Gå til innhold

Billig hovedkort til Athlon XP (SDRAM)


Anbefalte innlegg

Skal oppgradere PC-en til naboen, det eneste han trenger er nytt hovedkort og CPU. Han har allerede 256mb sdram (PC133), så derfor blir det uaktuelt å oppgradere til DDR RAM.

Den mest aktuelle CPU til dags dato er en Athlon XP 1600+ (1400mhz), men er usikker på hvilket hovedkort jeg skal velge. Det bør ikke koste stort mer enn 1000kr, trenger ikke ha så mange innstillingsmuligheter i BIOS, overklokking blir ikke aktuelt. Hva bør jeg velge ?

Trenger i tillegg ei stillegående socket A vifte som takler XP 1600+ sin varmeutvikling.

 

Budsjettet ligger på ca 2500kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler på det sterkeste et ECS k7s5a hovedkort som selges hos pcmax.no til 995,-

 

Det tar både SDram og DDR Ram(ikke samtidig :smile:)

Har et brukbart nettverkskort integrert, og standard integrert lydkort.

 

Det er litt kresent på strømforsyning og ram kvalitet(spesiellt DDR ram, derfor satset jeg på Micron fra samme butikk som var godkjent)

 

Trenger du mere info om bios flashing el. så gå til ocworkbench.com sitt ECS forum!

 

Kjøler kjøper du hos Microplex, de kan hjelpe deg med en stille kjøler. Alpha 8045 med 80mm Papst vifte og rheostat burde holde lenge.........

 

S-O

Lenke til kommentar

Dersom jeg tar utgangspunkt hos http://www.komplett.no (må ikke nødvendigvis handle der) finner jeg følgende HK som virker aktuelle :

 

Asus A7V133-C http://www.komplett.no/k/k.asp?action=info...10&GrpID=5&s=pl

 

MSI K7T-TURBO2 http://www.komplett.no/k/k.asp?action=info...10&GrpID=5&s=pl

 

MSI MS-6330 http://www.komplett.no/k/k.asp?action=info...10&GrpID=5&s=pl

 

Hva er best ?

Ser at hovedkortene også kan leveres med RAID, men tviler på at det er nødvendig.

Er VIA KT133A det beste (eneste?) alternativet for athlon XP + SDRAM ?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-06 15:40, win_xp skrev:

støtter asus a7v133a 266Mhz bus???

jeg har et slikt hovedkort men bare 1,3ghz prossesor og 200mhz systembus. kan jeg oppgradere til Amd_xp1900 med 266mhz systembus ??


Mvh Nysjerig



 

Du vil altså slenge på en XP1900+ på et hovedkort med 200MHz bus?

I utgangspunktet vil ikke det funke nei. Men om bios kan flashes for å klare det... vet jeg ikke. Da ville jo produsenten tape salg på de som ikke trenger kjøpe nytt HK, så de gidder vel neppe lage det. :wink:

 

-P-

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-06 15:40, win_xp skrev:

støtter asus a7v133a 266Mhz bus???

jeg har et slikt hovedkort men bare 1,3ghz prossesor og 200mhz systembus. kan jeg oppgradere til Amd_xp1900 med 266mhz systembus ??



 

win_xp: Nå heter hovedkortet A7V133, ikke A7V133a. Det hovedkortet er basert på Via KT133a som støtter 266mhz FSB og athlon XP CPUene. Hvorfor folk har fått det for seg at KT133a baserte kort ikke støtter 266FSB er for meg et mysterium.

 

Ivan Drago: Av hovedkort ville jeg valgt Asus A7V133-C. Trolig er det raskere enn ECS k7s5a med SD RAM og du får et kort som klarte 48 timer med stess test hos Anandtech uten å kræsje. De fleste kort kræsjer gjenre et par ganger på 24 timer.

 

pop: Et tips kan være å sjekke produsentens website før du kommer med spec's du ikke er helt sikker på.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-06 15:18, Ivan Drago skrev:

Dersom jeg tar utgangspunkt hos
(må ikke nødvendigvis handle der) finner jeg følgende HK som virker aktuelle :


Hva er best ?

Ser at hovedkortene også kan leveres med RAID, men tviler på at det er nødvendig.

Er VIA KT133A det beste (eneste?) alternativet for athlon XP + SDRAM ?


 

Ble selv anbefalt ett blig Hk av komplett til XP som spiser det meste av ram:

MSI K7T Turbo til 828,- som jeg brute til en xp 1600 med en papst vifte, som funker ok og er stille.

 

[ Denne Melding var redigert av: 50z på 2001-12-06 17:37 ]

Lenke til kommentar

Er dette kortet noe å satse på ?? Støtter både DDR og SDRAM, koster kun 1100kr. Virker som om kortet har fått gode kritikker også. Men bør jeg heller satse på et VIA KT133A basert hovedkort ? Elitegroup kortet er basert på SiS735T

 

http://multicom.no/varedetaljinfo.asp?vare...VarerSokRes.asp

 

 

STONE: Det de solgte på pcmax var ikke det som støtter både SD og DDR, det hadde kun 3xSDRAM sloter.

 

Ser også at komplett selger en rekke av sine billige hovedkort som demovarer, gjerne 300-400 billigere enn ny. Hvordan er det med garanti og sånt på disse ? Vil det være et bedre kjøp enn å kjøpe nytt?

Priseksempel:

http://www.komplett.no/k/k.asp?action=info...=5&GrpID=1&s=pl

Lenke til kommentar

Ser ut som om at PCmax.no har sluttet å selge ECS K7S5A!? Synd!!!!!!!

 

Har hatt Via Kt133 og kt133a, Abit, en kompis hadde et Asus kort kt133a chipsett, kan ikke se at jeg ble imponert over stabiliten!!!

Også ble det for mye dall med Via 4in1 som ble utgitt annehver uke, for ikke å snakke om diverse andre problemer!(MIN erfaring, OK?)

 

ECS kortet leste jeg MYE om før jeg kjøpte det(alt billig bruker å være dårlig som regel)

Saken er at dette kortet masse produseres til bruk i OEM produksjon, og istedet for to chipsett(Northbridge og southbrigde)har det kun en chip!

Dette medfører at båndbredden blir større siden man slipper signalveien mellom disse to chipene. VIA truet produsenter av hovedkort fra å produsere SIS chipsett!!

 

Sier IKKE at det er et perfekt hovedkort, men det er stabilt(leste som sagt MYE...) hvis det har god(merke) ram, strømforsyning, oppgradert bios(Flash fra HD`en første gang!), og i noen tilfeller liker det ikke Athlon 1400mhz, men alle andre Amd prosessorer går bra.

 

Installerte XP-Pro, trykte f5 for å styre unna ACPI`en(standard pc), og måtte bruke SISIDETOOL for å få Ata 100 støtte, thats it! Satt ned lydkortet et hakk for å unngå IRQ deling, og maskinen går i dagesvis uten reboot :smile:

Dette med en Duron 750@1000mhz(133x7,5)

 

Er jævlig fornøyd med kjøpet mitt!! Tilogmed brenning rett fra CD-rom til CDRW funker på samme kanal!!(121032a Plextor+Actima 50x)

 

S-O

Lenke til kommentar

Jeg har hovedkort fra MSI, K7T Turbo, KT133(a) chipsett, 6330. Selv om det på esken står bushastighet på 200/266 betyr ikke dette at kortet pr i dag kan kjøre på 266MHz. Kortet har kun sloter til sdram, pc-133, ergo blir det max 133MHz. Bortsett fra klokking til 140-150MHz, men dette blir vel et helvete ang stabilitet. Skal jeg kjøre 266MHz her, må jeg ha ddr-ram, noe det ikke er sloter for. I det hele tatt ganske forvirrende.

Jeg fant omsider ut at man kan kjøre inntil Athlon XP1800+ på kortet, hvis man flasher bios. Men med fortsatt 133MHz fsb blir vel det en massiv flaskehals og dermed ikke noe særlig poeng i. Da holder det sikkert med en TBird 1,4GHz. (I dag har jeg en 1000MHz@1100).

Noe med erfaringer her, noe å tilføye?

 

-P-

Lenke til kommentar

OBS - selv om AMD selger prosessorer merket 200 og 266 BUS jobber de med 100 og 133 MHz på hovedkortet. Ram trikset er at PC133 og DDR 2100 ram bruker samme frekvens 133MHz,men DDR sender/mottar data både opp og ned på klokka, slik får en ei "dobling" til 266 for DDR2100.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-07 13:47, Stone skrev:


Sier IKKE at det er et perfekt hovedkort, men det er stabilt(leste som sagt MYE...) hvis det har god(merke) ram, strømforsyning, oppgradert bios(Flash fra HD`en første gang!), og i noen tilfeller liker det ikke Athlon 1400mhz, men alle andre Amd prosessorer går bra.




 

Gjelder dette kun den "gamle" athlon 1400mhz, eller gjelder det også Athlon XP1600+ (1400mhz) ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...