Gå til innhold

Forslag til språk?


Anbefalte innlegg

Jeg er på leting etter et språk som ligner på php for mer tradisjonell programmering.

 

En luksus jeg har blitt vant med er å passe og returnere arrays, noe som C og C++ tydeligvis ikke liker. Det finnes jo workarounds, men..

 

Så, spørsmål til dere som driver med mere enn bare php: Hvilke andre programmeringsspråk bruker dere som kunne passe til en som er vant til oop php-tankegang? Tenker på nokså fri syntax og lignende håndtering av variabler/arrays og funksjoner.

 

Har sett på C++ og java, java ser best ut egentlig. Forslag? :hmm:

Endret av petter;
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kommer jo helt ann på hva du skal bruke det til. Har selv java på skolen (og har hatt tidligere) så det liker _jeg_ best siden en kjører jvm'en bak. Litt mer failsafe :)

5546957[/snapback]

Enig, er ikke så lysten på å styre med minne osv, bl.a. derfor jeg vurderer java.

 

Bruksområdet blir vel mest desktop-type applikasjoner, i retning mail-klienter, enkle spill etc for å lære meg det, etter det blir det vel mere av samme sorten, bare større. Har endel php-applikasjoner som gjør ting som ikke har så veldig mye med web å gjøre, hadde passet bedre med et annet språk som har litt flere muligheter.

 

Lar java deg sende arrays mellom funksjoner på samme måte som php?

Lenke til kommentar

Jeg liker veldig godt python. Kan skrive web-scripts, konsoll-applikasjoner, servere, guiprogram og mye mye mer. Python er objektorintert, men det er ingen tvang (heller ikke alltid det lønner seg) å bruke dette.

 

Python sin dokumentasjon er forresten glimrende, det er bare å fyre opp en konsoll, gå inn i python og bruke help().

Lenke til kommentar
Jeg liker veldig godt python. Kan skrive web-scripts, konsoll-applikasjoner, servere, guiprogram og mye mye mer. Python er objektorintert, men det er ingen tvang (heller ikke alltid det lønner seg) å bruke dette.

 

Python sin dokumentasjon er forresten glimrende, det er bare å fyre opp en konsoll, gå inn i python og bruke help().

5547198[/snapback]

Jeg bruker gentoo så python er jo nærliggende.. Har lurt litt på det og men absolutt null oversikt over det (enda mindre enn C og java). Ser litt på ruby og...

 

Hmm.. tror jeg skal prøve meg på python, takk for tipset. :) (Vet du av et bra python IDE?)

Lenke til kommentar

Ligner tankegangen bak string-workarounden i C++ på dette?

 

$string="1,2,3,4,5";

$newstring=funksjon($string);

function funksjon($string) {
$array=explode(",",$string);
(gjør greier med $array)
$ret=implode(",",$array);
return($ret);
}

Lenke til kommentar

C# fungerer greit via Mono.. Kan anbefale lisp :) Utrolig morsomt språk å jobbe med. Uhyre effektivt. Dog veldig ulik syntax fra "c-syntax", men går greit bare man får jobbet litt med det.

 

Stikk innom kanalen i signaturen min hvis du lurer på noe ;) (Vi svarer også på C,C++ og C# relaterte spørsmål ;) )

Lenke til kommentar
Ligner tankegangen bak string-workarounden i C++ på dette?

 

$string="1,2,3,4,5";

$newstring=funksjon($string);

function funksjon($string) {
$array=explode(",",$string);
(gjør greier med $array)
$ret=implode(",",$array);
return($ret);
}

5575133[/snapback]

 

I Python ville dette blitt noe slikt som:

 

 



def funksjon(string):
   array = string.split(',')
   (gjør greier med array)
   ret = ",".joint(array)
   return ret

string = "1,2,3,4,5"
newstring = funksjon(string)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...