Gå til innhold

Bilde av din filmsamling (les side en i tråden først.)


Deathie

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja det var sannelig en stor og fin samling. Likevel må jeg få lov til å kritisere ordenen i din samling! :scared:

 

Du putter tydeligvis bare filmene inn der det er en ledig plass når du kjøper dem, du. Selv klarer jeg ikke det. Må sortere etter sjanger.

Kanskje, når jeg får like mange filmer som deg og de andre med store samlinger, blir jeg også litt lat med kategoriseringa etter hvert. :hmm:

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer egentlig å sortere etter sjanger? Jeg klarer det ikke, det blir så mye som krysser sjangere. Krigsdramaer, sci-fi-komedier, osv. I tillegg kan vel de aller, aller fleste filmene mine kalles dramaer..

 

Jeg har enda ikke bestemt meg for et system, jeg vurderer utgivelsesår, og deretter alfabetisk, rett og slett for å få orden.

Lenke til kommentar

Det går ikke å sortere i noen spesiell rekkefølge om man har mange DVD'er. F.eks. hvis man ordner dem alfabetisk, hva skal man gjøre når man hele tiden kjøper nye filmer, plutselig skal 10 nye filmer inn her og der i en full hylle? Drive og omrokkere hele tiden? Blir for mye kav. Nei, filmene legges der det er ledig plass og om mulig i den rekkefølgen de planlegges sees. Så ligger de man skal se lettest tilgjengelig. Hvor filmene er husker man uansett så lenge de ikke forlater huset.

Lenke til kommentar
Hvordan fungerer egentlig å sortere etter sjanger? Jeg klarer det ikke, det blir så mye som krysser sjangere. Krigsdramaer, sci-fi-komedier, osv. I tillegg kan vel de aller, aller fleste filmene mine kalles dramaer..

 

Jeg har enda ikke bestemt meg for et system, jeg vurderer utgivelsesår, og deretter alfabetisk, rett og slett for å få orden.

5648124[/snapback]

 

Ja, det med sjangerkrysning har jeg flere ganger havnet borti.

Jeg tenekr som oftest på hva filmen jeg har tipper mest mot, og hva den kan sammenlignes med.

Bokser og spesialversjoner (de med papp-cover utenpå plastikk-coveret) har jeg sammen, uavhengig av hvilke sjangre de er (dog jeg putter filmene litt sammen her, som feks at jeg har Gladiator extended på siden av Kingdom Of Heaven, og på den andre siden Braveheart, hvor Spartacus følger etter).

Dessuten ordner jeg det opp slik at sjangrene liksom blandes inn i hverandre.

For eksempel har jeg en rekke komediefilmer som gradvis går mer over til action-komedie, og etter det, gradvis over til action.

 

Dessuten har jeg forskjellige smådelinger innen de forskjellige sjangrene. Jeg har for eksempel gangsterfilmene inni action-samlinga. Gangsterfilmene setter jeg opp etter hverandre avhengig av litt forskjellige (skuespillere, regissører, når det foregår, osv).

Krigsfilmene mine står også blant action. De har jeg rangert opp etter hvilket år de foregår.

Inni komedie har jeg også barne- og animasjonsfilmer sammen, og de norske komediene og familiefilmene sammen.

Dessuten har jeg en liten "drittfilm"-kategori et eller annet sted i samlinga også. :p

 

Som sagt har jeg hele samlinga nøye systematisert.

Det kan virke rotete for dere som ikke vet hvordan den er satt opp. Dette er jo egentlig en selvfølge, da det er jeg som har satt det opp, og kjenner samlinga som min egen bukselomme, og at det lett blir vanskelig for "outsiders" å finne frem.

 

Jeg har også tenkt på å rangere etter år eller alfabet, men jeg fant min måte den beste for meg. Grunnen er vel blant annet fordi jeg absolutt ikke takler å ha papp-cover og plast-cover stående ved siden av hverandre. :scared:

 

Uansett tror jeg at å rangere etter år kan være litt slitsomt. Ikke bare kan det lett bli vanskelig å lete etter det, men det vil også sannsynligvis ta lang tid å finne ut årstallet på alle filmene.

Om du skulle velge èn av de to alternativene, ville jeg nok valgt alfabetisk rekkefølge om jeg var deg. Lett å sette det opp, og like lett å finne filmene i samlinga (også for de som ikke skjønner slike systemer som feks. mitt). :)

 

EDIT;

Spørsmål til de som har alfabetisk: Går dere etter originaltittel, engelsk tittel eller det som står på coveret?

Om man skulle gå etter originaltittel blir det jo egentlig i teorien like rotete som når man ikke har noen form for system i det hele tatt.

Tror det er best å ha dem som det står på coveret, jeg da, selv om at jeg ikke har rangert alfabetisk selv.

Endret av MeTa][iC
Lenke til kommentar

Ser på første bilde hans at det stikker ut lapper med tall på. Det er vel egentlig den beste måten å sortere en stor filmsamling på, nummerere dem etterhvert som du kjøper dem, får så å lage en alfabetisk/kronologisk/sjangerorientert database. Vil tro dette må tas fra begynnelsen av, det å opprette en database på samlinger på 400+ filmer vil jeg tro blir et reint he¤%§te!

Lenke til kommentar
Manx: Hvor mange filmer er det totalt der ca?

 

Bilde kommer snart av våres :)

5647148[/snapback]

 

Jeg lurte på det samme.

+ hvor mye det kostet?

5647167[/snapback]

 

Har ikke peiling for å si det sånn, men sånn ca. 700-900 filmer i de fem hyllene tenker jeg uten å måtte telle...

 

Og prisen har jeg sluttet å tenke på, blir så deprimert av å tenke på det :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...