Gå til innhold

Den store Abit KN8-SLI Tråden!


CaZpeR

Anbefalte innlegg

Ang å oppdatere BIOS'en? Er det bare å laste ned flashprogrammet, kjøre det og så har du flashet BIOS-en? Gjerne litt detaljert forklaring!!

 

Mvh

 

EDIT: Grunnen til at jeg spør er fordi jeg ikke har noen diskettstasjon.

Endret av Vaag1991
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ang å oppdatere BIOS'en? Er det bare å laste ned flashprogrammet, kjøre det og så har du flashet BIOS-en? Gjerne litt detaljert forklaring!!

 

Mvh

 

EDIT: Grunnen til at jeg spør er fordi jeg ikke har noen diskettstasjon.

6302531[/snapback]

 

Ja. Bare å trykke "LiveUpdate" så går den på nett og finner rett BIOS til deg uten at du trenger å laste ned noe som helst :p Er det programmet som fulgte med på CD'en på hovedkortet.

 

Abit Flashmenu

Lenke til kommentar

Hei.. Jeg har et problem.. som jeg tror er hovedkortet.. abit kn8 sli..

 

saken er den att på TMN (Trackmania-nations) for de som vet det.. når jeg trykker enter så tar det lang tid før jeg respawner.

 

Pcen består av kun nye deler..

 

vi fant ut at det ikke var skjermkortet, ikke minne og ikke strømforsyning.

 

Vi prøvde med en reinnstall av Windows XP.

 

Og når vi skal innstalere SP2 så henger maskinene seg i "fullfører innstalasjon" "rydder opp"..

 

og windows blir ødelagt etter denne hendelsen.. skjer hver gang..

 

Så.. tror dere det er et Hovedkortrelatert problem?.. eller kan det være CPU?..

 

jeg er helt blank hvertfall.. aldri vært borti dette før

 

på forhånd takk

 

 

EDIT: Viste seg att det var Service Pack 2 som skapte problemet.. alt er i orden nå xD

Endret av Bjørn Andreas
Lenke til kommentar

Har nå installert 2 nye vifter i kabinettet så nå har pipingen slutten... Tror det var litt for varm inni der selv om tempraturene ikke var alt for høye.

 

Jeg skal kjøpe meg ny ram men er litt usikker på hvilke? noen tips skal brukes til gaming. ønsker da 2GB:)

Lenke til kommentar
Har nå installert 2 nye vifter i kabinettet så nå har pipingen slutten... Tror det                var litt for varm inni der selv om tempraturene ikke var alt for høye.

 

Jeg skal kjøpe meg ny ram men er litt usikker på hvilke? noen tips skal brukes til gaming. ønsker da 2GB:)

6324132[/snapback]

 

Jeg bruker bare Corsair XMS brikker. Og de fungerer glatt på DDR433 (de er sertifisert til DDR400), tror faktisk de kan klare mer og. Jeg er uansett veldig glad i de :)

Lenke til kommentar

Syntes dette hovedkortet er veldig kvalitets preget til tross for den lave prisen! Digger firewallen som fulgte med, men alt er stort sett positivt. Det eneste jeg kan nevne er at man må starte pc'n i reset-cmos posisjonen for at den skal resette! Dette tok meg LANG TID Å FINNE UT. Jeg har ikke fått 1394 tilkoplingen til å funke enda, men så har jeg bare prøvd én gang med en mest sannsynlig ødelagt kabel. Pc'n min bruker 40 sekunder på å skru seg på til å være helt ferdig med oppstarten i windows, det ekkje galen!

 

Står ovenfor valget å kjøpe et nytt hovedkort + conroe, men tror jeg heller benytter meg av prisreduksjonen i X2 serien ;) og beholder dette fine hovedkortet!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg synes avstanden mellom PCIe portene er veldig liten på dette hovedkortet. Noen som har erfaring med skjermkort i SLI? Eventuelt med Zalman eller AC silent kjøler. Er ikke så veldig interessert i å bruke den orginale kjølereren da den bråker noe vanvittig.

6395660[/snapback]

 

heisann, jeg kjører ikke sli..enda he he. men jeg har Zalman CNPS7700 på cpu og Zalman VF900-Cu på skjermkortet og har ingen dårlige erfaringer med det.

Sånn som jeg ser det har jeg plass til ett skjermkort til, det også med zalmankjøler. Støynivået er også veldig behagelig

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen som vet om det er FanEQ funksjon på SYSFAN1 i tillegg til CPUFAN1 på dette kortet?

 

Jeg har en 120mm 1600 RPM vifte i kabinettet, og når jeg kobler denne til SYSFAN1 utgangen, så går den med ca 1000 RPM (med unntak i det maskinen booter, da går den raskere). Egentlig så er det greit at den normalt bare går med 1000 RPM, for den bråker en del på 1600 RPM.

 

Kobler jeg den f.eks. til AUXFAN1, så går den konstant med 1600 RPM.

 

Men det jeg da lurer på, når den er koblet til SYSFAN1 og går på 1000 RPM, vil den da øke hastigheten hvis system temperaturen blir for høy?

 

Benytter også ABIT EQ programvaren for overvåking av temperatur og viftehastighet. Her kan man også stille inn FanEQ for CPU, men er ikke noe FanEQ for SYSFAN1 her. Kikket også i Bios'en, men fant ikke noe der heller.

 

Noen som har noen erfaringer med akuratt dette?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har kjøpt dette Hovedkortet nylig. Men jeg har et problem med det.

Jeg har OCZ 2048MB Dual Channel Performance, men bare den ene brikken fungerer av en eller annen grunn. Jeg har prøvd begge brikkene på Abit AS8-V, og der funker de såpass at jeg får starta pcen i det minste.

Når jeg starter PCen (med Abit K8N SLI) med den ene minnebrikken, starter den fint. Men hvis jeg har i begge, eller den andre, så piper speakeren bare kontinuerlig.

Lenke til kommentar

Heisann.

 

Har et lite (stort) problem...

 

Fikk crc feil for en tid tilbake, feilsøkte, pratet med komplett og fant ut at det sansynligvis var harddisken som var ødelagt, sendte den inn og fikk en ny.

 

Samme problem oppsto igjen, crc feil, feil under nedlasting, innstallering av progs, utpakking osv.... Pratet med komplett igjen, sendte inn hovedkortet (kn8-sli) og ventet.

 

Fikk mail i dag med dette svaret:

 

Vare testet ok i henhold til feilmelding. Testet i burn in

test i fire timer. Testrapport ligger vedlagt.

Vi hatt kunder med samme problemstilling før. Vi har kommet frem til at

bytte av strømforsyning vil fikse CRC-problemet. Vi ber

deg derfor å prøve med en annen strømforsyning.

 

hæææ?? :hmm:

 

Kan PSU´en virkelig lage slike feil? Det er en Hiper 525W, den viser ikke noen tegn til svakhet ellers...

 

Noen som har tips? Begynner å bli dritlei hele greia! :mad:

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg opplevde en del tilsvarende problemer. Fikk feil ved nedlasting, maskinen rebootet uten grunn og jeg fikk også feilmeldinger på disken under "Event log".

 

Oppgraderte da til siste chipset drivere lastet ned fra Nvidia sine sider. Versjonen som ligger, eller hvertfall lå, på ABIT sine sider inneholder hvertfall feilen på nettverkskortet. Dette er også bekreftet av ABIT support.

 

Men uansett, nå fungerer maskinen helt utmerket. Jeg måtte forøvrig også bytte hovedkortet da det var noe feil på USB portene, men i perioden fra jeg oppgraderte driverene til jeg byttet kortet kan jeg ikke huske at jeg opplevde noen problemer. Så tror derfor ikke at feilen på USB portene hadde noe med de andre problemene å gjøre.

 

Er ikke sikkert det er dette som er feil hos deg, men ville nok prøvd å oppgradere chipset driverene.

 

NB! Firewall funksjonen som er på kortet benytter jeg ikke da jeg har lest om mange som har opplevd problemer med denne. Men har ikke testet den etter at jeg oppgraderte chipset driverene, så det er mulig den fungerer bedre nå.

Lenke til kommentar

hei.

 

Takk skal prøve det når jeg får kortet tilbake.... eneste problemet er at jeg hadde så store problemer med hovedkortet at jeg kom meg ikke på nett heller, så du skjønner det er f..n meg irriterende...

 

Og nå får jeg hovedkortet tilbake akkurat likedan som det var når jeg sendte det inn. På toppen av det hele mener komplett at jeg må skaffe meg en annen PSU og teste alt igjen.... Dvs skru alt sammen igjen, teste det, sende inn Psu´en og evt få en ny..... det henger jo ikke på greip! :mad:

 

Nå har jeg allerede vært uten pc i over en mnd. Er ikke det grunnlag for å heve kjøpet?

 

amdme

Endret av amdme
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har testet dette på 4 forskjellige maskiner nå, og Battlefield2 er ikke kompatibelt med ABIT KN8-SLI,nForce4 SLI, Socket-939, ATX, 4xSATAII, GbLAN, Firewire, PCI-Ex16

 

Så leng du ikke patcher går det greit :hrm:

6777523[/snapback]

 

Fungerer helt fint med patchet BF2 hos meg med dette kortet :D

Nyeste bios, nforce drivere og skjermkortdrivere (nvidia) + all update på xp.

Lenke til kommentar
Har testet dette på 4 forskjellige maskiner nå, og Battlefield2 er ikke kompatibelt med ABIT KN8-SLI,nForce4 SLI, Socket-939, ATX, 4xSATAII, GbLAN, Firewire, PCI-Ex16

 

Så leng du ikke patcher går det greit :hrm:

6777523[/snapback]

 

Fungerer helt fint med patchet BF2 hos meg med dette kortet :D

Nyeste bios, nforce drivere og skjermkortdrivere (nvidia) + all update på xp.

7029577[/snapback]

 

Merklig, har vært inne hos datakjeden for å teste mine 2 hk, fungerte ikke da. Enda med siste drivere, men dette var jo i juli.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette kortet har ligget på en hylle siden det ble kjøpt i november 2005, og først i sommer montert sammen (har vært et pc prosjekt jeg har hatt på gang i en lengre periode). Kortet fungerer, vel og merke, med visse defekter. Det første problemet man møter er at etter installasjon av de orginale chipset driverene (både de som følger med kortet og de man kan hente fra nvidia som er noe nyere) er at enhver nedlasting gjennom det innebygde ethernet kortet blir korrupt.

 

Det gjelder både rar/zip filer, samt orginale installasjonsfiler fra feks.

opera.no eller winamp.com (bare eksempler på det som har blitt prøvd). Etter mye om og men, testing av annen harddisk, andre ram brikker, mye lesing på nvidia.com sine supportforumer, viser det seg å være en "defekt" på denne "NetworkAccess Manager" -softwaren fra nvidia. Det er en "TCP Offset"

funksjon som må disables for at problemet skal gå bort, men hos meg løste selv ikke dette problemet. Den eneste måten for å få ned filer gjennom det innebygde nettverkskortet var rett og slett å unnlate å installere nvidia sine egne drivere for brannmuren (Network Access Manager).

 

Desverre er det andre problemet enda mer plagsomt. Maskinen fryser helt tilfeldig, enten låser den seg delvis eller helt, og eneste utvei for å få maskinen funksjonibel igjen er å restarte med restart knappen. Disse frysene/låsingene kan skje fra 1minutt til 3 timer etter boot. Om maskinen er i bruk, uansett hva programvare/spill jeg har prøvd, eller bare står idle.. spiller ingen rolle. Låser seg gjør den. Dette er jeg ikke alene om å ha problemer med. Forumet på nvidia er full av mennesker som har store problemer med Abit KN8/KN8-SLI, Asus sitt A8N-E/A8N-SLI, samt flere.

 

Det sistnevnte problemet, med at maskinen låser seg, skal være et resultat av at SATA kontroller og nettverkskort deler samme IRQ. Jeg har selv prøvd å komme i kontakt med nvidia om mitt problem, men uten hell. De som har vært i kontakt med nvidia av de andre som sliter (kilde: nvidia brukerforum) med lignende problemer, møter også veggen. Ingen drivere eller bios finnes som løser dette pr i dag. Jeg har testet et minimal oppsett under testing, jeg har prøvd andre rambrikker, to harddisker og et annet skjermkort. Har brukt mye tid på å feilsøke dette.

 

Det som derimot også er et faktum er at mange ikke har noe form for problemer. Hvorfor noen har disse problemene og andre ikke er for meg en liten gåte, kanskje er det maskinvare kombinasjonen som passer dårlig opp mot hovedkortet, eller eventuelt defekter på mange av de produserte kortene?

 

 

Jeg sendte mitt hovedkort i retur til Komplett.no, hvor jeg opprinnelig kjøpte kortet. Etter 2 uker fikk jeg en returbekreftelse om at jeg skulle få en ny vare, og Komplett.no sendte meg et identisk kort tilbake. Boksen er montert sammen igjen, og de samme problemene er fremdeles tilstede. Håpløst...

 

Mitt oppsett er:

Abit KN8-SLI

AMD X2 XP4200+

OCZ 2048MB DDR PC3200

XFX GeForce 7900GT M520

Western Digital 250GB SATA2

Lenke til kommentar

Lastet du ned chipset driverene fra ABIT eller Nvidia sine sider?

 

Jeg opplevde tilsvarende problemer med driverene fra ABIT, men etter at jeg installerte driverene fra Nvidia sine sider så har maskinen fungert utmerket.

 

Se forøvrig også mitt tidligere innlegg i denne tråden ang dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...