Gå til innhold

Mynt fra 1975


webby1

Anbefalte innlegg

Kan ikke veksle bankes beholdning mot mine private penger. Finner jeg på noe slikt kan jeg sannsynligvis se meg om etter ny jobb. Norges Bank har også retningslinjer angående dette som må følges. Tilbaketrukke sedler og mynt kan ikke settes ut i sirkulasjon igjen. Morsomt du nevner dette med serierekkefølge. Usirkulerte sedler ligger som regel i serierekkefølge, i bunter av hundre. 100stk usirkulert 6.utg 1000 sedel i serierekkefølge er verdt litt penger altså?

5718068[/snapback]

 

 

Hvis du fikk en kollega/sjef til å bevitne transaksjonen så blir det iallefall ikke like tvilsomt oom du gjør slikt selv...

 

Hvis jeg hadde vært deg ville jeg hørt om mulighetene for å kjøpe sedler i serie 7, sittet på dem en stund for så å selge dem. (hvis du feks tar ut 1000 kroner i 50-lapper som "tilfeldigvis" er i serierekkefølge burde vel ingen kunne nekte deg det (tror jeg).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan ikke veksle bankes beholdning mot mine private penger. Finner jeg på noe slikt kan jeg sannsynligvis se meg om etter ny jobb. Norges Bank har også retningslinjer angående dette som må følges. Tilbaketrukke sedler og mynt kan ikke settes ut i sirkulasjon igjen. Morsomt du nevner dette med serierekkefølge. Usirkulerte sedler ligger som regel i serierekkefølge, i bunter av hundre. 100stk usirkulert 6.utg 1000 sedel i serierekkefølge er verdt litt penger altså?

5718068[/snapback]

 

 

Hvis du fikk en kollega/sjef til å bevitne transaksjonen så blir det iallefall ikke like tvilsomt oom du gjør slikt selv...

 

Hvis jeg hadde vært deg ville jeg hørt om mulighetene for å kjøpe sedler i serie 7, sittet på dem en stund for så å selge dem. (hvis du feks tar ut 1000 kroner i 50-lapper som "tilfeldigvis" er i serierekkefølge burde vel ingen kunne nekte deg det (tror jeg).

5718145[/snapback]

 

 

mnnjaa.. Finnes regler som sier jeg ikke kan utnytte min poisjon til personlig gevinst bla bla bla. Skal sjekke nærmere opp i dem. Lærte uansett noe nytt i dag.

Lenke til kommentar
skal ikke stikke under en barkrakk at den iallefall er verdt mer en pålydende ja...

:dribble:

Å? :D

Noe spesielt utenom seddelens fysiske tilstand og årstall som kan ha en finger med å si på en eventuell pris?

Serienummer, eller lignende?

 

Hadde egentlig ikke trodd den var verdt noe særlig mer en de fem kronene den en gang representerte.

Lenke til kommentar
Å?  :D

Noe spesielt utenom seddelens fysiske tilstand og årstall som kan ha en finger med å si på en eventuell pris?

Serienummer, eller lignende?

 

Hadde egentlig ikke trodd den var verdt noe særlig mer en de fem kronene den en gang representerte.

5718471[/snapback]

 

 

følgende kriterier pleier å legges til grunn for prisen på en seddel:

1) slitasjegrad

2) skjønnhetsfeil

3) alder

4) hvor mange eksemplarer som er utgitt av en gitt seddel ++

Lenke til kommentar

Fant en toøre (Oscar II, diameter er nøyaktig den samme som dagens enkrone) fra 1893 da jeg hjalp en kompis med å legge nytt gølv der han bor. Sikkert verdt en god lunsj for håndtverkeren som mistet den da, tror bygget ble oppført engang rundt 1. verdenskrig og har etter all sannsynlighet ligget der siden da. Den ser godt brukt ut, men alt av motiv er helt tydlig. Regner med at denne er verdt mer enn pålydende, noen som har noe omtrentlig tall? :)

Lenke til kommentar
ifølge en vurderingsliste jeg har over alle norske mynter som er utgitt er en 1 krone fra 1975 med proof-kvalitet vurdert til 25 kroner.

En proofmynt er en usirkulert mynt uten noen form for slitasje.

5717732[/snapback]

En usirkulert mynt er en mynt uten noen form for slitasje.

Proofmynter er de første fra stemplet og tas ut før myntene havner i trau for videre pakking. Proofmynter blir gransket for evt småskader. I denne fasen håndteres mynten av personer med hvite hansker. I tillegg er normalt stemplet polert i forkant slik at mynten har høy glans og motivet kan fremstå som frostet.

Brilliant er god kvalitet men uten at motivet er frostet og stemplet polert.

Norske proof-mynter selges innkapslet i plast (hver mynt for seg) slik mynten ikke får skader etter at den har forlatt pregestedet.

Lenke til kommentar
Regner med at denne er verdt mer enn pålydende, noen som har noe omtrentlig tall? :)

5718995[/snapback]

www.auction.no er et auksjonssted for bl.a. mynter. Jeg ser det er lagt ut en 2-øre fra 1893 der som er lagt ut til 90 kroner. Bildet viser en mynt av dårlig kvalitet så det er tvilsomt om det kommer bud. En rekke andre 2-ører fra 1870 og 1880-årene er lagt ut til langt lavere priser.

Lenke til kommentar
Fant en en-krone fra 1970 her om dagen. Har sett på auction.no, men ingen som annonserer den.

 

Det er bilde av kong Olav på den ene siden, og en steilende hest på den andre. Er brukt, men i bra kvalitet. Hva kan den være verdt? :p

5720227[/snapback]

Den er nok ikke verdt stort tenker jeg..Er vel omtrent som de 5 øringene, røde, med elg på :p Sitter på en pappeske med slike omtrent...

Lenke til kommentar

Som vanlig når det gjelder frimerker og mynter: Alle har hørt historier om de store funnene. Og de blir skuffet når de hører at DERES funn er uten verdi.

 

En krone fra 1970 eller 1975 i normalkvalitet er ikke verd mer enn pålydende. For en slitt toøring fra 1893 kan du nok få deg en hamburger, men neppe noe mer.

 

Tiøringen fra 1970 er brukbar. Men sjansen for at du finner et par glass med dem er også liten (det er derfor den der dyrere enn de andre årgangene!)

 

"husker at en jernfemøre fra ca. 1945 var verdt endel. (ligger en slik et sted her, men desverre er den rusten)" Riktig at den er vanskelig å finne og sikkert er verd minst en tusenlapp hvis den hadde sett bra ut. Men det gjelder 1945, ikke de andre krigsårene der opplaget er mye større og verdien er ubetydelig.

 

Generelt er det få av årgangene de siste 100 år som i normalkvalitet er verd noe særlig. (Jo da, de fleste som har levd litt har hørt om toøren fra 1968 som er verd flere tusen. Men den har ingen ennå funnet i syltetøyglasset! (Bare utgitt i myntsett))

 

For usirkulerte mynter derimot, kan det bli snakk om hundrelapper for de bedre årgangene. Myntsamlere flest vil gjerne ha dem slik. (Personlig samler jeg på norske mynter som har vært i bruk, og jeg er helt uinteressert i toøren fra 1968. Men jeg er ikke en "skikkelig" samler!)

 

Markedet for tusenlapper er ikke stort, og det er neppe å anbefale å sette jobben på spill for å få tak i noen slike!

 

Desverre har jeg ikke funnet en prisliste for mynter på nettet. Men på http://www.samlerinfo.com/modules.php?name...howpage&pid=107 finnes opplagstallene, som kan gi en viss indikasjon på hvilke årganger det kan være verd å ta vare på.

Lenke til kommentar

Jeg har litt liggende..

 

Mynter:

2 øre (1940)

5 øre (1965)

5 øre (1968)

5 øre (1979)

50 øre (1927)

50 øre (1940)

50 øre (1955)

50 øre (1957)

1 kr (1925)

1 kr (1946)

1 kr (1949)

1 kr (1954)

5 kr (minnemynt fra posten - 1997)

10 kr (1988)

 

Sedler:

10 kr (1979)

50 kr (1979)

 

Alt har vært i sirkulasjon, så det er ikke akkurat nyslått kvalitet over dette. Blir jeg rik?

Lenke til kommentar

I de fleste hjem kan en finne syltetøyglass e.l. med småmynter som har blitt liggende,.

 

IKKE lag lister og post dem her! Bare unntaksvis kan der finnes noe som en samler vil finne interesse for.

 

Skulle glassene ha stått i 75-100 år stiller saken seg annerledes....

 

Katalogreferansen i innlegget ovenfor peker desverre bare til en reklame for en katalog til 80 kroner....

Lenke til kommentar

En rusten toøre fra 1943 kan du bare legge tilbake der du fant den. Og om det skulle være en annen valør (1 eller 5 øre) er den også bare å glemme. Du vil neppe finne noen som vil ha den i sin samling.

 

(De høyere valører var av sink som ikke ruster, men som ikke er penere for det, hvis de har ligget i en skråning.....) Eller kanskje den ikke er norsk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...