Gå til innhold

Hvilken E-Mail Klient er best?


RamGuy

Anbefalte innlegg

Hvilken E-Mail klient er den beste?

------------------------------------------------

 

Dette er en tråd/topic hvor jeg ønsker at folk skal på en måte anmelde og anbefale de E-Mail kliente de syntes er best. I motsettning til min Hvilken nettleser er best? tråd/topic som jeg har laget, så har jeg selv ingen særlig pæling på E-Mail klienter, men jeg ønsker å lage en tråd der folk kan lese generelle anmeldelser og anbefalinger av de forskjellige E-Mail kliente dere har hatt eller har erfaring med.

 

Så please kom igjen, skriv alt dere har på hjerte angående E-Mail klienter :w00t:

 

-----------------------------------------------------------------------

 

Mine Erfaringer:

 

Microsoft: Outlook Ekspress

 

Som sakt har jeg ingen spesiell pæling på E-Mail klienter, men jeg syntes at Outlook Ekspress er utrolig trøbblette. Fikk ikke satt opp en Outlook klient til Hotmail'en eller Yahoo Mailen min. Det virker som den ikke har støtte for http e-mail klienter. Noe som jeg syntes er utrolig trist. Men det kan være bare meg som ikke skjønner helt hvordan man skal sette opp klienten sikkelig.

 

Microsoft: Outlook 2003

 

Microsoft Outlook er egentlig bare en litt mer utvidet og litt mer proff. utgave av den gratis lillebroren Outlook Ekspress, Outlook Ekspress følger jo med når du installerer Internet Explorer, mens Outlook følger med i Microsoft Office, så den koster jo litt da. Men jeg har de samme problemene her som med Ekspress versjonen, jeg for ikke Hotmail'en eller Yahoo Mailen min til å virke med Outlook heller. Som sagt det kan jo bare være jeg som ikke skjønner hvordan man setter opp E-Mail klienten i Outlook og Outlook Ekspress skikkelig. Det som jeg syntes var rart er at i Outlook 2003 utgaven så har det kommet en HTTP funksjon, som gjør at du uten noen særlig problemer skulle kunne sette opp en klient med Hotmail eller Yahoo Mail, men jeg for det fremdeles ikke til. Det er tilogmed presisert at denne nye HTTP funksjonen skal gjøre det mulig å sette opp en klient med Hotmail. Men når jeg kontakter Hotmail selv, sier de at de ikke støtter slike E-Mail klienter. Så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. Men uansett kan det bare være jeg som er så dum at jeg ikke forstår hvordan man setter opp en E-Mail klient i Outlook 2003.

 

Mozilla Thunderbird v.1.5

 

I Thunderbird klarte jeg faktisk å sette opp en klient med Yahoo Mailen min, etter at jeg klarte å finne de nødvendige server informasjonene man trengte. For de som trenger denne informasjonen så er Yahoo Mail sin incomming server adresse denne: pop.mail.yahoo.com, mens utgoing er denne: smtp.mail.yahoo.com. Og PS: Yahoo Mail er vist POP E-Mail ikke HTTP. Men jeg klarte ikke å finne ut hva incomming og outgoing server adressen til Hotmail er, så hvis noen vet det så skriv adressene her! Men uansett, jeg syntes at Thunderbird virket som en helt grei og fin E-Mail klient, du for på en rask å fri måte all mailen din lastet ned på PC-en, og den er ganske enkel å bruke. Nå vet ikke jeg hvordan Outlook Ekspress eller Outlook 2003 faktisk virker etter man har fått satt opp en klient der, så jeg kan ikke skrive noen sammenligning dessverre. Men Thunderbird er en fin E-Mail klient.

 

-----------------------------------------------------------------------------

 

Ja, og forresten. Dere kan også skrive anbefalinger til hvilken E-Mail Hoster man burde velge, og skriv gjerne hvorfor du anbefaler akkurat den, hvor mye lagringskapasitet du for og hva hjemmesiden til den er.

 

Mine Erfaringer:

 

MSN Hotmail

Hjemmeside: http://www.hotmail.com

Pris: Gratis (Kan oppgraderes)

Chat: MSN Messenger

Minne: 250MB

Incomming Server Adress: Ukjent

Outgoing Server Adress: Ukjent

 

Hotmail er jo en helt standard E-mail hoster, den er gratis, du for ok minne på 250MB, og du har tilgang til et fint chat program i MSN Messenger. Du kan også oppgrader slik at du for mer minne. Det negative er at hvis du ikke logger inn på hotmailen en gang i månden så blir kontoen din slettet.

 

Yahoo Mail

Hjemmeside: http://www.yahoo.com/mail eller http://www.yahoo.no/mail

Pris: Gratis (Kan oppgraderes)

Chat: Yahoo Messenger

Minne: 1GB

Incomming Server Adress: pop.mail.yahoo.com

Outgoing: smtp.mail.yahoo.com

 

Yahoo Mail er en E-Mail hoster med mye minne. 1GB er det ikke alle som tilbyr gratis, men Yahoo Messenger er ikke like populært som MSN Messenger, men det er ikke derfor du skaffer deg e-mail.

 

Telenor ADSL E-Mail

Hjemmeside: http://www.online.no

Pris: Krever at du har bredbånd fra Telenor, minst 299kr pr/mån

Chat: Tror ikke det

Minne: 100MB

Incommnig Server Adress: Ukjent

Outgoing Server Adress: Ukjent

 

Telenor sin e-mail hoster er ikke noe særlig, bare 100MB er for dårlig.

 

Vet noen hvordan man kan skaffe seg G-Mail? Hva er egentlig G-Mail? Hva koster det? Osv...

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brukte OE i lang tid. Helt grei den, men ble rett og slett lei av den. Så nå bruker jeg Thunderbird 1.6(Nightly blablabla). Flott klient, med extension-støtte, Spam-filter, mindre krevende og et mye mer justerbart utseende er den milevis foran MS sine alternativer. Prøvde Outlook 2003 en liten stund(15min.) rotete å fæl var den :p

Endret av Tordenflesk
Lenke til kommentar

Jeg tror du har gjort en del feil her.

 

1. Hotmail har ikke POP-mail-tilgang, kun HTTP.

 

2. Hvis du har en forholdsvis ny Hotmail-konto som ikke har blitt brukt med Outlook Express eller andre mail-program før, har ikke denne kontoen støtte for eksterne mailprogram så lenge du ikke betaler for det.

Jeg har hatt min hotmail-konto i sikkert 5 år, og min fungerer dermed perfekt med Outlook Express.

 

3. Outlook Express er egentlig det eneste eksterne programmet som er ment å kunne brukes med en Hotmail-konto.

 

4. Hvis Yahoo-mailen er en POP-mail-konto (jeg vet ikke) skal denne lett kunne settes opp i både Outlook Express og Outlook. Der må du ha gjort en feil.

 

5. Outlook 2000 (som er det eneste jeg har tilgang til) har ikke støtte for HTTP-mail.

 

6. For å få tilgang til en Hotmail-konto (som kan brukes av eksterne mailprogram) med andre program enn Outlook Express, må man ha tilleggsprogrammer som oversetter HTTP-protokollen til POP, eller rendrer hotmail-sidene uten at du ser det og leser mailen fra internettsidene og oversetter dem til POP.

For å gjøre dette i Mozilla Thunderbird bruker du WebMail-extensionen.

 

Jeg synes Mozilla Thunderbird er et veldig godt mailprogram. Det er rent, pent og raskt, og har masse (uendelig?) konfigurasjonmuligheter og et godt spamfilter.

Outlook synes jeg det var en del feil med, og den samlet alle POP-kontoene i én mappe. Den hadde heller ikke spamfilter, og generelt lite konfigurasjonsmuligheter.

Microsoft Outlook 2000 har jeg ikke prøvd noe særlig fordi det blir for tungt og kraftig for mitt bruk. Outlook Express og Mozilla Thundrbird er rene mail-programmer, mens Outlook er et helt arbeidsbord.

 

GMail er den beste email-hosten jeg vet om. Den har 2689,7 MB (2,7 GB) plass, lynrask og sikker POP, raske nettsider og er gratis. Ulempen er at man må spørre noen om invitasjon til å bruke det.

Lenke til kommentar

Jeg hadde Gmail et års tid, men så en dag (et halvt år siden ca.) kom det opp denne meldingen:

Sorry, your account has been disabled. If this should not have happened, please contact our user support team at [email protected].

Og nå kommer jeg ikke inn. Jeg har sendt en heil hau av mail til Gmail. Men de har ikke klart å fikset problemet. Etter et par måneder fikk jeg et svar (ikke auto svar, slik jeg har fått på alle mailene). Men dette:

Hello,

 

Thanks for taking the time to contact us. Our engineers have been working hard

to make improvements to Gmail, including the issue you described. If you're

still experiencing difficulties, please respond to this message and include any

detailed information that will help us investigate further.

 

Sincerely,

 

The Gmail Team

Jeg likte gmail ganske godt helt til det problemet skjedde. Jeg hadde masse viktige mailer som jeg ikke nå klarer å få tak i. Jeg sendte innimellom noen av mailen til hotmailkontoen så noe var sikret. Gmail har god lagringsplass og den lagrer sendte mail automatisk (noe som ikke hotmail gjør). Jeg savner gmailen, men jeg klarer ikke å stole på gmail. Og det gjør at jeg ikke kan bruke en slik konto.

(Problemet skjedde også med et par kompiser av meg)

Lenke til kommentar

UPDATED:

 

Hvilken E-Mail klient er den beste?

------------------------------------------------

 

Dette er en tråd/topic hvor jeg ønsker at folk skal på en måte anmelde og anbefale de E-Mail kliente de syntes er best. I motsettning til min Hvilken nettleser er best? tråd/topic som jeg har laget, så har jeg selv ingen særlig pæling på E-Mail klienter, men jeg ønsker å lage en tråd der folk kan lese generelle anmeldelser og anbefalinger av de forskjellige E-Mail kliente dere har hatt eller har erfaring med.

 

Så please kom igjen, skriv alt dere har på hjerte angående E-Mail klienter

 

-----------------------------------------------------------------------

 

Mine Erfaringer:

 

Microsoft: Outlook Ekspress

 

Som sakt har jeg ingen spesiell pæling på E-Mail klienter, men jeg syntes at Outlook Ekspress er utrolig trøbblette. Fikk ikke satt opp en Outlook klient til Hotmail'en eller Yahoo Mailen min. Det virker som den ikke har støtte for http e-mail klienter. Noe som jeg syntes er utrolig trist. Men det kan være bare meg som ikke skjønner helt hvordan man skal sette opp klienten sikkelig.

 

Microsoft: Outlook 2003

 

Microsoft Outlook er egentlig bare en litt mer utvidet og litt mer proff. utgave av den gratis lillebroren Outlook Ekspress, Outlook Ekspress følger jo med når du installerer Internet Explorer, mens Outlook følger med i Microsoft Office, så den koster jo litt da. Men jeg har de samme problemene her som med Ekspress versjonen, jeg for ikke Hotmail'en eller Yahoo Mailen min til å virke med Outlook heller. Som sagt det kan jo bare være jeg som ikke skjønner hvordan man setter opp E-Mail klienten i Outlook og Outlook Ekspress skikkelig. Det som jeg syntes var rart er at i Outlook 2003 utgaven så har det kommet en HTTP funksjon, som gjør at du uten noen særlig problemer skulle kunne sette opp en klient med Hotmail eller Yahoo Mail, men jeg for det fremdeles ikke til. Det er tilogmed presisert at denne nye HTTP funksjonen skal gjøre det mulig å sette opp en klient med Hotmail. Men når jeg kontakter Hotmail selv, sier de at de ikke støtter slike E-Mail klienter. Så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. Men uansett kan det bare være jeg som er så dum at jeg ikke forstår hvordan man setter opp en E-Mail klient i Outlook 2003.

 

Mozilla Thunderbird v.1.5

 

I Thunderbird klarte jeg faktisk å sette opp en klient med Yahoo Mailen min, etter at jeg klarte å finne de nødvendige server informasjonene man trengte. For de som trenger denne informasjonen så er Yahoo Mail sin incomming server adresse denne: pop.mail.yahoo.com, mens utgoing er denne: smtp.mail.yahoo.com. Og PS: Yahoo Mail er vist POP E-Mail ikke HTTP. Men jeg klarte ikke å finne ut hva incomming og outgoing server adressen til Hotmail er, så hvis noen vet det så skriv adressene her! Men uansett, jeg syntes at Thunderbird virket som en helt grei og fin E-Mail klient, du for på en rask å fri måte all mailen din lastet ned på PC-en, og den er ganske enkel å bruke. Nå vet ikke jeg hvordan Outlook Ekspress eller Outlook 2003 faktisk virker etter man har fått satt opp en klient der, så jeg kan ikke skrive noen sammenligning dessverre. Men Thunderbird er en fin E-Mail klient.

 

-----------------------------------------------------------------------------

 

Ja, og forresten. Dere kan også skrive anbefalinger til hvilken E-Mail Hoster man burde velge, og skriv gjerne hvorfor du anbefaler akkurat den, hvor mye lagringskapasitet du for og hva hjemmesiden til den er.

 

Mine Erfaringer:

 

MSN Hotmail

Hjemmeside: http://www.hotmail.com

Pris: Gratis (Kan oppgraderes)

Chat: MSN Messenger

Minne: 250MB

Incomming Server Adress: Ukjent

Outgoing Server Adress: Ukjent

 

Hotmail er jo en helt standard E-mail hoster, den er gratis, du for ok minne på 250MB, og du har tilgang til et fint chat program i MSN Messenger. Du kan også oppgrader slik at du for mer minne. Det negative er at hvis du ikke logger inn på hotmailen en gang i månden så blir kontoen din slettet.

 

Yahoo Mail

Hjemmeside: http://www.yahoo.com/mail eller http://www.yahoo.no/mail

Pris: Gratis (Kan oppgraderes)

Chat: Yahoo Messenger

Minne: 1GB

Incomming Server Adress: pop.mail.yahoo.com

Outgoing: smtp.mail.yahoo.com

 

Yahoo Mail er en E-Mail hoster med mye minne. 1GB er det ikke alle som tilbyr gratis, men Yahoo Messenger er ikke like populært som MSN Messenger, men det er ikke derfor du skaffer deg e-mail.

 

Telenor ADSL E-Mail

Hjemmeside: http://www.online.no

Pris: Krever at du har bredbånd fra Telenor, minst 299kr pr/mån

Chat: Tror ikke det

Minne: 100MB

Incommnig Server Adress: Ukjent

Outgoing Server Adress: Ukjent

 

Telenor sin e-mail hoster er ikke noe særlig, bare 100MB er for dårlig.

 

Vet noen hvordan man kan skaffe seg G-Mail? Hva er egentlig G-Mail? Hva koster det? Osv...

 

--------------------------------------------------------------------------------------------

 

GMail er den beste email-hosten jeg vet om. Den har 2689,7 MB (2,7 GB) plass, lynrask og sikker POP, raske nettsider og er gratis. Ulempen er at man må spørre noen om invitasjon til å bruke det.

 

Hvordan kan jeg få en invite? Fra hvem må jeg få det? Kan du sende meg en invite? Skjønte ikke det invite systemet noe særlig :blush:

Lenke til kommentar

Bruker gmail. Er veldig fornøyd med det. Nok med lagringsplass. Og enkelt å bruke.

Men en ting som irriterer meg er at det fortsatt er på beta stadiet. At ikke alle kan få tak i det. (hvis man ikke kjenner en som kjenner noen som kan sende det til deg).

Sinnsykt mange av google sine produkter som er på beta stadiet. Hvorfor kan de ikke gjøre ferdig en ting om gangen :hrm: .

 

Jeg kan forresten sende deg invite til gmail. Bare gi meg email adressen din.

Endret av manamind
Lenke til kommentar

SUPERT :dribble:

 

E-Mail = [email protected]

 

--------------------------------------------------------------------

 

Er det mulig å bruke G-Mail i Thunderbird?

Vis det er mulig, hva slags type e-mail er det? POP, HTTP...?

Og hva er navnet på alle server adresse og sånt som jeg trenger å vite?

 

--------------------------------------------------------------------

 

Jeg merker at når jeg bruker Mozilla Thunderbird, så laster den ned alle e-mailene jeg har på Yahoo Mailen min, men da ligger de ikke lenger i innboksen min på http:www.yahoo.com/mail lengre. Er du mulig å gjøre sånn at Thunderbird'en laster ned e-mailene til min PC eller hvor jeg nå en har Thunderbird uten at de slettes fra e-mail serveren?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Bare for å gjøre det helt klart: Hotmail støtter i utgangspunktet ikke annet enn internett-tilgang med mindre du betaler for det. Dvs. at hotmail i utgangpunktet ikke kan bli brukt i andre programmer enn en nettleser.

Unntaket er hvis du har hatt kontoen din i lang tid, og har brukt den med Outlook Express i lang tid.

Et annet unntak er hvis du bruker et program som rendrer usynlige hotmailsider og leser mailen fra hotmailsidene.

 

For det andre: For å sette opp en hotmail-konto (gitt at hotmail-kontoen din kan brukes i et mailprogram) i Outlook Express, er det bare til å skrive inn navn og mailadresse, og så fikser programmer resten helt av seg selv. Totalt plug-and-play.

Hotmail har ingen 'inngående/utgående server'-adresse, det er konfidensiell info som kun ligge i Outlook Express (og som noen kloke programforfattere har greid å sniffe opp).

Lenke til kommentar
Er det mulig å bruke G-Mail i Thunderbird?

Vis det er mulig, hva slags type e-mail er det? POP, HTTP...?

Og hva er navnet på alle server adresse og sånt som jeg trenger å vite?

 

--------------------------------------------------------------------

 

Jeg merker at når jeg bruker Mozilla Thunderbird, så laster den ned alle e-mailene jeg har på Yahoo Mailen min, men da ligger de ikke lenger i innboksen min på http:www.yahoo.com/mail lengre. Er du mulig å gjøre sånn at Thunderbird'en laster ned e-mailene til min PC eller hvor jeg nå en har Thunderbird uten at de slettes fra e-mail serveren?

5523868[/snapback]

 

Er det ingen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Hvilken E-Mail klient er den beste?

Microsoft: Outlook 2003

 

Microsoft Outlook er egentlig bare en litt mer utvidet og litt mer proff. utgave av den gratis lillebroren Outlook Ekspress, Outlook Ekspress følger jo med når du installerer Internet Explorer, mens Outlook følger med i Microsoft Office, så den koster jo litt da.

5523616[/snapback]

 

Vanligvis holder jeg meg milevis unna "hvem/hvilken/hva er best"-tråder da de sjelden inneholder noe annet enn argumenter med nesten religiøs tilnærming. Men: når du hevder at Outlook "bare er en litt mer utvidet og proff utgave av lillebroren Outlook Express" tyder det på at du ikke har satt deg noe som helst inn i det du skriver om.

 

Outlook Express og Outlook har like mye med hverandre å gjøre som en trehjulsykkel og en lastebil: Begge har hjul og begge kan brukes til å frakte noen fra et sted til et annet. Der slutter likheten. De har totalt ulik oppbygning, de er utviklet av totalt forskjellige team, de har totalt ulike funksjoner, de er beregnet på helt ulike brukere.

Lenke til kommentar

Min Mozilla Thunderbird 1.6 Engelsk versjon har bare Engelsk stavekontroll, og jeg vet at med den norske versjonen av Thunderbird for du norks stavekontroll, så jeg lurte på om det er mulig å installere/anskaffe seg en norsk stavekontroll til den engelsk utgaven, slik at jeg har Engelsk Stavekontroll (Standard i den engelske versjonen) når jeg skriver på engelsk, og at jeg kan bytte til norsk stavekontroll (standard i den norske utgaven) når jeg skriver på norsk. Er det mulig å få til dette?

Lenke til kommentar

Jeg syntes MS Outlook er kjekk. Bruker den til privat og jobb sammenheng. Har alle de funksjonene jeg trenger. Det eneste jeg irriterer meg over er at jeg har satt at den skal huske passordene på begge mine e-post kontoer, men det gjør den altså ikke. Hver gang jeg skal sende og motta e-post, så popper det opp et vindu hvor jeg må skrive inn passord. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...