Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Viftereimen er låst eller starteren er ødelagt.


Anbefalte innlegg

Jeg var i dag oppe å skulle prøve å starte bilen som jeg har kjøpt. saken er den at den bilen har stått der i et par år ute. så da jeg i dag skulle prøve å starte den så kom bare tenninga på og motoren lagde ikke en lyd så vi kjente etter om vifte reima gikk fritt men det gjorde den altså ikke. så det jeg lurer på er om det kan være rust som får reima til å låse seg eller om det rett og slett er starteren som ikke vil?

 

 

Håper på serriøse svar :(

 

EDIT: leif

Endret av hello100143
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ikke et klikk en gang når du vrir om tenningsnøkkelen så kan du sterte med å teste om stertreleet får spolespenning.

Får den ikke det kan du fortsette med å ta en kabelende som du kobler på + polen på batteriet og holde mot kabelskoen til styrestrømmen på starteren.

Skjer det fortsatt ingenting så sitter startreleet fast.

 

Nå har ikek du sagt noe om hvilken bil du har så årsakene kan være mange men er det en gammel bil så funker denne metoden fint.

 

At viftereima ikke går fritt skyldes at den går rundt reimskiva på veiva som er tung å dra rundt.

Er det en tradisjonell vifte så kan det være du greier å dra motoren rundt ved å dreie på vifta men sansynligeheten for at motoren står hardt er vel til stede etter 2 år stillstans.

Når en bilmotor står lenge kan stempelringene tørke fast, noe som gjør den vanskelig å dra rundt første gangen.

Dette kan forebygges ved at man har en liten sprut olje på toppen av stemplene før bilen settes bort og dette vil også hjelpe på den første starten når bilen endelig skal startes opp.

Lenke til kommentar

Skru ut tennpluggene og sprut rikelig med WD40 eller tilsvarende i sylindrene og la det stå over natten. På mange motorer er festebolten til remskiven til viftereimen slik at du kan bruke en skralle eller liknende til å dra motoren rundt med, så hvis det er mulig bør du gjøre det, for det er nok bedre enn å "røske" den løs. Jeg anbefaler at du bytter olje før du starter den, for det er sikkert mye vann i oljen når den har stått så lenge. Kjøp billig olje på Europris, Biltema eller liknende. Hvis du får startet den så følg nøye med på om termostaten åpner seg, for ellers blir motoren overeopphetet ganske fort. Hvis termostaten er ødelagt trenger du egentlig ikke å bytte den i første omgang, det går greit å bare fjerne den. Hvor mye av dette som er verd å gjøre kommer selvfølgelig an på hva du har tenkt å gjøre med bilen. Hvis du skal bruke den ordentlig må du gå over den skikkelig, hvis du bare skal herje med den er det kanskje ikke noen vits i å gjøre noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...