Gå til innhold

Oscar-tråden 2006 - Hva synes du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ingen fortjener prisen mer enn PSH, verken Phoenix eller noen av de andre nominerte.

5559503[/snapback]

Nå har ikke jeg sett Capote, men jeg har sett Walk the Line. Og om PSH spillte bedre enn Phoenix så tyder det på at jeg bør se den filmen. Joaquin Phoenix i rolla som Cash var noe av det bedre jeg har sett på mange år.

Lenke til kommentar
Ingen fortjener prisen mer enn PSH, verken Phoenix eller noen av de andre nominerte.

5559503[/snapback]

Nå har ikke jeg sett Capote, men jeg har sett Walk the Line. Og om PSH spillte bedre enn Phoenix så tyder det på at jeg bør se den filmen. Joaquin Phoenix i rolla som Cash var noe av det bedre jeg har sett på mange år.

5565815[/snapback]

Phoenix er enestående som Cash, men Hoffman er en av de flinkeste skuespillerne vi har for tiden, mener jeg. Han, John C. Reilly og William H. Macy er favorittene mine, så det er ikke rart at jeg digger Magnolia.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
[iC,01/02-2006 : 22:01]Ellers må jeg si at jeg er mektig skuffet over Norge og den mongolide kino-"politikken" som føres her til landet!

 

Jeg bor i en liten "by" med litt under 20.000 innbyggere, og kinoen vår tar faen meg inn så få filmer at du nesten kan telle alle filmene som vises i løpet av et år, på to hender!

5536367[/snapback]

Det finnes et annet ord for slik "politikk", og det er "økonomi". :p Vent til digital kino blir vanligere, da blir alt så mye bedre. :thumbup:

5556669[/snapback]

 

lag en "filmfestival" se screeners.. lol

Lenke til kommentar

Nå er det nå ikke slik at CGI = gode spesialeffekter. En film kan godt ha gode spesialeffekter uten fnugg av CGI.

 

Superman fra slutten av 70 tallet, det var gode spesialeffekter. Opprinnelige Star Wars filmene, det var gode spesiealeffekter. Når Spiderman ble smelt gjennom murvegger i slutten av den første filmen, det var gode spesialeffekter.

 

Forhåpentligvis blir det aldri slikt at CGI skal være krav for å bli nominert til beste spesialeffekter.

 

Edit: Nå skal de ikke forundre meg om Spiderman scenen er CGI effekt (som så mye annet i filmen), men det er nå uansett en råbra scene :)

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
NRK eier vel rettighetene til å vise Oscar-utdelingen i Norge, men de benytter seg ikke av det. SVT viser vel heller ikke Oscar-utdelingen, så vidt jeg vet.

5705142[/snapback]

 

SVT har mistet rettighetene i Sverige. TV5 sender alt direkte, men at NRK ikke sender slike ting direkte tror jeg rett og slett er tuftet på rettigheter. At de sender i opptak om flere dager hvis de har rettigheter til å sende direkte må rett og slett være idioti (men vi snakker jo tross alt om kommunistkringastingen, som er mot folkeforlystelser direkte...).

Lenke til kommentar

Da var det endelig klart. Legger resultatet i spoiler i tilfelle noen skal se det på NRK2 til onsdag ;) :

 

 

Best Motion Picture of the Year

Winner: Crash (2004) - Paul Haggis, Cathy Schulman

Best Performance by an Actor in a Leading Role

Winner: Philip Seymour Hoffman for Capote (2005)

Best Performance by an Actress in a Leading Role

Winner: Reese Witherspoon for Walk the Line (2005)

Best Performance by an Actor in a Supporting Role

Winner: George Clooney for Syriana (2005)

Best Performance by an Actress in a Supporting Role

Winner: Rachel Weisz for The Constant Gardener (2005)

Best Achievement in Directing

Winner: Ang Lee for Brokeback Mountain (2005)

Best Writing, Screenplay Written Directly for the Screen

Winner: Crash (2004) - Paul Haggis, Robert Moresco

Best Writing, Screenplay Based on Material Previously Produced or Published

Winner: Brokeback Mountain (2005) - Larry McMurtry, Diana Ossana

Best Achievement in Cinematography

Winner: Memoirs of a Geisha (2005) - Dion Beebe

Best Achievement in Editing

Winner: Crash (2004) - Hughes Winborne

Best Achievement in Art Direction

Winner: Memoirs of a Geisha (2005) - John Myhre, Gretchen Rau

Best Achievement in Costume Design

Winner: Memoirs of a Geisha (2005) - Colleen Atwood

Best Achievement in Music Written for Motion Pictures, Original Score

Winner: Brokeback Mountain (2005) - Gustavo Santaolalla

Best Achievement in Music Written for Motion Pictures, Original Song

Winner: Hustle & Flow (2005) - Jordan Houston, Cedric Coleman, Paul Beauregard("It's Hard Out Here For a Pimp")

Best Achievement in Makeup

Winner: The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe (2005) - Howard Berger, Tami Lane

Best Achievement in Sound

Winner: King Kong (2005) - Christopher Boyes, Michael Semanick, Michael Hedges, Hammond Peek

Best Achievement in Sound Editing

Winner: King Kong (2005) - Mike Hopkins, Ethan Van der Ryn

Best Achievement in Visual Effects

Winner: King Kong (2005) - Joe Letteri, Brian Van't Hul, Christian Rivers, Richard Taylor

Best Animated Feature Film of the Year

Winner: Wallace & Gromit in The Curse of the Were-Rabbit (2005) - Steve Box, Nick Park

Best Foreign Language Film of the Year

Winner: Tsotsi (2005) - Gavin Hood(South Africa)

Best Documentary, Features

Winner: Marche de l'empereur, La (2005) - Luc Jacquet, Yves Darondeau

Best Documentary, Short Subjects

Winner: A Note of Triumph: The Golden Age of Norman Corwin (2005) - Corinne Marrinan, Eric Simonson

Best Short Film, Animated

Winner: The Moon and the Son (2005) - John Canemaker, Peggy Stern

Best Short Film, Live Action

Winner: Six Shooter (2005) - Martin McDonagh

 

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvorfor Crash fikk så mange priser. Ja det er en bra film, men det er liksom ikke noe spesielt med den. Iallefall sammenlignet med de andre filmene.

 

Bra at Clooney fikk en pris, likte virkelig rollen hans i Syriana.

Endret av co2
Lenke til kommentar
SVT har mistet rettighetene i Sverige. TV5 sender alt direkte, men at NRK ikke sender slike ting direkte tror jeg rett og slett er tuftet på rettigheter. At de sender i opptak om flere dager hvis de har rettigheter til å sende direkte må rett og slett være idioti (men vi snakker jo tross alt om kommunistkringastingen, som er mot folkeforlystelser direkte...).

5706811[/snapback]

De sendte jo Nytt På Nytt reprise i går kveld. Jeg tror de hade fått noen flere seere om de hadde sendt Oscar...

Så det er nok pga noe rettigheter eller noe.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hvorfor Crash fikk så mange priser. Ja det er en bra film, men det er liksom ikke noe spesielt med den. Iallefall sammenlignet med de andre filmene.

 

Bra at Clooney fikk en pris, likte virkelig rollen hans i Syriana.

5708304[/snapback]

 

Enig. Crash er god, men ikke noe mesterverk. Den setter ting altfor mye på spissen og virker litt kunstig til tider.

Lenke til kommentar

Jeg så hele utdelingen, og har følgende å si:

Mest velfortjent pris: Beste film - Crash (ingen av de andre kandidatene var i nærheten av like gjennomførte som dette mesterverket var)

Minst velfortjente pris: Beste originale sang (For those of you keeping score, that's: Martin Scorcese - 0, 36Mafia - 1)

Gøyeste øyeblikk: Da pingvinene mine vant beste doku. Det var kos.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...