Gå til innhold

NITH - verdt pengene?


Anbefalte innlegg

Hi there!

 

Jeg har snakket med en god venn av meg på MSN for noen dager siden og han ga meg litt bad news, for å si det mildt. Det han sa var at han har snakket med rådgiveren på skolen sin om høyskoler, og hun sa at private høyskoler ikke er så veldig positivt. hvorfor? vel, fordi (ifølge henne) bedriftene ikke er så veldig kjente med privat sektor, og velger folk med statlig høyskole utdanning fremfor de med privat.

 

Vel....det er litt for sent for min del, siden jeg har fått og svart på kontrakten fra NITH. Så jeg er så godt som inne (må bestå generell studiekompetanse og 2MX, noe jeg tror jeg gjør uten særlig problemer).

 

En annen ting rådgiver på skolen MIN sa at private høyskoler må godkjennes av NOKUT (www.nokut.no). Det er visst viktig, så vidt jeg forstod det.

 

Spørsmålet er: er jeg "kjørt" med NITH eller ikke? Jeg har tenkt meg Spillprogramering, og det koster 150k for 3år (for Bachlor graden). Det er liksom ikke så veldig beroligende å vite at den investeringen kan gå stort sett rett vest, bare pga jeg gikk på en privat høyskole.

 

Er det noen som har kjenskap med NITH? Evt noen som vet noe om hva "spill-bedrifter" legger vekt på?

 

På forhånd, takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har karakterene til det, ville jeg anbefale deg å ta ingeniør utdanning innen IT. Gjerne ved en statlig høgskole/universitet. Dette er nok tryggere med tanke på fremtidig jobb. Med tanke på jobb i spillindustrien så er kompetanse første pri, altså står du på og får topp karakterer så kan sikkert NITH være bra også. Nesten like viktig er det å skaffe seg bra kontakter under studiet. Altså være sosial, forsøke å få sommerjobb som er relevant etc.

 

Det burde vel ikke være umulig å komme seg ut av kontrakten, tviler på at de vil ha umotiverte studenter. Ellers får du bare stryke med vilje på opptaksprøven.

Lenke til kommentar
Jeg har snakket med en god venn av meg på MSN for noen dager siden og han ga meg litt bad news, for å si det mildt. Det han sa var at han har snakket med rådgiveren på skolen sin om høyskoler, og hun sa at private høyskoler ikke er så veldig positivt. hvorfor? vel, fordi (ifølge henne) bedriftene ikke er så veldig kjente med privat sektor, og velger folk med statlig høyskole utdanning fremfor de med privat.
Den rådgiveren kan ta seg en bolle. Å si at private høgskoler ikke er positivt er, for det første, en stor generalisering, og for det andre, ren bullshit. Enhver bedrift med nogenlunde oppegående ansatte har også god peiling på private skoler.

 

En annen ting rådgiver på skolen MIN sa at private høyskoler må godkjennes av NOKUT (www.nokut.no). Det er visst viktig, så vidt jeg forstod det.
Aldri hørt om før, men en rask sjekk på hjemmesiden viser at NKI er godkjent. NKI omfatter som kjent NITH, NA og NKI Fjernundervisning.

 

Spørsmålet er: er jeg "kjørt" med NITH eller ikke? Jeg har tenkt meg Spillprogramering, og det koster 150k for 3år (for Bachlor graden). Det er liksom ikke så veldig beroligende å vite at den investeringen kan gå stort sett rett vest, bare pga jeg gikk på en privat høyskole.

Ingen grunn til uro. NITHs spillprogrammering er allerede blitt norges mest kjente spillstudie - og det før de har kommet skikkelig i gang. Mine erfaringer fra NITH (dog, ikke fra spillstudiet) tilsier at du kommer til å få noen fine studieår og en høyst brukbar og relevant utdanning.

Endret av Loomy
Lenke til kommentar
Jeg har snakket med en god venn av meg på MSN for noen dager siden og han ga meg litt bad news, for å si det mildt. Det han sa var at han har snakket med rådgiveren på skolen sin om høyskoler, og hun sa at private høyskoler ikke er så veldig positivt. hvorfor? vel, fordi (ifølge henne) bedriftene ikke er så veldig kjente med privat sektor, og velger folk med statlig høyskole utdanning fremfor de med privat.
Den rådgiveren kan ta seg en bolle. Å si at private høgskoler ikke er positivt er, for det første, en stor generalisering, og for det andre, ren bullshit. Enhver bedrift med nogenlunde oppegående ansatte har også god peiling på private skoler.

 

En annen ting rådgiver på skolen MIN sa at private høyskoler må godkjennes av NOKUT (www.nokut.no). Det er visst viktig, så vidt jeg forstod det.
Aldri hørt om før, men en rask sjekk på hjemmesiden viser at NKI er godkjent. NKI omfatter som kjent NITH, NA og NKI Fjernundervisning.

 

Spørsmålet er: er jeg "kjørt" med NITH eller ikke? Jeg har tenkt meg Spillprogramering, og det koster 150k for 3år (for Bachlor graden). Det er liksom ikke så veldig beroligende å vite at den investeringen kan gå stort sett rett vest, bare pga jeg gikk på en privat høyskole.

Ingen grunn til uro. NITHs spillprogrammering er allerede blitt norges mest kjente spillstudie - og det før de har kommet skikkelig i gang. Mine erfaringer fra NITH (dog, ikke fra spillstudiet) tilsier at du kommer til å få noen fine studieår og en høyst brukbar og relevant utdanning.

5768895[/snapback]

 

*puste lett ut* du har letta meg noe utrolig nå.

 

Jeg har faktisk vært litt "tank" og ringte til Funcom og spurte rett ut om det var sant eller ikke, og hvilken stilling tar dem til det. Karen sa: "er du god, får du jobb" Enkelt og greit.

 

Jeg har ett mål, som er utrolig høyt, og jeg har bestemt meg at jeg skal klare det. Det er så utrolig mye som skal stemme for at jeg skal få det til, og jeg føler jeg brenner ut snart :p Jeg hadde tenkt meg å jobbe for Starbreeze, EA Games, Bungee o.l. Første prioritet er Crytek, fordi jeg har utrolig respekt for CryEngine og har sterk tro på den.

 

La oss se om jeg greier å "pull that off".

Lenke til kommentar

Jeg skal selv starte på NITH til høsten (Oslo), og kjenner flere som skal det, har og snakket med mange som jobber i dag og ingen har noe negativt å si om NITH; forruten at det er dyrt da.

 

Men siden vi nå får dekket alt det koster av lånekassen som lån, gjør jo det at vi slipper å jobbe bort hele fritiden og da blir det jo litt greiere. :)

Lenke til kommentar
Jeg skal selv starte på NITH til høsten (Oslo), og kjenner flere som skal det, har og snakket med mange som jobber i dag og ingen har noe negativt å si om NITH; forruten at det er dyrt da.

 

Men siden vi nå får dekket alt det koster av lånekassen som lån, gjør jo det at vi slipper å jobbe bort hele fritiden og da blir det jo litt greiere. :)

5809194[/snapback]

 

nei men, jøss? kanskje jeg får den æren av å møte selveste Ueland? :hmm::D

 

Angående lånekassen, så er jeg i en litt spesiel situasjon med lovverket, slik at jeg ikke får tatt et lån. Men det blir ikke noe problem. Jeg har regna ut at om jeg jobber 2-3 dager i uka, med 100kr/timen, vil det være 0 problem å betalle for meg :)

 

Jeg har også søkt på Rena (hedmark). Om jeg kommer inn der, så tar jeg det. Det er flere grunner:

 

- en utrooolig god veninne av meg går der

- jeg sier ikke "nei takk" til nytt miljø og nye mennesker

- det blir billigere :)

 

Vi får se hva det blir av det :) Tusen takk for svar, folkens. Jeg trengte virkelig å få den saken ordna.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

NITH krever etter min erfaring mye egeninnsats. Det er egentlig lagt opp til lite forelesninger, og obligatoriske oppgaver er lett å flyte gjennom uten å kunne noe. Det er først på det siste året du får svi hvis du ikke har fulgt med i timen, men dessverre viser det seg at det er mange som klarer å fly gjennom også her uten å ha en anelse om hva man driver med. Det trekker litt ned i mine øyne, og jeg sliter faktisk med en gruppe døgenikter som ikke har noe på en høgskole å gjøre på gruppa mi. Nå tar jeg kun ett fag (er ferdi med ale annet) og jeg klarer meg bra pga erfaring, men gruppa trekker hardt ned..

 

Poenget mitt er at du må legge inn en god del egeninnsats og bruke noen timer på skolen etter forelesning selv om det bare er to timer forelesning hver dag (det var det da jeg gikk der på heltid i alle fall). Det er slik du faktisk lærer noe og har en sjanse til å imponere noen etter tre år. Hvis ikke så klarer du deg sikkert helt fint gjennom skolen, men står igjen med masse lån og null peiling på IT.

 

Når det er sagt så foretrkker jeg NITH framfor universiteter. Hos NITH er man en kunde som belater og kan sette krav. Man føler virkelig at forelesere og veiledere er der for å hjelpe deg også utenfor auditoriet. Døra til "lærerværelset" er alltid åpen (vel, du må ha adgangskort :p ) og man får alltid hjelp når man oppsøker en foreleser.

Lenke til kommentar

De som er i tvil om studiene rundtomkring er gode nok osv. bør ta det helt med ro. Det aller viktigste når du skal søke jobb etterpå er hvordan du fremstår som søker og hvilke referanser du har. Det er alltids noen som har noen meninger om visse skoler og linjer, men det kan slå ut i begge retninger. Navnene på fagene sier noe om din kompetanse, du sier noe på CV'en om hva du kan og referansene bekrefter dette. Om du gikk på skole A eller B teller lite i dette landet. I tillegg endrer de fleste linjer seg så ofte at en som legger skole til grunn etter min mening er langt ute og sykler.

 

NITH kan nok være litt mindre kjent, men få som ansetter kjenner utdanningene godt nok til å si noe om kvaliteten. I tillegg er min erfaring at personlige egenskaper er langt viktigere enn fagene i seg selv. Har du gode karakterer viser det at du er flink, og siden en arbeidsgiver må uansett bruke mye tid og ressurser på å lære deg opp så det er viktig at du faktisk kan lære og at du forstod den basisen utdanningen matet deg med...

Lenke til kommentar

Er ikke private høgskoler (som NITH, eller dph som den var kjent for å hete) for de som ikke kommer inn på kommunale høgskoler. Å betale mye på NITH for å bli noe du kan bli gratis et annet sted er vel ikke veldig smart, er det vel? Ikke svar med høyere nivå osv. NITH kan ikke, og vil aldri matche NTNU.

Endret av torkelma
Lenke til kommentar
Er ikke private høgskoler (som NITH, eller dph som den var kjent for å hete) for de som ikke kommer inn på kommunale høgskoler. Å betale mye på NITH for å bli noe du kan bli gratis et annet sted er vel ikke veldig smart, er det vel? Ikke svar med høyere nivå osv. NITH kan ikke, og vil aldri matche NTNU.

5858415[/snapback]

Jeg opplevd det som et lite problem. NITH har hatt en del pappagutter fra vestkanten eller Norstrand (beklager den geografiske stigmatiseringen, men den er overraskende nøyaktig) som helt klart ikke har hatt noe på en IT-høgskole å gjøre. Allikevel er dette problemet relativt lite da de fleste detter av etter et år - selvfølgelig på grunn av "elendige forelesere" og "tullete pensum". Dessverre er det noen som blir hengende igjen og skaper trøbbel for gruppene sine hele skoletiden..

 

Når det gjelder å betale for noe man får andre steder er jeg litt uenig. DPH/NITH har alltid framstått for meg som en mer praktisk rettet skole. Jeg vil dra en paralell til VGS og kalle NITH for IKT driftsfag mens andre høgskoler er allmenfag. Basert på egen erfaring og det jeg ser på kompiser på andre høgskoler er at NITH er mye mer praktisk anlagt. Dette har stemt også etter at både jeg og mine venner har gjort oss ferdig med skolen og kommet oss ut i jobb. Jeg føler at jeg sitter med bedre kort i forhold til en praktisk jobb, som drift og konsulentvirksomhet enn en kompis fra HIO.

 

NTNU kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke kjenner skolen, men jeg vil ikke påstå at det er mulig å sammenligne f.eks. en siv.ing. derfra med så mange linjer på høgskoler. Hva angår de andre linjene på NTNU vet jeg ikke, men jeg har inntrykk av at det er siv.ing-ene NTNUs rykte lever på...

 

Spar meg forresten med flåsete kommentarer om hvilken skole som er best. NTNU er ikke bedre enn det du gjør det til - de samme gjelder alle andre skoler. Du høres ut som en halvferdig siv.ing. og selv om de/dere har et (i mine øyne overdrevent) godt rykte nær sagt uavhengig av karaktere så er andelen av hovne drittsekker på det studiet urovekkende høyt...

 

PS: dette er ikke en diskusjon om hvorvidt NTNU og siv.ing-er er best, så la oss gi oss der :)

Endret av enden
Lenke til kommentar

Hei

 

Selv har jeg gått igjennom NITH sitt studium og er knakende fornøyd med det. Ja, det koster penger, men du får også noe igjen for dette. Lærer evaluering som resulterer i at de lærerne som er der når du begynner er godkjent av fjorårets kull etc.

 

Etter 3 år på NITH gikk jeg og noen andre videre med Master studie på Brunel i London. Vi sitter alle i jobb og det tok oss ikke mer enn 2-6 uker får alle jobbet innenfor det vi ville. Spillutvikling, integrasjon, mobilteknologi, pda- utvikling og andre generelle programmerings jobber.

 

Har ikke et vondt ord å si om NITH, men det er som på alle andre skoler vil du ikke drive med det du studerer blir du ikke flink og da vil du heller ikke få drømmejobben.

Endret av thorsan
Lenke til kommentar
Jeg har ett mål, som er utrolig høyt, og jeg har bestemt meg at jeg skal klare det. Det er så utrolig mye som skal stemme for at jeg skal få det til, og jeg føler jeg brenner ut snart :p Jeg hadde tenkt meg å jobbe for Starbreeze, EA Games, Bungee o.l. Første prioritet er Crytek, fordi jeg har utrolig respekt for CryEngine og har sterk tro på den.

 

Brenner ut, ja. Føler du for det skal du allerede nå vurdere om dette er noe for deg ;-)

 

Artikkel om FunCom og En blog av kona til en EA Games ansatt. Ikke for å skremme, men slik at dere vet litt om hva dere kan gå til når det gjelder spillbransjen.

Lenke til kommentar
Jeg har ett mål, som er utrolig høyt, og jeg har bestemt meg at jeg skal klare det. Det er så utrolig mye som skal stemme for at jeg skal få det til, og jeg føler jeg brenner ut snart :p Jeg hadde tenkt meg å jobbe for Starbreeze, EA Games, Bungee o.l. Første prioritet er Crytek, fordi jeg har utrolig respekt for CryEngine og har sterk tro på den.

 

Brenner ut, ja. Føler du for det skal du allerede nå vurdere om dette er noe for deg ;-)

 

Artikkel om FunCom og En blog av kona til en EA Games ansatt. Ikke for å skremme, men slik at dere vet litt om hva dere kan gå til når det gjelder spillbransjen.

5863136[/snapback]

 

holy ouch..... Blæh, får håpe jeg slår meg ned på ett "rolig sted", hvor jeg kan jobbe normalt, uten såkalte Funcom tendenser... Men jaja, jeg kan ikke si noe med 100% sikkerhet. jeg bare håper på at det ordner seg. gjør det ikke....har jeg kasta 150k ut av vinduet :p Det er ikke så hyggelig tanke, men er kanskje verdt ett forsøk.

Lenke til kommentar
IT er ikke en 9 til 4 jobb, om du tror tanken på det. Selvfølgelig ikke like ekstremt som i nevnte linker, men det er en tid for når du jobber og tid du må bruke for å lære deg nye ting og vedlikeholde kunnskapen.

5864027[/snapback]

"Økonomimedarbeider er ikke en 9 til 4 jobb" <-- ca like saklig uttalelse.

 

Jeg jobber som systemkonsulent med IT-drift og jobber 08:30 - 16:00 med noen sjeldne tilfeller av overtid. Andre jeg kjenner jobber 30 timer overid i uka i perioder. Det er med andre ord ganske bra gjort å sette hele IT-bransjen i en og samme bås. Skylapper - nei det har vi ikke sett.

Lenke til kommentar

"IT er ikke 9 til 4 jobb" veeel... Nå snakker jeg om spillprogramering og design. Jeg vet ikke hva arbeidstiden i den bransjen er, men jeg tipper at det varierer fra studio til studio. You just never know. Men jeg bare håper at sosiallivet mitt ikke forsvinner :p NOE tid for meg selv trenger jeg jo.

Lenke til kommentar

Kan ikke bli enklere.. Nei, NITH er ikke verdt pengene og kan ikke sammenliknes med institusjoner som NTNU, UIO og UIB (som driver med intensiv forskning innen for eksempel IT).

 

Jeg vil heller bli forelest av en person som har en doktorgrad i emnet enn en laerer som bruker samme tekstboka hvert aar.

Lenke til kommentar

Det var da veldig generaliserende :dontgetit:

Har du noen egen erfaring med NITH eller bare kjører du på med de stereotypiske inntrykk du tror du har?

 

Hvem sier at ingen NITH-forelesere har doktorgrad? Hvem sier at de bruker samme lærebok hvert år, og ikke minst, hva har doktorgrad med utskiftning av lærebøker å gjøre? FYI så er 9 av 10 av mine lærebøker maks 2-3 år gamle (og da regner jeg med bøkene jeg brukte i fjor!).

 

Men ja, jeg er enig i at NITH på mange måter ikke kan sammenlignes med UIO, UIB osv. Disse har en mye mer forskningsrettet undervisning, mens NITH er mer tilpasset arbeidsmarkedet som møter oss når vi fullfører. Hvilken metode som er best er opp til den enkeltes karrieremål.

 

<satt på spissen>

Har jeg lyst til å bli en nedstøvet gammel professor på ettellerannet halvråttent universitet? Nei - derfor velger jeg NITH.

</satt på spissen>

Endret av Loomy
Lenke til kommentar
Jeg vil heller bli forelest av en person som har en doktorgrad i emnet enn en laerer som bruker samme tekstboka hvert aar.

5907296[/snapback]

*Titte opp på bokhylla*

Tja, ca 1/3 bøker er skrevet av forelesere ved NITH. Et par av de har en doktorgrad.

 

Var det noe spesielt du ville..?

Lenke til kommentar
Det var da veldig generaliserende :dontgetit:

Har du noen egen erfaring med NITH eller bare kjører du på med de stereotypiske inntrykk du tror du har?

 

Hvem sier at ingen NITH-forelesere har doktorgrad? Hvem sier at de bruker samme lærebok hvert år, og ikke minst, hva har doktorgrad med utskiftning av lærebøker å gjøre? FYI så er 9 av 10 av mine lærebøker maks 2-3 år gamle (og da regner jeg med bøkene jeg brukte i fjor!).

 

Gikk ett aar paa NITH i Stavanger og det var heller en stor skuffelse..

OK, gikk ikke paa NITH i Bergen eller Oslo men fikk inntrykk av at

ikke alt var som det burde vaere der heller

(Gjennom venner som studerte der og studentorganisasjonen).

 

Kanskje jeg generaliserte litt vel mye, beklager, og kan godt hende det er et par

laerere med doktorgrad som jobber i NITH. Hva slags laereboeker som blir brukt er

ikke saa viktig, det som er viktig er aa ha foelesere som er oppdatert innen feltet sitt (noe man maa vaere for i det hele tatt aa faa en doktorgrad).

 

Det jeg mener er at en hoeyere utdannings institusjon skal/boer vaere basert paa forskning, men hos NITH er det basert paa inntekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...