Gå til innhold

Oscar-tråden 2006 - Hva synes du?


Anbefalte innlegg

Så var det endelig klart for årets Oscar-utdeling - den 78. gjennom tidene. Søndag 5. mars braker det løs, og her er noen av de mest sentrale kategoriene.

 

Beste film:

- Brokeback Mountain

- Capote

- Crash

- Good Night, and Good Luck

- Munchen

 

Beste mannlige skuespiller:

- Philip Seymour Hoffman (Capote)

- Terrence Howard (Hustle and Flow)

- Heath Ledger (Brokeback Mountain)

- Joaquin Phoenix (Walk the Line)

- David Strathairn (Good Night, and Good Luck)

 

Beste kvinnelige skuespiller:

- Judi Dench (Mrs. Henderson Presents)

- Felicity Huffman (Transamerica)

- Keira Knightley (Pride and Prejudice)

- Charlize Theron (North Country)

- Reese Witherspoon (Walk the Line)

 

Beste regi:

- George Clooney (Good Night and Good Luck)

- Paul Haggis (Crash)

- Ang Lee (Brokeback Mountain)

- Bennet Miller (Capote)

- Steven Spielberg (Munchen)

 

... se hele listen her.

 

 

Er det noen du synes burde være nominert som ikke er det?

Er det noen av de nominerte som ikke budre være det?

Eller er du stort sett fornøyd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper i alle fall at King Kong kommer til å rive med seg prisen for beste spesialeffekter.

 

Ellers må jeg si at jeg er mektig skuffet over Norge og den mongolide kino-"politikken" som føres her til landet!

 

Jeg bor i en liten "by" med litt under 20.000 innbyggere, og kinoen vår tar faen meg inn så få filmer at du nesten kan telle alle filmene som vises i løpet av et år, på to hender!

 

Av de filmene som har blitt nominert, er det bare de aller, aller færreste som har blitt vist her! :angry:

 

Vet ikke hvordan det er med Oslo og Bergen, men jeg regner med at visse filmer bruker lang tid på å flytte seg over Atlanter'n til de norske "storbyene" også.

Lenke til kommentar
Ellers må jeg si at jeg er mektig skuffet over Norge og den mongolide kino-"politikken" som føres her til landet!

 

Vet ikke åssen det er i resten av landet, men i Fredrikstad vises veldig mange filmer, i hvertfall :w00t:

De viste til og med King Kong (1933) før verdenspremieren på den nye! :D Det var kinoopplevelse, det :p

Lenke til kommentar

Det er en skam at Star Wars Episode 3 ikke har fått en nominasjon til beste spesial effekter.

 

Disse 3 filmene her The Chronicles Of Narnia: The Lion, The Witch And The Wardrobe, King Kong, War Of The Worlds som fikk nominasjon er ikke engang like bra sammen vis man sammenlginer mot det arbeidet som er blitt lagt inn på denne siden ang. EP III. Det jeg mener er at den softwaren og teknikken dem fant på og brukte i produksjonen av den siste Star Wars filmen er mer avansert enn disse 3 til sammen. Dette synes jeg er en skam av akademiet. Vis jeg ikke tar feil så ble War of the Worlds sine spesial effekter lagd av ILM som også lagde spesial effekter til Star Wars. Dette gjør det enda mer latterlig. SW3 var 100% spesial-effekter og de var veldig, veldig gode og!

 

Episode 3 fortjener også en nominasjon for John Williams supre soundtrack.

Endret av Mr.SS
Lenke til kommentar

I den siste Star Wars filmen var spesialeffektene ganske imponerende, det skal sies (ser man på Episode I nå, så er jo den crap - Det fines enda "gamle" filmer som har fin og troverdig CGI).

Episode III har ganske så gode effekter, men jeg vet ikke om de kan måles mot Kong, hvor vi fanken ikke så forskjell på CGI og virkelighet (storparten av tiden).

 

Du har jo et poeng når du sier det er rart at filmen ikke har blitt nominert til beste visualeffekter. Synes ærlig talt selv også at det var litt rart, men jeg ble litt "glad" da jeg så at den ikke lå i en av listene (er den komplett, btw?), da jeg ikke synes de nye Star Wars filmene fortjener noen Oscars (eller Golden Globes).

Jeg har noen personlige grunner for mitt syn, blant annet det at jeg synes den nye trilogien kun er et pengesluk, og det føles ut som at den ble laget av folk med tomme hoder som heller ville ha dem fyllt opp med penger enn med gode idèer.

Hele greia er bare ei suppe av spesialeffekter og dumme, dårlige idèer. Selve grunnidèen er jo laber! (Vi alle vet jo at Anakin gradvis ble ond - Det "store mysteriet" har aldri vært noe mysterie, det er bare at Lucas og gjengen har fått folk til å tro at det var en sånn "major twist" bak det hele).

 

Aaaanyways, nok sutring. Smårart at Ep III ikke ble nominert for beste effekter. Noen som har noen litt mer saklige svar på hvorfor enn det jeg har?

Lenke til kommentar

Se SW:III, se Narnia, innse at det er noe galt. Star Wars-filmene har alltid vært det beste innenfor CGI, og uten ILM sin innsats for 25-30 år siden hadde ikke filmer sett ut som de gjør idag. SW:III var ikke den mest grensesprengende av de 6, men det var helt klart den beste visuelt.

 

MeTa: Jeg skjønner godt hvorfor du tenker sånn, det er sånn jeg tenker med LotR. Aldri har det vært så mange ufortjente seiere som da den kapret Best Score (hvem her husker hvordan en LotR-sang går? Det er som med Pizzagjengen-theme song; alle så på det, ingen husket hvordan sangen gikk) eller Best Direction (Coppola og Eastwood fortjente den virkelig mye mer).

Lenke til kommentar
MeTa: Jeg skjønner godt hvorfor du tenker sånn, det er sånn jeg tenker med LotR. Aldri har det vært så mange ufortjente seiere som da den kapret Best Score

Det er ikke uten grunn den har spilt inn mest penger (etter suverene "Titanic"). Eller at den ligger som #4 på IMDb. Jeg synes ikke det nødvendig vis bør være sånn at én sang skal avgjøre om en film får Best Score-prisen eller ikke. Musikken i "LotR: TRotK" gir en spesiell stemning til filmen, og passer veldig bra inn. Derfor synes jeg det var fortjent at den også vant den prisen :w00t:

Lenke til kommentar
Så var det endelig klart for årets Oscar-utdeling - den 78. gjennom tidene. Søndag 5. mars braker det løs, og her er noen av de mest sentrale kategoriene.

 

Beste film:

- Crash

Beste regi:

- Paul Haggis (Crash)

5536044[/snapback]

Ohyes. Meget, meget bra at den blir nominert, selvom den aldri kommer til å vinne. Genial film.

Lenke til kommentar
Ellers må jeg si at jeg er mektig skuffet over Norge og den mongolide kino-"politikken" som føres her til landet!

 

Jeg bor i en liten "by" med litt under 20.000 innbyggere, og kinoen vår tar faen meg inn så få filmer at du nesten kan telle alle filmene som vises i løpet av et år, på to hender!

5536367[/snapback]

Det finnes et annet ord for slik "politikk", og det er "økonomi". :p Vent til digital kino blir vanligere, da blir alt så mye bedre. :thumbup:

Lenke til kommentar

Må si jeg er noe overrasket over at noen mener Star Wars Ep. 3 burde vært nominert til beste spesial effekter...

 

Selv mener jeg at de nye Star Wars filmene har vist gode spesialeffekter. Men det har vært (og er) meget enkelt å se hva som er laget ved hjelp av datamaskiner. Det er rett og slett brukt FOR mye spesialeffekter. Og det imponerer ikke meg for å si det sånn!

Både King Kong og War of the worlds har en mye bedre effektbruk, der spesialeffektene er mye bedre mikset inn i scenene. Har ikke sett Narnia, så den skal jeg ikke uttale meg om. Hvor mange husker ikke fks. spesialeffektene til Jurassic Park? Dinosaurene så fantastisk godt ut, og det var (og er fremdeles) utrolig vanskelig å se at noe av dette faktisk er cgi.

 

Forresten så er det utrolig artig at Philip Seymour Hoffman har blitt nominert for rollen i "Capote". Etter hva jeg har lest gjør han visstnok en meget god rolle!

Tror dog ikke han vinner denne gjeve prisen; holder en knapp på Joaquin Phoenix i filmen "Walk the line"

 

At noen forkaster Keira Knightley og Reese Witherspoon er ikke bra!

Har selv sett "Stolthet og fordom" og ble faktisk litt småforelska i rollen som Keira spiller. Hun spiller bra, og viser et fantastisk smil noen ganger :blush:

Men tror heller ikke her at Keira vinner, vil tippe at Reese vinner denne prisen.

 

Gleder meg noe skikkelig til utdelingen er i gang, synes det er veldig koselig å sitte alene foran tv'n hele natten med potetgull og brus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...