Gå til innhold

Britiske soldater i volds-skandale


Anbefalte innlegg

Britiske soldater i volds-skandale

 

Avisa News of the World avslører i dag en militærskandale i Storbritannia. De presenterer bilder fra en video som i følge avisa viser britiske soldater som mishandler sivile tenåringer i Irak. Hendelsen fant sted i Irak for to år siden.

 

Bildene viser blant annet åtte uniformerte soldater som drar fire ungdommer inn i et militært bygg. Der blir de utsatt for en serie med slag og spark.

 

Nuvel. Er dette også Dick Cheney "the vice president for torture" sin skyld? Donald Rumsfeld? George Bush?

 

Etter Abu Ghraib prøvde man så godt man kunne å skylde på høyest opp man kunne for det et par soldater gjorde mot irakiske fanger. Det ble hevdet fra flere hold, blant annet ACLU og mediene at Donald Rumsfeld, og til og med Bush, godkjente disse metodene og at det var "systematisk" tortur godkjent fra høyeste hold i Bush-administrasjonen.

 

Hva sier vi nå da? Har de makt over britiske soldater også? Er Tony Blair en ond "prime minister for torture"?

 

Jeg så nettopp NRK, de hadde en krisepsykiater for å forklare hvorfor soldatene gjorde det de gjorde. Det innebar slettest ikke noe om Tony Blair eller regjeringen i Storbritannia, men heller psykologiske grunner.

 

Hva sa NRK når Abu Ghraib ble kjent?

 

Vel, URIX ledet med dette rett etterpå, 6. mai 2004:

 

Torturbildene fra Irak ryster verden og de undergraver USAs troverdighet.

 

Jaså ja.

 

Vedder nok på at denne britiske skandalen blåser over mye, mye raskere enn Abu Ghraib, til og med de forskjellige gradene av mishandling tatt i betraktning...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NRK viste veldig stor forståelse for soldatene, og hva som ville få dem til å gjøre noe sånt. Kan ikke huske at de var like forståelsesfulle når det gjaldt USA og Abu Ghraib... Men NRK Nett-TV går ikke helt tilbake til våren 2004 for at jeg kan sjekke om det stemmer eller ikke...

 

Det er alltid trist når slike ting skjer, men det er noe som skjer i krig, og som vil nok alltid forekomme. Som psykiateren på NRK sa, så bygger det seg opp i soldatene når deres venner blir skutt på, drept, og de ikke kan ta igjen på lik måte. Det fører til at de må bare "ta det" og etter hvert så bare sprekker det.

 

Ingenting kan unnskylde at de gjør slikt, men det går an å forstå hvorfor det skjer.

Lenke til kommentar

noxeiS? Har du i det hele tatt sett videoen av mishandlingen? Etter jeg så den kan jeg ikke forstå at noen kan si "men det går an å forstå hvorfor det skjer."

 

Det at en korporal filmer og kommenterer det hele viser bare igjen hvilke holdninger som regjerer blant okkupantene. Avsløringer som denne og mishandlingene i Abu Ghraib er bare et bevis på at okkupasjonsmakten er full av ukvalifisert personell. Det vi får se gjennom media er nok dessverre bare toppen av isfjellet.

Lenke til kommentar
noxeiS? Har du i det hele tatt sett videoen av mishandlingen? Etter jeg så den kan jeg ikke forstå at noen kan si "men det går an å forstå hvorfor det skjer." 

5595397[/snapback]

Klart man kan forstå å forklare hvorfor slikt skjer. Akkurat som selvmordsbombing kan forklares og forstås.

 

Filmen kan en finne på adressen under

http://www.ogrish.com/archives/2006/februa...lip_in_iraq.wmv

(jeg er villig til å endre linken om noen har en bedre side hvor den gjengis)

Lenke til kommentar
Jaså ja.

 

Vedder nok på at denne britiske skandalen blåser over mye, mye raskere enn Abu Ghraib, til og med de forskjellige gradene av mishandling tatt i betraktning...

5594233[/snapback]

Det gjør den nok. Tony Blair var svært tydelig på at oppførselen var uakseptable, og kommentaren kom umiddelbart etter at videoen ble kjent. Da skandalene fra amerikanske leirer kom var det andre ting som var viktig, f.eks. å hindre at det lekket ut flere bilder. USA får som fortjent.
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett hele denne videoen, men har sett at de sparker dem.

 

Det som overasker meg er all oppstøyen.

 

Her har du 100 ungdommer(mange) som kaster stein på en britisk utpost og når alle springer og hjemmer seg, er det en som ikke unnslipper britene som kommer løpene tilbake.

 

Britene "gir dem litt juling" og plutselig er dette nyhetsstoff på alle tv-kanalene.

Lenke til kommentar

Har egentlig lite sympati for disse pøblene som plutselig må stå til rette for handlingene sine på den eneste måten de kan forstå. Disse ungdommene er akkurat samme type barbarer som er ansvarlige for alle opptøyer og voldsaksjoner som visstnok har sitt utspring i muhammed-karikaturene. Disse menneskene forstår dessverre bare ett språk og det er vold. Kanskje de bør tenke seg om bedre neste gang før de går til fysisk angrep på andre?

Lenke til kommentar

Jeg mener det er helt feil det som skjedde der, at soldatene burde hevet seg over det nivået de Irakiske pøblene legger seg på.

 

Men jeg synes ikke synd på pøblene, de fikk som fortjent, men som soldater på fremmed jord, bør soldatene skjønne at de fort blir uglesett av lokalbefolkningen hvis det er dagligdags håndtering av pøbler.

 

Men nå forstår jeg ikke hva USA og de andre landene i det hele tatt gjør i Irak, det eneste de oppnår er at islamistene knyttes tettere sammen og vil hevne udåden vesten har påført dem.

Lenke til kommentar
En soldat skaller (med hjelm!) en av tenåringene som har hendene bindt bak på ryggen. Er ikke DET for å skade?...  :thumbdown:

5596870[/snapback]

Å skalle med en slik hjelm gjør faktisk utrolig vondt for han som skaller. Det er heller ikke særlig effektivt.

 

Det var nok ment som en "morsom" impulshandling.

Lenke til kommentar
Ingenting kan forsvare slike hendelser. Ingenting.

 

Heller ikke selvmordsbombing for den saks skyld.

5596502[/snapback]

 

Jeg har ikke tenkt å forsvare guttene/mennene som gjorde dette. Men jeg synes du er for bastant og lite villig til skjønne hva slags psykisk helvete disse folkene går igjennom. Hvis de ikke har noen ventiler for å få ut oppbygd frustrasjon/redsel, får du slike episoder som ser helt uforståelig ut.

Lenke til kommentar
noxeiS? Har du i det hele tatt sett videoen av mishandlingen? Etter jeg så den kan jeg ikke forstå at noen kan si "men det går an å forstå hvorfor det skjer." 

 

Det at en korporal filmer og kommenterer det hele viser bare igjen hvilke holdninger som regjerer blant okkupantene. Avsløringer som denne og mishandlingene i Abu Ghraib er bare et bevis på at okkupasjonsmakten er full av ukvalifisert personell. Det vi får se gjennom media er nok dessverre bare toppen av isfjellet.

Du forklarer jo akkurat her selv hvorfor det skjer, dermed går det an å forstå hvorfor det skjer. ;) Det er nok sant at det er en del ukvalifiserte mennesker blant de militære, spesielt i USA siden de har langt flere som er der nede. Desto mer du øker antallet personer, desto større sjanse er det for at en av dem er en idiot. Men akkurat her med britene, som jeg prøvde å forklare på psykologisk nivå, ser det ut som de bare klikka. Men han som kommenterte videoen.......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...