Gå til innhold

lovlig og laste ned windows xp vis man har lisens?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kompis av meg har store problemer med dataen sin.

En haug med systemfiler som mangler etter at han prøvde et nytt antivirusprogramm.

Han planlegger og formatere da ingenting virker osv.

Han har prøvd med tilbakestilling og systemgjennopretting.

Men det virker ikke.

Eneste problemet hans er at han ikke har noen windows xp cd.

Er det da lovlig og laste ned Windows XP fra fks Thepiratebay vis man har lisens og ikke gir det til noen andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ok, er bare greit og vite.

er litt dumt og laste ned windows også dagen etter er purken på døra fordi du har gjort noe ulovlig (man vet aldri)

Skrevet

Tror nok ikke politiet får vite at du laster ned "ulovlig" programvare.

Jeg laster ned minst 2 GB med kopibeskyttet materiale hver eneste dag.

Man skal være veldig uheldig dersom man blir tatt for å laste ned ett produkt, med andre ord.

Skrevet (endret)

Eg tvilar på du har rett til å laste ned programmet sjølv om du har ein lisens. Som endrebjorsvik nevner er det mulig du kan få ein ny CD gratis av Microsoft. Sjølv om du ikkje blir tatt i å laste ned piratkopiert programvare betyr ikkje det at det er lovlig.

Endret av zeph
Skrevet

leste på en side en gang "det er bare ulovligvis du blir tatt" tror vel ikke helt på det.

og noe som er litt offtopic:

Hørte om en mann som hadde kopibeskyttet masikinvare for nærmere 100k på datan sin og purken tok'en.

Han måtte betale lisensen for alt sammen + en bot som var 3 ganger verdien eller no sånt.

Skrevet

Microsoft sender deg en ny CD for et par-tre hundrelapper, unntaket er dersom det er snakk om en forhåndsinstallert OEM-versjon hvor maskinvareleverandøren har supportansvaret.

Dersom du ikke bryr deg om å ha en fin original-CD som uansett kommer til å stå i hylla, last ned en og brenn den ut. Bare sørg for at du får tak i samme versjon du har lisens på. Det er lisensklistremerket med den unike serialen som er beviset på gyldig lisens, og ikke mediet du installerer fra.

Til regelrytterne: Ikke ment som oppfordring til piratkopiering, siden trådstarters kompis angivelig har gyldig lisens. Bare en konstatering av fakta. :)

Skrevet
Men fakta her er jo at du ikkje har lov til å laste ned ein piratkopi sjølv om du har ein lisens.

5721807[/snapback]

Kanskje i forhold til norsk lov, men du kan ha god samvittighet med tanke på å bruke den aktuelle installasjonen i forhold til Microsofts lisenspolitikk. Har selv sendt e-post til MS for å få dette bekreftet, og de gir katta i hva du installerer fra så lenge man har lisens på den aktuelle programvaren.

Uansett ser jeg rett og slett ikke problemet hvis alternativet er å bruke en restore-CD med masse forhåndsinstallert dritt fra leverandøren. Om man har en lisens på Windows XP Home Edition OEM burde man få bruke denne på en hvilken som helst OEM-cd og ikke kun den med all møkka på som opprinnelig fulgte maskinen. Jeg har selv gjort dette på min laptop, og har aldri støtt på problemer verken fra Microsoft, politiet, RIAA eller hvem som nå enn måtte bry seg.

Jeg valgte å tolke trådstarters første innlegg som om spørsmålet gjalt lovligheten i forhold til Microsoft og ikke først og fremst norsk lov, men jeg kan jo ha misforstått hele greia. :)

Skrevet

Så Microsoft gjer ein god f i om du laster ned XP? Med tanke på at det følger med både crack og CD-Key i dei fleste piratversjonane kan eg ikkje sjå logikken i dette.

Eg kan ikkje tenke meg at du ikkje bryt norsk og kopibeskyttelsesloven (om det finnes noko sånt) ved å laste ned kopibeskytta materiale som er lagt ut av privatpersonar på nettet.

Eg har ikkje problem med å laste ned programvare eg har lisens til, men trur likevel ikkje at du har lov til det.

Skrevet

Så lenge du har baetalt for en gyldig lisens så gir MS blaffen i innstalleringsmedia. Det er jo tross alt lisensen man har betalt for.

Skrevet

Hadde uansett heller betalt noen kroner for en orginal CD fremfor å få lastet ned noe crap som man bruker timesvis på å få innstallert bare for å finne ut at det mangler en fil eller noe, for deretter å gjøre et nytt forsøk...

Får ofte telefoner fra folk som vil ha hjelp til å fjerne feilmeldinger alá "Validering av MS feilet" osv. som gjerne dukker opp i forbindelse med nedlastede og kopierte Windowsversjoner uansett nøkkel som er brukt. Man får som fortjent, og ingen hjelp ;)

Skrevet

Det står i reglene til diskusjon.no at alle diskusjoner som kan føre til ulovlige handlinger er forbudt.

Diskuterer vi noe som kan føre til en ulovlig handling nå?

Uansett går jeg nå utifra at for MS sin del så er det helt greit at man laster ned windows xp fra fks thepiratebay.

Men ifølge norsk lov er det ikke lov (Spørsmålet er vel hvem man skal forholde seg til)

Tror jeg forholder meg til MS jeg. (hehe)

Og når vi snakker om ulovligheter.

Omtrent alle jeg vet om har lastet ned/laster ned kopibeskyttet materiale nesten daglig. (Med andre ord, "Vi nordmen er lovløse")

Skrevet

Tror nok kanskje KVTL har rett. Ting blir først ulovlig når man ikke betaler for det man tilegner seg via nettet. Den egentlige ulovligheten ligger jo nettopp i det at man ikke betaler for noe som koster penger, eller som noen ser det, faktisk har muligheten til å tilegne seg noe som faktisk koster penger uten å betale...

Problemet blir vel kanskje heller da hvordan man skal skille mellom lovlig og ulovlig, og dermed like infløkt som de nye norske reglene for deling av musikkfiler....

Offtopic: Har aldri skjønt hvordan fildelingstjenester som f.eks. gamle Napster kan/kunne stenges av noen myndigheter? Om en person sender noe uten lov til en mottager som ikke har lov til å motta det.... Ville norske myndigheter ha lagt ned posten av den grunn?

Skrevet

Problemet ofte her er jo at man som oftest finner kun crackede versjoner på nettet som da oppgir en fake lisens eller liknende og ikke er en real kopi av innstalasjonsmediet du får med ved kjøp av Windows.

Skrevet (endret)

Derfor ville jeg heller ikke ha lasted ned en Windows CD fra et slikt sted det her er snakk om :)

Når det gjelder piratkopier generelt, og Windows spesielt, er det jo forunderlig at folk kan bruke 10-20 tusen kroner på maskinvare men stjeler programvaren som er nødvendig for å få maskinen til å gjøre noe som helst annet enn å skru på en lyspære :)

Beklager, offtopic igjen! Jeg hadde uansett tatt kontakt med Microsoft, som faktisk er veldig hjelpsomme og greie om du faktisk har en lovlig lisens!

Endret av trn100
Skrevet

Jeg er helt enig med deg der tn100.

WinXP cder er ikke lurt å laste end som nevnt før pga. det kan være mye dritt.

Men du kan lovlig låne en plate av en venn og bruke din egen lisens vil jeg anta siden det er lisensen du betaler for og ikke cden.

Du kan jo kontakte Microsoft og spørre om du får kjøpt en orginal cd av dem det er det beste.

Skrevet
Når det gjelder piratkopier generelt, og Windows spesielt, er det jo forunderlig at folk kan bruke 10-20 tusen kroner på maskinvare men stjeler programvaren som er nødvendig for å få maskinen til å gjøre noe som helst annet enn å skru på en lyspære :)

5722837[/snapback]

Mange Linux-distroer er heeelt gratis. ;)
Skrevet

Selvsagt, men da snakker vi heller ikke om piratkopier og/eller tyveri, i allefall ikke i de fleste tilfeller :)

Dessverre kan det imidlertid se ut som om også Thorvalds åndsverk etterhvert blir kommersialisert av firmaer som sånn sett sett ikke er et fnugg bedre enn de som laster ned ulovlig programvare og på samme måte fremstår som kjeltringer....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...