Gå til innhold

Mynt fra 1975


webby1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Moderne (for Norge etter 1875) mynters verdi går etter

1) opplag det året.

2) er utgaven kun laget i få år

3) kvalitet (de er svært nøye)

4) hyppighet på god kvalitet

Verdilister viser utsalgsprisen for forskjellige kvaliteter. Salgsprisen fra samlere er uner 30% av denne.

1975, 1-krone, normal slitasje = ikke salgbar.

Lenke til kommentar

Hm, det var en artikkel i VG (analoge utgaven) for noen år siden, sto ramset opp endel verdier på mynter.

Tiøringer fra '70 tror jeg er verdt endel tiere pr. stk., om man har spart på et glass eller to med disse, blir det fort litt penger.

 

Og mynten fra 1905 er nok verdt endel, husker at en jernfemøre fra ca. 1945 var verdt endel. (ligger en slik etsted her, men desverre er den rusten)

Kikket kjapt nå, og fant to tiøringer, fra '56 og '52, samt en femøring fra '6x, og et par tiøringer fra 1975.

 

De er vel ikke verdt mye, men sikkert ikke umulig med et par hundre tilsammen. :shrug:

(Om tjuefem år til, ihvertfall :) )

Endret av kjehaako
Lenke til kommentar
Peter: Begrunn svaret ditt, det holder ikke med "jeg jobber i bank"

5717450[/snapback]

Vel, PerB har skrivd det meste her...

Er det mange av de og når kvaliteten er sikkert så som så siden den "plutselig" dukket opp så har den kanskje en kvalitet som tilsier 1 eller 1+ i myntspråket og da er den nok ikke verdt noen formue...

Lenke til kommentar
Peter: Begrunn svaret ditt, det holder ikke med "jeg jobber i bank"

5717450[/snapback]

 

Fordi mynten har opphørt som tvunget betalingsmidel, men likevell kan innløses hos Norges Bank / Lokal bankforbindelse inntil 11 år etter at den opphørte som tvunget betalingsmiddel. Den kan innløses frem til 05.09.2008.

Lenke til kommentar
Peter: Begrunn svaret ditt, det holder ikke med "jeg jobber i bank"

5717450[/snapback]

 

Fordi mynten har opphørt som tvunget betalingsmidel, men likevell kan innløses hos Norges Bank / Lokal bankforbindelse inntil 11 år etter at den opphørte som tvunget betalingsmiddel. Den kan innløses frem til 05.09.2008.

5717525[/snapback]

 

den kan vel fortsatt være verdifull i forhold til samlinger osv....

Lenke til kommentar
Peter: Begrunn svaret ditt, det holder ikke med "jeg jobber i bank"

5717450[/snapback]

 

Fordi mynten har opphørt som tvunget betalingsmidel, men likevell kan innløses hos Norges Bank / Lokal bankforbindelse inntil 11 år etter at den opphørte som tvunget betalingsmiddel. Den kan innløses frem til 05.09.2008.

5717525[/snapback]

 

den kan vel fortsatt være verdifull i forhold til samlinger osv....

5717712[/snapback]

 

Det kan den nok, forutsatt at den er i god kvalitet, gjerne usirkulert. Jeg uttalte meg bare med tanke på dens verdi som betalingsmiddel.

Lenke til kommentar
Vi holder på å pusse opp stua, så fant vi en norsk 1 kroning fra 1975 som lå under gulvet. Er den mynten verdt noe?

5716279[/snapback]

 

ifølge en vurderingsliste jeg har over alle norske mynter som er utgitt er en 1 krone fra 1975 med proof-kvalitet vurdert til 25 kroner.

 

En proofmynt er en usirkulert mynt uten noen form for slitasje.

 

 

Den er verdt nøyaktig 1 krone.

 

Jeg jobber i bank og har peiling på slikt

 

Den er verdt 1 krone hvis du løser den inn i en bank eller bruker den som betalingsmiddel. En mynt trenger ikke være særlig gammel for at den skal kunne selges for mer enn pålydende. Jeg har selv nylig solgt to usirkulerte 1000-lapper fra 1990 til langt mer enn pålydende... spesielt når du jobber i bank så burde du vist dette synes jeg....

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Den er verdt 1 krone hvis du løser den inn i en bank eller bruker den som betalingsmiddel. En mynt trenger ikke være særlig gammel for at den skal kunne selges for mer enn pålydende. Jeg har selv nylig solgt to usirkulerte 1000-lapper fra 1990 til langt mer enn pålydende... spesielt når du jobber i bank så burde du vist dette synes jeg....

5717732[/snapback]

 

Jobber i bank, ikke mynthandel.

 

Hvor mye er en usirkulert 6.utg 1000 lapp verdt i følge listen du sitter på? Er nyskjerrig pga vi nettopp sendte flere hundre tusen usirkulerte 6.utg 1000 til destruksjon. Vi får bare pålydende :)

Lenke til kommentar
Hvor mye er en usirkulert 6.utg 1000 lapp verdt i følge listen du sitter på? Er nyskjerrig pga vi nettopp sendte flere hundre tusen usirkulerte 6.utg 1000 til destruksjon. Vi får bare pålydende :)

5717870[/snapback]

 

Ifølge listen jeg sitter på (Norske pengesedler 1695-2003 - Utgitt av Bergenske mynt og seddelforening) ligger disse på mellom 1650 og 7000 kroner i kvalitet UNC (UNC = Usirkulert). (Dette litt avhengig av om det er feiltrykk osv, men er det en vanlig seddel er listeprisen på denne 1650 kroner).

 

Nå vet ikke jeg hva slags regler bankene har for hvordan du som ansatt kan slå kloa i slike sedler, men du kunne tjent ganske mye ved å kjøpe disse sedlene av banken/arbeidsgiveren din og selge dem videre. Spesielt på QXL er det populært å kjøpe/selge sedler... og usirkulerte mynter/sedler kan en få ganske mye for. De Sedlene jeg har betalt mest for i samlingen min er to 5-kroners sedler fra 1961 som jeg gav 400 kroner tilsammen for. (De er i serierekkefølge). Sedler i serie er også ganske populært... Scandinavian Auction System er også ganske pop sted for salg/kjøp av sedler...

Lenke til kommentar
Nå vet ikke jeg hva slags regler bankene har for hvordan du som ansatt kan slå kloa i slike sedler, men du kunne tjent ganske mye ved å kjøpe disse sedlene av banken/arbeidsgiveren din og selge dem videre. Spesielt på QXL er det populært å kjøpe/selge sedler... og usirkulerte mynter/sedler kan en få ganske mye for. De Sedlene jeg har betalt mest for i samlingen min er to 5-kroners sedler fra 1961 som jeg gav 400 kroner tilsammen for. (De er i serierekkefølge). Sedler i serie er også ganske populært... Scandinavian Auction System er også ganske pop sted for salg/kjøp av sedler...

5717988[/snapback]

 

Kan ikke veksle bankes beholdning mot mine private penger. Finner jeg på noe slikt kan jeg sannsynligvis se meg om etter ny jobb. Norges Bank har også retningslinjer angående dette som må følges. Tilbaketrukke sedler og mynt kan ikke settes ut i sirkulasjon igjen. Morsomt du nevner dette med serierekkefølge. Usirkulerte sedler ligger som regel i serierekkefølge, i bunter av hundre. 100stk usirkulert 6.utg 1000 sedel i serierekkefølge er verdt litt penger altså?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...