Gå til innhold

Økonomiske sparetips til ny PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pirke på Simen1: Hvorfor sier du først at man skal handle 2 ganger i uka, også i neste stykke regner du med 4 handleturer?  :p

5788588[/snapback]

For å få litt pene tall :p

 

Neida. Det var mer for å illustrere hvor mye mange vanlige folk (som handler 4 ganger i uka) sløser bort på spilleautomater. En reduksjon fra 4 til 2 handleturer vil selvfølgelig hjelpe mye for dem, men det er jo ennå bedre å slutte helt å kaste bort mynter på den måten.

 

Edit: Wohoi. Rundt tall på antall innlegg.

 

Edit: Velkommen til forumet Grishnack. :fun:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Simen1, kan ikke du starte opp en egen tråd hvordan man klarer seg for 100,-/dag i snitt over lengre periode(studenter), utenom faste kostnader og uten tilleggsinntekter ?

Noen prøvekaniner her som kan testes in real live ?

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
Simen1, kan ikke du starte opp en egen tråd hvordan man klarer seg for 100,-/dag i snitt over lengre periode(studenter), utenom faste kostnader og uten tilleggsinntekter ?

Noen prøvekaniner her som kan testes in real live ?

5788939[/snapback]

Det er jo enkleste sak i verden, mange studenter lever på mindre enn dette. Jeg har 6k i måneden ca. 3500 går i faste utgifter, da har jeg ca. 2500 igjen, jeg regner ca. 1500 i mat i måneden og 1000kr på øl, utenom dette så jobber jeg i helgene for å finansiere overklokking og gjerne en flaske eller to med finlandia ;) Jeg har jo da litt ekstra i forhold til det du spør om akkuratt nå, men de to første årene hadde jeg nøyaktig 6k i måneden og da levde jeg på 2000kr til mat og gøy, det går på et vis, men kan jo bli litt kjedelig i lengden ;)

 

artig tråd dette her, beste tipset mitt er å ikke handle på tom mage, samt å skrive handleliste og kutte ut alt godteri og brus. Kaldt vann er faktisk ganske godt. Spaggeti er genialt og en kjøttdeig holder fint til 3 middager. Rimi har også en pizza med tomat og ost på til 10kr elns. et fint måltid.

 

Nudler er også god og billig mat. Et annet godt tips er jo å ikke ha en kjæreste, eksen min var et pengesluk uten like, mens den nåverende dama er mye greiere økonomik :thumbup:

 

En god antenne kan også spare inn internett utgifter :innocent:

 

Det kan også være økononi i å være student uten å ta noen eksamener, rabatter på transport og spesiellt billig tilgang til treningssenter er store fordeler.

 

Siste men ikke minst så kan man finne mye god hw på lagersalg hos psdata, komplett har også noen gode dealer innomellom men er jevnt over mye dyrere på demo varer.

Lenke til kommentar
Simen1, kan ikke du starte opp en egen tråd hvordan man klarer seg for 100,-/dag i snitt over lengre periode(studenter), utenom faste kostnader og uten tilleggsinntekter ?

Noen prøvekaniner her som kan testes in real live ?

5788939[/snapback]

Det er jo enkleste sak i verden, mange studenter lever på mindre enn dette. Jeg har 6k i måneden ca. 3500 går i faste utgifter, da har jeg ca. 2500 igjen, jeg regner ca. 1500 i mat i måneden og 1000kr på øl, utenom dette så jobber jeg i helgene for å finansiere overklokking og gjerne en flaske eller to med finlandia ;) Jeg har jo da litt ekstra i forhold til det du spør om akkuratt nå, men de to første årene hadde jeg nøyaktig 6k i måneden og da levde jeg på 2000kr til mat og gøy, det går på et vis, men kan jo bli litt kjedelig i lengden ;)

 

5789354[/snapback]

 

Hva med sko og klær osv. ?

Lenke til kommentar
beste tipset her :p dropp øl og andre unødvendige nytelsesmidler :tease:

5790139[/snapback]

 

 

øl er IKKE på lista over fy produkter :nei:

 

 

Et annet godt tips er jo å ikke ha en kjæreste, eksen min var et pengesluk uten like, mens den nåverende dama er mye greiere økonomik[/quote

 

som un0kai sier, dame valg er et ytterst strategisk valg.... allt står og faller her.

Lenke til kommentar
Simen1, kan ikke du starte opp en egen tråd hvordan man klarer seg for 100,-/dag i snitt over lengre periode(studenter), utenom faste kostnader og uten tilleggsinntekter ?

Noen prøvekaniner her som kan testes in real live ?

5788939[/snapback]

Det er jo enkleste sak i verden, mange studenter lever på mindre enn dette. Jeg har 6k i måneden ca. 3500 går i faste utgifter, da har jeg ca. 2500 igjen, jeg regner ca. 1500 i mat i måneden og 1000kr på øl, utenom dette så jobber jeg i helgene for å finansiere overklokking og gjerne en flaske eller to med finlandia ;) Jeg har jo da litt ekstra i forhold til det du spør om akkuratt nå, men de to første årene hadde jeg nøyaktig 6k i måneden og da levde jeg på 2000kr til mat og gøy, det går på et vis, men kan jo bli litt kjedelig i lengden ;)

 

5789354[/snapback]

 

Hva med sko og klær osv. ?

5790021[/snapback]

kommer jo helt ann på hvor mye vekt man legger på det, jeg kjøper utelukket på salg og klarer meg lenge med ett par sko, så jeg bruker vel kansje 2000 i året på det, nå er jo jeg ferdig utvokst og har mye fra før så det kan jo lett brukes mye mer også da. Men jeg gir egentlig totalt faen i hvordan jeg ser ut så lenge jeg synes det ser bra ut, bruker enda 3-4år gamle bukser med masse hull, lapper man den med noen freshe farger så ser man jo enda kulere ut i mine øyne. Jeg klipper håret mitt selv når det trengs, og går for en laid back stil (boms) :thumbup:

 

edit: men som sagt så jobber jeg jo endel utenom nå da nettopp fordi det er kipt å måtte tenke på hva men bruker hele tiden, poenget mitt var vel bare at det går fint ann, men men foretreker jo å ha en litt mer romslig økonomi såklart...

Lenke til kommentar
Angående panting så kan det være et triks å gå innom et par autitorium\klasserom på studiestedet og samle flasker. Ingen problem å finne 50 flasker på 10 min.

5790276[/snapback]

Jeg velger å sette strek sånn ca. der, selv om jeg ser ut som en boms så betyr det ike at jeg oppfører meg som en :p

 

hehe, neida det høres ut som en god plan selv om jeg hadde følt meg ganske utilpass med å gjøre det, så ser jo timelønna unektelig fristendes ut...

Lenke til kommentar
Jeg klipper håret mitt selv når det trengs, <...>

5790243[/snapback]

Samme her. Har ikke klipt meg hos frisør på 8-10 år. Man kan trygt si at klipperen jeg kjøpte for ca 400 kr den gangen har betalt seg. :yes: Men jeg har forståelse for at dette tipset ikke passer alle. Meg passer det i hvertfall utmerket siden jeg har ganske lite hår og dermed få valgmuligheter til frisyrer. Blir det mer enn noen få cm så ser det ikke ut. Derfor foretrekker jeg å holde det på 3-10 mm.

Lenke til kommentar
Jeg klipper håret mitt selv når det trengs, <...>

5790243[/snapback]

Samme her. Har ikke klipt meg hos frisør på 8-10 år. Man kan trygt si at klipperen jeg kjøpte for ca 400 kr den gangen har betalt seg. :yes: Men jeg har forståelse for at dette tipset ikke passer alle. Meg passer det i hvertfall utmerket siden jeg har ganske lite hår og dermed få valgmuligheter til frisyrer. Blir det mer enn noen få cm så ser det ikke ut. Derfor foretrekker jeg å holde det på 3-10 mm.

5790938[/snapback]

 

 

Hvorfor ikke spare inn på tannkrem og såpe også?

Og bare handle på fretex?

 

 

Det er ikke rart det er marked for folk som holder sjekkekurs :)

Lenke til kommentar
For oss som studerer ved NTNU Gløshaugen er det titt og ofte bedriftspresentasjoner, der næringslivet forteller om seg selv og hva de driver med og prøver å rekruttere studenter. Da vanker det ofte mat og pils etterpå. To slike i uka, og vips har du spart masse penger.

5787688[/snapback]

 

Ja, bedpresser er gunstig, mange av de nå om dagen også. Så kan man bruke selve presentasjonen på å rette øvinger eller noe annet :)

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke spare inn på tannkrem og såpe også? Og bare handle på fretex?

 

Det er ikke rart det er marked for folk som holder sjekkekurs :)

5791700[/snapback]

Jeg vet ikke hvor du vil med dette, men jeg tror det spiller svært liten rolle om det er jeg eller frisøren som friserer meg. Resultatet blir like bra i begge tilfeller. Og jeg anser det ikke som å "spare på hygiene" å gjøre jobben selv (oftere) enn å gå til frisøren. Du skal få se min flotte selvklipte frisyre når du kommer oppover til Trondheim til sommeren, så kan du bedømme selv :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...