Gå til innhold

Bugs i Opera


Toset

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For at det skal være sagt, dette var en oppgave av 11. Og å finne bugen var bare en del av en del av denne ene oppgaven. I tillegg fant jeg 2 selv og gjorde ferdig hele oppgaven uten hjelp, samt leverte den for ca en uke siden :)

 

Men ja, hadde jeg for eksempel lagt ut hele oppgaven og bedt andre gjøre den for meg hadde det jo vært fint lite poeng. Det var bare at jeg fant kun bugs som allerede var rapportert en stund, og fryktet litt at oppgaven ville ta for lang tid. Som jeg forsto det var hovedpoenget å få vist at jeg klarer å skrive testrapporter og være istand å gi andre instruksjoner til å teste ut buggen selv.

 

Å finne nye urapporterte bugs uten å vite hvor man skal lete er ikke det letteste, og selv om jeg søkte på en jobb som en produkt-tester, vil ikke det si at jeg kan alt fra før. Store deler av enhver jobb er å lære seg nye ting, og da bruker man de hjelpemidlene man har tilgjengelig. Selvsagt prøvde jeg det selv, men om man sitter fast er det vel bedre å spørre litt om hjelp, komme seg videre og fullføre oppgaven, fremfor å stange hodet i veggen og ikke komme noen vei?

Lenke til kommentar

Argg, jeg skulle ha sett dette litt før, rapporterte nettopp en skikkelig vegglus av en crash (fullt reproduserbar).

 

Redigering:

I 8.53 build 7722:

1.

Når du åpner instillinger-vinduet kan du ikke trykke på noe annet i Opera. Men, hvis du åpner utseende-vinduet først, og deretter instillinger-vinduet kan du fortsatt trykke på ting i utseende-vinduet. Trykk nå i utseende-vinduet så det blir aktivt. Så trykker du et sted i Opera, for eksempel på en verktøylinje. Tittellinja på utseende-vinduet blinker. Det korrekte ville vært at tittellinja på instillingsvinduet blinket, da det er dette vinduet som hindrer deg i å klikke.

 

2.

Hjelp -> Om Opera. Høyreklikk og velg kontroller kildekode. Siden har hele 19 feil. :!:

 

3.

Hvis du holder musa helt i ro og scroller med piltastene og musepila lander oppå en link skifter ikke musepila til en hånd før du rører på musa.

Endret av tsg1zzn
Lenke til kommentar
Argg, jeg skulle ha sett dette litt før, rapporterte nettopp en skikkelig vegglus av en crash (fullt reproduserbar).

 

Redigering:

I 8.53 build 7722:

1.

Når du åpner instillinger-vinduet kan du ikke trykke på noe annet i Opera. Men, hvis du åpner utseende-vinduet først, og deretter instillinger-vinduet kan du fortsatt trykke på ting i utseende-vinduet. Trykk nå i utseende-vinduet så det blir aktivt. Så trykker du et sted i Opera, for eksempel på en verktøylinje. Tittellinja på utseende-vinduet blinker. Det korrekte ville vært at tittellinja på instillingsvinduet blinket, da det er dette vinduet som hindrer deg i å klikke.

 

2.

Hjelp -> Om Opera. Høyreklikk og velg kontroller kildekode. Siden har hele 19 feil. :!:

 

Her  sier det at den er valid XHTML

 

3.

Hvis du holder musa helt i ro og scroller med piltastene og musepila lander oppå en link skifter ikke musepila til en hånd før du rører på musa.

5832626[/snapback]

 

Kjent bug :-)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hai jeg prøvde dette i opera 5.1 og har prøvd i betaen nå.

Kan dere se om dere ser noen feil jeg har gjort i bildet?

 

For etter at jeg klikker ok, og skal laste ned en torrent så får jeg fortsatt spørsmål om hvor jeg vil lagre osv.

 

Jeg vil jo at det bare skal være "klikk" og opera laster ned fila der jeg har spesifisert.

 

Klikker jeg meg inn på innstillingene for denne fila så er det jeg har gjort vekk.

 

edit: storebror fant ut at dette fungerte når han gikk inn på mine dokumenter, i opera, men ikke når han klikka en link på en webside. det var ikke med betaen, men alikavel, er sikkert slik på betaen og..og nå gidder jeg ikke teste mer for ejg vil sove. god natt.

 

har det noe med html som ikke er på talefot med opera?

post-9909-1145918192_thumb.jpg

Endret av Åsmund
Lenke til kommentar

er vel ikke en bug, men opera 9 beta (windows versjon) prøver å bruke en eller annen obskur plugin til å spille av mp3-filer.. noe som ikke funker.

 

Derfor må jeg inn i instillingene og eksplisitt fortelle Opera at musikkfiler skal avspilles i maskinens standard musikkavspillingsprogram..

 

Er vel ikke overraskende at jeg ønsker å spille av musikk i et musikkavspillingsprogram - derfor burde ikke dette være nødvendig.

 

Har også et problem med opera på universitetets linux-maskiner:

når jeg prøver å laste ned pdf-dokumenter får jeg beskjed om at nedlastingen ble avbrutt og ikke fullført. Likefullt åpnes pdf-fila (uten feil), og filen åpnes like godt i både default pfd-viser + adobe acrobat reader... litt plagsomt innimellom :/

Jeg har prøvd 1000-vis av ganger å fortelle opera at pdf-filer kun skal åpnes i adobe acrobat, men men...

Dette gjelder altså Opera 8.5, en eller annen linux versjon (husker desverre ikke hvilken)

Lenke til kommentar

Det er ikke en bug. Opera har gjort det slik for å gjøre hurtigtastene lik de i andre nettlesere.

Changelog

Changed keyboard shortcuts for closer cross-browser compatibility:

Ctrl+T replaces Ctrl+N for opening a new tab.

Ctrl+N opens a new browser window.

Ctrl+D and Ctrl+Shift+D replace Ctrl+T and Ctrl+Shift+T, respectively, for adding pages to bookmarks.

Ctrl+B can be used instead of Ctrl+D for paste-and-go.

Added keyboard shortcut Ctrl+Enter to auto complete "www" and "com" when used in the address field.

Lenke til kommentar

opera 9 beta, uten mail-oppsett:

 

start et abbonement på en rss-kanal, f.eks desktopteam.

 

når man legger inn feeden dukker det opp en feed-meny-knapp øverst. (ved siden av file, edit, view, navigation osv..). Men nå har dette menyvalget forsvunnet.

 

enten forsvant knappen ved omstart av programmet, eller ved å legge i ny build. ikke vet jeg.

det artige er at jeg fortsatt abbonerer på feedene - jeg har bare ikke tilgang til å sjekke de. (med unntak når de spretter opp nederst til høyre, fordi det har blitt lastet ned en ny feed)

Lenke til kommentar

jau, er sikkert en feil i oppsettet her. har også innstalert utallige antall builds oppå verandre, og mulig feedene forsvinner da?

 

bruker build 8333 nå.

 

har lagt ved et forklarende bilde, samt noe rart som egentlig ikke er en bug, men mer pirkefeil i design

post-70441-1146088095_thumb.png

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar

Jeg har rapportert den buggen til Opera. Grunnen til at det virker i Opera 8.5 er at Opera 9 har lagt til compatible mode, som man kan lese mer om her: http://www.opera.com/support/search/supsearch.dml?index=827

Det er tydligvis compatible mode som lager denne buggen, så hvis man setter History mode tilbake til sånn det var før, altså at siden alltid kommer opp med en gang så virker det.

Lenke til kommentar
jau, er sikkert en feil i oppsettet her. har også innstalert utallige antall builds oppå verandre, og mulig feedene forsvinner da?

 

bruker build 8333 nå.

 

har lagt ved et forklarende bilde, samt noe rart som egentlig ikke er en bug, men mer pirkefeil i design

post-70441-1146088095_thumb.png

5995031[/snapback]

 

 

Ser ut som om du har et custom oppsett der ja.. Gå til Preferences/advanced/Toolbars og velg default

Lenke til kommentar
Jeg har rapportert den buggen til Opera. Grunnen til at det virker i Opera 8.5 er at Opera 9 har lagt til compatible mode, som man kan lese mer om her: http://www.opera.com/support/search/supsearch.dml?index=827

Det er tydligvis compatible mode som lager denne buggen, så hvis man setter History mode tilbake til sånn det var før, altså at siden alltid kommer opp med en gang så virker det.

5995456[/snapback]

 

Laster Opera på nytt igjen på sider den ikke skal? Husk hvis noen sider har visse onload eventer vil den laste på nytt.. Skjer på f.ex gmail.. Men skal ikke laste på nytt her i forumet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...