Gå til innhold

Trenger en testmelodi for å teste HiFi-anlegg


nordeidet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Letet etter det samme for en stund siden. Jeg fant en del bass tester på p2p program. f.eks søk på "thx basstest".

 

Jeg satt på Enigma for å høre litt forskjellige toner. Det finnes sikkert bedre alternativer da.

 

Edit: hei leif.

Endret av Sti4n
Lenke til kommentar

Om det er kun bass du vil sjekke så er vel den her fin.

 

Edit: fikk ikke lov å laste opp en mp3. Måtte pakke den.

Edit2: jeg har av en eller annen rar grunn store problemer med å laste opp en fil på 3,28MB. Filen heter THX Bass Test - Ultimate Subwoofer Test. Du kan få den pr. mail om du ikke finner den selv

 

mvh.

Valentino

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Et lite poeng til; å hente ned en MP3-fil for å teste et HiFi-anlegg er vel ikke akkurat ideelt...

 

Vil du ha noe med litt futt i (som bygger seg opp rolig de første 15-16 sekundene) så anbefaler jeg dog Yello sin Fat Cry (fra Zebra-albumet). Deilig lyd men ikke nødvendigvis noen HiFi-test.

Lenke til kommentar

Du bør anskaffe deg denne CD'n:

 

Basskraft - a Bass Tribute to Kraftwerk

 

382.jpg

 

Det er den skiva (og selvsagt mange andre. Diverse jazz er hyppig brukt) blant annet Hificenter-kjeden og Hifiklubben benytter seg av når de skal demonstrere hva anlegget er godt for.

Endret av LarsP
Lenke til kommentar

Strapping Young Lad - Shitstorm (og generelt resten av albumet "Alien")

 

Her er det noen helt sinnsyke bassrumlinger som (med hensikt) har slått inn på kompressoren og demper hele miksen. Sitat Devin Townsend i studio: "Look at all this amazing equipment, let's abuse it and make it sound like a fucking car accident! With a production so good you can hear exactly how fucked-up it is. Let's take all these little lights that aren't supposed to go red and make them go fucking crimson."

 

Dette er virkelig musikk som setter anlegget på prøve! I tillegg til å være ekstremt hardt er det ekstremt godt produsert, og det er utrolig mange lag med lyd her.

Lenke til kommentar
Strapping Young Lad - Shitstorm (og generelt resten av albumet "Alien")

 

Her er det noen helt sinnsyke bassrumlinger som (med hensikt) har slått inn på kompressoren og demper hele miksen. Sitat Devin Townsend i studio: "Look at all this amazing equipment, let's abuse it and make it sound like a fucking car accident! With a production so good you can hear exactly how fucked-up it is. Let's take all these little lights that aren't supposed to go red and make them go fucking crimson."

 

Dette er virkelig musikk som setter anlegget på prøve! I tillegg til å være ekstremt hardt er det ekstremt godt produsert, og det er utrolig mange lag med lyd her.

5624052[/snapback]

Hør, hør!

Lenke til kommentar
Takker for mange svar. Har THX basstest, men det er ikke reine lyder i den. Tenkte meg noe som dem setter på anlegg når man er i butikken og vil høre på et anlegg.

 

Hadde sansen for den Yello - Fat Cry

 

Men har dere andre forslag på sanger som er i den duren, kom med dem.

5618721[/snapback]

 

Prøv Angel av Massive Attack. Du finner den på Mezzanine albumet, som har vært nevnt tidligere i tråden. Ellers må du prøve Sting med sangen A Thousand Years (Nitin Sawhney Mix). Enkelte parier på denne sangen går ned mot 20hz og man føler den mer enn man hører den. Helt rått å høre på i hodetelefoner.

 

Du finner Sting låta i denne tråden fra hifisentralen.

 

Kirkeorgel kan også skjære ned mot 16-20hz, men kanskje ikke helt den typen musikk du var ute etter? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...