Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverkskabel, farge koder?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei.

Jeg lurer på om fargekoden i en nettverkskabel er viktig? Er det ikke bare at det må være likt i begge endene?

Og om hva som er fargekoden til en kryssa kabel? noen som vet?

Mvh meij ! ! !

5721370[/snapback]

 

Det funker nok uansett, så lenge du har det riktig i begge ender. Men tror du skal få minimalt med støy mellom leder-parene, om du følger fargekodene.

 

Krysset kabel bytter du om leder 1 med 3, og 2 med 6 i den ene enden - hvis jeg husker riktig.

 

Edit: som vanlig har google svaret :)

Endret av tomahg
Lenke til kommentar
Så det er ikke sikkert å bruke andre måter??
Nei, det er ikke det og det er derfor det finnes standarder for hvordan slikt utstyr skal kobles.

 

Trådene i en slik kabel er par-tvinnet, lik farge (f.eks grønn og grønn/hvit) = ett par. Disse parene er videre spunnet på en bestemt måte gjennom kabelen slik at de ikke skal påvirke hverandre. Finnes spesielle måleinstrumenter som måler kabelens egenskaper hvor målte verdier skal ligge innenfor gitte normer. Nevner noen måleparametre: Attenuation, Crosstalk, Near End Crosstalk (NEXT), Pair to Pair Crosstalk, m.fl. Står mer beskrevet her: http://www.openxtra.co.uk/articles/network...s_data_loss.php

 

Hvis noen tråkker på en nettverkskabel så kan det være nok til at noen av de overstående måleparametre kommer utenfor sine verdier og kabelen kan gi pakkefeil i transporten av data i nettverket. Fant for en tid tilbake en slik feil på en kabel, hvor noen hadde buntet sammen noen kabler med strips og ett var strammet for hardt. Dette resulterte i at 1 av 1000 datapakker feilet og siden dette var ett prosessdatanett i en bedrift så oppførte ikke prosessmaskinene seg slik de skulle og startet og stoppet bl.a noen pumpemotorer etter eget ønske.

Lenke til kommentar
Har funket fjell de nettverkskablene jeg har laget.

Trengte ikke å tvinne noen tråder...

satt bare fargene i den rekkefølgen som de skal være i!

5722996[/snapback]

Trådene er ferdig tvinna når du kjøper kabelen, så det slipper du å gjøre selv. :D

5732377[/snapback]

 

 

Men du smarten, lettere å tvinne dem opp før du setter på rj45 pluggen..

Synes hvertfall jeg da...

Lenke til kommentar
Har funket fjell de nettverkskablene jeg har laget.

Trengte ikke å tvinne noen tråder...

satt bare fargene i den rekkefølgen som de skal være i!

5722996[/snapback]

Trådene er ferdig tvinna når du kjøper kabelen, så det slipper du å gjøre selv. :D

5732377[/snapback]

 

 

Men du smarten, lettere å tvinne dem opp før du setter på rj45 pluggen..

Synes hvertfall jeg da...

5747394[/snapback]

*Bøyer seg i støvet*

Fargekodene skal følges pga impedans mellom lederne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...