Gå til innhold

Ubruklige bilder om natten


Anbefalte innlegg

Hei folkens.Er nybegynner så feilen ligger hos meg.Klarer rett og slett ikke å ta bra bilder om natten.Enten blir de veldig tåkete,eler veldig mørke.Tar bilder uten stativ..

 

Noen forslag hvordan instillinger jeg bør ha med tanke åpning/lukke tider blenderåpning osv.

 

Bilde av holmenkollen

post-5398-1141479366_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
KM 50mm f1.7 AF  :999

 

Hva mener dere om deT?Vil det bli bedre bilder om jeg velger denne linsa?

 

Har foresten ordna meg en stativ,men det er ikke noe jeg kan ha med meg konstant-

5702294[/snapback]

Dette er et godt og lyssterkt objektiv til en overkommelig pris (et fåtall eksempelbilder ligger i signaturen min hvis du klikker på objektivets betegnelse, men galleriet er svært beta og det er gamle bilder skannet fra film).

Forøvrig kan du prøve dyxum.com for å finne brukererfaringer med optikk til KM-DSLR.

 

Om du bruker stor blenderåpning, størst akseptable ISO-hastighet og AS-funksjonen påskrudd vil du kunne ta akseptable bilder i slik belysning hvis du trener litt på håndholdingsteknikken. Husk også å sette eksponeringen slik at lyskasterne i tårnet ikke blir helt utbrente! :)

Jeg vil nok imidlertid som de andre anbefale å bruke stativ hvis bilder i så svak belysning skal være noe å samle på, da du med dette vil få det beste ut av billedbrikken og optikken.

 

Mvh

Kjetil

Endret av rotekaizer
Lenke til kommentar
hmm..

 

 

Skal trene litt mer.Men klarte ikke å få en eneste bilde til å bli bra..Lurer på om den Ani shake greia mi funker eller ikke.

5702443[/snapback]

 

Jeg skrev om innlegget så mange ganger at meningen forsvant. :)

Hvis du bruker KM 50mm 1.7 nær vid åpen, hever ISO-verdien til minst 1600 og justerer eksponeringen for ikke å kutte høylysene, vil du få en lukkertid ned mot 1/10sek, noe en med god teknikk vil kunne mestre med AS påskrudd.

 

1.3 sekunder ved 28mm vil ikke AS ha sjanse til å kompensere for mens du ennå har puls, det vil kun forbedre resultatene 2-3 blendertrinn alt etter hvor flink du er til å holde kamera stødig.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Alt skal læres en gang, ingen spørsmål er dumme! :)

 

For at hopptårnet skal få gjenkjennelige detaljer og ikke bare bli en hvitgul flekk midt i bildet må du overstyre kameraets innebygde lysmåling. Lysmålingen prøver nå å gi deg et kompromiss mellom detaljer i skyggepartier og høylyspartier i bildet, og siden dette bildet inneholder store mørke flater, svakt opplyst forgrunn og noen svært kraftige punktlys vil dette bli feil.

Det du først kan gjøre, er å holde "+/-"-knappen, som styrer eksponeringskompensasjon, inne og bruke kontrollhjulet for å velge eksponeringskompensasjon -1. Ta så bildet på nytt og se hvordan det blir. Det vil bli mørkere i forgrunnen, men dette er heller ikke motivet. Hvis bakken fortsatt er korrekt gjengitt, prøver du med enda mer kompensasjon. Eller mindre hvis den er blitt unødvendig mørk.

 

Når du skal gjøre eksponeringer som er såpass langt fra hva program- eller automodusen er laget for å takle, vil du etter hver få stor nytte av lukkerprioritet, blenderprioritet og manuell eksponeringsmodus. Hvordan du bruker disse kan du lese mer om i brukeveiledningen, men du vil også få mye hjelp om du låner en fotobok på biblioteket (eller kjøper en).

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...