Gå til innhold

Lyst å jobbe som programmerer, veier å gå?


Anbefalte innlegg

Jeg syntes programmering er utrolig kjekt, digger det.

Men får følelsen av at med min flaks så sprekker IT-Boblen på nytt når jeg er ferdig med en master.

Virker bare litt "skummelt" gå 5 år (pluss påbygg og diverse realfag) for å ende opp i kassen på rimi uansett :!:

5804937[/snapback]

Det er jo faktisk mulig å ta en bachelor først, og så fortsette med master, trenger ikke planlegge de neste 10 årene med en gang :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt poeng Ueland.

Hmm hva nemmelig stressa i dag over noe som ikke blir et problem før om 2-3 år :blush: :!:

 

Ja, har lyst. Veldig lyst til å jobbe som programmerer.

Liker det, men godt mulig jeg får et anderledes syn på det etter 8timer med programmering på et trangt lite kontor uten vinduer. :p

 

Får se, hva muligheter jeg har fremover.

Altså bare hvor jeg er neste år har jeg ingen aning over, vet jo sånn ca. hva det står mellom. Men de forskjellig veiene det står mellom har HELT forskjellig ende på "historien".

 

Får se, men vil absolutt si at programmerer er noe jeg kunne tenke meg å jobbe som.

Men lurer litt på hva felt man kan jobbe innen.

Viss jeg ender opp med en master i "programmering", hva jobber kan man få då?

Alt innen programmering?

 

Programmering er jo igjen "bare" et verktøy, man må jo jobbe innenfor noe. :dontgetit::hmm:

Lenke til kommentar

Mye av fordelen med å ta en høyere utdanning innen programmering, er at du lærer å tenke struktur. Så teoretisk sett vil du kunne programmere i flere forskjellige språk, hvis du er kjapp til å skjønne hvordan håndtere verktøyene.

Men det vil alltid være en fordel å ha spesialisert seg på et språk / system. Hvis du ikke får panikkangst av Microsoft, så kan det være greit å spesialisere seg i C# og utvikling i Visual Studio. Hvis du heller vil jobbe mer plattformuavhengig, lær deg Java og et utviklingsverktøy som passer til det. Jobbmessig så er det vel omtrent like mange jobber i hver leir. Hvis du vil jobbe med web, lær deg hvordan du skal håndtere webservices, xml og html.

Ta en titt på jobbannonser. Markedet kan definitivt endre seg innen du skal søke jobb, men da kan du i hvertfall se en viss trend i hva som er i vinden nå.

 

Kirikiri

Lenke til kommentar

Skaff deg en bachelor først. Gjør du det ok der, og du er flink til å komme i kontakt med mennesker er du langt på vei.

Det spiller liten rolle om du har master eller bachelor for å få jobb.

Din første jobb blir uansett nederst på rangstigen.

Ingen uten erfaring som går forbi folk med erfaring på rangstigen.

Når man har fått sin første jobb innen IT er det å sette seg inn i bedriftens arbeidsmetoder og kultur raskt.

Når du har jobbet et par, tre år i den bedriften og du finner ut at du vil skifte jobb stiller du sterkere enn en som kommer rett fra universitetet med en master.

 

Kan nevne at Accenture tar lett inn bachelor kandidater. I Accenture starter man som junior-programmerer (koding/testing) før man etter 3 år går opp til seinor-programmerer (design/koding). Skal nevnes at det er mye gjennomtrekk i Accenture.

 

Det lønner seg å sikte lavt i starten. Har man først fått et bein innenfor, er terskelen for å få en godt betalt jobb seinere mye lavere.

Endret av Vasily
Lenke til kommentar

Jeg sitter med mange av de tankene som chills gjør, at programmering er svært gøy, men lurer svært på hvilken vei jeg vil gå. Drømmen er "selvfølgelig" spillprogrammering. Devlis fordi jeg kunne satset diverse kroppsdeler på at det er en bransje som bare kommer til å fortsette å vokse, og fordi det kombinerer to av mine største lidenskaper. Spill og programmering.

 

Men, så back on track: Jeg så på kinoen her forleden dag reklame om utdanning, og fremtidsrettet som ejg er, følger jeg med, og ser Spillutvikling. Okay, spennede, jeg besøker www.dinframitd.no og klikker meg frem til denne siden og ser på den. Men, jeg blir litt skeptsik, da det ser ut som en linje hvor du lærer litt om alt, men til slutt ikke _kan_ noe. Stemmer magefølelsen min, er det noen på den linjen som kan svare?

 

Så, etter mye surfing på wikipedia, gamedev.com osv, har jeg kommet frem til at det er C++ som blir brukt i spill, og også bil være det i fremtiden.

 

Og, jeg stiller egentlig også spørsmål om det er noen særlig gode muligheter for å skaffe seg jobb som programmerer i utenlandsk spillbransje. (Ærlig talt, jeg vil ikke lage Barbie på tur 45 collectors edition med ekstra klær). Må man dra til det forgjettede land?

Endret av Eirikeb
Lenke til kommentar

Ta kontakt med FunCom og hør hva de har å si om studiet...

 

Jeg vet det var et spill-studium i Norge som de ikke var fornøyde med, men husker ikke hvilket.

 

Ellers kan du jo ta en titt på mulighetene i utlandet...

Jeg studerer for tiden i Singapore, NUS, og her tilbyr de 3D-programmering, og spill-utvikling for de som er interesserte.

 

Eller hva med en tur til Køben? Der har de også lignende utdannelser...

Lenke til kommentar

Å "kunne" programmering...

 

Hva ønsker du å bruke programmeringa til?

Lage pene grafiske løsninger?

Virkelighetstro bevegelser?

Styre elektronikk?

Godt brukergrensesnitt?

 

Selv om det ser ut som om en høyere utdannelse er full av "unødvendige" fag så er det en god ide å ha nok allmennkunnskap til å kunne knytte koden til noe nyttig og konkret.

Skal du lage programmer så må du også vite litt om hva slags mennesker som skal bruke disse programmene, og hva som er viktig for disse.

 

Btw: det trengs både fysikk og matematikk for å få et simulert økseslag til å se naturlig ut.

Lenke til kommentar

Jeg har søkt meg inn på Informatikk ved UiO til høsten. Eneste som krevdes for å søke dit var 2MX... Ellers ingen poenggrense. Jeg har så og si ingen erfaring med programmering (bortsett fra bittebittelite grann :p) så det blir nok en stor utfordring for meg, men er motivert fordi det er spennende, så da regner jeg med at jeg finner det interessant ;)

Lenke til kommentar
Når ein tar ein master så er ein ofte ein litt bedre sikra mot "svingninger".

 

Litt enkelt sagt er ei masterutdanning dette:

 

Ein kan ein god del om alt, det er alltid ein spesialist som kan meir enn deg på eit område, men dei 10000 andre område du veit noko om kan den spesialisten ingenting om.

Der har du styrken til master/cand.scient/siv.ing-utdannelsen: Bredde.

5809091[/snapback]

 

Enig, men man blir også gjerne spesialisert innen et felt pga. masteroppgaven man må gjennom. Jeg spesialiserte meg på AI siste året på HiØ (Halden) og deretter på MSc studiet i Australia. Kan ikke si jeg har hatt noe bruk for det i jobbesammenheng, har inntrykk av at de fleste jobber er mer retta mot brukerorientert programdesign eller webprogging.

Lenke til kommentar

Dumt at jeg ikke så tråden før, kommer til å snakke litt ut av sammenheng her, men la gå.

 

utdannet meg selv til Bachelor i 2004, og fikk på bakgrunn av avsluttende oppgave jobb direkte. Jobber nå parallelt med å videreutdanne meg til masternivå.

 

Det som er viktig å tenke på er at lønnen du får på masternivå ikke nødvendigvis rettferdiggjør de ekstra pengene du kanskje får i lån på de to årene. Har du mulighet til å få en jobb etter 3 år (bachelor) så ta i mot, og prøv heller å ta påbygging over deltid, føler at dette er en meget god vei å gå.

 

Et annet moment her er at du antageligvis lærer mer ute i jobb en du gjorde i løpet av alle årene med skolegang. Unntakene her er vel kanskje matematikk og fysikk og en del tankegang/grunnprinnsipper.

 

Begynte selv med Visual Basic som programmeringsspråk, dette er/var et valgbart fag på allmenfag, 2. året (1 Data B). Vil du jobbe med programmering kan det være verdt en kikk. Skal du inn på en linje med krav til 2/3MX + FY så må du selvfølgelig da de også. Uansett anbefaller jeg matte og fysikk til de som drømmer om å jobbe med spill. Personlig har jeg Benyttet matte- og fysikkkunnskapene mine 1 gang siden jeg kom ut i jobb. Men allikevel var jeg veldig glad for at jeg hadde dem i bakhodet.

 

Etter VB lærte jeg C++ på høgskolen. Dette er et språk som er i hardt vær. Personlig vil jeg ikke anbefale C++ som språk, da det mangler mye innenfor området sikkerhet. Sikkerhet er den delen av fagfeltet som øker mest for tiden, og stadig flere bedrifter vil ønske å ansette personer med kunnskaper innenfor dette. Ta en kikk på for eksempel Høgskolen i Gjøviks (www.hig.no) studietilbud.

 

Ute i jobb arbeider jeg nå med både Java og Visual Studio (C#). Dersom du klarer å lære deg programmering, og ikke bare et programmeringsspråk har du kommet langt. Det er når du forstår at språket bare er verktøyet du bruker for å nå målet ditt at du virkelig kan å programmere. Da er veien kort til å lære seg et nytt språk. Lærte meg selv C# og VB.NET på utrolig kort tid. Tankegangen er alltid den samme, men hvordan du uttrykker deg vil være likt.

 

Sporet kanskje av litt der, men i hvert fall. Sikkerhet er i vinden, og det er programmerere som må implementere sikkerhet i sine applikasjoner. Derfor ville jeg valgt et studie med elementer av IT-sikkerhet hvis jeg hadde kunnet velge på nytt.

Lenke til kommentar

Ser det er mye fokus på programmeringsspråk her. Men det er jo det minste problemet med programmering generelt. Har man lært seg ett så har man fort lært seg de andre.

 

Det som ligger i bunn er dog viktigere. Tankemåtene. Datastrukturene, design-patterns, arbeidsmetoder. Og for ikke å glemme:

 

MATEMATIKKEN. Glem alle tanker om programmererjobb dersom du ikke liker matematikk i det hele tatt. Programmering er matematikk satt i system. Det du driver med er generelt sett tallknusing, uansett hvilken ende du vil jobbe i så vil du før eller siden havne opp i situasjoner der ting som lineær algebra og calculus vil være et solid verktøy du må besitte for å løse oppgaven du står forran.

 

Det er i det minste hvis du har lyst å være en programmerer som får ting gjort, som blir godt betalt og ettertraktet.

 

Hvem som helst kan lære seg et programmeringsspråk og si at "jeg kan å kode". Ikke alle kan bruke programmeringsspråket til noe fornuftig.

Lenke til kommentar
Ser det er mye fokus på programmeringsspråk her. Men det er jo det minste problemet med programmering generelt.  Har man lært seg ett så har man fort lært seg de andre.

 

Det som ligger i bunn er dog viktigere. Tankemåtene. Datastrukturene, design-patterns, arbeidsmetoder.

Helt enig! Man kan lære seg syntax for et hvilket som helst programmeringsspråk på null tid. Det som tar tid er å lære seg er rammeverket rundt, på en ordentlig måte. Selvsagt kan man la være å bruke noe som helst rammeverk, og isteden lage alt selv fra grunnen av, men det tar som regel lenger tid, blir mindre robust, har færre features, mindre fleksibilitet, mindre gjennomtenkt, osv.

 

MATEMATIKKEN. Glem alle tanker om programmererjobb dersom du ikke liker matematikk i det hele tatt. Programmering er matematikk satt i system. Det du driver med er generelt sett tallknusing
Helt uenig! Er mange programmeringsjobber som ikke involverer avansert matematikk. Er så mye å si om dette, at jeg tror ikke jeg skal begynne engang. ;) Endret av Pureblade
Lenke til kommentar
En master er vel på 5 år og viss jeg ikke tar helt feil krever vel 3mx sant?

 

Ja jeg skjønner dette, men igjen. Kommer annpå krava til å komme inn?

For viss de er på lik linje med siv ing. og lege og advokat osv.. så gidd jeg ikke å ta en IT-Utdannelse.

:blush:  :p

5801195[/snapback]

Hva med å gå privatskole? F.eks NITH. Da slipper du matten :)

 

Når til og med jeg kom inn på Informatikk (Høgskole), så kommer nok du og inn :)

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Jeg tok et Google søk på "jobb uten høyere utdannelse" i dag og fant denne diskusjonstråden. Dette blir min første post på forumet. Den blir kanskje litt off-topic. Jeg har egenhendig skrevet et tegneprogram som heter Sketcher og er litt spesielt. Man har en server, skrevet som Java-applikasjon. Man har en web-side med en Java-appletklient. Brukeren kan tegne med realistiske tegneverktøy (a-la Photoshop, men Photoshop egner seg bedre til retusjering enn kunst) og skrive sammen med andre brukere. Jeg har dette på et nettsted som heter ArtGrounds som også er skrevet av meg i PHP og MySQL. Nettstedet lar sine over 4.500 medlemmer legge ut bilder i et galleri som for øyeblikket har godt over 10.000 bilder. Hadde jeg hatt 4500 *norske* brukere ville det trolig vært den største tegnerportalen i landet. Jeg har selv satt opp Linux-serveren som dette kjører på og det krever kunnskap utover det de fleste gutteromshackere har å få et slikt system til å kjøre noenlunde stabilt og effektivt.

 

Jeg er ganske stolt av alt dette og vil mene at det ikke er helt vanlig å bare gå ut og gjøre dette sånn helt uten videre. Men jobb har jeg overraskende nok ikke. Jeg sender stadig ut søknader jeg ikke får svar på. Jeg tror folk legger meg underst i bunken fordi jeg ikke har videregående skole eller høyere utdannelse. Jeg har drevet på med data siden jeg var 6 år gammel og er nå 23 år. Før jeg engang visste hva en høyere utdannelse betød, hadde jeg flere år praktisk erfaring enn visse nyutdannede.

 

Jeg mener å ha et visst teoretisk grunnlag på plass slik at jeg kunne gjøre en god jobb, f.eks. i et datafirma. Hva ville dere gjort i min situasjon?

Lenke til kommentar

Jeg sluttet da ikke videregående bare for moro skyld. Jeg hadde veldig lyst å fullføre. Det var da en grunn til at man begynte. Jeg tror rett og slett at jeg på det tidspunktet var så luta lei av skolen som det gikk an å bli. Jeg var blitt et utskudd etter all mobbingen på barneskolen, og hadde i all praksis ingen venner (ganske viktig for trivselen). Jeg er kreativ og ble mer og mer frustrert over det gråe klasserommet, og gled over i å sitte og lese fagbøker på biblioteket istedet.

 

Senere prøvde jeg meg på grunnkurset på ny. Lærerne på den nye skolen var svært entusiastiske over meg, da jeg tilsynelatende kunne "alt", men ble frustrerte når jeg sluntret unna.

 

Det går egentlig en rød tråd gjennom hele oppveksten min på det der. Allerede på barneskolen stod det i meldingsboken, "faglig flink men sluntrer unna". Det har desverre tatt lang tid for meg å se dette. Jeg lurer egentlig litt på om jeg har ADHD eller liknende, siden jeg later til å ha så mye værre for å gjøre alt riktig enn alle andre.

 

Din lite gjennomtenkte kommentar faller i dette lyset i svært dårlig smak.

Endret av ThorHJ
Lenke til kommentar
Bra smart du da og ikke fullføre videregående. Nei du får vel sette deg bak kassa på rimi, og prøve å tjene penger på noe med data(webdesigner kanskje).

7333131[/snapback]

 

Det du kanskje ikke er klar over er at slike nedsettende og fordomsfulle kommentarer sparker andre veien og får deg til å fremstå som "smart".

 

Jeg gremmes. :hrm:

Lenke til kommentar

Rett og slett et dillemma som ikke er lett å bryte ut av det der, ThorHJ. De eneste løsningene jeg kommer på er a) kontakter/bekjente og b) å starte for seg selv. Hør med folk du stoler på om de vet om noen data-jobber. De fleste stillingene blir ikke utlyst, sies det. Bor du i en stor by? I så fall finnes det kanskje noen data-relaterte interesseorganisasjoner som du kan ta del i for å gjøre dine evner/kunnskaper kjent, og så ta det derfra?

Endret av Pureblade
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du kan gjøre som meg :thumbup:

 

Jeg er også 23 og skal ta et årig forkurs for ingeniør utdanning neste høst. Jeg fant ut om dette kurset for litt over 1 måned siden og gjorde mye "research". Jeg har kontaktet de som kjører kurset i nærheten av hvor jeg bor og fikk beskjed at jeg var kvalifisert til å ta kurset så det var bare å søke.

 

Etter jeg er ferdig med kurset så skal jeg søke inn på data ingeniør linje. Håper jeg kommer inn på UIS

 

Det er aldri for sent å ta utdannelse, bare ta å hør litt rundt om du er kvalifisert til å ta et årig forkurs. Skulle du ikke være kvalifisert kan du altids søke hos NITH eneste kravet for kurset der er at du har fullført grunnskole og er over 18år.

 

Link til kurset på NITH

http://nith.no/meny/studier/forkurs/forkur...ngenioer/opptak

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...