Gå til innhold

UPS krever jeg betaler toll for sendingstjenesten.


Anbefalte innlegg

Mottok for en knapp uke siden en pakke sendt fra Spania til Trondheim med UPS. I dag fikk jeg et brev fra UPS der de krevde at jeg betalte 204 kroner i noe de kalte 'utleggsprovisjon' og mva av denne. Verdien på produktet jeg kjøpte var 25 Euro, noe som akkurat kommer under tollgrensen. Likevel mener de jeg må betale toll for hele sulamitten, altså verdien på pakken og det shippingen med UPS koster, som tilsammen blir 47Euro.

 

Jeg ringte UPS og de mente at jeg måtte betale toll på shippingen også siden det var en servicetjeneste. Synes dette var høyst merkverdig, ettersom tjenesten i seg selv kostet 22Euro. Betyr det at man for å unngå tollavgift høyst kan sende en pakke med dem til en verdi av 3Euro, ettersom tollgrensa er på ca 25Euro, 200kr? Posten opererer iallefall ikke med dette prinsippet! Der er det KUN varens verdi som fortolles.

 

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne juridisk evt. noen form for skriftlig bevis for å motbevise at det må tolles på en slik shippingtjeneste? Føler at jeg blir lurt her. Håper på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I.h.t tollvesenet skal ikke transport/portoutgifter legges til varens verdi så lenge denne er under 200 nok,-. men...

Hvilken valutakurs bruker tollvesenet? 25 Euro er feks. pr. idag 200,- nok, noe som vil si at varen skal fortolles. Hvordan tollvesenet beregner valuttakursen vet jeg ikke, men at denne kan avvike fra valutakursen den dagen som varen ble fortollet eller kjøpt er ingen utenklighet.

Har du også sjekket at det er satt riktig verdi på pakka eller om det er satt noen verdi i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Jeg vet at ups har verdien på pakken, 25Euro... det ligger veldig nærme 200, men problemet her er vel mer at ups påstår at prisen på deres tjeneste skal inngå i tollavgiften og kaller den totale avgiften 'utleggsprovisjon', noe den vanlige mann i gata ikke kan forstå betyr fortolling av ALT.

Sjekket toll.no og fant kursen på den aktuelle perioden. Varens totale pris ble nøyaktig 200,50,-. Derfor kan jeg gå med på at jeg kan betale toll på varen alene.

 

§9.2
Tollverdien skal også omfatte:
a)	transportkostnaden for de innførte varer til innførselsstedet. Som innførselssted anses det tollsted eller den tollstasjon hvor varen er utlosset eller avlastet eller eventuelt det første tollsted eller den første tollstasjon hvor varen tidligere faktisk kunne ha vært utlosset eller avlastet;
b)	kostnader for lasting og håndtering som er forbundet med transporten av de innførte varer til innførselsstedet; og
c)	forsikringskostnader.

 

Transporten til innførselsstedet er allerede betalt ettersom ups gjør dette selv på omlastningsterminalene. Skal loven (pkt a)) tydes som om dette er tilleggskostnader ved tilfeller der de må sende pakken videre til tollvesenet for at de skal fortolle den? Videre behandlingskostnader kan jeg akseptere, men å betale for en tjeneste jeg allerede har betalt for synes jeg er totalt urimelig, jeg betaler jo mer i toll enn for produktet jeg sitter igjen med. Ved sending med posten betaler man jo kun tollen for varen og behandlingskostnad...

 

Må ærlig si at jeg blir litt småsnurrete av å lese alle disse paragrafene som til tider virker motsigende og forvirrende. Er det noen som VET at de 22Euroene som UPS tar for sendingen IKKE skal taes med i tollberegningene?

Lenke til kommentar

Er du sikker på at det er TOLL du har fått regning på, og ikke bare Mva og UPS's gebyr?

Jeg har flere ganger fått varer fra USA med UPS. Til dags dato har jeg aldri betalt annet enn Mva og gebyret.

 

Valutakursen er aldri dagens kurs, men en eller annen form for ukesgjennomsnitt.

 

Et tips, er å be avsender sette en litt lavere verdi på varene i "invoice'n", da betaler du mindre Mva.

:thumbup:

 

Edit: Trykkleif

Endret av Autofil
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Ok en stund siden dette, men jeg har også hatt dårlige erfaringer med UPS på akkurat dette.

Jeg bestilte en vare fra Amazon i Storbritannia som ikke kom frem tilslutt med vanlig post i romjula. Jeg tok da kontakt med Amazon for å sende varen på nytt og denne gangen sendte de med UPS. Jeg betalte under 20 pund inkludert frakt for den opprinnlige forsendelsen som ikke kom frem (den kom frem en stund etterpå faktisk), de plasserte da en fiktiv ordre på 0 pund for den nye forsendelsen. Spillet kom til landet og var godt fornøyd med Amazons kundeservice. Baksmellen kom en tid etter på hvor de skulle ha 270 kroner i gebyrer for moms og "utleggsprovisjon"...

Har klaga men de hevder at varen var verdt over 500 kroner, men der driter de seg ut. Det sto selv ikke på regninga jeg fikk fra UPS.

Man bør unngå det møkkaselskapet for alt de er verdt, de er riktignok raske på levering men roter når det gjelder fortolling på varer som klart er under 200 kr.

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...