Gå til innhold

Formateringsproblemer- finner ikke harddisk


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har bestemt meg for å formatere harddisken min. Jeg har bare 1 harddisk, en Samsung 160GB S-ATA. Dette er den eneste hardisken jeg noengang har hatt på denne datamaskinen, som er rundt 2 og et halvt år gammel.

 

Jeg setter i min xp cd og starter maskina. Dataen starter fra cd'en og jeg får opp en meny:

 

press -Enter- for å installere windows

 

press - ... - (husker ikke) for å reparere windows ( eller noe lignende )

 

press - F3 - for å avslutte...

 

 

Trykker jeg Enter eller - ... - får jeg samme problemet:

 

den finner ikke harddisken.

 

Jeg har prøvd å oppdatere en del drivere, men ikke til stor hjelp. :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om dette er sant, men det var noen som sa at på nye hovedkort så trengte man ikke diskett med S-ATA driverne på. Har ikke prøvd dette selv, da jeg ikke vil ha S-ATA disker enda. Iallefall ikke som systemdisk. Blir vel så jeg må kjøpe S-ATA disker fra nå av tenker jeg :p.

Lenke til kommentar
Hei,

 

Jeg har bestemt meg for å formatere harddisken min. Jeg har bare 1 harddisk, en Samsung 160GB S-ATA. Dette er den eneste hardisken jeg noengang har hatt på denne datamaskinen, som er rundt 2 og et halvt år gammel.

 

Jeg setter i min xp cd og starter maskina. Dataen starter fra cd'en og jeg får opp en meny:

 

press -Enter- for å installere windows

 

press -    ... - (husker ikke) for å reparere windows ( eller noe lignende )

 

press - F3 - for å avslutte...

 

 

Trykker jeg Enter eller -  ...  - får jeg samme problemet:

 

den finner ikke harddisken.

 

Jeg har prøvd å oppdatere en del drivere, men ikke til stor hjelp.  :cry:

5668399[/snapback]

 

 

Skjønner ikke hva du mener med at du har oppdatert en del drivere? Bare ha SATA drivern i floppyen, trykk på F6 under installasjonen.

 

Jeg vet ikke om dette er sant, men det var noen som sa at på nye hovedkort så trengte man ikke diskett med S-ATA driverne på. Har ikke prøvd dette selv, da jeg ikke vil ha S-ATA disker enda. Iallefall ikke som systemdisk. Blir vel så jeg må kjøpe S-ATA disker fra nå av tenker jeg :p.

5668454[/snapback]

 

Først skriver du at du har hatt SATA HD i omtrent 2 1/2 år. Og nå prøver du å installere OS på en SATA HD, som du så absolutt ikke vil ha? Og til slutt skriver du at det blir vel til at du må kjøpe deg en SATA HD. Som jo du allerede har hatt i 2 1/2 år, eller? Det er hvertfall sånn du beskriver det.

Endret av karasjok
Lenke til kommentar

karasjok, det er wil som har skrevet den siste posten du quoter der...

 

"Jeg har prøvd å oppdatere en del drivere, men ikke til stor hjelp."

 

Her har jeg bare prøvd å oppdatere drivere i "Datamaskinbehandling"

Jeg fikk oppdatert noen drivere innen "SCSI- og RAID-kontrollere" feltet, leste et sted at det kunne hjelpe. butno

 

Jeg har prøvd å sette inn driver disketten som fulgte med pc'en og trykke F6...

Den fant ikke disketten...

 

Jeg prøver å utforske disketten i windows nå, jeg får denne meldingen

 

"Diskettkontrolleren meldte om en feil som ikke gjenkjennes av diskettstasjonsdriveren."

Lenke til kommentar
karasjok, det er wil som har skrevet den siste posten du quoter der...

5668735[/snapback]

 

 

Ja, det har du så absolutt rett i. Jeg hadde samme problem selv engang, kjøpte nytt HK, men driverne var i en CD.

Uansett så kan du laste ned siste SATA drivere fra produsentens nettside, ofte er det veldig enkelt å lage en floppy med SATA drivere. Først må du vite nøyaktig hvilken type HK du har, har du navnet kan vi hjelpe deg med å finne driveren.

Lenke til kommentar

Jeg har vært inne på msi sine sider, kom fram til denne siden.

 

På "Support model" står det:

 

- VT6410

- VT6420

- VT6421

- VT8237

 

Everest sier at mitt chipset er VIA VT8377 Apollo KT600... Kommer driveren til å funke selv om ikke mitt HK er satt som støttende til denne driveren?

 

Og jo, takk for all hjelp og oppmerksomhet :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...