Gå til innhold

Retur av 6800GT fikk 6800GS tilbake :(


Anbefalte innlegg

hw.no sitert

 

nettet er full av konklusjoner som dette, hvorfor ønsker så mange at gs skal være dårligere.

 

Alle som har sett Ati sin nye serie har fått med seg at pipes ikke er alt, dessuten kan resten åpnes på agp versjonen. Det er en enkel software tweak unna.

5664706[/snapback]

 

Hvor i hw.no sin test er det benchet 6800 GT mot 6800 GS? Hvor er alle benchene som viser at de er like bra?

 

Er det forskjell på arkitekturen på en 6800 GS og GT?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte meg et gf 6800 ultra hos pcutstyr i august 2004, fikk det ikke før desember samme år, fikk et referanse kort, ikke det kortet som det var bilde av, men fremdeles et kort med samme navn og fra samme produsent. kortet var helt herpa, det kom artifacts over hele skjermen etter få minutters spilling.. trodde det var pcn min som var teit, men etter masse testing kom jeg frem til at kortet var ødelagt.

 

Sendte så forespørsel om retur med det samme jeg skrev over her, og fikk til svar etter ca tre uker at jeg kunne sende kortet tilbake.

 

Etter enda noen uker fikk jeg en mail om at det kortet jeg hadde var ikke å oppdrive lenger, så derfor fikk jeg kredittert de vel 4- 5000 kronene. (fikk tilgode)

 

litt etter det igjen bestillte jeg meg et gf7800GTX 256 MB kort. 0 kr. i frakt. og prisen var den samme (+\- 100,-)

 

Sånn skal det være!!

 

Sitter med dette kortet enda og er stor fornøyd :)

Lenke til kommentar
§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

 

      Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

      Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

 

      Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

Det står ingenting i Forbrukerkjøpsloven om at tingen må være bedre. De bruker ordet tilsvarende, altså litt bedre eller litt dårligere, ikke mye bedre eller mye dårligere. Det blir altså bare synsing og subjektive tolkninger om hva du egentlig har krav på. Er et 6800GS tilsvarende et 6800GT, dette er advokat-mat. :p

 

Og til dere som sier han har krav på å heve etter 2 forsøk. Dette gjelder dersom butikken prøver å rette mangelen. Hvordan kan man forklare at det er samme mangel når det er forskjellige kort vi snakker om? Et nytt kort med feil på er da en annen mangel enn den man hadde på det gamle kortet. Dvs, i dette tilfellet har han ikke krav på å heve kjøpet etter:

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

      Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

      Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

 

Det beste mener jeg er å ringe de å spør om å få noe snax som "kompensasjon" eller en god deal på noe annet du trenger. Spør med et smil så kommer du lenger!

 

Lykke til!

Endret av Jan Roger
Lenke til kommentar
Hvor i hw.no sin test er det benchet 6800 GT mot 6800 GS? Hvor er alle benchene som viser at de er like bra?

 

Er det forskjell på arkitekturen på en 6800 GS og GT?

 

Nei, jeg så det stod at det var mye bedre, forstod at det var feil å strøyk det vekk så fort jeg kunne. Forøvrig kan du lese Testene som alleredet er linket til her, der 6800gs ligger marginalt under eller over gt hele veien (andatech-3dguru)

 

Når agp versjonen på toppen av dette har geniale klokke egenskaper og mulighet for å åpne de siste pipes ser jeg inngen forkjell.

 

Men igjen viser jeg til min tidligere post om at dette handler nokk mer om at det er surt å ikke få et 7800gs når man har mulighet.

 

ok han ønsker ikke klokke .- åpne pipes(pipsa åpnes også med software, enten så går det eller ikke ingen fare der) jeg har ingen problem med å forstå det. Men på min side ser jeg ikke noe grusomt i at databutikken har sendt 6800gs heller

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Tilsvarende betyr ikke litt bedre eller litt verre. Et kort med 12 pipelines istedenfor 16 kan ikke sies aa tilsvare hverandre. Hva med aa faa tilsendt en ATI kort som yter bedre i stedet? hehe, ja, da hadde noen blitt noe sur tenker jeg.

 

Men at det er synsing her i en noe graa sone er klart. Butikken synes gjerne at det er tilsvarende for det er lettest, og best oekonomisk sett for dem. De skjoenner nok at noen kunder ikke vil gaa med paa noe slikt, men haaper at loesningen er tilfredstillende.

 

Det lureste hadde vaert om butikken tok kontakt med kunden foerst, for naa blir de noedt til aa tilbakebetale portoen til siste sending i tillegg, noe som foerer til litt mer tap hos de.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Det er fordi at folk blir veldig engasjert og så kommer de på at en diskuterer veldig lite.

 

Ordner seg mest sannsynlig ved at Plast betaler et bittelite mellomlegg og får et bedre skjermkort - ELLER at Plast krever å få nøyaktig det samme som han hadde og så må han vente noen uker før han får det.

 

Uansett ingen som vinner noe på denne handelen - kanskje det egentlig er strømforsyningen til Plast som er feilen eller kanskje det er noe helt annet - det får vi aldri vite. det er uansett bortkastet å bruke energi på å bli sur på en nettbutikk uten at en vet hva de eventuellt svarer Plast på mandag.

 

Dumt gjort av databutikken.com å sende et dårligere skjermkort til han - det burde de skamme seg for. Plast har jo tross alt fått nytt produkt 2 ganger (selv om andre gangen så fikk Plast et litt dårligere produkt) - viser at databutikken.com ønsker å ordne ting i utgangspunktet. Kanskje forklaringen er så enkel at kundebehandleren blingset og ikke så forskjellen mellom gt og gs eller hva de nå heter.

 

:)

Lenke til kommentar
Ordner seg mest sannsynlig ved at Plast betaler et bittelite mellomlegg og får et bedre skjermkort - ELLER at Plast krever å få nøyaktig det samme som han hadde og så må han vente noen uker før han får det.

5665560[/snapback]

Må innrømme at jeg vurderer sterkt å stappe GS kortet i PC'en nuh.

Begynner å bli lei av TI4200 kortet som står i PC'en for tiden :-/

Uansett ingen som vinner noe på denne handelen - kanskje det egentlig er strømforsyningen til Plast som er feilen eller kanskje det er noe helt annet - det får vi aldri vite. det er uansett bortkastet å bruke energi på å bli sur på en nettbutikk uten at en vet hva de eventuellt svarer Plast på mandag.

5665560[/snapback]

Hva kan være galt med strømforsyningen min som gjør at det er kunn skjermkortet i PC'en som klikker ?

Vil tro det er flere komponenter som det burdet merkes på om det var noe galt med strømforsyningen, og det er ikke tilfelle.

Vist du har lest igjennom forumet på TechSpot så vil du se at det ikke bare er meg som har hatt problemer med Winfast A400GT kort.

Lenke til kommentar

Plast:

Helt klart at dette er et problem med batchen med den vifta. Men det visste du ant. ikke før det andre kortet også var gått. Man mistenker jo ikke slike tåpelige produksjonsfeil ved første feil.

 

Men GS kan som sagt åpne pipes og klokkes meget bra. Derimot vil du ha et 7800GS og ikke har åpnet GS pakka ennå er det verdt å spørre om å få betale et mellomlegg for 7800GS.

Lenke til kommentar

vel, har akurtat lest hele innleget.. og jeg kan ikke si annet enn:

 

- for det første, uansett om kortet har store muligheter for overklokking, så hjelper vel det trådstarter lite, hvsi han f.eks ikke vil overklokke kortet. (med tanke på garanti\fare for ødeleggelse)

 

-og han skal ha et kort som er like bra eller bedre.. altså enten et 6800GT eller et 7800GS..

 

-vil han ha pengene tilbake, skal han ha samme summen som han betalte for den..

 

(sier seg selv det, hvsi du låner et PS2 spill till en kompiss,følgenede skjer:

-han knekker plata ved uhell

-spillet kosta deg 600,- nytt,men det er et år gammelt..

-vil du da kreve 600? eller et mindre beløp?)

 

uansett hva det koster idag, er det fremdeles dine penger du brukte for 1 elelr 10 år siden.. seff skal du ha samme summen tilbake! uansett hvor gammelt det var..

 

trådstarter betalte 3500,- for kortet, og er det ikke til å oppdrive, så har han tydeligvis tapt 1000,- på å få et 6800GS.. vet ikke med dere, men det hadde jeg absolutt ikke likt,

 

kortet var verdt den summen, ergo han burde enten få et likt kort, eller 3500,- eller et kort tilsvarende den summen..

Lenke til kommentar

Du får ikke et 7800GS i bytte for et 6800GT. Da er du mer en heldig. Men du kan spørre om å få betale et mellomlegg for byttet.

 

Jeg kan reklamere for bilderør feil på min 4 år gamle tv som kostet 13500,- da, men du er ikke riktig på sporet hvis du tror jeg får 13500,- i handa hvis de ikke kan rette feilen.

 

Og nei det sier seg ikke selv å sammenligne dette med å låne bort spill til en kamerat. Skal man gi råd er det greit å ikke gi villedende råd som gjør at trådstarter gjør feil beslutninger og taper mer tid og penger.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
vel, har akurtat lest hele innleget.. og jeg kan ikke si annet enn:

- for det første, uansett om kortet har store muligheter for overklokking, så hjelper vel det trådstarter lite, hvsi han f.eks ikke vil overklokke kortet. (med tanke på garanti\fare for ødeleggelse)

 

Enig.

 

-og han skal ha et kort som er like bra eller bedre.. altså enten et  6800GT eller et 7800GS..

 

Feil, det skal ha "tilsvarende ytelse". Dersom GS ikke har "tilsvarende ytelse" må det legges frem dokumentasjon på det.

 

-vil han ha pengene tilbake, skal han ha samme summen som han betalte for den..

 

Feil, les forbrukerkjøpsloven.

 

(sier seg selv det, hvsi du låner et PS2 spill till en kompiss,følgenede skjer:

-han knekker plata ved uhell

-spillet kosta deg 600,- nytt,men det er et år gammelt..

-vil du da kreve 600? eller et mindre beløp?)

uansett hva det koster idag, er det fremdeles dine penger du brukte for 1 elelr 10 år siden.. seff skal du ha samme summen tilbake! uansett hvor gammelt det var..

trådstarter betalte 3500,- for kortet, og  er det ikke til å oppdrive, så har han tydeligvis tapt 1000,- på å få et 6800GS.. vet ikke med dere, men det hadde jeg absolutt ikke likt,  kortet var verdt den summen, ergo han burde enten få et likt kort, eller 3500,- eller et kort tilsvarende den summen..

 

Irrelevant hva du hadde likt eller ikke, det er lovverket som bestemmer hvordan slike ting skal løses. Har du i det heletatt lest hele tråden?

 

Du kommer med mange konklusjoner, men har du noe grunnlag utover ren synsing for å dekke opp under påstandene dine?

Lenke til kommentar

killeng:

 

Hvor har du 'tilsvarende ytelse' fra? Det staar det ingenting om i Forbrukerkjoepsloven. Et kort er mer enn bare sin ytelse. Man skal ikke maatte taaler f.eks en ATI kort som erstatning for nVidia, selv om ytelsen er lik eller bedre.

 

Kortet kan avvike paa mange maater som vil gjoere det mindre brukelig for kjoeperen....stoerrelsen eller plassering av komponenter slik det ikke passer, stroemforbruk, varme.

 

Jeg forsatt paastanden din, men bare mener at det er litt sort/hvit aa tenke bare ytelse her. ;)

 

Man skal faa en vare som tilsvarer i sin helhet mot bruket varen var kjoept til. Dersom kunden ikke mener at et kort med 12 piplelines tilsvarer et kort med 16 er det egentlig vanskelig aa si at han tar feil. Antall pipelines har en del aa si, og de kortene skal ikke ha like bra ytelse akkurat.

Endret av joebush
Lenke til kommentar
Hvor har du 'tilsvarende ytelse' fra? Det staar det ingenting om i Forbrukerkjoepsloven. Et kort er mer enn bare sin ytelse. Man skal ikke maatte taaler f.eks en ATI kort som erstatning for nVidia, selv om ytelsen er lik eller bedre. Jeg forsatt paastanden din, men bare mener at det er litt sort/hvit aa tenke bare ytelse her. ;)

 

Helt enig, det er for unyansert å kun se på ytelse, beklager det. Det skal være et likt eller "tilsvarende" produkt, både med hensyn på ytelse og andre fasiliteter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...