Gå til innhold

Den store Abit KN8-SLI Tråden!


CaZpeR

Anbefalte innlegg

Lastet du ned chipset driverene fra ABIT eller Nvidia sine sider?

 

Jeg opplevde tilsvarende problemer med driverene fra ABIT, men etter at jeg installerte driverene fra Nvidia sine sider så har maskinen fungert utmerket.

 

Se forøvrig også mitt tidligere innlegg i denne tråden ang dette.

7091891[/snapback]

 

Jeg har prøvd nForce4 driveren som medfølgte kortet, v. 6.85, samt den nyeste tilgjengelig fra nVidia v.6.86. Problemer har jeg allikavel. Forøvrig har jeg kommet meg litt videre, selv om jeg ikke er helt i mål enda.. Ble nemlig tipset av en kompis av meg at Wikipedia hadde litt info om nForce4:

http://en.wikipedia.org/wiki/Nforce4

 

Videre derfra fant jeg en forumpost fra nforcershq.com rundt noe av de samme problemene, samt noe modifiserte/oppdaterte drivere.

http://www.nforcershq.com/forum/nvidias-in...em-vt66765.html

 

Så nå bruker jeg v.6.86 fra nvidia + disse modifiserte filene fra nforcershq.com posten, og brannmursoftwaren ser ut til å fungere uten å skape korrupsjonsproblemene. Men.. jeg har fremdeles lockup tendenser, og dette er utrolig irriterende.

 

 

Om noen har noe nytt lys å tilføre saken ville jeg satt stor pris på det. Venter selv nå på et svar fra Komplett.no vedr om det er mulig å få byttet kortet i et annet, selv om det kanskje er ønsketenkning at det skal gå i orden. I såfall er alternativet akkurat nå å kjøpe et nytt kort hos noen andre, hardware issues som dette er noe av det mest frustrerende man kan komme bort i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å la være å benytte brannmuren? Ikke bare deaktivere den, men avinstallere helt?

 

Når jeg opplevde problemer, og søkte etter informasjon, så var det en del som hadde opplevd problemer med denne.

 

Derfor lot jeg være å installere den når jeg oppgraderte til siste versjon av chipset driverene.

 

Kan kanskje være verd ett forsøk. Ut over dette så har jeg dessverre ikke noen flere tips å komme med.

Lenke til kommentar
Har du prøvd å la være å benytte brannmuren? Ikke bare deaktivere den, men avinstallere helt?

 

Når jeg opplevde problemer, og søkte etter informasjon, så var det en del som hadde opplevd problemer med denne.

 

Derfor lot jeg være å installere den når jeg oppgraderte til siste versjon av chipset driverene.

 

Kan kanskje være verd ett forsøk. Ut over dette så har jeg dessverre ikke noen flere tips å komme med.

7127324[/snapback]

 

Jeg har prøvd det meste. Har prøvd avinstallasjon av brannmur programvaren, dette løste korrupsjonsproblemet med nedlastinger umiddelbart. Men med de nye driverene og i tillegg de modifiserte filene fra forumposten pastet over fungerer brannmuren uten problemer.

 

Jeg slet fremdeles med lockups/frys av maskinen etter å ha avinstallert brannmur software. Gransket registeret og spor som kunne ligge igjen av brannmur softwaren umiddelbart, trodde kanskje noe lå igjen og kunne forårsake lockup problemene.. jeg prøvde deretter en fersk install av windows (med format av disk så alt var borte), uten å installere brannmur softwaren, men fremdeles hadde jeg problemene.

 

Nå kjører jeg med 6.86 + modifiserte drivere for enkelte komponenter for hovedkortet. Jeg mener nå å ha utelukket disse harde lockup problemene, hvor eneste utvei er restart knappen. Men jeg har de korte lockup problemene enda, alt fra 1-5 sekunder varer disse, og de kommer uten noe form for logisk mønster.

 

Når maskinen fryser på denne måten er alt fastlåst i 1-5 sekunder, for å så komme tilbake og fungere normalt. Det høres et lite "dunk" i høytalerene mine når den kommer tilbake, nesten som om lydkortet "resettes".

 

Jeg har testet et annet hovedkort på hardwaren min, ingen av disse problemene var tilstede da. Komponenter som RAM/HDD/GFX har blitt testet på en annen maskin, tester har blitt kjørt i den ene og den andre retningen, uten å finne feil på disse. Alt tilsier at det er hovedkortet mitt som forårsaker det her. Tragisk!

 

 

Har lest på en del forum rundtomkring, og mange sliter med de korte frysene, uten at jeg har klart å finne noen som har en fornuftig forklaring på problemet. De som har rapportert problemer med dette, som jeg har funnet via andre forum, bruker alle X2/dobbelkjerne CPU.

 

Hard lockups/total frys er utifra det jeg har skjønt grunnet SATA driverene i nvidia driverene. Unnlater man å installere disse, og heller bruker windows egne drivere, er dette problemet helt borte.

Lenke til kommentar

La merke til noe tilsvarene i går:

 

Hørte på nettradio mens jeg skulle installere noen programmer. Og da begynte plutselig lyden å hakke. Etter litt testing, så kan det se ut som dette skjer når det er mye aktivitet på harddisken.

 

Merker også dette når jeg starter Windows, at oppstartslyden hakker litt. Har egentlig gjort det hele tiden, men har ikke brydd meg så mye om det. Ikke så ofte jeg starter maskinen på nytt. :)

 

Men det er egentlig litt irriterende når det skjer når man hører på musikk, og det er mye harddisk aktivitet.

 

Kikket litt i enhetsbehandlingen, og det ser ut som lydkortet og SATA kontrolleren benytter samme IRQ. Kan dette ha noe med problemet å gjøre?

 

Noen andre som har opplevd dette og/eller har noen forslag til løsning på dette problemet?

Lenke til kommentar

Kikket litt i enhetsbehandlingen, og det ser ut som lydkortet og SATA kontrolleren benytter samme IRQ. Kan dette ha noe med problemet å gjøre?

7146037[/snapback]

 

Lydkort, SATA og Ethernet er på samme IRQ. Ikke særlig gjennomtenkt av Abit eller hva? :~

 

Jeg har vært i kontakt med komplett, de har innrømmet at de kjenner til problemet og har vært i kontakt med Abit om det. Revision 2 av dette kortet skulle løse problemene folk hadde, i følge Abit (kilde: Komplett.no). I mitt tilfelle gjorde det ikke det.

 

Bytter hovedkortet mitt i et annen type kort nå, går for A8N32-SLI fra Asus. Er rimelig lei av alt dette tuklet med Abit sitt KN8-SLI.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

En god stund siden noen har postet her, men flyttet nettopp og etter dette får jeg ikke skjermbildet.

Sitter med et GF 6600LE gfx, amd x2, 2x 512 TwinMOS pc3200.

Har prøvd og bytte minne og psu til ingen nytte. Har ikke høytaler så får ikke hørt om det kommer noen beep's. Har også testet resett av cmos og bios uten hjelp.

Den booter som den skal men skjermen skrur seg aldri på. Vil dette tyde på problem med skjermkort eller kan det være noe annet som er problemet?

Endret av ProZac
Lenke til kommentar

En god stund siden noen har postet her, men flyttet nettopp og etter dette får jeg ikke skjermbildet.

Sitter med et GF 6600LE gfx, amd x2, 2x 512 TwinMOS pc3200.

Har prøvd og bytte minne og psu til ingen nytte. Har ikke høytaler så får ikke hørt om det kommer noen beep's. Har også testet resett av cmos og bios uten hjelp.

Den booter som den skal men skjermen skrur seg aldri på. Vil dette tyde på problem med skjermkort eller kan det være noe annet som er problemet?

Prøv å ta ut skjermkortet og sett det inn igjen.. ikke sikkert at det virker men det er verdt et forsøk :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...