Gå til innhold

Fotobokser - dårlige bevis!


Glenn635

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare for å komentere det nye systemet de skal innføre snart, eller de har ihvertfall pratet om det. De skal sette opp to fartskameraer på en strekning, hvor begge kameraene tar tiden på hvor lang tid du brukte på den strekningen mellom hver av kameraene. Så egentlig kan man stoppe midt inni ''målesonen'', altså mellom boksene, ta en kopp kaffe, for så å suse forbi det siste kameraet i 160km/t. ;)

Lenke til kommentar

Hørt at man kan få bot for og vise finger til en fotoboks også, da det ikke er lov og vise finger til noen i trafikken. Aner ikke om dette er sant, og syntes selv det er noe sært, men om noen her vet om det faktisk stemmer, så speak up!

 

Men, tilbake til fart.

Om man kjører for fort forbi en fotoboks, vil det jo si at du ikke så/fikk med deg fotoboksen før det var for sent, enda den er skiltet. Dessuten så ser du mange av fotoboksene et stykke i forveien. Vil ikke det da si at du kjører ganske uoppmerksomt, og egentlig fortjener ei bot?

 

Har selv jobbet med varetransport og opplevd på slutten av lange dager hvor man begynner å bli noe sliten og uoppmerksom, plutselig måtte bråbremse for en boks. Og første tanken som slår meg er at jeg absolutt ikke burde kjørt bil i den "tilstanden".

 

 

Så en kommetar til artikkelen du har tatt et utdrag fra:

Som Knut Hallan sa, så viste han at han ikke hadde kjørt bil den dagen. Dermed var det ikke han som skulle straffes for ugjerningen, og jeg skjønner godt at han oppsøkte politiet. Samme ville jeg gjort om jeg hadde vært ute og kjørt den dagen, men ikke hadde fått meg meg noe blink. Derimot om du kjører din egen bil, og du ser det blinker, så syntes jeg det er patetisk og oppsøke politiet for å prøve og vri seg unna, enda du vet du har gjort noe galt og blitt tatt for det.

 

Artikkelen forteller at politiet ofte gjør feil, og at du ikke skal blindt betale bøter, men jeg syntes det blir helt feil og se det som en måte og vri seg unna bøter på.

I mine øyne er du gjerrig om du ikke betaler for deg når du har gjort noe galt. Faen heller, stå over et par turer på byen så har du spart opp bota igjen.

Lenke til kommentar
I mine øyne er du gjerrig om du ikke betaler for deg når du har gjort noe galt. Faen heller, stå over et par turer på byen så har du spart opp bota igjen.

 

Hehe, hvem er det egentlig som er gjerrig her? Den lille mannen i gata som forsøker å holde på sine hardt tjente penger, eller den store, allmektige staten, som renner over av oljepenger, og som setter opp stadig flere fotobokser, snart også bokser som måler gjennomsnittsfart, for å håve inn mest mulig penger fra bilistene? Det må da være toppen av gjerrighet :p

Lenke til kommentar
Bare for å komentere det nye systemet de skal innføre snart, eller de har ihvertfall pratet om det. De skal sette opp to fartskameraer på en strekning, hvor begge kameraene tar tiden på hvor lang tid du brukte på den strekningen mellom hver av kameraene. Så egentlig kan man stoppe midt inni ''målesonen'', altså mellom boksene, ta en kopp kaffe, for så å suse forbi det siste kameraet i 160km/t. ;)

så vidt meg bekjent er ikke dette systemet godkjent for fast bruk av datatilsynet. selv om det har vært uttalelser fra statlig hold om at disse skal opp i telemark vis jeg husker riktig.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
I mine øyne er du gjerrig om du ikke betaler for deg når du har gjort noe galt. Faen heller, stå over et par turer på byen så har du spart opp bota igjen.

 

Hehe, hvem er det egentlig som er gjerrig her? Den lille mannen i gata som forsøker å holde på sine hardt tjente penger, eller den store, allmektige staten, som renner over av oljepenger, og som setter opp stadig flere fotobokser, snart også bokser som måler gjennomsnittsfart, for å håve inn mest mulig penger fra bilistene? Det må da være toppen av gjerrighet :p

 

Jeg syntes det blir feil og pensle diskusjonen inn på bruk av oljepenger.

Syntes du ikke at man skal straffes for og gjøre noe galt?

Lenke til kommentar
I mine øyne er du gjerrig om du ikke betaler for deg når du har gjort noe galt. Faen heller, stå over et par turer på byen så har du spart opp bota igjen.

 

Hehe, hvem er det egentlig som er gjerrig her? Den lille mannen i gata som forsøker å holde på sine hardt tjente penger, eller den store, allmektige staten, som renner over av oljepenger, og som setter opp stadig flere fotobokser, snart også bokser som måler gjennomsnittsfart, for å håve inn mest mulig penger fra bilistene? Det må da være toppen av gjerrighet :p

 

Jeg syntes det blir feil og pensle diskusjonen inn på bruk av oljepenger.

Syntes du ikke at man skal straffes for og gjøre noe galt?

 

Jeg synes ikke staten skal basere sine inntekter på å overvåke og tyne bilistene til det parodiske. Denne artikkelen fra Aftenposten representerer mine meninger om dette på en grei måte.

- Det er et alvorlig problem at altfor mange brudd på regler blir definert som straffbare handlinger, sier professor ved Institutt for kriminologi og rettssosiologi, Kristian Andenæs.

 

- Den norske stat må bli flinkere til å finne andre typer reaksjoner overfor borgerne enn ren straff. Når ethvert regelbrudd skal føre til en straffereaksjon, fører det til at folks respekt for lover, regler og straff blir brutt ned. Deler av befolkningen kan ende opp med å føle at det ikke er så galt å bryte regler, sier Andenæs.

Lenke til kommentar

Og her har vi UP-sjefen selv som forklarer hva som er hensikten med fotobokser, og - surprise surprise - det er ikke å ta de virkelige råkjørerne, men derimot den vanlige mannen i gata som i et øyeblikk er litt uoppmerksom:

 

Og der ble jeg tatt. Og mine kolleger på jobben gjør ikke flausen mindre ved å konstant påminne meg om tabben i tide og utide.

 

Farten ble målt til 79 km/t i 60-sonen, og boten ble på 4200 kroner.

 

- Det kan skje den beste, sier UP-sjef Odd Reidar Humlegård til meg etter at jeg innrømmer min lille fartsovertredelse.

 

Han påpeker at fotoboksene helst tar de som er litt uoppmerksomme på fartsgrensen, og at det er svært få som mister lappen i fotobokskontroll. De virkelige råkjørerne er derimot svært bevisste på fartsgrensen.

 

http://www.nettavisen.no/motor/article2247735.ece

 

Sånn, da burde mitt syn på fotobokser være rimelig tydelig: De er intet annet enn en pengemaskin for staten og en plage for gjennomsnittsbilisten. Jo, snart er de også en trussel mot personvernet (jfr. gjennomsnittsmålingene).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...