Gå til innhold

Erfaringer med Inspiron 6400


AMDXP

Anbefalte innlegg

1; Hvorfor ha Vista-skin når du har XP? Uansett så kan du modde desktopen så mye du orker uten at det går utover ytelsen(med mindre du bruker en software til å endre, ikke egene themes).

 

2; Formattering er vel så lett som å slenge inni XPcd'en og reboote, trykke f2 eller f12(husker ikke, den der du velger boot-sak) og velge at du skal boote fra CD. Så skal det gå ganske rett fram, såvidt jeg husker.

 

Mulig jeg er helt på jordet, isåfall får noen rette på meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, jeg regner med at den reformateringsmåten din skal gå greit. Det eneste kan være at du kan tukle med medieoppstartsprogrammet som kan startes uten xp. Mulig at det ligger på en egen partisjon, men jeg vil anbefale at du søker litt rundt etter det på nettet.

 

Hvis du ikke finner alle driverene så ligger de uansett på Dells nettside. Der ligger også Quick-set-greien som bl. a gjør at hurtigtastene skal funke.

 

Ellers så prøvde jeg for et halvt års tid siden ett av de Vista-skinene som lå i Windowskategorien, og det funket greit nok.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

ok takk for svar! :) Men har et lite problem nå. Tok opp noen høytalere jeg hadde til en annen Dell pc og skulle bruke disse med laptopen min. Det er 5.1. Og ut av bassen kommer det en ledning med tre ender som gikk inn i denn stasjonære, men så fant jeg jo en adapter som gjorde om disse 3 endene(gul,sort hvit) til 1. Så da prøvde jeg å koble inn ipoden de spilte som bare det! Men da jeg koblet laptopen til var det mye skurring og ikke så bra lyd. Så da kom jeg på at jeg ikke hadde installert driveren.

Sound Audigy 2 heter det. Men det sier at det ikke finner "sound blaster hardwaren" Har gått inn på lyd settingsene nede ved klokken i windows og satt den til 5.1 speakers, men det hjalp ikke noe. Er ikke noe feil med lyd utaket i laptopen heller, ettersom det funker helt fint med headset.

 

 

EDIT: tenkte meg om litt nå, den driveren er jo sikkert til lydkortet og har jo ikke likt lydkort i laptopen som i stasjonæren. Men skjønner allikavel ikke hvorfor det blir skurring på høytalerene i laptopen og ikke ipoden. Er lydkortet i 6400 for dårlig?

Endret av andy24
Lenke til kommentar

Nå kjenner jeg ikke mye til ipods, men vil vel anta at signalet som går ut fra den bærbare i utgangspunktet er en god del kraftigere enn det som går ut fra nanoen. Forsøk å justere volumet til ganske lavt i avspillingsprogrammet du bruker (jeg får f.eks fort skurring dersom jeg går mye over 12-15% volum i winamp), og heller bruk masterkontrollen i Windows eller endog kontrollen på høyttalerne for å justere volumet.

 

Noen andre nevnte også reinstallasjon av operativsystem, da kan det være kjekt å huske på at Dell shipper alle maskiner nyere enn august 2004 med PC Restore by Symantec, et speilbilde av maskinen slik den blir levert fra Dell som ligger på en skjult partisjon på maskinen, du kan på XP maskiner trykke CTRL+F11 for å aktivere denne, på Vista maskiner er tasten F8, i begge tilfeller trykkes det når du ser Dell-logoen i begynnelsen.

 

Når det gjelder CTRL+F11 versjonen så er ikke den tilgjengelig dersom du har reinstallert fra plate før (på den maskinen, selvsagt), eller har fått ny harddisk, eller har på andre måter modifisert boot recorden til maskinen, sånn som en del profesjonelle partisjonsprogrammer gjør, f.eks.

 

ok takk for svar! :)  Men har et lite problem nå. Tok opp noen høytalere jeg hadde til en annen Dell pc og skulle bruke disse med laptopen min. Det er 5.1. Og ut av bassen kommer det en ledning med tre ender som gikk inn i denn stasjonære, men så fant jeg jo en adapter som gjorde om disse 3 endene(gul,sort hvit) til 1. Så da prøvde jeg å koble inn ipoden de spilte som bare det! Men da jeg koblet laptopen til var det mye skurring og ikke så bra lyd. Så da kom jeg på at jeg ikke hadde installert driveren.

Sound Audigy 2 heter det. Men det sier at det ikke finner "sound blaster hardwaren" Har gått inn på lyd settingsene nede ved klokken i windows og satt den til 5.1 speakers, men det hjalp ikke noe. Er ikke noe feil med lyd utaket i laptopen heller, ettersom det funker helt fint med headset.

 

 

EDIT: tenkte meg om litt nå, den driveren er jo sikkert til lydkortet og har jo ikke likt lydkort i laptopen som i stasjonæren. Men skjønner allikavel ikke hvorfor det blir skurring på høytalerene i laptopen og ikke ipoden. Er lydkortet i 6400 for dårlig?

8673074[/snapback]

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
det hjelper desverre ikke å gjøre det. Skurringen er der fortsatt. Selvom jeg tar lyden helt av på dataen og musikkavspilleren er skurringen der like høyt enda...Ingen som har noe bedre tips en å formatere?

8676575[/snapback]

Prøv å gå inn på egenskaper for lyd, altså dobbeltklikk på lydikonet på oppgavelinjen. gå inn på alternativer > egenskaper og velg å vise alt som går an av avspilling. så prøver du å dempe hver enkelt av dem bortover og ser om noen av dem hjelper med å ta bort lyden. F.eks. på min stasjonære PC her forsvinner en ekkel skurrelyd om jeg demper PC-speaker av alle ting :D jeg har ikke engang en PC-speaker installert i kabinettet...

Lenke til kommentar

Har fått et litt kinky problem med min I6400. Til tross for at jeg vanligvis ikke bruker denne maskinen til spill, har "W"-tasten begynt å oppføre seg merkelig. Når den trykkes ned og holdes nede er det ikke alltid tasten oppfører seg som om den holdes nede. Det begynte mens jeg satt og spilte et FPS-spill i dag. Da jeg begynte fungerte knappen helt perfekt. Men etter en stund begynte den å fuske, slik at karakteren gang på gang ble stående når jeg ville ha den til å gå fremover.

 

Tenkte at det kunne skyldes spillet, så jeg gikk ut til Windows og startet opp Word for å teste der. Opplever akkurat det samme der. Når den trykkes ned, skjer det veldig ofte at den bare stopper i stedet for å repetere bokstaven. Som om ikke det var nok, repeterer den trykket om jeg gir et svakt press på tasten. Altså uten å trykke den 'ordentlig' ned. Ingen av de andre tastene har dette problemet.

 

Er det noen som har en fjerneste anelse om hva som kan være galt? Og er det noen som vet om det er mulig å ta løs tastene individuelt?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg funnet ut at nå skal jeg få satt in 2 gb ram i denne når jeg har råd, så jeg denne reklamen fra ps data. http://www.psdata.no/ps.asp?it=133120

passer de til 6400? Dette her er noe jeg virkelig ikke kan noe om, men har skjønt at det er ganske lett å skifte selv. Er det noe jeg bør gjøre før jeg skal skifte de? Har hørt om at noen ikke får startet datan og at den kræsjer og sånn etter de har skfitet. Har nå 1gb så regner med det er 2X512. Datan brukes til spilling som cs, bf2 osv. så det er vell noen ram brikker som er bedre til spilling også så vil jeg gjerne ha de. Kom helst med forslag! Er det noe jeg må gjøre når jeg har satt de inn? innstillinger eller noe sånn eller bare å fyre opp datan som vanlig?

Lenke til kommentar
Har fått et litt kinky problem med min I6400. Til tross for at jeg vanligvis ikke bruker denne maskinen til spill, har "W"-tasten begynt å oppføre seg merkelig. Når den trykkes ned og holdes nede er det ikke alltid tasten oppfører seg som om den holdes nede. Det begynte mens jeg satt og spilte et FPS-spill i dag. Da jeg begynte fungerte knappen helt perfekt. Men etter en stund begynte den å fuske, slik at karakteren gang på gang ble stående når jeg ville ha den til å gå fremover.

 

Tenkte at det kunne skyldes spillet, så jeg gikk ut til Windows og startet opp Word for å teste der. Opplever akkurat det samme der. Når den trykkes ned, skjer det veldig ofte at den bare stopper i stedet for å repetere bokstaven. Som om ikke det var nok, repeterer den trykket om jeg gir et svakt press på tasten. Altså uten å trykke den 'ordentlig' ned. Ingen av de andre tastene har dette problemet.

 

Er det noen som har en fjerneste anelse om hva som kan være galt? Og er det noen som vet om det er mulig å ta løs tastene individuelt?

8885997[/snapback]

Knappen er sikkert utslitt.

Jeg ødela shift knappen på min, sendte mail om det til dell, og de sendte meg nytt tastatur og monteringsanvisning helt gratis. :thumbup:

 

Jeg går med planer om å installere windows på maskinen igjen. Jeg sletta alt av partisjoner utenom den 3GB partisjonen som var på maskinen når jeg kjøpte den. Jeg regner med at den innehjolder backupen.

Ctrl + f11 funker ikke, det fungerte heller ikke å bruke norton ghost 12 for å gjenopprette.

Hvordan fikser jeg dette?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Min I6400 er utrolig treg.

Har Vista og bare 512mb minne, og regner med at det er der hunden er begravet.

Hvilket minne kan jeg kjøpe og sette inn i pc'n, har tenkt å kjøpe fra komplett.

Regner med det er skrevet tidligere, men tråden er så lang at det tar år og lese gjennom den.

Lenke til kommentar

Jeg bare lurer på en liten ting... Hvor mange cder fikk dere med deres maskin? Jeg fikk med en xp cd, en dell cd med drivere og en microsoft works cd. Syntes det kanskje var litt lite med bare en driver cd? Når jeg til en annen gammel stasjonær del har 5 eller no sånn`? Er litt redd for å boote også mangle drivere til maskinen...

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har et problem her, skal Formatere pc'en nå.

Men har ikke Media Center Cd'en(e) så jeg får jo ikke installert windows etterpå.

 

Men jeg mener at jeg leste en plass at man kunne Brenne ut operativsystemet fra et program som fulgte med pc'en? er dette riktig?

 

og vis ja, hvor?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...