Gå til innhold

koble 16 hder sammen?


Anbefalte innlegg

hei!

 

I denne artikkelen på Dagbladet.no http://www.dagbladet.no/dinside/2006/03/01/459420.html

sies det at de kan sette sammen 16 harddisker.

så leste jeg mange av komentarene som leserne hadde postet og ut fra det jeg forstod var det vanlig å sette sammen MANGE harddisker.

 

Men det jeg ikke forstår er hvordan?? Jeg har 2 IDE porter. Og 2 s-ata porter.

til sammen kan jeg koble 4 harddisker. Men hvordan kan folk koble til flere??

kan man gjøre om 1 sata port til 2 porteR?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvert kort har båndbredden som PCI (eller PCI-E) sporet det bruker har tilgang til. Med andre ord: det er mer enn nok båndbredde. Du måtte hatt latterlig mange harddisker som skrev og leste samtidig før båndbredden i systemet hadde begynnt å bli en stor flaskehals.

 

Den eneste egentlige begrensningen på antall interne disker blir derfor hva du fysisk har plass til, samt hvor mange ekspansjonskort du kan få plass til (i tillegg til hvor mange porter det er på hovedkortet... det er begynnt å bli vanlig med 4 - 8 S-ATA porter på krem-modellene allerede.

 

Jeg kjører selv med 14 HD i min server. Alle IDE, ved bruk av 3 ekspansjonskort. Det eneste som er forskjellig med "ytelsen" til mitt server-system i forhold til andre er det tar veldig lang tid for å gå ut av HD-dvale modus (fordi den sekvensiellt startet opp alle 14 harddiskene... det kan du tross alt ikke unngå).

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Men det jeg ikke forstår er hvordan?? Jeg har 2 IDE porter og 2 s-ata porter. Til sammen kan jeg koble 4 harddisker. Men hvordan kan folk koble til flere?? Kan man gjøre om 1 sata port til 2 porter?

5686248[/snapback]

På hver P-ATA port (også kallt IDE eller ATA-100, ATA133 etc) kan koble til inntil 2 harddisker. På hver S-ATA port så kan man bare koble til en harddisk (Dette forenkler oppsettet en del da man slipper å tenke på master/slave-innstillinger)

På ditt hovedkort kan du altså ha inntil 6 harddisker. (pluss eventuelle eksterne harddisker)

 

Måten man kobler til flere er ved å legge til flere kontrollere. (Kontroller er en brikke som enten er på hovedkortet eller på et eget ekspansjonskort og som tilbyr flere tilkoblinger.)

 

Tilleggskortene kan være alt fra enkle kort med 2 tilkoblinger til avanserte og dyre kort med inntil 16 tilkoblinger. Hvis man har plass til f.eks 3 kort av den siste typen samt har tilkoblinger for 10 harddisker på hovedkortet så er det altså mulig å koble fantastiske 58 harddisker til en eneste PC. 58 ganger 500GB blir utrolige 29TB. (Prisen på noe slikt blir selvfølgelig av en helt annen verden så det er ikke spesielt vanlig. Det aller vanligste er å ha bare en eller noen få harddisker i PCen, mens de litt mer spesielt interreserte kan ha 5-20 harddisker i en eneste PC. (Mulig jeg husker feil, men er det ikke forumbrukeren ATWindsor som har 22 harddisker i filserver-PCen sin?) Selv har jeg bare 4 harddisker i størrelsene 160-250GB i min PC, men det er trangt om plassen så det er spørs om jeg ikke kommer til å gjøre noe med det snart.

 

Eksempel på en billig 2 port kontroller og en dyr 16 port kontroller:

I174613.jpgI368922.jpg

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Men det jeg ikke forstår er hvordan?? Jeg har 2 IDE porter og 2 s-ata porter. Til sammen kan jeg koble 4 harddisker. Men hvordan kan folk koble til flere?? Kan man gjøre om 1 sata port til 2 porter?

5686248[/snapback]

På hver P-ATA port (også kallt IDE eller ATA-100, ATA133 etc) kan koble til inntil 2 harddisker. På hver S-ATA port så kan man bare koble til en harddisk (Dette forenkler oppsettet en del da man slipper å tenke på master/slave-innstillinger)

På ditt hovedkort kan du altså ha inntil 6 harddisker. (pluss eventuelle eksterne harddisker)

 

Måten man kobler til flere er ved å legge til flere kontrollere. (Kontroller er en brikke som enten er på hovedkortet eller på et eget ekspansjonskort og som tilbyr flere tilkoblinger.)

 

Tilleggskortene kan være alt fra enkle kort med 2 tilkoblinger til avanserte og dyre kort med inntil 16 tilkoblinger. Hvis man har plass til f.eks 3 kort av den siste typen samt har tilkoblinger for 10 harddisker på hovedkortet så er det altså mulig å koble fantastiske 58 harddisker til en eneste PC. 58 ganger 500GB blir utrolige 29TB. (Prisen på noe slikt blir selvfølgelig av en helt annen verden så det er ikke spesielt vanlig. Det aller vanligste er å ha bare en eller noen få harddisker i PCen, mens de litt mer spesielt interreserte kan ha 5-20 harddisker i en eneste PC. (Mulig jeg husker feil, men er det ikke forumbrukeren ATWindsor som har 22 harddisker i filserver-PCen sin?) Selv har jeg bare 4 harddisker i størrelsene 160-250GB i min PC, men det er trangt om plassen så det er spørs om jeg ikke kommer til å gjøre noe med det snart.

 

Eksempel på en billig 2 port kontroller og en dyr 16 port kontroller:

I174613.jpgI368922.jpg

5687654[/snapback]

 

Du husker nok feil :) Riktignok har jeg vel 18-19 disker nå. Men de er hovesaklig fordelt over 2 maskiner (en filserver og en backupserver). Men det er jo en langsiktig "drøm" å ha 22 eller flere ;) Ellers får man vel tak i 24-porters-kontrollere også, om man ønsker, men de er svindyre (ca 1300$ om jeg ikk husker feil).

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...