loathsome Skrevet 31. januar 2006 Skrevet 31. januar 2006 Jeg har i det siste fundert litt over dette .. I huset vårt, har vi totalt fire datamaskiner. Jeg kjøpte nylig spillet "Prince of Persia - Two Thrones", og alt var vel .. men så fant jeg ut at jeg gjerne ville installere det på en annen datamaskin, slik at flere kunne spille det. Men neida, man må jo ha original CD-en i for å spille det. Vel, "ok", tenkte jeg, og begynte å søke etter en crack .. Desverre viste det seg at det var lettere sagt en gjort, da Ubisoft har begynt med noe "Starprotection" greier - Dvs. det er omtrent umulig å cracke det. Så nå har jeg endt opp med at jeg kun kan spille det på en pc om gangen, og familien må "stå i kø" dersom de vil spille det. Dette irriterer meg grønn, og jeg har derfor følgende "brainstorminger": - Hvorfor kan ikke de heller gjøre slik at man må ha original-cd for å installere!?, men kan spille uten. - Er det egentlig lovlig å installere på flere pc-er? Hypotetisk sett, altså. Jeg har lenge kopiert spill o.l til venner/familie vha. cracker og slikt jeg har funnet, men nå ser det ut som det sakte, men sikkert, begynner å stoppe opp. Jeg skjønner jo liksom hvorfor de har intergrert dette, men - Som sagt, så kunne de gjort slik at man måtte ha original-cd for å installere. Det hadde jo vært genialt. Om utviklerene tror at jeg kjøper ett spill for hver pc, må de tro kraftig om igjen
Zeph Skrevet 31. januar 2006 Skrevet 31. januar 2006 (endret) Huffda...du bør nok lese Retningslinjene. Jeg har i det siste fundert litt over dette .. I huset vårt, har vi totalt fire datamaskiner. Jeg kjøpte nylig spillet "Prince of Persia - Two Thrones", og alt var vel .. men så fant jeg ut at jeg gjerne ville installere det på en annen datamaskin, slik at flere kunne spille det. Men neida, man må jo ha original CD-en i for å spille det. Vel, "ok", tenkte jeg, og begynte å søke etter en crack .. Desverre viste det seg at det var lettere sagt en gjort, da Ubisoft har begynt med noe "Starprotection" greier - Dvs. det er omtrent umulig å cracke det. Så nå har jeg endt opp med at jeg kun kan spille det på en pc om gangen, og familien må "stå i kø" dersom de vil spille det. Dette irriterer meg grønn, og jeg har derfor følgende "brainstorminger": - Hvorfor kan ikke de heller gjøre slik at man må ha original-cd for å installere!?, men kan spille uten. For å unngå at sånne som deg skal kjøpe eit spel, gå på besøk til halve nabolaget og installere det der. Forstår det godt eg, at når dei først har brukt millionar på å produsere eit spel kan ein ikkje kjøpe eitt eksemplar og dele i hytt og gevær. - Er det egentlig lovlig å installere på flere pc-er? Hypotetisk sett, altså. Du kan installere det du er god for, ingen nekter deg det, men du kan ikkje spele på meir enn ei maskin samtidig, av den grunn eg nevnte over. Jeg har lenge kopiert spill o.l til venner/familie vha. cracker og slikt jeg har funnet, men nå ser det ut som det sakte, men sikkert, begynner å stoppe opp. Og alle som er imot piratkopiering fryder seg. Jeg skjønner jo liksom hvorfor de har intergrert dette, men - Som sagt, så kunne de gjort slik at man måtte ha original-cd for å installere. Det hadde jo vært genialt. For deg og dine venner hadde det vært genialt ja, men for dei som produserte dette ville det bety enorme tap i inntekt. Om utviklerene tror at jeg kjøper ett spill for hver pc, må de tro kraftig om igjen Your loss... Ingen har sagt at du må kjøpe eitt spel for kvar PC, men du kan ikkje bruke det på fleire samtidig. Endret 31. januar 2006 av zeph
KristianF Skrevet 31. januar 2006 Skrevet 31. januar 2006 Nå finnes det x antall metoder å komme seg rundt starforce beskyttelsen på da.. Mer kan jeg ikke si pga. regelmessige grunner..
Rookie_NO Skrevet 1. februar 2006 Skrevet 1. februar 2006 Ellers så synes jeg det er et tankekors at uansett hvor hardt utviklerne prøver, så ender absolutt ALLE forsøk på å stoppe piratkopieringen med å innskrenke vanlige menneskers bruk av produktet. Jmf kopisikring på cd'er som gjør de umulige å spille av i cd spillere i bilen, eller hva med Steam/HL2 som gjorde at piratfolkene spilte spillet før de som hadde kjøpt det lovlig.
KristianF Skrevet 1. februar 2006 Skrevet 1. februar 2006 Steam spill er også utrolig lett å laste ned.. gjennom STEAM.. gratis..
DDDD Skrevet 1. februar 2006 Skrevet 1. februar 2006 Steam spill er også utrolig lett å laste ned.. gjennom STEAM.. gratis.. 5533120[/snapback] Spørs hvilket?
Bear^ Skrevet 1. februar 2006 Skrevet 1. februar 2006 Det er teknisk sett imot lovgivningen at du ikke får kopiert et produkt du selv har kjøpt for ettersom jeg har lest og skjønt så har du lov å ha 1 kopi av eget produkt, elektronisk (CD, VHS, DVD etc), og det skal også være brukbart om så kopien for til hvette. Jeg synes det er idiotisk å lage slike systemer, for ikke bare ødelegger det for backup av egene spill, men det kan også lage farlige situasjoner der du ødelegger drivere pga idiotisk dritt som må legges inn hele tiden. Ser nå bare rootkiten som sony plasserte på maskinen for å beskytte sine produkter. Makan til tull. Finnes bedre måter å kopi beskytte spillene sine utenom at det tar knekken på forbrukeren. Men det koster selvfølgelig litt ekstra, og det kan man jo ikke ha noe av.
KristianF Skrevet 1. februar 2006 Skrevet 1. februar 2006 Steam spill er også utrolig lett å laste ned.. gjennom STEAM.. gratis.. 5533120[/snapback] Spørs hvilket? 5536339[/snapback] ALT som ligger på "Steam Serverene" er mulig å laste ned gratis med en "steam emulator".. Fungerer helt likt som vanlig steam, utenom det at den er gratis.. ALT av beskyttelse er mulig å komme seg rundt.. Tror ikke jeg vet om noen beskyttelse som enda ikke har blitt lurt..
Bear^ Skrevet 1. februar 2006 Skrevet 1. februar 2006 Steam spill er også utrolig lett å laste ned.. gjennom STEAM.. gratis.. 5533120[/snapback] Spørs hvilket? 5536339[/snapback] ALT som ligger på "Steam Serverene" er mulig å laste ned gratis med en "steam emulator".. Fungerer helt likt som vanlig steam, utenom det at den er gratis.. ALT av beskyttelse er mulig å komme seg rundt.. Tror ikke jeg vet om noen beskyttelse som enda ikke har blitt lurt.. 5537598[/snapback] Hm, steam er jo gratis. Er det den "gratise" steam emulatoren du snakker om? Dessuten synes jeg det høres muffins ut at du kan laste ned spill gratis fra steam serverne, for det vil jo være direkte tyveri og også straffbart, noe som Valve garantert hadde kommet til å følget opp. Det kan se ut som alle ting kan lures, men jeg tror det eneste som kommer til å skje er at til slutt blir beskyttelses systemet så avansert at du trenger å være dataguru for å få innstalert spillet, og da mener jeg vi har gått tilbake i tid og ikke fremover.
KristianF Skrevet 1. februar 2006 Skrevet 1. februar 2006 Det finnes flere "falske" steamer som du kan lage en falsk konto i, og koble til steam serverene og laste ned alle spill du vil, uten å betale..
unwill Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Det er litt å tenke på at trådstarten ikke ser noe galt i at flere personer i huset skal spille spill samtidig, eller gi hele vennegjengen et spill. Jeg forstår spillutviklerne godt at de legger inn en slik beskyttelse. Dersom både du og broren din skal spille mot hverandre, eller sammen med hverandre eller bare samtidig så trenger du 2 kopi av samme spill. Rimelig? Det kan man diskutere, men det man har betalt for er 1 spill, og da syns jeg at den bare skal fungere på 1 maskin på en gang. Men desverre er det lett å ripe opp CDer og da syns jeg man bør få lov til å ta backup av egne spill, eller på en enkel måte få tilsendt en orginal CD kostnadsfritt. Så til trådstarter, er det hele tiden kø for å spille spillet? Da bør du vurdere å kjøpe en til.
Zeph Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Steam spill er også utrolig lett å laste ned.. gjennom STEAM.. gratis.. 5533120[/snapback] Spørs hvilket? 5536339[/snapback] ALT som ligger på "Steam Serverene" er mulig å laste ned gratis med en "steam emulator".. Fungerer helt likt som vanlig steam, utenom det at den er gratis.. ALT av beskyttelse er mulig å komme seg rundt.. Tror ikke jeg vet om noen beskyttelse som enda ikke har blitt lurt.. 5537598[/snapback] Bytt ut gratis med ulovlig du. Det er piratkopiering på lik linje med å laste ned eit spel frå ein P2P-klient.
Dux ducis Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Jeg kopier ALLTID mine CD og DVD-er over til harddisken i form av en image fil. (Lager med Alchol 52%) På denne måten slipper jeg å slite på CD/DVD-er og jeg opplever at det går raskere når den ligger på harddisken. Når det er sagt så skal du vite at om du kjøper et spill så er det til deg, og ikke til resten av familien. Dere skal i hvert fall ikke kunne bruke samme spill samtidig
Pricks Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 For å unngå at sånne som deg skal kjøpe eit spel, gå på besøk til halve nabolaget og installere det der. Hvilket alle vet ikke nytter. Det piratkopieres som bare det. Det eneste denne "beskyttelsen" gjør er å være til irritasjon for ærlige kunder. Det er rett og slett risikabelt å være ærlig og lovlydig når det gjelder slikt. Kjøper du CDer kan du risikere å få spyware og rootkits, og kjøper du spill kan du risikere at utstyret ditt tar kvelden.
slash Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 For å unngå at sånne som deg skal kjøpe eit spel, gå på besøk til halve nabolaget og installere det der. Hvilket alle vet ikke nytter. Det piratkopieres som bare det. Det eneste denne "beskyttelsen" gjør er å være til irritasjon for ærlige kunder. Det er rett og slett risikabelt å være ærlig og lovlydig når det gjelder slikt. Kjøper du CDer kan du risikere å få spyware og rootkits, og kjøper du spill kan du risikere at utstyret ditt tar kvelden. 5548361[/snapback] vel, det hindret jo trådstarter, det er en begynnelse!
Pricks Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 Vel, det kan lastes ned gratis fra diverse mer eller mindre lugubre steder.
Pricks Skrevet 4. februar 2006 Skrevet 4. februar 2006 Forøvrig beviser du jo poenget mitt, slash. Ærlige, betalende kunder får problemer. Piratene bare laster ned piratkopier i stedet og slipper slikt tull. Det lønner seg virkelig ikke å være ærlig, når man ser hvordan denne industrien behandler kundene sine. Underholdningsindustrien må da være den eneste der man kan behandle kundene sine som søppel og fortsatt tjene penger på det?
Dux ducis Skrevet 4. februar 2006 Skrevet 4. februar 2006 Hæ? Det nytter jo. Jeg kan garantere deg at det finnes flere folk enn trådstarter som har møtt på samme problem. Selvfølgelig kan de som vet om slikt laste ned cracks, men det hindrer i det minste noen. Og du synes vi blir behandlet dårlig når industrien setter på sperrer slik at en gluping ikke kan kjøpe en CD og så har hele nabolaget spillet?
Pricks Skrevet 4. februar 2006 Skrevet 4. februar 2006 Det nytter jo. Det gjør jo ikke det. De som vil piratkopiere fortsetter med det. Dette skaper bare problemer for de som er ærlige. Jeg kan garantere deg at det finnes flere folk enn trådstarter som har møtt på samme problem. Ja, og trådstarter er altså en som har betalt for spillet. Selvfølgelig kan de som vet om slikt laste ned cracks, men det hindrer i det minste noen. Ja, de som har betalt for seg. Og du synes vi blir behandlet dårlig når industrien setter på sperrer slik at en gluping ikke kan kjøpe en CD og så har hele nabolaget spillet? Kundene behandles som søppel når de lager problemer for folk som faktisk betaler for spillene.
Matsemann Skrevet 4. februar 2006 Skrevet 4. februar 2006 (endret) Idéen din er god nok den Meinhold, har selv lyst til å spille AoE3 mot broren min, eller noen kamarater. Men jeg har valgt å ikke kopiere spillet for det. Men litt rart er det, at man tjener så mye ekstra på ulovligheter :? En annen en meg ville nok kopiert spillet i hutt og pine så han kunne ha hatt et LAN med kamaratene. EDIT: Aldri sett deg her før Endret 4. februar 2006 av matsemann1
Anbefalte innlegg