Gå til innhold

Råd ved kjøp av ekstern disk.


Anbefalte innlegg

Er ute etter en ekstern disk og vil ha noen råd. (doh..)

 

Hadde fram til litt siden en Trekstor 250GB, men en dag ville den bare ikke på. Hubben lyste og alt var bra men harddisken funka ikke. Kjøpte den i tyskland for noen måneder siden og tenkte først å ta det på garantien, men er fremdeles nesten 4 uker til jeg skal dit så bestemte meg for å se om det var liv i selve disken.. putta'n inn og den fyrte opp som vandlig, wee :) så kaputt kabinett. Uansett, er da altå uten ekstern harddisk (80gb på laptop blir litt lite når man er borte en uke eller 2 av gangen..)

 

Er vel i utgangspunktet på jakt etter en 500gb, minst mulig ekstra bagasje på flyet ;) Uten at jeg helt vet hva som skjedde med den forrige, vil jeg ha noe mer stabilt denne gangen. Sett litt på fks Maxtor OneTouch II/III, er de politelige?

 

Er det evt bedre å kjøpe 2 250GB disker? eller enda bedre å kjøpe disker og kabinett for seg? eller ikke?

 

USB 2.0 eller brannledning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt to stk Maxtor Onetouch i litt over et år nå. Har hittil hatt utelukkende positive erfaringer mtp stabilitet (bruker usb). Dog har det skjedd noe rart med en av dem nå se (pc`er henger seg når jeg kobler den til). Antar jeg får ny på garantien.

 

Atter en gang trenger jeg mer lagringsplass, og vet ikke helt om jeg skal kjøpe en ekstern disk til eller kabinett med HD`er. Min erfaring er at på kort sikt virker det rimeligere å gå for en ekstern disk. Men med kabinett kan du jo kjøre inn fler etterhvert. Går du for sistnevnte løsning så er det kult hvis du skriver noen ord om hva du gikk for!

 

O

 

 

(kjøper jeg ny ekstern så blir det maxtor igjen)

Lenke til kommentar

Det står vel strengt tatt mellom Maxtor OneTouch II/III (nøyaktig hva var forskjellen?) 500GB og WD Extreme Lighted Drive 320GB for meg.

 

Er det noen store +/- med noen av dem?

 

WD'en ligger jo på ca. 5.78 kr / GB og Maxtoren på 5.99,- (komplett.no)

 

Valget blir jo mellom noen tilsynelatende fete lys, men noe mindre plass vs. mer plass på ett sted og dobbel Cache (16 vs 8mb).

 

Vil jeg merke cache'en? skal brukes opp mot en Asus A6Ja med orginal 4200rpm disk. (mest overføring fra LAN/W-LAN og ripping fra DVD-ROM, direkte til ekstern disk. Vet ikke om intern HD har for mye å si på hastigheten da) Forresten, med den bruken i tankene, er det noen vits i å kjøpe/bruke firewire kabel? både laptop og hjemmemaskin har firewire.. er det ikke noe raskere enn usb2.0?

 

Hvordan er holdbarheten på lysene i WD'disken?

 

Økonimisk sett er det vel egentlig WD'en som er mest interesant. Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Det står vel strengt tatt mellom Maxtor OneTouch II/III (nøyaktig hva var forskjellen?) 500GB og WD Extreme Lighted Drive 320GB for meg.

 

Er det noen store +/- med noen av dem?

 

WD'en ligger jo på ca. 5.78 kr / GB og Maxtoren på 5.99,- (komplett.no)

 

Valget blir jo mellom noen tilsynelatende fete lys, men noe mindre plass  vs. mer plass på ett sted og dobbel Cache (16 vs 8mb).

 

Vil jeg merke cache'en? skal brukes opp mot en Asus A6Ja med orginal 4200rpm disk. (mest overføring fra LAN/W-LAN og ripping fra DVD-ROM, direkte til ekstern disk. Vet ikke om intern HD har for mye å si på hastigheten da) Forresten, med den bruken i tankene, er det noen vits i å kjøpe/bruke firewire kabel? både laptop og hjemmemaskin har firewire.. er det ikke noe raskere enn usb2.0?

 

Hvordan er holdbarheten på lysene i WD'disken?

 

Økonimisk sett er det vel egentlig WD'en som er mest interesant. Noen erfaringer?

5601720[/snapback]

 

Ingen erfaringer dessverre... Endte med at jeg bare kjøpte denne Maxtor 200GB Personal Storage 3100, USB 2.0, ekstern, 8MB cache, 7200RPM

Lenke til kommentar
LaCie 500GB for 2000,- som ukens tilbud.

 

Hvordan er LaCie diskene?  Har vel bare så vidt hørt navnet, og ikke i noen spesiell sammenheng. Er dette et bra tilbud?

5607139[/snapback]

 

Nesten ekstremt billig pris/gb i forhold til alt annet av 500GB disker.

 

MEN, hvis du googler den disken så finner du en god del brukererfaringer som sier at den

a) blir ekstremt varm (vifteløs)

b) ikke er spesielt pålitelig

 

En kunde hos Newegg sier for eksempel:

I have 5 LaCie drives. My 200gb drive crashed two months ago and this one partially crashed yesterday. I am a professional photographer who stores 1,000's of images on a drive. I bought LaCie thinking it was great. I am now faced with switching all my images to another company's hard drive. Don't trust these drives... also they use everyone else's internals... from Western Digital to Seagate.

 

Så jeg tror jeg går for noe annet enn den Lacie disken....

Endret av TeaBone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...