Gå til innhold

Lyst å jobbe som programmerer, veier å gå?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har programmert en del på fritiden nå, er alltid noe nytt og spennende å sette seg inn i, alltid en utfordring som står for dør.

Kan en del visual basic, nettopp begynt på C++ og jeg elsker det jeg holder på med.

 

Men som alle andre ungdommer er jeg ikke så begeistret for allmenn og skole sånt sett.

Så det jeg lurer på er om man må ha høyskole utdannelse for å kunne jobbe innenfor programmering, eller om sertifisering holder. Og er det noen krav du på tilfredstille før du kan ta sertfikater? Kan jeg studere på egenhånd, ta sertfikater og få en godt betalt programmerer jobb?

 

Svein. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men som alle andre ungdommer er jeg ikke så begeistret for allmenn og skole sånt sett.

Så det jeg lurer på er om man må ha høyskole utdannelse for å kunne jobbe innenfor programmering, eller om sertifisering holder. Og er det noen krav du på tilfredstille før du kan ta sertfikater? Kan jeg studere på egenhånd, ta sertfikater og få en godt betalt programmerer jobb?

 

Svein.  :)

5747308[/snapback]

 

Når det gjelder Java så har Sun en rekke sertifiseringsprogrammer. Hva som finnes for andre plattformer har jeg ikke oversikt over. Uansett, disse sertifiseringene krever inngående forhåndskunnskaper og er ikke billige.

 

Programmering er veldig sjelden bare dra-og-slipp, men krever gjerne at man har gode kunnskaper innen emner som matematikk, og ikke minst engelsk, da 99,99% av all relevant faglitteratur er på engelsk. Så noen års skolegang skader iallefall ikke.

 

Werner

Lenke til kommentar

Jeg har alltid hatt 5 i engelsk, og matte fikk jeg også 5 i nesten 6 (1mx) tar vel 2mx i tillegg.

Nei, de er ikke billig. Men hvilken sertifikater er no det.

 

Hva jobber er det som er egentlig der ute, for programmerer med beina godt planta på jorda. Jeg tenker ikke på spill og underholdnings bransjen men andre oppdrag?

 

Noen som har peiling på priser, pensum og steder hvor eksamen kan taes?

Siden jeg er i omplassering når det kommer til utdannelse i år har jeg mye fritid, og kan jobbe mye på fritiden med nettopp pensum for en slik eksamen.

 

Men hva er aktuelt i dag?

 

Jeg tenker C++, det må vel alle kunne. Også kommer vel SQL Server, og f.eks VB, Java og C# i tillegg?

 

Er det enkelt å få jobb bare med sertifisering?

Uten noen høyskole utdannelse, altså kun lest på egenhånd. For jeg sparer ikke opp og legger ut flere 10 talls tusen på sertifikat jeg aldri får vist. Greit nok kunnskapen kommer jeg til å tilegne meg uansett, men papirer på det jeg kan er ikke nødvendig viss jeg ikke kan tjene penger på det.

Lenke til kommentar

Dropp C++ til fordel for Java eller C# (.NET). Ta en titt på aetat.no, så ser du kjappt hva som kreves.

 

Om du får jobb kun med sertifiseringer å henvise til vet jeg ikke .. tviler i grunn... :( Det hadde vært interesannt å¨høre fra noen som har opplevd noe annet enn det jeg antar her?

Lenke til kommentar

Nå er dette ein ting eg òg har tenkt litt på. Kva skal eg velga på vidaregåande dersom programmering er jobben eg vil tena mitt levebrød med? Korleis er det å gå på skule for å læra programmering når ein allereie kan programmering*? Vil ikkje starten vera totalt bortkasta?

 

* definisjonen til "å kunne programmere" kan bety så mangt. I programmering kan du kunna generelt korleis språket du jobbar med er, men f.eks. å kunna heile MSDN er umogleg. Eg meiner at du har kome langt når du kan gjera det du vil, men med hjelp av manualar.

Lenke til kommentar

IT jobb i dag uten høyskoleutdannelse, hvertfall innenfor utvikling er vel det man kaller ønskedrøm, med andre ord noe veldig få får muligheten til.

 

På videregående nivå kan du ikke gjøre noe særlig annet enn å få deg minst 2MX matte, slik at du kan søke deg inn på f.eks ingeniørutdanninger.

 

For eksempel NITH har og egne spill og avanserte programmeringslinjer du kan gå for å bachelorgrader innenfor emnene.

Lenke til kommentar

Ja, for all del.

Er jo det som er en stor del av å være programmerer, å kunne tilegne seg ny informasjon fort.

Lære seg ny språk fort, sette seg inn i nytt materiale rask og effektivt.

 

Jeg regner nå med at påbygg og 2mx holder til å kommer inn på f.eks informatikk studie?

 

*sjekke*

Endret av chills
Lenke til kommentar

"Kva skal eg velga på vidaregåande dersom programmering er jobben eg vil tena mitt levebrød med? Korleis er det å gå på skule for å læra programmering når ein allereie kan programmering*? Vil ikkje starten vera totalt bortkasta?"

 

Bransjefolk ville svart almennfag med 3MX og 2FY. Disse fagene er krav for å komme inn på ingeniørlinjene. Etter videregående er Bachelor/Master i Datateknikk det naturlige valget. Det fins naturligvis andre måter å bli programmerer på, men å få seg jobb som programmerer uten høgskole- eller universitetsutdannelse er uhyre vanskelig og sjeldent.

 

Starten vil ikke være bortkastet om du kan programmering. Jeg går selv første året datateknikk og hadde programmert i flere år før jeg begynte her. Det kommer jo selvsagt an på hva man gjør det til selv, men det er mange av fagene, spesielt i starten, som ikke dreier seg om programmering. Hovedsakelig er disse realfag og datatekniske emner. Jeg har hatt nytte av programmeringsfagene fra starten av også, siden jeg var vant med C++ og vi bruker Java på skolen. Og blir det for lett lærer jeg meg noe mer avansert på egenhånd (hvilket jeg gjør). Når resten av klassen lærer noe avansert kan du lære deg noe ekstremt avansert. Er alltid en fordel å ligge foran, og dette vil gjøre deg langt mer ettertraktet på jobbmarkedet en alle de andre sløvingene.

 

Vel, det var bare min mening om saken. :)

Lenke til kommentar

Har hatt jobb som utvikler i ett år ca. uten å ha noen ferdig utdannelse å slå i bordet med. Er for tiden under utdanning (master i informatikk), men ikke ferdig enda (forbannet være all matten! :p). Måten jeg kom "inn" på, var via sommerjobbing, gjorde en god jobb og viste at jeg hadde peiling, selv om jeg ikke hadde papirer med en ferdig grad å slå i bordet med. Etter sommeren var over tok jeg meg et avbrekk fra studiene, og fortsatte å jobbe i samme firmaet.

Nå er jeg tilbake i studiene, og har tilbud om deltidsjobb ved siden av.

Så, om man har noen eksempler på ting man har gjort, enten i en bedrift, eller på egenhånd (et prosjekt man har holdt på med på egenhånd, eller f.eks deltatt i et open source prosjekt), så vil det hjelpe godt på ved en jobbsøknad, da det viser at man forstår hva man holder på med.

Spillprogrammering er forøvrig en veldig smal nisje, og vil tippe at man som nyutdannet vil ha litt vanskeligheter med å få en jobb som utvikler der, uten en del års erfaring. Grunnen er at spill som oftest pusher grensene, og man må kunne vise at man er _veldig_ strukturert og kan holde tunga rett i munnen før en potensiell arbeidsgiver vil ansette en.

Lenke til kommentar
Har hatt jobb som utvikler i ett år ca. uten å ha noen ferdig utdannelse å slå i bordet med. Er for tiden under utdanning (master i informatikk), men ikke ferdig enda (forbannet være all matten! :p). Måten jeg kom "inn" på, var via sommerjobbing, gjorde en god jobb og viste at jeg hadde peiling, selv om jeg ikke hadde papirer med en ferdig grad å slå i bordet med. Etter sommeren var over tok jeg meg et avbrekk fra studiene, og fortsatte å jobbe i samme firmaet.

Nå er jeg tilbake i studiene, og har tilbud om deltidsjobb ved siden av.

Så, om man har noen eksempler på ting man har gjort, enten i en bedrift, eller på egenhånd (et prosjekt man har holdt på med på egenhånd, eller f.eks deltatt i et open source prosjekt), så vil det hjelpe godt på ved en jobbsøknad, da det viser at man forstår hva man holder på med.

5761989[/snapback]

 

Forskjellen her er vel at du er under utdanning, og da faktisk mer eller mindre ferdig med den, kontra det aa hoppe over (formell) utdanning helt og holdent. Naar du studere paa masternivaa saa viser det evne til aa ta til seg kunnskap paa et mye hoeyere nivaa enn hva en som ikke fullfoerte vgs forventes aa greie.

 

Tittet selv paa sertifikater for noen aar siden, og fant fort ut at de kostet mer enn de smakte, da de kun i meget begrensede tilfeller var nyttige naar jeg skulle soeke jobb. Unntaket er da Cisco seritifiseringer, spesiellt CCNP, men det er jo ikke det vi snakker om her.

 

Mitt beste raad hvis du lurer paa hva du skal gjoere for aa faa "droemmejobben" er aa spoerre noen som faktisk har den jobben i dag. Hvordan kom du dit du er i dag? Hva vil du anbefale at jeg skal gjoere for aa greie det samme?

Flere enn du tror vil gi deg tips og raad for hvordan du skal greie aa kapre din droemmejobb, og ofte vil raadene vaere ganske annerledes enn du hadde trodd.

(F.eks. at det loenner seg aa ha litt oekonomi i bunn, selv om du vil jobbe som en programmerer, lav-nivaaskunnskap om hvordan maskiner fungerer, da du lettere vil forstaa hvordan et spraak fungerer osv.)

 

Lykke til.

Ps. Beklager manglende norske tegn, men sitter i Singapore (studerer for tiden her) og orker ikke stresse med dem..

Lenke til kommentar

Du må tenke på at du faktisk skal bruke programmeringsspråket til å lage noe. Du kommer ikke så langt med bare å ha kjennskap til et språk, som bare er et verktøy. Du må selvsagt ha så god kjennskap til språket at det blir usynlig, så det eneste du trenger å tenke på er anvendelsen. Å kunne et språk er som å vite hvordan man bruker hammer og spiker til å slå sammen to planker. Skal du bygge et hus, er det ikke der utfordringen ligger. Derfor er det viktig med en bredere utdannelse. Ser du f.eks. på en treårig ingeniørutdanning i data, så er det bare en liten del av studiet som går til rene programmeringsfag. F.eks. for de som lager codecer, er det ikke deres kjennskap til programmering som setter grenser, men heller kunnskap innenfor digital signalbehandlign(som bygger på relativ tung matematikk).

 

Du trenger forresten ikke studere data for å drive med programmering. Jeg studerer elektronikk, og har gjennom dette kommet innom veldig mange typer programmering. Akkurat nå har jeg et prosjekt hvor jeg styrer en robot med en mikrokontroller. Mikrokontrolleren programmeres i en dialekt av basic(andre mikrokontrollere programmeres i bl.a. C, java eler assembly). Mikrokontrolleren kommuniserer med et PC-program skrevet i C#. Utfordringen ligger ikke i kjennskap til BASIC/C#, men i hvordan kontrolleren skal styre roboten ut i fra avleste sensorer, hvordan RS232 grensesnittet virker, hvordan bluetoothmoduler skal konfigureres, hvordan dataoverføringsprotokollen skal være osv.

Lenke til kommentar

Fordelen med å gjennomføre en lengre utdannelse etter videregående, er at du får tid til å modne tankerekkene dine. Et 5-dagers kurs i "Grunnleggende C#" vil muligens gi deg et godt grunnlag helt teknisk, men du vil ikke få noen forståelse for metodikk og tankegang gjennom den prosessen som det å programmere løsninger er. Det finnes en del glimrende kodere der ute, men hvis du mangler overblikket, så kan det ende opp med mye dårlig kode tilsammen, selv om hver enkelt del forsåvidt er fin.

 

Man trenger forsåvidt ikke å kaste seg på en 5 års utdannelse, men 2-3 år på en høgskole vil være veldig nyttig.

 

Hva bør du kunne? Kommer an på hva du vil jobbe med. C++ er ikke så interessant for firmaer som kun driver utvikling mot Windows, der vil C# være mer interessant, med VB.NET som alternativ. En eller annen form for database bør man også kunne noe om. TSQL er ganske likt mellom databaseversjonene, og så får man lære seg de spesielle tingene for den versjonen som du ender med å jobbe mot. (Ingen vits i å kunne alt om Oracle-spesifikke ting, hvis du ender opp med MS SQL Server 2005.)

 

Kirikiri

Lenke til kommentar

Gå for en utdannelse på høyskole/universitetsnivå. Idag, i motsetning til før "boblen" sprakk for noen år siden, så kreves det i de fleste tilfeller formell utdannelse. Jeg mener du vil tjene på å ofre denne tiden til utdanning - mulighetene vil åpne seg for deg på en helt annen måte.

 

Det er stor forskjell på å få jobb uten utdanning og mens en er under utdanning. Jeg fikk selv jobb for snart 2 måneder siden, 7 måneder før jeg er ferdig med min master, og bedriften sa til meg at en så lang og solid utdanning gjorde meg mye mer attraktiv for dem. Alternativet til utdanning (dersom du har tilegna deg gode kunnskaper på annet vis) er gjennom bekjentskaper, men også dette blir verre dersom du ikke har noe konkret å vise til (utdanning, erfaring o.l).

 

Du lærer mye av å studere, ikke bare detaljer i programmering, men generell forståelse.

Lenke til kommentar

Hva med å ta en titt på forskjellige læresteder, og se hva kravene er? Det varierer fra sted til sted.

UiO har ikke særlig strenge opptakskrav, og det trengs (dessverre) heller ikke noe særlig høyt snitt for å komme inn... Ellers kan du jo ta en titt på forskjellige høyskoler rundt i landet..

 

 

Men hvis du for giddelaus til å gjøre en innsats, så er vil det gjenspeiles i karakterene, noe som igjen gjør det vanskeligere å få en jobb..

Lenke til kommentar

Nei, viss jeg først kommer inn vil jeg gjøre mitt beste selvfølgelig.

Programmering er lidenskapen min, hobbyen min.

Å kunne leve av det hadde jo vært en drøm.

 

Har en følelse av at programmering, objektivt sett, er som juss.

Endten lyktes man og blir som han Staff, eller så blir man saksbehandler på sosialkontoret.

 

Alle kan begynne på en programmerings utdannelse, fullføre og, men om de lyktes på et høyt nivå er noe helt annet.

Er vel veldig få programmerere som har tilsvarende lønn til en siv.ing f.eks. :hmm:

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg ville hatt en Staff-programmerer som kollega... ;)

 

Og de færreste programmerere sulter, forutsatt at de har en jobb. Hvis programmering er lidenskapen din, men du ikke er klar for 5 års studie, så ta en titt på kortere utdanningsløp. Jeg studerte IT på Høgskolen i Østfold i Halden, og var veldig fornøyd med undervisningen der. (Men det begynner å bli lenge siden. I'm getting old.) Et par års ferdig utdannelse er bedre enn ingen, og du får snust på høyere utdanning uten å sette av 5 år.

 

Kirikiri

Lenke til kommentar

Når ein tar ein master så er ein ofte ein litt bedre sikra mot "svingninger".

 

Litt enkelt sagt er ei masterutdanning dette:

 

Ein kan ein god del om alt, det er alltid ein spesialist som kan meir enn deg på eit område, men dei 10000 andre område du veit noko om kan den spesialisten ingenting om.

Der har du styrken til master/cand.scient/siv.ing-utdannelsen: Bredde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...