willbend Skrevet 27. januar 2006 Skrevet 27. januar 2006 Hvis jeg lager et enkelt chatte program i c++, så hardcoder jeg min kamerats ip og min ip inn i server og client. Hvis kameraten min er server, så sender han en beskjed til meg, da vet jo ikke routeren min om den skal sende beskjeden til min eller faren min sin pc. Så hvordan har msn og andre program som bruker sockets greid å løse dette problemet ?
Kjekssjokolade Skrevet 27. januar 2006 Skrevet 27. januar 2006 satt folk som virkeli kan gjøre slike ting, til å gjørde det
willbend Skrevet 27. januar 2006 Forfatter Skrevet 27. januar 2006 Ikke bare se på msn, se på webbrowserere, hvordan vet routeren at den skal sende html koden til min pc ?
gxi Skrevet 27. januar 2006 Skrevet 27. januar 2006 Det er fordi det er nettleseren som oppretter tilkoblingen. Routeren registrerer tilkoblingen og vet hvilken maskin som opprettet den. Dette kalles S-NAT (Source Network Address Translation).
dayslepr Skrevet 27. januar 2006 Skrevet 27. januar 2006 (endret) begge er kliener, og det er en server (hos MS) «i midten» .. da oppstår ikke problemet (men så har man jo det at alt MS lager til stadighet er nede da ...) edit: du har kanskje merket at man som regel får chattet, men ikke altid sendt filer .. filer er direkte; fra klient til "klient" - chatting er indirekte; via en server Endret 27. januar 2006 av dayslepr
Giddion Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 vel en vanlig nettverks pakke har jo med en MAC adresse, men jeg er usikker på om den spiller noen rolle på rutere
gxi Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 Mac-adressene brukes kun når maskinene på et lokalt nettverk skal finne hverandre. De sender da ut ARP-pakker med "hvem har <ip-adresse>?", så svarer maskinen med sin Mac-adresse. Mac-adressen brukes deretter for å bestemme hvilken maskin som skal motta pakkene som sendes. På Internett vil ikke den opprinnelige Mac-adressen komme frem, ettersom hver router bruker neste routers Mac-adresse for å sende pakken videre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå