Gå til innhold

Excel problem. Summere produkter og priser.


Anbefalte innlegg

Jeg har en drøss med Excelark som jeg jobber med for tiden og jeg er ikke god i Excel. Derfor lurte jeg på om noen her kunne berike meg med sin kunnskap.

 

I disse regnearkene står det blant annet produktnavn i en kolonne og antall av produktet i en annen kolonne.

A           B    C     D
Produkt 1   X    36    Y
Produkt 2   X    47    Y
Produkt 3   X     2    Y
Produkt 1   X    15    Y
Produkt 4   X    24    Y
Produkt 5   X    67    Y
Produkt 2   X    19    Y
Produkt 2   X    37    Y
Produkt 1   X     6    Y

 

I kolonne A står produktnavnet.

I kolonne C står antall av produktet.

X og Y i henholdsvis i kolonne B og D er informasjon som ikke er viktig i denne sammenhengen.

 

Det jeg skal gjøre er å finne avtall av de forskjellige produktene og gange de med prisen på produktet og deretter legge sammen prisen av alle produktene.

Prisene ligger ikke i Excelarket. Disse må jeg på en eller annen måte få lagt inn.

(Ble kanskje litt uklart dette.)

 

I eksempelet over må jeg finne antall av produkt 1 som blir: 36+15+6= 57

Produkt 2 blir: 47+19+37 = 103

Osv.

 

Deretter må jeg gange antall av produktet med prisen på produktet.

Eks.: Antall av produkt 1 * pris på produkt 1 = 57 * 105,5 = 6013,5

Antall av produkt 2 * pris på produkt 2 = 103 * 67 = 6901

Osv.

 

Tilslutt skal summene av de forskjellige produktene legges sammen.

Sum av produkt 1 + produkt 2 + osv. = 6013,5 + 6901 + osv

 

Det er denne summen jeg er ute etter. Denne summen må jeg finne ut for ca 150 Excelark.

 

Finnes det en enkel måte å gjøre dette på?

Kan man for eksempel lage en makro der man legger inn prisen på de forskjellige varene og så regner makroen ut total prisen på alle produktene?

 

Hvis noen kunne hjulpet meg med dette ville det betydd enormt mye for meg og jeg ville blitt meget takknemlig.

Endret av Dr.Ittsekk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ganske svært. 150 regneark som likner hverandre tyder ofte på at dataene ikke burde ligge i 150 regneark, men heller i en database av ett eller annet slag. Så hvis dette har med jobb å gjøre, i tillegg til å løse problemet så ta to skritt tilbake og se om ikke ting burde vært organisert litt annerledes.

 

En makro vil fint kunne loope igjennom 150 filer og konsolidere, beregne, det meste. Men virkeligheten ser gjerne annerledes ut. Det er sikkert 50 forskjellige skrivemåter for "Produkt 5" med og uten mellomrom i alle ender, noen steder har en nepe satt inn ekstra kolonner slik at prisene plutselig ligger i E istedet, noen steder er tall tekst og ikke tall, ... Kort sagt, data i slike oppsett er gjerne dynge.

 

Ideelt skal du samle alle dataene i ett ark (dersom det ikke samlet er mer enn 65k rader data), kopiere og lime under hverandre, og rydde opp i nevnte griseri. Derfra: Pivot-tabell.

 

Jeg tror jeg vil si "hyr inn fagfolk" til denne oppgaven. Den er, i all respekt, litt i kategorien "jeg skal bygge et helikopter, jeg er ikke flink til å bygge så dere må forklare meg enkelt". Noen oppgaver er ikke enkle og dette er nok en sånn en.

 

HTH. beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Det ante meg vel at dette kunne bli litt som å raskt forklare meg hvordan man skal bygge et helikopter, men det må være lov å prøve seg. :D

Jeg har klart å løse oppgaven halvveis ved hjelp av en makro, men jeg må fremdeles slå inn prisen på vare 1 til ca 15 for hånd. Ettersom det er maksimalt 20 produkter og variasjonen er liten går det helt greit.

 

Årsaken til at jeg ikke legger ned mer tid i dette arbeidet er at jeg regner med å få regnet ut alle arkene på ca tre dager, og fordi denne øvelsen aldri skal gjøres igjen i mitt firma. (Håper jeg inderlig).

 

Når det gjelder database vs. regneark så er all data hentet ut fra en database. Databasen er av den svært fagspesifikke typen og det er slettes ikke noe morsomt å jobbe med den. I tillegg til dette risikerer man at den største avdelingen i bedriften stanser hvis man tråkker feil inne i basen. En stans i denne avdelingen vil også i løpet av et par døgn stenge 95 % av de resterende avdelingene. Av frykt for at konsernledelsen skal ringe og spørre meg hvorfor 650 personer ikke kan jobbe avstår jeg fra denne muligheten. Det skal allikevel sies at jeg tenkte på å dytte alt materiale inn i Access, men dette slo jeg fra meg da det antageligvis ville tatt lengre tid enn Excel løsningen jeg nå jobber med.

 

Mvh Dr.Ittsekk

Lenke til kommentar

Siden du har alle data i excel-format kan du lage en SQL Server database, og importere alle dataene med SSIS, for så å gjøre jobben der. Men, som du sikkert selv har funnet ut så tar det fort noe tid også, og krever noe kunnskap.

 

Alternativt kan du selvfølgelig se deg om etter noen å leie inn til å gjøre jobben for deg

Lenke til kommentar

Okidok. Er det databaseuttrekk så er de antakelig i vakreste orden, uten skrivefeil og ekstakolonner. Og Excel er et umerket verktøy til slikt.

 

Du kan enkelt hente prisen ved å opprette en prisliste i et ark 2, med Varenavn i A1:A20, Pris i B1:B20, og så bruke en FINN.RAD / VLOOKUP -formel som dette i lista di:

 

=FINN.RAD(A3;Ark2!$A$1:$B$20;2;USANN)

 

HTH. Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

En liten kommentar til forslag Staff: Vet du har peil på Excel så jeg er ikke skråsikker, men har opplevd at FINN.RAD (I allefall i Office XP) kan være upålitelig om ikke databasearket er alfanumerisk sortert. Selv har jeg vent meg til å bruke en kombinasjon av INDEKS og SAMMENLIGNE, i allfall ved et større antall databaserader...

Lenke til kommentar

Bekrefter det. Oppslagsformler kan være lunefulle over store områder. Det er en blanding av hvilke datatype man søker etter, hvor mange oppslagsformler i samme fil og hvor store områder det søkes etter. Jeg har ingen erfaring med sortert/usortert, men stoler aldri på "oppslagsformler i flokk" i datamengder større enn 5000 rader. En slags "erfart bekymring" det der.

 

Den siste variablen USANN i formelen håndterer hvorvidt man søker i sortert liste, skal ha eksakt eller nærmeste match, ... Kan det være dette du har hatt uhell med ?

 

I dette tilfelle snakker vi søk i 20 rader; prislista. Det skal ikke være farlig i seg selv ...men man vet jo aldri hva som foregår i cella ved siden av da.

 

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...