Gå til innhold

TES: shadows er ute!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fiffig.

360'n hadde ikke klart det, en state of the art pc hadde hatt problemer, men etter hvert ville alle pc'er kjørt det. Oblivion er ikke et spill som spilles i 2 måneder etter release for så å legges bort.

Jeg klarte for eksempel ikke å kjøre Morrowind med noen særlig grafikk før lenge etter det kom ut. Menmen, jeg forstår avgjørelsen deres, selv om det er skuffende.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Dette var jo skuffende ja...

Alt dette takket være pc versjonen...

IBM vil neppe at pc versionen skal være noe bedre. Hadde de tatt med skygger på xbox360 ville alle som eide en pc kjøpt xbox360 istedet!!

Så synd at skyggene må ut bare fordi Bethesta vil at PC-versjonen og xbox360-versjonen skal være helt like på max. 

Kan de ikke bare innrømme at en xbox360 til 3000kr klarer å kjøre spillet bedre enn en pc til 20.000,-?

5644349[/snapback]

Hva? Var det ironisk eller noe?

Er jo omvendt...

Skrevet (endret)
Kan de ikke bare innrømme at en xbox360 til 3000kr klarer å kjøre spillet bedre enn en pc til 20.000,-?

5644349[/snapback]

Er det sikkert, da? Jeg tror en PC til 20 000 vil klare å kjøre Oblivion vesentlig bedre enn en Xbox 360.

Edit: Noen andre kommenterte visst dette før meg.

Endret av MiSP
Skrevet

IBM vil neppe at pc versionen skal være noe bedre. Hadde de tatt med skygger på xbox360 ville alle som eide en pc kjøpt xbox360 istedet!!

Så synd at skyggene må ut bare fordi Bethesta vil at PC-versjonen og xbox360-versjonen skal være helt like på max. 

5644349[/snapback]

Hva? Var det ironisk eller noe?

Er jo omvendt...

5644757[/snapback]

Nå har vel Bethesda sagt gjentatte ganger at den opprinnelige skyggemotoren var alt for treig på *begge* platformer, og at de måtte gjøre den om til ikke å kaste skygger fra små objekter. Skjønner ikke hvor folk har det fra at det er xbox 360 alene som er grunnen til at de tok det ut.

Skrevet
[klipp] Nå har vel Bethesda sagt gjentatte ganger at den opprinnelige skyggemotoren var alt for treig på *begge* platformer, og at de måtte gjøre den om til ikke å kaste skygger fra små objekter. Skjønner ikke hvor folk har det fra at det er xbox 360 alene som er grunnen til at de tok det ut.

5645764[/snapback]

Selvsagt sleit skygger på begge platformer. Tingen var at "state of the art" pc taklet det (og da snakker vi "state of the art" mai 2005). De måtte kutte skygger siden xbox 360 jo er statisk. hvis det sliter i på 360 nå, vil det alltid slite på 360. PC er jo dynamisk og vil takle det mer og mer etter som gpu'ene blir bedre.

Så 360 is to blame. Men som jeg tidligere har nevnt i mine poster, og som PH bekrefter igjen i intervjuet nå, så gir XBOX1 og sikkert senere 360 Bethesda gode salgstall. Det gir seg jo bl.a. utslag i mange blanke fine "utvilingskroner" til å lage gode spill for. XBOX er derfor ta og gi ;)

Skrevet

De har sagt at soft shadows er ute fordi det ble altfor krevende på begge platformer, å si at 360 var grunnen er bare å spekulere. "State of the art"-pc taklet skygger fra en kjetting i et fangehull i mai 2005. Problemet er når skyggene skal legges til alle gjenstander i spillet, for de er det ganske mange av.

Det virker også som om mange her forveksler soft shadows og lys i spillet. Man kan fortsatt ha mørke kriker og kroker uten disse, og jeg kan ikke skjønne at det er utslagsgivende på stemningen i et spill om soft shadows er med eller ei.

Skrevet
[klipp] Nå har vel Bethesda sagt gjentatte ganger at den opprinnelige skyggemotoren var alt for treig på *begge* platformer, og at de måtte gjøre den om til ikke å kaste skygger fra små objekter. Skjønner ikke hvor folk har det fra at det er xbox 360 alene som er grunnen til at de tok det ut.

5645764[/snapback]

Selvsagt sleit skygger på begge platformer. Tingen var at "state of the art" pc taklet det (og da snakker vi "state of the art" mai 2005). De måtte kutte skygger siden xbox 360 jo er statisk. hvis det sliter i på 360 nå, vil det alltid slite på 360. PC er jo dynamisk og vil takle det mer og mer etter som gpu'ene blir bedre.

Så 360 is to blame. Men som jeg tidligere har nevnt i mine poster, og som PH bekrefter igjen i intervjuet nå, så gir XBOX1 og sikkert senere 360 Bethesda gode salgstall. Det gir seg jo bl.a. utslag i mange blanke fine "utvilingskroner" til å lage gode spill for. XBOX er derfor ta og gi ;)

5646200[/snapback]

Litt nysgjerrig på hvor du har det fra at en "state of the art" pc taklet skyggene...?

Skrevet

Sånn som jeg har forstått det så er det snakk om 2 forskjellige skygge-motorer.

Hvis vi da tenker kun på PC, har beth 2 valg:

1) Bruke den tyngste motoren, spillet får enorme krav pga ikke-optimalisert skyggemotor. Mulig det hakket uansett hvor mye skygger du hadde på da. Gjorde også kanskje spillet ustabilt. Ifølge Beth funket den rett og slett ikke...

2) Bruke en "grei" skyggemotor som funker på det meste av pc'er, med god fps og god kompatibilitet.

Jeg synes ikke at man skal være sta og nekte å ta ut av spillet noe som ikke fungerer. Sørger over tapet, men bedre med stabilt spill enn et spill som låser seg og hakker.

Skrevet (endret)

Først var jeg rimelig forbannet over at softshadows var fjernet fordi jeg trudde xbox 360 ikke klarte det og måtte derfor fjerne det som en opiton i PC.

Har fulgt dette nøye med fra dag 1 og Pete sier at det har ingenting med hardwaren i xbox 360 å gjøre. Det er kodingen og softshadows på objekter virker bare ikke.

Selv om jeg har en high end pc som klarer Oblivion flytende, kjøpte jeg en LCD 19" monitor til xbox 360 i går :)

Nå kan jeg sitte i stua med den lille kontrolleren i hånda å spille Oblivion.

Kommer nok til å kjøpe det til PC også hvis det kommer bra mods.

Har ikke råd til HDTV, men en god 19" LCD gjør susen det. Har hengt den opp på veggen ved sofaen. Kan jeg ligge rett ut å spille :D

Endret av avanore
Skrevet

Stemmer at det ikke har noe med hardware å gjøre. Det var rett og slett koden som ikke dugde bra nok og de hadde ikke nok tid til å gjøre den bra så da var det eneste valget å ta det bort og bygge noe nytt.

Selv håper jeg de får tid etter lanseringen til å lage en patch eller noe sånt som gir de flotte skyggene! :)

Skrevet (endret)
Stemmer at det ikke har noe med hardware å gjøre. Det var rett og slett koden som ikke dugde bra nok og de hadde ikke nok tid til å gjøre den bra så da var det eneste valget å ta det bort og bygge noe nytt.

Selv håper jeg de får tid etter lanseringen til å lage en patch eller noe sånt som gir de flotte skyggene! :)

5651633[/snapback]

Tviler på at det skjer da de har tatt det ut av spill motoren de bruker. Så lenge det ser ut som traileren du kan laste ned på xbox live markedplace så er jeg fornøyd :)

Legger ved et bilde hvordan det er uten softshadow i fengselet

Endret av avanore
Skrevet
Betyr det at det blir mindre skygge (altså at det blir lysere) i dungeons og inni hus osv. også?

5674309[/snapback]

Nei. Det eneste det betyr er at objekter i spillet ikke vil kaste skygge fra de forskjellige lyskildene. Der det ikke er lys vil det være mørkt. Lyssetting rundt omkring har ikke noe med disse skyggene å gjøre.

Skrevet

5644349[/snapback]

litt spesielt å si det der, jeg kjører cod2 bedre enn xbox360 ( jeg har xbox360 også) så for å si det på en annen måte, xbox360 har ikke begynt å skinne ennå, det har ikke gått lang nok tid. Når det gjelder nye konsoller så tar det tid før de klarer å bruke den optimalt og kanskje da er den bedre en den beste pcen.

Skrevet

Tviler på at det skjer da de har tatt det ut av spill motoren de bruker. Så lenge det ser ut som traileren du kan laste ned på xbox live markedplace så er jeg fornøyd :)

Legger ved et bilde hvordan det er uten softshadow i fengselet

5651748[/snapback]

Hvordan vet du at det ser slik ut nå? Det bildet er jo 2 år gammelt...

Skrevet (endret)

Bethesda har sagt at screenshots som er publisert elderscrolls.com er akkurat slik vi kan forvente oss. Det bilde jeg la ut er akkurat samme bilde men uten softshadows på objekter som var vist i E3 demoen.

Endret av avanore
Skrevet
Bethesda har sagt at screenshots som er publisert elderscrolls.com er akkurat slik vi kan forvente oss. Det bilde jeg la ut er akkurat samme bilde men uten softshadows på objekter som var vist i E3 demoen.

5683456[/snapback]

Ok, jeg er forresten ikke en av de som klager på soft shadows da jeg synes det er for tidlig for denne teknikken (i forhold til hardware, finnes mange andre teknikker som gjør at ting ser "bedre" ut).

Vi får uansett se hvordan det blir når spillet lanseres. Har ikke bestemt meg for om det blir på 360 eller PC enda (selv om det mest sannsynlig blir 360, trenger ikke keyboard+mus i et slikt spill).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...