Gå til innhold

Har vi glemt gothic 3


Anbefalte innlegg

Jeg synes det også er litt betegnende at gothic fansen aldri svarer på slike spørsmål som du her stiller.  Eneste vi får høre er atmosfære og combat.  I og for seg viktige ting.  Men frihet, story, mangfold, factions, alignment, advancement etc. som også er key features i crpg, blir som oftest stående ubesvart.

 

-maanemann, lojalist og høy beskytter av TES :)

5535731[/snapback]

[klipp]

Noe mer du lurte på? :p

5538070[/snapback]

Ja... hvorfor er grafikken i gothic 3 så grim og 2D-aktig?

 

Dette med alignement.... Påvirkes hvordan npc's reagerer på deg av dine handlinger? Endres spillet etter hva du gjør? Et lite stikkord her er Oblivion sitatet: "You change one thing here and something else gets changed elsewhere". Største eksemplet på dette fra TES3 er når du forandrer været i Tribunal ekspansjonen.

i TES2 hadde man til og med tendenser til politikk hvilket er veeeldig sjelden i spill. Det var 3 kongehus mer eller mindre i strid med hverandre. Gjorde du mye for det ene måtte du "queste deg opp" på det andre for å bli tilsvarende betrodd igjen. Er sånn man føler at man er en del av verden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er så mye prat om Oblivion fortiden og ingen nevner Gothic 3

Gleder meg til å få klørne i dette spillet!  :w00t:

 

Nå har jeg ikke spilt Gothic eller Gothic 2. Lurer på om jeg skal "varme opp" med Gothic 2 før jeg går løs på nummer 3.

 

Ting jeg lurer på:

Hvordan er friheten i forhold til morrowind?

Er det mere likt som Fable? Usynlige vegger? Kan du gå akkurat hvor du vil?

Hvordan er Historien til Gothic 2?

Kommer Gothic 3 til xbox 360?

 

Slenger med noen bilder

 

5533547[/snapback]

 

Gothic 2 var mykje betre enn Morrowind, so eg har nok større forventningar til G3 enn Oblivion. Men akkurat no har Oblivion den fordelen at det er rett rundt hjørnet, medan G3 er utsatt til langt utpå året. :(

 

Men for å svare på det du spør om:

JA, du bør varme opp med Gothic 2, det er det best RPG-et til PC per i dag.

Du har stor fridom, men kanskje marginalt litt mindre enn i Morrowind. Til gjengjeld har du mykje betre historie, meir interessante quest-ar, og mykje meir levande NPC-ar.

Har ikkje spelt Fable, men det er lite usynlege veggar her. Har funne ein, i enden på eit kart. Men det er absolutt ikkje noko "korridor-preg" her.

Historia er engasjerande. :)

Trur ikkje G3 kjem til Xbox 360.

 

Bra bilete, gledar meg utruleg mykje. :)

 

Kay

Lenke til kommentar
Hvorfor må teksturene i Gothic se så stygge ut?

Bare folka og verandaen som ser nogenlunde decent ut.

Satser Gothic 3 på å være et "prev gen" i stedet for "next gen", spill? ;)

 

Jeg synes det også er litt betegnende at gothic fansen aldri svarer på slike spørsmål som du her stiller.  Eneste vi får høre er atmosfære og combat.  I og for seg vitkige ting.  Men frihet, story, mangfold, factions, alignment, advancement etc. som også er key features i crpg, blir som oftest stående ubesvart.

 

-maanemann, lojalist og høy beskytter av TES :)

5535731[/snapback]

 

Pff...du prøvar berre å provosere, ikkje sant? ;)

 

Av dei tinga du nemner:

fridom - omtrent like bra i Gothic 2 og Morrowind

story - betre i Gothic 2...og MYKJE betre fortalt

mangfold - betre i Gothic 2...synest heile verda såg relativt lik ut i Morrowind...samme fargar, samme folk, samme tekststrengar når du snakkar med forskjellige folk om samme ting...

factions - færre i Gothic 2, men til gjengjeld er dei mykje meir forskjellige. Ikkje berre har du unike quests og heilt forrskjellige ferdigheiter avhengig av kva faksjon du velger, folk i verda reagerar forskjellig på deg, på ein overbevisande måte. So totalt sett vinn G2 denne òg. Sorry. :p

alignment - forenkla i Gothic 2...men utan at det øydelegg for mykje for spelet. Der måtte nok lagast ei alternativ storyline om ein ville spele som noko anna enn god. Her må nok både G2 og Morrowind sjå seg slått av KotOR-spela.

advancement - vidt forkjellige system i G2 og Morrowind. Eg synest det i G2 var best. Det verka meir naturleg. I Morrowind var det mange ganske kunstige måtar å auke stats-en på, i tillegg til at spelet totalt sett var frykteleg ubalansert.

 

Beklagar, maanemann, Morrowind var eit godt spel, men det er nok ein del dårlegare enn Gothic 2 likevel. Det hadde store ambisjonar, men feila på ein del nøkkelområde, der dei viktigaste var: historiefortelling, atmosfære, og balanse. Verda var stor og åpen, men etter ei stund fekk ein ei kjensle av at ein rusla rundt i ein spelmotor, heller enn ei levande spelverd. Når det er sagt, gledar eg meg til Oblivion, for dersom det klarar å reparere det som var øydelagt i Morrowind, vil det bli eit fantastisk spel. :)

 

Men inntil vidare er det Gothic-serien som sit på trona.

 

Kay

Lenke til kommentar
Synst personlig at gotic 2 sitt kamp system var noke av det dårligste eg har prøvd...

5533821[/snapback]

 

Fordi du tydelig vis ikke har peiling på hvordan det brukes.

 

Har ringt ebgames og spaceworld i Oslo. Ingen hadde gothic 2 inne. Får bare lete videre

De selger det på Musikkverket her omkring for 100kr. Kunne jo alltids kjøpe det og sende det (selvfølgelig mot betaling).

 

Til saken: Selvfølgelig har jeg ikke glemt Gothic III!

Gothic II er noe av det beste som har hendt meg når det gjelder spill, og 3'ern er høyt forventet her i gården.

 

Jeg prøver dog å tenke så lite på det, for da virker ventetiden kortere, og jeg ender ikke opp med forventninger som ingen spill kan toppe. :)

Endret av MeTa][iC
Lenke til kommentar

 

Satser Gothic 3 på å være et "prev gen" i stedet for "next gen", spill? ;)

 

Jeg synes det også er litt betegnende at gothic fansen aldri svarer på slike spørsmål som du her stiller.  Eneste vi får høre er atmosfære og combat.  I og for seg viktige ting.  Men frihet, story, mangfold, factions, alignment, advancement etc. som også er key features i crpg, blir som oftest stående ubesvart.

 

-maanemann, lojalist og høy beskytter av TES :)

5535731[/snapback]

 

Pff...du prøvar berre å provosere, ikkje sant? ;)

 

Av dei tinga du nemner:

fridom - omtrent like bra i Gothic 2 og Morrowind

story - betre i Gothic 2...og MYKJE betre fortalt

mangfold - betre i Gothic 2...synest heile verda såg relativt lik ut i Morrowind...samme fargar, samme folk, samme tekststrengar når du snakkar med forskjellige folk om samme ting...

[klipp]

alignment - forenkla i Gothic 2...men utan at det øydelegg for mykje for spelet. Der måtte nok lagast ei alternativ storyline om ein ville spele som noko anna enn god. Her må nok både G2 og Morrowind sjå seg slått av KotOR-spela.

advancement - vidt forkjellige system i G2 og Morrowind. Eg synest det i G2 var best. Det verka meir naturleg. I Morrowind var det mange ganske kunstige måtar å auke stats-en på, i tillegg til at spelet totalt sett var frykteleg ubalansert.

[klipp]

Kay

5544949[/snapback]

 

Hehe må provosere litt for å skape debatt. Bare synd du var eneste som beit på. Men jeg står for alle meningene dog.

 

Hæh, samme farger og folk i Morrowind? Mye forskjellige "tile-set" i Morrowind. Myr-landskap, vind-full ørken, grønt arealene rund Vivec, viking-aktige vinterlandskap, storslått hovedstad. Alle med folk tilpassede holdninger og kostymer. Alt fargerikt. Riktig dog at det var samme dialog på felles-temaer

 

Riktig dog at man lett blir overpowered i TES spillene hvis man velger riktig skills på karakteren. Likevel gjaldt dette ikke marksman synes jeg.

Dette med "ubalansert" i TES er mer vanskelighetsgrad enn ubalansert. Det skal være vanskeliger å spille nightblade og assassin enn warrior og mage. Husk at dette ikke er et multiplayer spill.

 

Litt synd at det ikke er flere spill i denne sjangeren, kan ikke regne med at Gothic skal kunne konkurere med Oblivion heller. Kommer jo fra et lite tysk software hus som neppe har samme pengebinge som Bethesda nå. Sikkert derfor Gothic 3 ser så "prev-gen" ut også.

Lenke til kommentar
-maanemann' date=' lojalist og høy beskytter av TES

 

Er nok derfor du er så jævla drangsynt. ;)

 

Gothic 2 har god flyt, mye mer sammenhengende, engasjerende og interessant historie enn Morrowind noen gang hadde, god stemme-dialog (in your face, Morrowind og andre RPGs fra den tiden!) og det har en kjempebra frihet (vil nå heller ha en mindre, mer levende verden enn en gigantisk, uinteressant, kjedelig og DØD verden, jeg da!).

 

Gleder meg som faen til Gothic 3. Oblivion gleder jeg meg også til, men mest til Gothic 3.

Bethesda pøser ut massevis av info og greier, sånn at forventningene blir skyhøye blant fansen.

JoWood kommer med lite info, og markedsfører bare så vidt på verdensbasis. Dermed kan man bli positivt overrasket, uansett om spillet er knallbra eller om det ikke er fullt så bra.

Lenke til kommentar
Hehe må provosere litt for å skape debatt.  Bare synd du var eneste som beit på.  Men jeg står for alle meningene dog.

 

Hæh, samme farger og folk i Morrowind? Mye forskjellige "tile-set" i Morrowind. Myr-landskap, vind-full ørken, grønt arealene rund Vivec, viking-aktige vinterlandskap, storslått hovedstad.  Alle med folk tilpassede holdninger og kostymer.  Alt fargerikt. Riktig dog at det var samme dialog på felles-temaer

Vel, eg synest ting var litt grå og keisame. Der var nokre fine stunder, som første gongen eg fekk auge på den lille landsbyen nord for der eg starta akkurat i det sola stod opp. Men etter kvart synest eg det meste vart litt einsformig og grått. Det kan tenkast at det skuldast litt sløvt 3d-kort på laptop-en min. Eg har dessverre ikkje fått prøvd Morrowind i det heile på den nye maskina mi. Det var aldri særleg stabilt, og no startar det ikkje i det heile.

 

Riktig dog at man lett blir overpowered i TES spillene hvis man velger riktig skills på karakteren.  Likevel gjaldt dette ikke marksman synes jeg.

Dette med "ubalansert" i TES er mer vanskelighetsgrad enn ubalansert.  Det skal være vanskeliger å spille nightblade og assassin enn warrior og mage.  Husk at dette ikke er et multiplayer spill.

Nja, eg spelte som mage, og synest alt som hadde med magi å gjere var frykteleg "underpowered".

 

Litt synd at det ikke er flere spill i denne sjangeren, kan ikke regne med at Gothic skal kunne konkurere med Oblivion heller.  Kommer jo fra et lite tysk software hus som neppe har samme pengebinge som Bethesda nå.  Sikkert derfor Gothic 3 ser så "prev-gen" ut også.

5556562[/snapback]

Gothic 2 var i alle fall mykje betre enn Morrowind, skal ikkje sjå vekk ifrå at JoWood kan klare det denne gangen òg. Sjølv om dei kanskje ikkje har råd til å leige inn Patrick Stewart. Uansett har vi to godbitar å sjå fram til i år. :)

 

Kay

Lenke til kommentar
Åssen er kampsystemet, er det slik som i Star Wars The Old Republic spillene der man må trykek inne kombinasjoner for deretter at de blir utført, eller er det i santid altså at du trykk og utfører slagene selv? Er litt ny når det gjelder rollespill sjangeren jeg. :whistle:

5535752[/snapback]

 

kamp foregår i sanntid, med ett litt uvant kampsystem. Mange sier at dette er en av de store svakhetene med Gothic serien, men jeg mener at da har de ikke prøvd nok for å mestre den. Når du slåss må du trykke ned CTRL knappen, og du utfører slag med piltastene, du kan også bruke mus til slag, men har jeg som oftest ikke gjort.

5535775[/snapback]

 

 

Eeeeeh.. Det kampsystemet der hørtes veldig trasig ut.

Holde inne ctrl for så å bruke PILTASTENE, av alle ting :p for å slå. Takk gud for at musa finnes :tease:

Lenke til kommentar
-maanemann, lojalist og høy beskytter av TES

Er nok derfor du er så ***** drangsynt. ;)

Godt detektivarbeid! ;)

 

JoWood kommer med lite info, og markedsfører bare så vidt på verdensbasis. Dermed kan man bli positivt overrasket, uansett om spillet er knallbra eller om det ikke er fullt så bra.

5557091[/snapback]

De må få gjort noe med den engine ihvertfall. Har aldri skjønt vitsen med å hype lite. Må jo ha noen som har hørt om spillet når det kommer ut, hvis de vil ha anstendige salgstall.

 

Gleder meg til å ha samme diskusjon etter begge spillene er ute :)

Sånn som det står nå har G3 langt å gå.

Lenke til kommentar

Voldsomt til Morrowind vs Gothic 2 diskusjon da? :!:

 

Hmm... må vel nesten skaffe meg Gothic 2 jeg også, siden det er så mange her som skryter av Gothic-serien. Demoen jeg prøvde var ikke noe særlig å skryte av synes jeg, men det kan jo tenkes at fullversjonen er bedre? :)

Lenke til kommentar
Voldsomt til Morrowind vs Gothic 2 diskusjon da? :!:

 

Hmm... må vel nesten skaffe meg Gothic 2 jeg også, siden det er så mange her som skryter av Gothic-serien. Demoen jeg prøvde var ikke noe særlig å skryte av synes jeg, men det kan jo tenkes at fullversjonen er bedre? :)

5560005[/snapback]

Det stemmer det, har aldri høyrt om nokon som har blitt imponert over demoen. Men gi spelet ein time eller to, so er du hekta. Slik var det i alle fall for meg. :)

 

Kay

Lenke til kommentar

Gothic 1 og 2 hadde tidenes beste gameplay spør du meg. I Morrowind går du og slåss hele tiden i førsteperson noe som føles bare ekkelt. I Gothic ser du og styrer personen din selv på en realistisk måte. Selve verdenen er mye mer realistisk og føles mer ekte i Gothic spillene, bare se på screenshots ! Er ikke det beste grafikken vi noensinne har sett ? Ehm jo ! :)

Lenke til kommentar
Voldsomt til Morrowind vs Gothic 2 diskusjon da? :!:

 

Hmm... må vel nesten skaffe meg Gothic 2 jeg også, siden det er så mange her som skryter av Gothic-serien. Demoen jeg prøvde var ikke noe særlig å skryte av synes jeg, men det kan jo tenkes at fullversjonen er bedre? :)

5560005[/snapback]

Det stemmer det, har aldri høyrt om nokon som har blitt imponert over demoen. Men gi spelet ein time eller to, so er du hekta. Slik var det i alle fall for meg. :)

 

Kay

5560119[/snapback]

 

Ja begynnelsen er treg, men når det først setter i gang, da er det no turning back!

Lenke til kommentar
Gothic 1 og 2 hadde tidenes beste gameplay spør du meg. I Morrowind går du og slåss hele tiden i førsteperson noe som føles bare ekkelt.

5560184[/snapback]

Nå kan man faktisk velge mellom første person og tredjeperson i Morrowind da, bare for å ha nevnt det, og spillet går ut på mye mer enn å bare gå rundt og slåss. Men personlig foretrekker jeg forøvrig førsteperson, siden jeg synes det virker mest naturlig/realistisk, så jeg bruker aldri tredjeperson i det spillet.

 

Prøvde forresten å bestille Gothic 2 fra amazon.co.uk nå nettopp, men ingen av selgerne selger til Norge. Da får jeg prøve ebay istedet. ;)

Lenke til kommentar
Gothic 1 og 2 hadde tidenes beste gameplay spør du meg. I Morrowind går du og slåss hele tiden i førsteperson noe som føles bare ekkelt.

5560184[/snapback]

Nå kan man faktisk velge mellom første person og tredjeperson i Morrowind da, bare for å ha nevnt det, og spillet går ut på mye mer enn å bare gå rundt og slåss. Men personlig foretrekker jeg forøvrig førsteperson, siden jeg synes det virker mest naturlig/realistisk, så jeg bruker aldri tredjeperson i det spillet.

 

Prøvde forresten å bestille Gothic 2 fra amazon.co.uk nå nettopp, men ingen av selgerne selger til Norge. Da får jeg prøve ebay istedet. ;)

5560484[/snapback]

Vil tru det er meir lettvint å kjøpe det her. :)

 

Kay

Lenke til kommentar
Gothic 1 og 2 hadde tidenes beste gameplay spør du meg. I Morrowind går du og slåss hele tiden i førsteperson noe som føles bare ekkelt. I Gothic ser du og styrer personen din selv på en realistisk måte. Selve verdenen er mye mer realistisk og føles mer ekte i Gothic spillene, bare se på screenshots ! Er ikke det beste grafikken vi noensinne har sett ? Ehm jo ! :)

5560184[/snapback]

 

Er det mer "realistisk" å se seg selv i bakhodet enn å se ut av øynene på figuren?

Lenke til kommentar
morrowind > g2

oblivion > g3

 

end of story.

5560753[/snapback]

Hmm...synest historia di mangla poeng.

 

Det er greit at du synest Morrowind var betre enn G2, og at du trur Oblivion blir betre enn G3, men du burde kanskje komme med litt argumentasjon før du erklærar at diskusjonen er over?

 

Kay

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...