Gå til innhold

Teori klasse B - Tråden som kan hjelpe deg


Kron

Anbefalte innlegg

Er det sånn at man må søke om førekort før man tar teoriprøven? Gjøres evt dette da av kjøreskolen eller er det noe man må gjøre selv? Trodde man bare måtte søke om førerkortet før oppkjøring, men at teoriprøven kunne man bare gå å ta.

Ja du må søke før du tar teorien, det gjøres på nett.

 

https://svvgw.vegvesen.no/http://sofi.vegvesen.no:7914/forerkort/control/nysoknad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva annet enn skilt og vikepliktsregler må man kunne på teoriprøven?

Må man kunne å regne ut bremsestrekning, reaksjonstid og lignende? Hvor finner man formlene til det?

 

MYE. Med mindre du har flaks ved spørsmålsutvalget. Prøven har tross alt en strykprosent på 70%.

F.eks hva fartsgrense ved kjøring ved henger? Hva slags utvidelse trenger du for å kjøre med en henger over 300 kilo?

Hva er de 2 lovfestede fastsgrensene i Norge før unntak?

 

F.eks bremsestrekning er ganske grei, men det krever litt hodebry.

Fårst må du vite hvordan X^2 oppfører seg, altså chart?cht=tx&chl=X^2=Y, og (2X)^2=4Y. Og bilens friksjon er omtrent konstant, bortsett fra i alle tilfeller.... bilens energi er fart opphøyd i andre, mens friksjonen er et bestemt tall alt etter vekt og effektivitet på bremser. Så vis du kjører i dobbel så stor fart så firedobler du bremsestrekningen. Vis du klarer litt hoderegning så klarer du å finne ut hvordan X til 1.5X blir, da det ofte er noe sånt man spør om(f.eks 40 kontra 60, eller bare du kjører så så fort, hvor lang tid tar det å stanse bilen?). Husk også at det er "presis språkbruk", så noen ganger spør de om tiden fra man innser at man skal bremse til man har stanset(bremsetid+1 sec) eller bare bremsetiden.

Regn 1 sek på reaksjonstid, alltid. Men se om de spør om det, for det er ikke alltid de gjør.

 

En annen klassiker er trafikklysene. Den lyser kun gult mellom Grønt og Rødt, mens den er Rød og Gul mellom Rød og Grønn. Blinker de gult så fungerer de ikke, da må man følge skiltingen vis det er noen.

 

De kan også spørre mye rart om f.eks cascoforsikring og hvem som har hvilken plikt i forhold til en bil(f.eks vis du leier en bil).

Det er også mange lurespørsmål angående vikeplikt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du står selv om du bruker bok fra 08, 09, 10, 11 også. Sikkert eldre enn det også. Du tror vel ikke de har endra vegtrafikkloven så mye på 4 år at de som tok teorien da, og er 22-23 år nå ikke kan reglene godt nok og burde ikke ha lappen? :)

 

Selvfølgelig tror jeg ikke det. Tok A1 i fjor, så kan mye fra før også, både pga teorien og "erfaringen" som jeg ikke kan skryte på meg. Men jeg vil kjøpe den helt nyeste, ferskeste og fineste boka. Helst skal sidene være varme fra printeren enda :)

Lenke til kommentar

Har førerkort klasse M (scooter) og skal ta teorien til klasse B i denne uken. Førerprøven kommer til å være en gang i sommer. Må jeg ta bilde når jeg tar teorien denne uken, eller tar jeg bildet når jeg (forhåpentligvis) består førerprøven? Eller må jeg bruke det gamle (vær så snill og si nei!)?

 

Jeg leser selvsagt boken, mangler nå bare det kapitlet på rundt 100 sider om atferd i trafikk. Har "veien til førerkortet" som kom ut september 2011. Synes det står lite om bildeler og biltekniske ting i boken. Jeg kan ikke å regne ut bremsetrekning, reaksjonstid eller "sånne" ting. Med andre ord, jeg er ei jente som kan ca ingenting om bil, har erfaring med å kjøre scooter og tror at atferd i trafikken er greit. Holder det å bare lese boken og ta prøver på teoritentamen.no?

Lenke til kommentar

Du kan nok be om å få tatt nytt bilde :)

 

Les boka, ta notater (dette hjelper VELDIG), ta MANGE tester og du er good to go. Tror ikke du får noen spørsmål om bildeler på prøven.

Ang bremsestreking, bare se på tabellene i boka, pugg de, sånn ca. Du får jo svaralternativer på prøven og hvis du husker sånn ca finner du svaret.

Lenke til kommentar

Jeg for min del bestilte ukespass på teoritentamen på forrige søndag. Tok tester der helt til jeg kunne det ganske bra. Da mener jeg; jeg kunne ikke svarene utenat, men at man lærer seg hva som er det riktige, helhetlig sett. Dessuten kommer man rimelig langt med litt logikk mellom ørene.

 

Torsdagen, 4 dager senere besto jeg teorien med 6 feil. Det gikk akkurat med andre ord. MEN, jeg besto! Er glad for det :)

Lenke til kommentar

Du kan nok be om å få tatt nytt bilde :)

 

Les boka, ta notater (dette hjelper VELDIG), ta MANGE tester og du er good to go. Tror ikke du får noen spørsmål om bildeler på prøven.

Ang bremsestreking, bare se på tabellene i boka, pugg de, sånn ca. Du får jo svaralternativer på prøven og hvis du husker sånn ca finner du svaret.

 

Takk! :)

 

Kan noen hjelpe meg litt med hva som er riktig bruk av lys? Jeg skjønner at man bruker fjernlys når man skal se lengre, men det skal ikke brukes når det kan blende noen. Er det derimot nærlys man vanligvis kjører med? Og hva er egentlig parklys, og hvordan slår du det på? Jeg har øvelseskjørt på landeveg der jeg har vært nødt til å slå av og på langlys (fjernlys) alt etter trafikken, men ellers har jeg ikke rørt disse instillingene på bilen jeg...

Lenke til kommentar

Du kan nok be om å få tatt nytt bilde :)

 

Les boka, ta notater (dette hjelper VELDIG), ta MANGE tester og du er good to go. Tror ikke du får noen spørsmål om bildeler på prøven.

Ang bremsestreking, bare se på tabellene i boka, pugg de, sånn ca. Du får jo svaralternativer på prøven og hvis du husker sånn ca finner du svaret.

 

Takk! :)

 

Kan noen hjelpe meg litt med hva som er riktig bruk av lys? Jeg skjønner at man bruker fjernlys når man skal se lengre, men det skal ikke brukes når det kan blende noen. Er det derimot nærlys man vanligvis kjører med? Og hva er egentlig parklys, og hvordan slår du det på? Jeg har øvelseskjørt på landeveg der jeg har vært nødt til å slå av og på langlys (fjernlys) alt etter trafikken, men ellers har jeg ikke rørt disse instillingene på bilen jeg...

 

Fjernlys= Langlys.

Nærlys= Kjørelys.

 

Det er viktig å sette ned Fjernlysen når du ser biler i andre siden av enden, for å ungå blending.

 

Parklys er noe som skal være på den tid du er ute å kjører. Parklysene skal ikke slåes av.(Går ikke ann slåes av på nyere biler.)

 

Holder selv på med lappen, å om jeg husker riktig så skal Fjernlysene slåes av når møtende bil begynner å blende. Dette lærer du alt ved mørkekjøring.

 

Noe av det som er viktig i mørke ang lys. Er at når du kjører innom for å stoppe MÅ du alltid huske å sette over til parkeringlys= Parklys.

 

Veldig mange glemmer dette.

Endret av 6ykriss
Lenke til kommentar

Er det sånn at man må søke om førekort før man tar teoriprøven? Gjøres evt dette da av kjøreskolen eller er det noe man må gjøre selv? Trodde man bare måtte søke om førerkortet før oppkjøring, men at teoriprøven kunne man bare gå å ta.

Ja du må søke før du tar teorien, det gjøres på nett.

 

https://svvgw.vegves...ontrol/nysoknad

 

Har et lite spørsmål jeg også, kan hende det står her men vil være helt sikker!

 

Jeg må søke om å få ta førerkortet? Hvor lang tid vil det ta før jeg får svar?

Lenke til kommentar

Tok teorien for klasse B for første gang i dag, besto med 2 feil :green:

Lurer forsåvidt på om jeg var veldig heldig med spørsmålene eller om alle prøvene er såpass greie, for jeg syntes ikke den var særlig vanskelig. Jeg hadde i forkant tatt 28 prøver på teoritentamen, og besto på 21 av dem. Fikk flere spørsmål som var like som de fra teoritentamen, og spørsmål jeg har sett på diverse nettartikler. Hadde lest boka nøye en gang, samt skumlest noe av det som jeg syntes var vanskelig en gang til.

 

Jeg fikk ingen spørsmål om å kjøre miljøvennlig eller om feks katalysatorer/andre ting om selve bilen eller bremselengde. Ett spørsmål var hvor mange meter man har kjørt etter ett sekund med en fart på 60km/t. Da kom det opp en simpel kalkulator og det gikk fint å få rett svar (rett svaralternativ var 17m). Jeg fikk en god del spørsmål om skilt, jeg måtte feks kunne skiltet for blindvei, innkjøring forbudt, stans forbudt og et annet skilt jeg ikke ante hva betydde. Jeg fikk spørsmål om gule/hvite oppmerkninger og hvor fort man kan kjøre i gatetun (gangfart).

 

Min erfaring var at spørsmålene var mye kortere, altså ikke så mye tekst, som de hos teoritentamen. Jeg synes spørsmålene hos teoritentamen var realistiske og god trening, og nå er det utrolig godt å være ferdig med teorien :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tok teorien for klasse B for første gang i dag, besto med 2 feil :green:

Lurer forsåvidt på om jeg var veldig heldig med spørsmålene eller om alle prøvene er såpass greie, for jeg syntes ikke den var særlig vanskelig. Jeg hadde i forkant tatt 28 prøver på teoritentamen, og besto på 21 av dem. Fikk flere spørsmål som var like som de fra teoritentamen, og spørsmål jeg har sett på diverse nettartikler. Hadde lest boka nøye en gang, samt skumlest noe av det som jeg syntes var vanskelig en gang til.

 

Jeg fikk ingen spørsmål om å kjøre miljøvennlig eller om feks katalysatorer/andre ting om selve bilen eller bremselengde. Ett spørsmål var hvor mange meter man har kjørt etter ett sekund med en fart på 60km/t. Da kom det opp en simpel kalkulator og det gikk fint å få rett svar (rett svaralternativ var 17m). Jeg fikk en god del spørsmål om skilt, jeg måtte feks kunne skiltet for blindvei, innkjøring forbudt, stans forbudt og et annet skilt jeg ikke ante hva betydde. Jeg fikk spørsmål om gule/hvite oppmerkninger og hvor fort man kan kjøre i gatetun (gangfart).

 

Min erfaring var at spørsmålene var mye kortere, altså ikke så mye tekst, som de hos teoritentamen. Jeg synes spørsmålene hos teoritentamen var realistiske og god trening, og nå er det utrolig godt å være ferdig med teorien :D

Gratulerer så meget! :)

 

Haster hos meg også nå! Så du syns at de var lettere enn du hadde trodd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...