Gå til innhold

Partisjonering av WD Raptor X


Koma

Anbefalte innlegg

Jeg får WD Raptor X i morgen.

 

Hardisken skal brukes som OS disk. Hvordan anbefaler dere partisjonerinegen av den?

 

Selv tenkte jeg å partisjonere 40GB OS og resten som lagring av spill/image applikasjoner. Eller har det ikke noe betydning om jeg brukere hele som OS? Vil den gå like rask da som om jeg partisjonerer den?

 

For meg er det viktigst at den yter best mulig.

 

 

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har hørt masse forskjellig om dette, så jeg er ikke helt sikker, men jeg tror at hvis du får plassert 30-40GB til KUN OS, og systemviktige applikasjoner, som f.eks. brannmur, og så har resten til spill, så burde det gi en minimal ytelses økning.

men du må passe på at OS partisjonen kommer ytterst på platene, og hvordan det gjøres husker jeg ikke.

 

det er også noen som annbefaler at man lager en egen partisjon til pagefile, men jeg vil si ganske sikkert, at har du mulighet til å putte pagefile på en annen harddisk, så er det best.

 

om bryet med en egen partisjon til pagefile er verdt det, det vet jeg ikke, verken om du plasserer pagefile på OS disken eller på en annen disk så vet jeg. jeg gjorde det selv en gang (på OS disken, og jeg har ikke orket siden)

 

men er det noe særlig vits i å legge imagefiler på systemdisken da?

de brukes jo ikke noe særlig under spilling, ikke engang når banene lastes såvidt jeg vet. (er dog ikke sikker på dette)

Lenke til kommentar

Den første partisjonen du oppretter på en hvilken som helst disk kommer ytterst på platene der ytelsen er høyest.

 

Dersom du kjører alt i en partisjon så vil den over tid spre filene utover disken slik at det blir litt tregere enn om du har OS på en liten partisjon på den raskeste delen av disken.

 

En dynamisk pagefile er kan hende den største kjeltringen til å fragmentere filsystemet. Det beste er å ha pagefile på en egen liten partisjon først på en annen disk, det nest beste er å sette en fast størrelse på pagefile, ca 1,5X ram fungerer greit for de fleste

Lenke til kommentar

Partisjonering gir ingen ytelsesforskjeller som jeg vet om hvertfall.

Eneste grunnen jeg vet at folk partisjonere, er fordi de slipper å miste ting på andre partisjoner en selve OS-partisjonen dersom du av forskjellige grunne må formatere OS-partisjonen og reinstallere OS'et. Dermed slipper du å tenke på å miste data (f.eks spill, musikk, osv) i formateringa, siden du da har dette på den andre partisjonen.

 

Men, husker jeg ikke helt feil var det hvertfall før anbefalt å lage en egen pagefile-partisjon helt til slutt på disken når man installerte Linux (jeg ble anbefalt dette). Grunnen til dette er at en harddisk har langt større skrive/lese-hastighet yterst på plata i forhold lengre inn mot sentrum av plata p.g.a rotasjonen. Dette forutsatt datatettheten er uniform over hele plata.

Det samme prinsippet vil gjelde pagefile for Windows. Men hvorvidt dette faktisk gir en reell ytelsesøkning når det jobbes mot virtuell minne vet jeg ikke. Men kan være verdt å prøve :)

Lenke til kommentar
Den første partisjonen du oppretter på en hvilken som helst disk kommer ytterst på platene der ytelsen er høyest.

 

Dersom du kjører alt i en partisjon så vil den over tid spre filene utover disken slik at det blir litt tregere enn om du har OS på en liten partisjon på den raskeste delen av disken.

 

En dynamisk pagefile er kan hende den største kjeltringen til å fragmentere filsystemet. Det beste er å ha pagefile på en egen liten partisjon først på en annen disk, det nest beste er å sette en fast størrelse på pagefile, ca 1,5X ram fungerer greit for de fleste

5656869[/snapback]

 

har man et godt defragmenteringsprogram, og faktisk bruker det, så er det ikke noe problem med at filene blir spredd utover disken. et slik defragmenteringsprogram har også støtte for å defragmentere og plassere pagefile sist i partisjonen, jeg bruker denne funksjonen hver gang dataen blir skrudd på.

 

hvis noen lurer, så bruker jeg Raxco Perfectdisc.

jeg prøver ikke å reklamere for dette programmet eller noe, men det er det jeg har brukt/bruker, men jeg vet det finnes andre programmer der ute også.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg kjører 2 74 gb raptorer i raid 0 med 128 kb stripes. Jeg bruker å sette opp 10 gb som C med OS. Jeg anbefaler å prøve deg frem med pagefile. Har du 1 gb ram eller mer, trenger du egentlig ikke pf.(Spesielt med svake HD systemer) Har oppnådd litt snedige resultater med 1 1/5 x ram størrelse osv. Nå kjører jeg en egen ram stasjon gjennom tweak xp 4 var det vel...

Lenke til kommentar

Her i huset går det for det meste på det at man har 20 GB på Windows partisjoner. Siden at jeg er glad i partisjoner kan jeg finne på å partisjonere 80 GB Disker i 4. Noe jeg faktisk har tenkt til å gjøre i kveld.

Tilogmed min 20 GB Disk er partisjonert i 3.

På laptopen min klarer jeg meg med 5 GB på Windows partisjonen, men for all del, er greit å ha litt plass på Windows partisjonen allikevel.

Lenke til kommentar

Da er alt oppe og går.

 

Jeg bruker 40GB til OS og spill (partisjon 1). Jeg kjører spillimageapplikasjoner fra partisjon 3. Mine dokumenter er også flyttet til denne partisjonen.

 

Foreløpig har jeg brukt 15GB på mine vanlige spill (BF2+BF2:SF) samt OS. Da jeg hadde Raptor 37GB, fylte jeg også opp den etterhvert før jeg foretok en formatering, så jeg tror 40Gb er et god partisjon. I tillegg er jeg ganske flink til å formatere OS regelmessig.

 

Når det gjelder hastighet er det merkbare forskjeller mellom denne og 37GB. Foreløpig er jeg storfornøyd med disken. Den koster skjorta, men gjør jobben sin.

Endret av Koma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...