Gå til innhold

Tåler hardisker overklokking?


Anbefalte innlegg

I hvilken grad tåler hardisker overklokking? nå har jeg hatt to disker som har blitt ødelagt de siste 9 månedene og begynne rå lure litt.

 

Jeg har en P4 Northwood 2.0 GHZ some r overklokket til 2.650 GHZ. Kan denne overklokkingen ha noen innvirkning på levetiden på hardiskene?

 

 

Jeg brenner regelmessig backup av mp3, mine dokumenter og lignende... så det er ikke så krise at denne disken har gått dukken.... problemet er imidlertid når 800 misukkvideoer og lignende tar kvelden.. er ikke sånn jeg gidder å ta jevnlig backup av.... og det tar jo endel tid å få tak i på nytt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I hvilken grad tåler hardisker overklokking? nå har jeg hatt to disker som har blitt ødelagt de siste 9 månedene og begynne rå lure litt.

 

Jeg har en P4 Northwood 2.0 GHZ some r overklokket til 2.650 GHZ. Kan denne overklokkingen ha noen innvirkning på levetiden på hardiskene?

 

 

Jeg brenner regelmessig backup av mp3, mine dokumenter og lignende... så det er ikke så krise at denne disken har gått dukken.... problemet er imidlertid når 800 misukkvideoer og lignende tar kvelden.. er ikke sånn jeg gidder å ta jevnlig backup av.... og det tar jo endel tid å få tak i på nytt.

5520221[/snapback]

 

 

nei at du OC cpu skal ikke ha noen betyding, det som derimot har betyding er merke HD du har og varme,,

 

anbefaler å bruke aktiv kjøling på dine HD, og det uansett merke.

Lenke til kommentar
anbefaler å bruke aktiv kjøling på dine HD, og det uansett merke.

5520253[/snapback]

 

 

før hadde jeg to 80-mm vifter som blåste luft rett på hardiskene. nå har jeg en 120 mm vifte.. er litt usikker på om den kjøler nok da hardiskene har blirr noe varmene (jeg vil tippe de holder cirka 40 grader)

Lenke til kommentar

Dersom du ikke har AGP/PCI-lås på hovedkortet ditt, vil PCI-bussfrekvensen økes samtidig som du øker FSB. Dette kan skade kontroller, korruptere filer, og i verste fall kan jeg tenke meg at det kan ødelegge en harddisk.

 

Dette skulle man kanskje sette seg inn i før man overklokker, selv om det ikke er sikkert at dette er grunnen.

Lenke til kommentar
40 grader skal de fleste HD tåle fint,, står PC'en stille eller flyttes den mye på.. og hvilke merke HD snakker vi om her?

 

Det er snakk om en Maxtor-disk. Tidligere har en Western Digital-disk tatt kvelden,,, men den var cirka 2 år....

 

Det som er litt ironisk er at jeg kjøpte meg en 500 GB Seagate disk i begynnelsen av uken..... venter bare på en SATA II kontroller som jeg forhåpentligvis får i posten imorgen.

 

Jeg har dette kabinettet fra Lian-Li.

 

 

Dette skulle man kanskje sette seg inn i før man overklokker, selv om det ikke er sikkert at dette er grunnen.

5520293[/snapback]

 

Tidligere har jeg hatt et nettverkskort som antageligvis tok kvelden på grunn av overklokking, men jeg regnet med at en harddisk skulle leve lenger enn 9 måneder.. selv med overklokking....

Lenke til kommentar

jeg fikk problemer med korrupte filer på mine maxtor disker da jeg overklokket fsb'en (via chipset), og litt senere tok den ene av de kvelden (dumt jeg hadde de i raid-0), kan selvsagt være tilfeldig, men nå har jeg bare klokket multiplieren, det fungerer bedre.

 

Virker rart at det skal kunne ødelegge hele harddisken da, men det er nok ikke bra for den,ettersom den hele tiden skriver feil.....

Lenke til kommentar

Jeg regnet med at du låste PCI frekvensen, om du ikke gjør så kan dette være en årsak ja.

 

Keep in mind that changing timing of the data going to the hard disk can corrupt data so make sure you have your important data backed up. I haven't ruined a hard disk with overclocking but I have corrupted data and I have had to reformat and start over. If you can't afford to be without your computer for a while, you shouldn't aggressively overclock. You can render your computer unbootable. It isn't common but it is possible.

Lenke til kommentar

Ja, en SATA-kontroller kobler du gjerne til et PCI-spor, og da husker du kanskje hva som ble nevnt over her?

 

Overklokking på hovedkort uten PCI-lås er risikable saker, og fører i verste fall til skade på harddisker, evt. andre kontrolleren på hovedkortet tilkoblet PCI-bussen. Hvis jeg ikke tar helt feil kan en overklokket PCI-buss også skade USB-porter, eventuelle Firewire-porter osv, inkludert IDE-kontroller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...