Gå til innhold

ICH8 støtter kun SATA


Anbefalte innlegg

Det koster å beholde støtte for gamle teknologier også, både fart, stabilitet(?) plass på hovedkortet og økonomisk.

5640139[/snapback]

Jepp. Når vi nå sparer den femmeren det koster produsentene å legge inn PATA-støtte så er jo det glimerende! Jeg mener, en femmer her og en femmer der, det blir jaggu fort en tier det!

 

Bortsett fra at vi alle gjerne har både optiske drev og harddisker med PATA-grensesnitt da. Men pytt. Et PCI-basert PATA kort koster nå bare en 2-300 kr eller hva?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det koster å beholde støtte for gamle teknologier også, både fart, stabilitet(?) plass på hovedkortet og økonomisk.

5640139[/snapback]

Jepp. Når vi nå sparer den femmeren det koster produsentene å legge inn PATA-støtte så er jo det glimerende! Jeg mener, en femmer her og en femmer der, det blir jaggu fort en tier det!

 

Bortsett fra at vi alle gjerne har både optiske drev og harddisker med PATA-grensesnitt da. Men pytt. Et PCI-basert PATA kort koster nå bare en 2-300 kr eller hva?

5640381[/snapback]

 

Min kommentar var på generell basis, om du har lest mine innlegg ser du at jeg synes det er litt tidlig å fjerne Pata.

 

Denne femmeren din kan brukes til å feks ha flere sata-plugger eller andre nyttige ting på hovedkortet. I tillegg har man jo alle de andre faktorene.

 

AtW

Lenke til kommentar
Denne nyheten kom jo ut for 4 dager siden her på HW. Link. Hvorfor gjenta innholdet som om det var en ny nyhet? I hvertfall ikke jeg er så glemsk at jeg ikke husker 4 dager.

5640175[/snapback]

 

Hei,

 

Stemmer det, men der ble det ikke nevnt at det bare var SATA. Det kom vel frem i tråden som fulgte etter saken, men vi tenkte at det er greit at også de som bare leser sakene på forsiden fikk vite om det. Det var grunnen til at det ble laget en ny sak.

Lenke til kommentar
Min kommentar var på generell basis, om du har lest mine innlegg ser du at jeg synes det er litt tidlig å fjerne Pata.

 

Denne femmeren din kan brukes til å feks ha flere sata-plugger eller andre nyttige ting på hovedkortet. I tillegg har man jo alle de andre faktorene.

5640403[/snapback]

Håper du forstår det humoristiske med mitt innlegg over. Og at det som regel alltid koster mer å legge til nye funksjoner enn en sparer på å ta bort gamle. For kundene altså, ikke produsentene...

Lenke til kommentar
Min kommentar var på generell basis, om du har lest mine innlegg ser du at jeg synes det er litt tidlig å fjerne Pata.

 

Denne femmeren din kan brukes til å feks ha flere sata-plugger eller andre nyttige ting på hovedkortet. I tillegg har man jo alle de andre faktorene.

5640403[/snapback]

Håper du forstår det humoristiske med mitt innlegg over. Og at det som regel alltid koster mer å legge til nye funksjoner enn en sparer på å ta bort gamle. For kundene altså, ikke produsentene...

5640603[/snapback]

 

Jeg vet ikke helt om jeg er enig med deg, en grei PC er mye billigere nå, en det var for noen år siden.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke helt om jeg er enig med deg, en grei PC er mye billigere nå, en det var for noen år siden.

5640624[/snapback]

Nei, poenget var vel mest det at produsentene gjerne tar utgangspunkt lavt spesifisert hovedkort (intromodell) med en pris som er satt i forholdet til markedet det skal selges til, ikke i forhold til pris på komponenter. Når man så legger til nye funksjoner til dette lavt spesifiserte kortet finner man gjerne tilleggsprisen ved å gange antall nye funksjoner med en funksjon X, hvor X gjerne er en eksponensiell funksjon... Endret av brannslange
Lenke til kommentar

Siden multiquote ikke fungerer får jeg ta det på en annen måte.

 

1. Du får floppy uansett så lenge du har USB. Så floppykontrolleren kunne de med fordel fjernet for godt fra SB! (USB floppy boot i støttes i bios på "nye" HK)

 

2. Jeg reagerte også på at en tidligere tråd omhandlet dette, men det var som sagt tråden og ikke artikkelen som fremhevet det.

 

3. PATA er absolutt ikke død pga en sørside fra Intel? Det er vel litt å male fanden på veggen.

 

- man har andre chipsett og SB produsenter. AMD, Nvidia, Via, Ati, Uli, Sis osv.

- man har som regel 3.part kontrollere integrert på hovedkortet som har vært vanlig med SATA til nå. Så hvorfor skal PATA dø?

 

hmm.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

hmmm.. så tilfeldig at det ikke støttes. Det er jo veldig beleilig for hardware produsentene, spessiellt harddisk produsenter, at IDE da ikke vil støttes med dette brikkesettet. Snart så kommer det vel en ny cpu sokkel og hovedkort standard i året, så den minste lille oppgradering tilsynelatende er umulig.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke helt om jeg er enig med deg, en grei PC er mye billigere nå, en det var for noen år siden.

5640624[/snapback]

Nei, poenget var vel mest det at produsentene gjerne tar utgangspunkt lavt spesifisert hovedkort (intromodell) med en pris som er satt i forholdet til markedet det skal selges til, ikke i forhold til pris på komponenter. Når man så legger til nye funksjoner til dette lavt spesifiserte kortet finner man gjerne tilleggsprisen ved å gange antall nye funksjoner med en funksjon X, hvor X gjerne er en eksponensiell funksjon...

5641068[/snapback]

 

Det kalles økende grensekostnad, hvis du absolutt må skrive det vansklig

Lenke til kommentar

Da har du ett problem med USB instillingene dine i BIOS vil jeg tro. Min mus og tast. funker iallefall det øyeblikk jeg kommer inn i Windows.

 

Så lenge USB keyboard fungerer i BIOS, ser jeg ingen grunn til å beholde gamle, plasskrevende PS/2 porter, når man kan ha like mange USB-tilkoblinger istedet. Mindre tilbøyelige for bøyde/brukne pinner er de også (helt resistant faktisk.. med mindre du VIRKELIG overdriver når du prøver å plugge ting inn.)

Lenke til kommentar
Da har du ett problem med USB instillingene dine i BIOS vil jeg tro. Min mus og tast. funker iallefall det øyeblikk jeg kommer inn i Windows.

5642408[/snapback]

Det holder ikke at tastaturet virker når windows starter: Hvis du skal inn i bios må det virke før den tid. Forøvrig har jeg PS/2 tastatur og mus på min egen maskin, de USB tastaturene jeg var misfornøyd med var på noen nye dell-maskiner jeg satte opp for noen måneder siden. Jeg husker ikke hvor lang tid det tok før tastaturene virket, men det var lenge nok til at det sinket meg i arbeidet, og jeg rakk å irritere meg over at de var trege.

 

Så lenge USB keyboard fungerer i BIOS, ser jeg ingen grunn til å beholde gamle, plasskrevende PS/2 porter, når man kan ha like mange USB-tilkoblinger istedet. Mindre tilbøyelige for bøyde/brukne pinner er de også (helt resistant faktisk.. med mindre du VIRKELIG overdriver når du prøver å plugge ting inn.)

5642408[/snapback]

Bøyde pinner på PS/2 plugger? Hvordan klarer man det? Med slegge? Jeg har satt i utallige PS/2 plugger, noen ganger i mørket, uten å se på hva jeg gjør eller godt brisen (gjerne i kombinasjon) og har aldri hatt andre problemer enn at jeg har byttet om på tastatur og mus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...