Gå til innhold

Den store Abit KN8-SLI Tråden!


CaZpeR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg har ett spm. angående vifte stans.. hvor lenge tåler cpu att vifta ikke går rundt?..

 

da jeg var på lan var det en som stakk fingern i vifta så den stoppa i 10-20sek..

 

litt off-topic men..  CPU kan vel ikke ha fått skade av det?

5705916[/snapback]

 

På nyere hovedkort så skal vel ikke CPU ta noe skade av det. Sånn jeg har skjønt det så begynner den å pipe etter en viss temperatur. Om denne funksjonen er slått av så slår maskinen seg av på en sikkerhetstemperatur. Om denne funksjonen er slått av (noe som i seg selv er helt på trynet å gjøre) så vil CPU ta skade av det. Men om maskina slo seg av seg selv før det begynte å ryke så tror jeg det skal ha gått så fint så ;)

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Jeg har nettopp bygget en ny pc, og har dette hovedkortet. Jeg har problemer ved installasjon av Win XP. Får noen feilmeldinger som kanskje kan tyde på problemer med hardware. Har postet om dette i et annet forum her. Supert om noen av dere hadde tatt dere tid til å kikke på posten min :)Link til tråd

Lenke til kommentar
Heisann!

 

Jeg har nettopp bygget en ny pc, og har dette hovedkortet. Jeg har problemer ved installasjon av Win XP. Får noen feilmeldinger som kanskje kan tyde på problemer med hardware. Har postet om dette i et annet forum her. Supert om noen av dere hadde tatt dere tid til å kikke på posten min :)Link til tråd

5709372[/snapback]

 

Problemet er løst og PC'n fungerer som en drøm :)

 

(av en eller annen grunn så hadde biosen på dette hovedkortet satt command rate på minne til 1T og CAS til 2.5. Når jeg endret til rate 2T og CAS 3.0 fungerte alt igjen).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Er nå en uke siden jeg ferdigstilte maskinen min. I begynnelsen virket alt knirkefritt. Men nå når jeg har kjørt den i 10 dager begynner den å fuske littegrann. Jeg mistenker minne timings siden jeg får 'memory access violation' melding i WOW. FEAR begynte først å fuske, jeg får av en eller annen grunn ikke kjørt autorun - og Alt-Tab er utelukket etter at jeg har lastet save fila.

 

Minnet er corsair Twinx2048 xms3200c2

(https://prisguiden.no/produkt/25200) Jeg måtte manuelt endre volt til 2.8 fra 2.6 - Latencyen fra 3.0-4-4-7 til 2.5-3-3-6; så auto settinga var litt 'off' sammenlignet med hva som er anbefalte settings på det minnet. Litt usikker på command raten - om den er T1 eller T2, leste om en tidligere i tråden som hadde problemer med den.

 

Det kan være minnet som er skadet, men det får jeg ikke sjekket før jeg får kloa i en floppy disk til memtest.

 

Spørsmålet mitt er om det er andre der ute som har dette minnet og dette hovedkortet og har støtt på lignende problemer.

 

Edit: Oppsettet står jo på brukerprofilen min, men føyer det til her. Spiller i non-native res på FEAR med max settings. Native 1680*1050 i wow.

 

Abit KN8 SLI

AMD Athlon 64 3700+

Corsair XMS3200C2 TWINX DDR400 2048 MB (2x1024)

XFX GeFORCE 7900 GT 256MB GDDR3 PCIe

OS disk: WD raptor 74GB

Nexus Breeze 500 Watt Kabinett

 

Feilmeldingen i FEAR får jeg ikke med meg en gang siden blåskjermen brenner forbi på under ett tidels sekund før maskinen booter.

Endret av Singularity
Lenke til kommentar

Jeg skal snart sende et KN8-SLI tilbake til Mamoz etter at det ikke fungerte som det skulle.

Eller for å si det korrekt , det fungerte perfekt et par mnd.

 

Oppsett:

 

KN8-SLI

2xOCZ Premier PC3200 512MB

WD raptor 74GB

Asus EN6800 256MB

 

Det begynte med at jeg fikk blåskjerm mens jeg spilte , Windows krasja litt her og der.

Mistenkte CPU først , 12timer Prime95 ga ingen feil....

24timer memtest ga heller ingen feil...

 

Men , prøvde PCmark05 , pc'n klarte ikke å fullføre en hel benchmark session , begynte så å isolere det til at pcmark feila hver gang den testa minne , og til slutt når jeg

lot Pcmark05 teste kun minne (11 tester) så frøs pc'n hver enda gang.

 

formaterte harddisk , la inn XP på nytt , nyeste bios , nyeste forceware drivere , pcmark05 , samma resultat.

 

Har hatt en god dialog med Mamoz under feilsøkingen , og de sendte meg nå en returlappe jeg sitter og venter på.

 

med unntak av CPU prøvde jeg erstatninger for komponentene i pc'n , så hvis det viser seg at HK fungerer skal jeg skrike litt! :roll:

Lenke til kommentar

Da har jeg oppdatert førstesiden igjen med enda en BIOS update. Versjon 1.7.

 

Singularity:

Jeg bruker selv kun Corsair minne på mitt hovedkort. Det er Corsair XMS Pro 512MB 400MHz kombinert med et 512MB Corsair XMS TwinX sett. Er ikke C2, men det kjører knirkefritt på DDR433 med 2-3-3-7 timings. Om jeg var deg ville jeg fått enten kjørt memtest eller bare enkelt og greit prøvd minnet i en annen maskin.

Lenke til kommentar
Er strålende fornøyd med dette hovedkortet men det eneste er at nettverks kortet nekter å fungere.. Fikste dette med å kjøpe meg et nytt kort;=)

6135961[/snapback]

 

Vet ikke hva som skjer med onboard nettverkskort for tida :p Jeg har sliti litt med mitt, men fungerer ca. greit nå. Men er ikke eneste hovedkortet som sliter med dette. Kompissen min fikk ikke til sitt nettverkskort på sitt ASUS A8R-MVP. Og noen andre jeg kjenner fikk ikke til sine på ASUS A8N-SLI. Så er vel ikke akkurat noe ukjent fenomen nå om dagene.

Lenke til kommentar

Har hatt dette hovedkortet i lang tid nå. Jeg må si jeg er meget fornøyd. Ingen problemer. Eneste minuset er at sammenlignet med mitt DFI Lanparty nf3 Ultra-D hovedkort så greier jeg ikke å klokke mine Corsair Value 4X512MB brikker til 270MHz CAS 3-4-3-8-2t. Jeg kjører nå istedet 245MHz CAS 2.5-3-3-8-2t. Kjører CPU på 300x9=2700MHz og minnet på 166 divider.

 

Ellers så har jeg ikke hatt noen problemer med mitt nettverkskort eller andre problemer. Dette kortet er billig og bra. Og jeg vil påstå at stort bedre kjøp enn dette kan man ikke gjøre. Det klokker bra og det har SLI. Sammenlignet med DFI sine nF4 kort (som er mye dyrere) så er det ikke store forskjellene. I tillegg har jo dette passiv kjøling.

 

Floppy kontrolleren har dog en idiotisk plassering. Og Molex til SLI har også en Dum plassering.

 

Legger ved et bilde her...

post-10814-1148223982_thumb.jpg

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Hei !

 

Nå har jeg hatt kortet i ca 14 dager og er strålende fornøyd. Har ikke hatt problemer i det hele tatt, utemon Nvidia Firewall som har laget litt krøll..

Ellers et helt strålende kort :D

 

Eneste problemet mitt kom i dag : Alarmpip som kommer når jeg starter pc`en.

Loddebolten hadde samme problemet tidligere i tråden, men vet ikke noe om hvordan han fikk de bort ?

 

Fant også dette :

Den du,dit (alarmlyd). Betyr bare at prosessorvifta ikke går rundt, men når lyden slutter, så betyr det at vifta går rundt.

5705245[/snapback]

Hva kan gjøres med den saken ?

 

MVH Erlend

Lenke til kommentar

Jeg har også bygget 2 pc'er med samme hk.Jeg klarte ikke å få netverkskortet til å være stabil jeg heller på noen av dem.Jeg deaktivert de satt in andre kort.

Fant ingen tråd tidligere så jeg startet mitt eget en gang tidliger uten noe serlig hjelp å få der heller.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=570163

 

Singularity spør om andre med samme rammen.

Jeg har samme brikken som skal være bra for 2-3-3-6 med 2.75 volt.

Jeg har ikke klart å kjøre dem med disse timings.Kortet har heller ikke 2.75 som alternativ Kun 2.7 eller 2.8 tror jeg.

Den kommer opp med timmings 3-3-3-8 som standard..

Lyde kortet har jeg ikke prøvd fordi jeg satt in min audigy 2.

Som dere ser i sigen min så har jeg oc også.Det viser seg at sata disker er ikke så glad i overclokking som blir høy.Noen fortalte med dette.Jeg får meldinger i "event viewer" som sier "An error was detected on device \Device\Harddisk0\D during a paging operation"

Jeg vet ikke helt om det er årsaken til dette men disken var ganske ny.

 

:no:

Lenke til kommentar
Jeg har også bygget 2 pc'er med samme hk.Jeg klarte ikke å få netverkskortet til å være stabil jeg heller på noen av dem.Jeg deaktivert de satt in andre kort.

Fant ingen tråd tidligere så jeg startet mitt eget en gang tidliger uten noe serlig hjelp å få der heller.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=570163

 

Singularity spør om andre med samme rammen.

Jeg har samme brikken som skal være bra for 2-3-3-6 med 2.75 volt.

Jeg har ikke klart å kjøre dem med disse timings.Kortet har heller ikke 2.75 som alternativ Kun 2.7 eller 2.8 tror jeg.

Den kommer opp med timmings 3-3-3-8 som standard..

Lyde kortet har jeg ikke prøvd fordi jeg satt in min audigy 2.

Som dere ser i sigen min så har jeg oc også.Det viser seg at sata disker er ikke så glad i overclokking som blir høy.Noen fortalte med dette.Jeg får meldinger i "event viewer" som sier "An error was detected on device \Device\Harddisk0\D during a paging operation"

Jeg vet ikke helt om det er årsaken til dette men disken var ganske ny.

 

:no:

6150966[/snapback]

 

Så vidt jeg vet så ble disse SATA kontroller problemene når man overklokket fjernet i nForce4 brikkesettet. På nForce3 kunne man ikke overklokke noe særlig over 230MHz HTT før man fikk problemer med den Native SATA kontrolleren. Men de fleste hovedkort hadde en ekstra kontroller med 2 sata kontakter som man kunne bruke om man overklokket. Men som sagt, på nForce4 skal dette problemet være fjærnet. Jeg har iallefall ikke hatt noen problemer. Kjører 300MHz HTT her selv og bruker 3 av de 4 SATA kontaktene.

Lenke til kommentar
jeg har litt problemer med lyden jeg.

 

jeg har innstalert lyddriverne, uinnstallert, innstalert på nytt, sjekket alle kabler, høytalerne står på, prøvd med andre høytalere. osv.

 

men det kommer ingen lyd ut av høytalerne!11111omglol

 

hva kan man gjøre med det?

6151221[/snapback]

yay, jeg klarte og fikse det.

 

jeg var så lur at jeg hadde fjernet noen jumpere, men nå er de på plass og alt fungerer flott :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...