ideelt sett bør spres over flere kanaler/kontrollere dersom mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...