Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sommerdekk: Tips og erfaringer


Pluggen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da er testen ute på nett: http://www.motor.no/templates/vis_sak.cfm?dok_id=582

 

Hvor lang holdbarhet er det på dekk forresten? Lurer på om jeg snart må bytte ut mine :p

5867136[/snapback]

Kjem heilt an på slitasje. Du kan fint bruke opp eit par dekk og to i løpet av året, mens andre kan kjøre med dei samme i 3-4 sesongar. Mål mønsterdybden på dekket ditt, kravet er at den ikkje kan være mindre enn 1,6mm. Men kjører du veldig lite og har dekk med fin mønsterdybde som er ein god del år gamle vil eg tru det kan være verdt investeringen å kjøpe nye. Gummien blir slitt utan at nødvendigvis mønsteret blir nedslitt.

 

Når det er sagt så er eg òg interessert å vite kor lenge du kan kjøre med eit dekk før det bør skiftast ut.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Nå er det min tur til å få hjelp :p

 

Oppdaga ved en tilfeldighet at sommerdekkene jeg fikk med bilen består av 3 forskjellige merker og 2 forskjellige dimensjoner!? 1stk goodyear 205/60-15, 1stk jalladekk 205/60-15 og 2stk uniroyal 205/65-15

 

Skjønner ikke hvordan bilen kunne bli godkjent med et slikt sammensurium av forskjellige dekk og dimensjoner, men det får så være.

 

Trenger sårt 4stk 205/60-15 dekk, med ok egenskaper til gibort pris. Noen anbefalinger? 195/65-15 går også, det er vel kanskje en "billigere" dimensjon? V-mønster hadde jo vært stilig, så kanskje de dekka Pluggen nevnte i første post er noe å se etter

Lenke til kommentar

Update: Christer har dekk til deg i sverige (eneste siden jeg fant akkurat nå, men kan skaffe deg om ønskelig :) )

 

Han her skal ha 750,- per dekk, noe jeg ikke syns var spesielt billig med tanke på at jeg kjøpte med lavere profil (som _oftest_ blir dyrere enn med høy profil)

 

 

Legger med et bilde også jeg da, så du kan se på mønsteret ;)

 

Klikk på bildet for å åpne det i eget vindu, så trykker du på det symbolet for "strekk ut bildet" for å se det i real size :)

post-62647-1144239002_thumb.jpg

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar

Tror jeg skal prøve å bestille meg et sett med slike "021591 MASTER-STEEL 205/60 VR15 PROSPORT E 91V 499 kr" fra interdekk.no. Blir vel ca 2300 levert hjem. Noe fornuftig må da skattepengene gå til ;)

 

Omlegging og avbalansering får jeg gjort gratis, så det er ikke noe problem.

 

Får prøve å holde høyrefoten i sjakk, og heller bruke opp noen andre dekk hvis jeg føler for å gjøre no sprell.

Lenke til kommentar

Hva er det egentlig som skiller et H spesifisert dekk fra et V spesifisert, når det gjelder hastighetsmerkingen?

 

De angir vel hvor stor makshastighet dekket tåler i x antall minutter? Står H i vognkortet på bilen min, men toppfart på bilen er oppgitt til mer enn 210km/t (og jeg tviler ikke et sekund på at det stemmer)

 

*edit: bestilte dekk jeg, sikkert verste rushet nå så det blir vel ei stund til jeg ser noe til de :)

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

I fjor kjøpte jeg meg bmw 318 96mod med 17"felger med meget utslitte GT-radical dekk dimensjon 225\45. Knallbra å kjøre bortsett fra regnvær men dette pga feil spissing og halve dekket totalt nedslitt.

Etter å ha lest her i hele går investerte jeg i goodyear sine gsd f1 dekk som får veldig bra i tester 1200pr dekk inklusiv moms å frakt!

Noen som har hatt disse ?

Del erfaringer posetive og negative takk :D

Endret av badycute
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...