Gå til innhold

Fotobokser - dårlige bevis!


Glenn635

Anbefalte innlegg

Fotobokser..... debatten fortsetter!

 

Teksten under er sakset fra en artikkel i et nr av bladet Autofil i 2005.

Teksten er gjengitt i sin helhet og ikke forandret:

 

 

Advokat Sigurd J. Klomsæt mener politiet ikke alltid har gode nok beviser fra fotoboksene.

 

Her er hans råd hvis du blir tatt!

 

HVA GJØR DU HVIS DU BLIR TATT BILDE AV I EN FOTOBOKS?

 

-Har du først blitt knipset, bør du forlange å få se bildet!

30% av bildene er for dårlige og sakene blir henlagt. Men det viser seg at politiet likevel sender ut bøter basert på bilder der det ikke er mulig å gjenkjenne føreren, sier Autofils juridiske ekspert, advokat Sigurd J. Klomsæt.

 

Hvordan skal man gå frem?

 

- Eieren bilen står registrert på, må personlig møte ved politidistriktet der overtredelsen har skjedd for å få se på bildet. I tilfeller der bildekvaliteten er dårlig, bør du ikke vedta boten, for det er er tvilsomt om det holder som bevis.

Boten er en strafferettslig reaksjon og det er påtalemyndigheten som har bevisbyrden for at veitrafikkloven er overtrådt. Beviskravene tilsier at man med nær 100% sikkerhet skal kunne fastslå hvem overtrederen er. Hvis ikke skal saken henlegges.

 

Plikter man å oppgi fører av bilen?

 

- Hvis han eller hun ikke har ført bilen og bestrider overtredelsen, vil bildet være politiets bevismiddel. Er kvaliteten så dårlig at føreren ikke kan identifiseres, kan ikke politiet bevise at eieren faktisk førte bilen.

 

-Hvis eieren er kjent med hvem som førte bilen, har vedkommende ingen plikt til å røpe hvem sjåføren var ovenfor politiet. Derimot kan retten pålegge vedkommende å forklare seg. Dette forutsetter at man blir innkallt til rettslig avhør, men det følger av loven at man IKKE HAR FORKLARINGSPLIKT/ VITNEPLIKT OVENFOR NÆRSTÅENDE FAMILIEMEDLEMMER, avslutter advokat Klomsæt.

 

 

HALLAN VANT OVER POLITIET!

 

Autofils Knut Hallan har opplevd å få bot - selv om føreren var umulig å identifisere!

 

- I sommer fikk jeg en fartsbot på 2800 kroner i posten fordi en firmabil hadde blitt målt til 91 km/t i en 70-sone ved Langhus utenfor Oslo.

Jeg reagerte umiddelbart fordi jeg visste at jeg ikke hadde kjørt bilen da. Det er firmaets "alt mulig-bil" og blir også lånt bort til kunder.

 

- Derfor dro jeg til Follo Politikammer i Ski for å be om å få se bildet slik at jeg kunne identifisere føreren, sier Knut Hallan.

Der fikk han seg en overraskelse.

-Sola speilet seg i frontruta og det var helt umulig å se hvem som kjørte!

- Da jeg spurte om politikvinnen kunne ta en nærmere kikk, strakk hun hendene i været og sa seg enig i at føreren ikke lot seg identifisere. Det var tydeligvis ikke første gangen hun hadde opplevd det, sukker Hallan, som heller ikke fikk noen beklagelse.

 

- Å nei da, men jeg sparte i det minste mange penger på å sjekke ut saken, sier Hallan.

 

...

 

Artikkel slutt.

 

PS: Jeg viser til flere tidligere innlegg/ debatter/ tråder vedr temaet fotobokser her på forumet, hvor jeg hele tiden har hevdet det samme som nå er beskrevet i Autofil!

 

Hele poenget er at jo flere som kjenner til disse fakta, jo færre vil bli tatt i fotobokser.

Hvis alle Norges sjåfører vet om disse fakta, trenger ikke en eneste bilfører kunne identifiseres på fotoboksbilder og ingen bøter vil kunne bli drevet inn.

 

På denne måten blir fotoboksene et taps-prosjekt, i stedet for slik det er nå, en gullgruve og stor inntektskilde for Staten. Mange kaller det rent landeveisrøveri som ikke har noe med trafikksikkerhets-arbeid å gjøre.

Siden fotoboksene utvilsomt og i all hovedsak er plassert ut for å drive inn penger og være rene pengemaskiner, vil landets fotobokser bli fjernet når de ikke lenger kan drive inn penger.

 

Men alt dette har jeg jo hevdet lenge her på forumet. Kan ikke bare gi opp heller, flest mulig bilførere må bli klar over disse enkle fotoboks-faktaene!

 

Glenn

 

...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Caps lock i emnetittel er lite populært, så endre det er lurt før tråden stenges..

 

Du kunne kanskje bumpet en av dine tidligere tråder i stedet for å lage nok en av disse trådene..

 

On topic: Boksene som allerede er satt opp blir nok stående uansett da de ikke taper noe på å ha de stående...

 

Er enig i at det er mange bokser som er satt opp for å dra inn penger, men de funker på sett og vis på noen, og det vil de alltid gjøre..

 

Men, jeg sier som Glenn-Rodney fra Gatebil Magazine: Ta med deg hagla å fyr løs!

Lenke til kommentar
Du er her igjen ja.....

 

Hva med å holde fartsgrensene?

Det er vel den billigste måten å forholde seg til fotoboksene på.

 

Blir du fotografert i boksen har du kjørt for fort. Enkelt og greit. Jeg blir så inderlig lei av folk som på død og liv skal unndra seg ansvar for sine egne handlinger.

 

T'Weed

5559221[/snapback]

 

 

Enig i det at du burde holde fartsgrensene,

de som faktisk skal grisekjøre skikkelig er stort

sett enten kjent, eller tar en "orienteringsrunde"..

Så de får stort sett bare tatt de som ligger litt over,

som er en grunn til at det har blitt så sinnsykt dyrt

å bli tatt om du ligger 5-10km/t over grensa...

 

De nye gjennomsnittsboksene skal jo ta bilde

uansett for å sammeligne farta di, å det syns jeg

blir feil... (håper datatilsynet for stoppa det)

 

Å ja, jeg er så enig i det siste der..

Driter du på leggen, så stå for det!!

Virker som enkelte skal gjøre feil bare for å gjøre det,

for så å være dritfeige å ikke stå for det de gjør..

 

Dette sier IKKE at jeg er enig i bøtenivået vi har her,

men det rettferdiggjør ikke det å trosse lovene for sette

andres liv i fare..

 

 

Eks: Du kjører etter lovene og kjører ned guttungen min..

Jeg blir lei å forbanna, men skjønner snart at du ikke

gjorde det med vitende og vilje..

 

Eks2: Du kjører i fylla og kjører ned guttungen min,

Jeg kommer til å leite verden rundt for å finne deg,

for så å gi deg en smertefull død!

 

Eks3: Du kjører for fort bare fordet vi har noen "teite"

lover her til lands, kjører ned guttungen min, og blir

forhåpentligvis tatt å får 15 år for uaktsomt drap..

Første du møter når du kommer ut er en mindre blid

utgave av meg!

 

Bare fordet vi har noen teite lover??

Er det verdt det?

 

Du har jeg skrivd for at de som leser dette lettere kan

sette seg inn i personen som gjør noe dumt, og er ikke ment

for noen spesielle :)

Lenke til kommentar

Så dere, Pluggen og Tumbleweed, ville langa ut 3 store selv om dere visste det var mulig å slippe unna? HVIS dere ble knipsa av en ATK boks altså. Og ja, dette er bare et eksempel. Trenger ikke svare på noe annet, bare det lille enkle spørsmålet over her ;)

 

Jeg vet iallefall med meg selv at jeg ville gjort mye for å slippe å punge ut flere tusen, hvis jeg skulle være så uheldig å bli knipsa. Man kjøper jo ikke en dyr TV på den første og beste plassen man kommer til, man vil jo gjerne betale minst mulig.

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

Klart jeg ikke ville betalt, men har de beviser så er du tatt uansett, å da er det bedre å stå for det man har gjort..

 

Klart jeg heller vil bli tatt av en konstabel sånn sett, da gjør de hvertfall noe for de penga..

 

Men har til dags dato ikke fått noe annet enn en beltebot, selvom jeg kjører fortere enn fartsgrensa, der det er forsvarlig riktignok..

Kjører ikke uforsvarlig, men er forberedt på å ta straffa som måtte komme om jeg blir tatt (selvom jeg mener det er forsvarlig å ligge 10-20 km/t over grensa)

 

Moral fungerer bedre for meg sånn sett..

 

Er bare en måte å få folk til å holde fartsgrensene, å det er ved å sette de sånn at mann i gata får de til å bli logiske..

Lenke til kommentar

Ehh, scenario 2: Du ligger å cruiser rundt fartsgrensen, 100km/t. I et øyeblikks uoppmerksomhet går du glipp av 70-skiltet og blir knipset og målt til 101km i 70-sona. Ville du virkelig betalt 7800kr i bot uten å sjekke om bildet var godt nok til å identifisere deg??

Lenke til kommentar
Ehh, scenario 2: Du ligger å cruiser rundt fartsgrensen, 100km/t. I et øyeblikks uoppmerksomhet går du glipp av 70-skiltet og blir knipset og målt til 101km i 70-sona. Ville du virkelig betalt 7800kr i bot uten å sjekke om bildet var godt nok til å identifisere deg??

5568238[/snapback]

 

Ja, selvsagt. Igjen, poenget?

 

T'Weed

Lenke til kommentar
Da har du mer penger enn meg i alle fall. Du er hjertelig velkommen til å overføre et passe stort beløp til min konto...

5568255[/snapback]

 

Vel, det handler ikke om penger. Sånn jeg ser det er det mitt ansvar å forholde meg til de regler som er satt. Klarer jeg det ikke, må jeg stå for det. Og jeg har fått fartsbøter, bare for å ha sagt det.

Lenke til kommentar

Jeg så på bildet mitt fra en fotoboks i forigårs, var fra en gammel analog boks. De tar 3 bilder, det første så man skiltet på, det andre ingenting og det siste meg. Men det var snakk om bilder i standard "polaroid" bilder, vet ikke om de har noen større som de ikke viste til meg men.

 

Gadd ikke bry meg noe særlig om det, siden det var min bil, jeg ikke har no særlig alibi og at man kan jo nesten se at det er meg. Selv om det var et kornete svart hvitt bilde.

Lenke til kommentar
Denne tråden kan jo nærmest leses som at du håper alle i norge kjøper seg finnlandshette og bruker den når de kjører.

 

Er det noen lov mot det foresten?

5570399[/snapback]

 

 

Nei det er ingen lov mot å kjøre med finlandshette, bortsett fra å bli stoppet av politiet fordi det ser ut som du skal utføre et ran e.l. Tar nok ikke lang tid før folk ringer, hvis du kjører rundt sånn...hehe

 

Hvis en virkelig ønsker å gjøre seg uidentifiserbare på fotoboksbilder, er det vel bare å ta ned solskjermen eller bruke solbriller og "klø se på nesa" akkurat forbi fotoboksen. Bare å finne på noe det, finlandshette er vel ikke nødvendig.

 

Det er nok ingen dårlig idé å gjøre seg uidentifiserbar, med tanke på at de boksene som måler gjennomsnittsfart, tar bilde av ALLE bilene som passerer, ved passering av den første boksen. Disse boksene har ikke blitz, så det synes ikke at du blir tatt bilde av.

Gjennomsnittsmåling er en uting, da det er svært lett å komme litt over på en strekning på noen kilometer. Dette vet jo også de fleste bilister, så alle som ikke vet at det bare er å ta ned solskjermen og klø se på nesa forbi alle fotobokser (inkl gj.snitts målerne) vil der det er gjennomsnittsmåling holde seg 10-15 km/t UNDER fartsgrensen, bare for å være sikker. Hva skjer da? Køer og farlige forbikjøringer. Det er like farlig, om ikke farligere, å kjøre litt under fartsgrensen som det er å kjøre langt over den, fordi dette skaper farlige forbikjøringer grunnet irritasjon, sinne og stress bakover i køen vedkommende lager.

Det er jo allerede slik nå ved de vanlige boksene, folk bremser jo opp altfor mye, bare for å være sikker. Slikt er jo trafikkfarlig det også, akkurat som å kjøre altfor fort er det....

Lenke til kommentar

Det du nevner der med irrtasjon og sinne er

ikke bra når du kjører bil, det er jo en kjent sak :)

 

Dette med at gjennomsnittsboksene tar

bilder av alle håper jeg som sagt tidligere at

datatilsynet for stoppet..

Det skal vel ikke være sånn at en hver

nordmann skal overvåkes så fort man setter

seg i bilen??

Jeg vil ikke ha noe av det, vi bor tross alt i et

land som er fritt for alle, men bilistene blir

mindre og mindre frie..

 

Overvåking er vel noe av det som kvalifiserer

som frihetsberøvelse, og nå tråkker de over grensa

syns jeg!!

 

Med dette så går jeg inn i politikken!

Lenke til kommentar

 

Det er nok ingen dårlig idé å gjøre seg uidentifiserbar, med tanke på at de boksene som måler gjennomsnittsfart, tar bilde av ALLE bilene som passerer, ved passering av den første boksen. Disse boksene har ikke blitz, så det synes ikke at du blir tatt bilde av.

Gjennomsnittsmåling er en uting, da det er svært lett å komme litt over på en strekning på noen kilometer. Dette vet jo også de fleste bilister, så alle som ikke vet at det bare er å ta ned solskjermen og klø se på nesa forbi alle fotobokser (inkl gj.snitts målerne) vil der det er gjennomsnittsmåling holde seg 10-15 km/t UNDER fartsgrensen, bare for å være sikker. Hva skjer da? Køer og farlige forbikjøringer. Det er like farlig, om ikke farligere, å kjøre litt under fartsgrensen som det er å kjøre langt over den, fordi dette skaper farlige forbikjøringer grunnet irritasjon, sinne og stress bakover i køen vedkommende lager.

Det er jo allerede slik nå ved de vanlige boksene, folk bremser jo opp altfor mye, bare for å være sikker. Slikt er jo trafikkfarlig det også, akkurat som å kjøre altfor fort er det....

5570677[/snapback]

 

 

Det er bare strekningen Lillehammer - Øyer på E6 som har utprøving av gjennomsnittsmåling ved hjelp av fotobokser (ATK)

Lenke til kommentar

 

Det er nok ingen dårlig idé å gjøre seg uidentifiserbar, med tanke på at de boksene som måler gjennomsnittsfart, tar bilde av ALLE bilene som passerer, ved passering av den første boksen. Disse boksene har ikke blitz, så det synes ikke at du blir tatt bilde av.

Gjennomsnittsmåling er en uting, da det er svært lett å komme litt over på en strekning på noen kilometer. Dette vet jo også de fleste bilister, så alle som ikke vet at det bare er å ta ned solskjermen og klø se på nesa forbi alle fotobokser (inkl gj.snitts målerne) vil der det er gjennomsnittsmåling holde seg 10-15 km/t UNDER fartsgrensen, bare for å være sikker. Hva skjer da? Køer og farlige forbikjøringer. Det er like farlig, om ikke farligere, å kjøre litt under fartsgrensen som det er å kjøre langt over den, fordi dette skaper farlige forbikjøringer grunnet irritasjon, sinne og stress bakover i køen vedkommende lager.

Det er jo allerede slik nå ved de vanlige boksene, folk bremser jo opp altfor mye, bare for å være sikker. Slikt er jo trafikkfarlig det også, akkurat som å kjøre altfor fort er det....

5570677[/snapback]

 

 

Det er bare strekningen Lillehammer - Øyer på E6 som har utprøving av gjennomsnittsmåling ved hjelp av fotobokser (ATK)

5582483[/snapback]

Til opplysning, så ser man på boksene at de tar bilde, da det blinker rødt i dem når man passerer.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Eks: Du kjører etter lovene og kjører ned guttungen min..

Jeg blir lei å forbanna, men skjønner snart at du ikke

gjorde det med vitende og vilje..

 

Eks2: Du kjører i fylla og kjører ned guttungen min,

Jeg kommer til å leite verden rundt for å finne deg,

for så å gi deg en smertefull død!

 

Eks3: Du kjører for fort bare fordet vi har noen "teite"

lover her til lands, kjører ned guttungen min, og blir

forhåpentligvis tatt å får 15 år for uaktsomt drap..

Første du møter når du kommer ut er en mindre blid

utgave av meg!

 

Bare fordet vi har noen teite lover??

Er det verdt det?

 

 

For du er så sinnsykt mye bedre enn oss når du sier du skal ta loven i egne hender ;)

 

edit: men det med fyllakjøringen er jeg egentlig litt enig med

Endret av o0
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...