Gå til innhold

Diskusjon rundt network marketing - MLM


Anbefalte innlegg

Flere som har vært med i noe som ikke var bra, for så å ta til vettet eller få åpnet øynene for den seriøse delen av bransjen og begynt å jobbe med den.

Det er et kjent fenomen at tidligere MLM-svindlere starter nye pyramider etter konkurs/kollapser. Det handler ikke om "å ta til vettet" — det handler om å stifte nye pyramider for å lure flere godtroende ignoranter.

 

Som du leser så har det universitetet godkjenning for overføring av studiepoengene til samtlige norske universiteter og høgskoler så jeg ser ikke poenget ditt..

Si meg, hvilket universitet er det? Det er en nokså kjent myte at MLM-bransjen påstår at det blir undervist i MLM ved en rekke store universiteter. Men hva er egentlig sannheten? Jeg lar professor Thomas Bonora ved Harvard Business School svare:

We do not teach such methods [MLM] at the Harvard Business School; they are not part of the curriculum; to my knowledge, they are not taught at this or any other reputable business school in the country. (...) Multi-Level Marketing schemes, like chain letters and other devices, sometimes are at the borderline of what is legal -- and over the borderline of what is ethical...
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Jeg håper stillheten fra dere MLM-folk betyr at dere muligens har tatt til dere vett. Jeg får vel avslutte mitt lille korstog med følgende:

 

427847.gif

5858575[/snapback]

 

Er ikke MLM du snakker om men pengepyramider...

MLM av den seriøse sorten omsetter produkter til sluttkunder.. All provisjon er basert på det..

 

Hvilken del av det er det du/dere ikke skjønner?

 

http://www.mlmwatchdog.com/

Endret av MicrolaXx
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

[eh, hvordan kom jeg inn i denne traaden 4 maaneder senere? - sorry]

 

Det er ikke store forskjellen mellom en pengepyramide og MLM.

 

1) send meg 50 kr og faa varer verdt 20kr,-

2) faa 5 bekjente til aa kjoepe varer verdt 20,- for 50, jeg faar 15, og du 5,- per bekjent (og 10 til han som verva meg)

3) du faar de bekjente til aa selge var til 20,- for 50,- til 5 under seg, jeg faar 10,- og du 10 per under/under

4) osv...

 

Alt handler om omsetning. Det eneste MLM gjoer er aa flytte omsetninga fra importoer, distributoer, leverandoer til "person/person/<>/postuvesen" So what. La dem som vil handle hvordan dem vil, men folk vil faktisk gaa i butikken og se utvalget og handle paa impuls istedenfor "The New World Market" opplegget som MLM fremstiller seg som, hvor varer maa bestilles 2 uker i forveien og leveres via post. "Instant gratifiaction" som oppnaas ved aa handle i butikken kommer altid til aa vaere et tyngre argument enn MLM noen sinne kommer til aa oppnaa.

 

Fakta vil vaere at en helg vil jeg ha Dahls pils. Neste helg kan det hende jeg synes Guinness frister mer. Dette vet jeg sansynligvis ikke foer jeg staar i butikken paa fredag og ser paa utvalget. MLM vil ikke kunne dekke dette her og naa behovet de fleste mennesker foeler og har blitt vant til med de fleste varer som er tilgjengelig.

 

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg lurer på hvorfor mlm prinsippet ikke blir tatt inni varmen hos f.eks BI eller NHH..... go figure.... :cool:

Stort sett, enten det er mlm eller pyramide, så er jo prinsippet i de fleste tilfeller basert på rekruttering av medlemmer, altså ikke noe produkt i seg selv. Det er heller rekrutteringen som er selve produktet.

 

NaturesOwn, Herbalife og alle de der...

Selv om de har noen såkalte helsekostprodukter, så er jo det bare for å gi legitimitet for å drive lovlig. Selve omsetningen av helsekost greiene, utgjør jo bare en brøkdel av den totale omsetningen, mens mesteparten kommer fra selve rekrutteringen.

 

En trenger ikke master i økonomi for å skjønne tegningen.....

Lenke til kommentar

Både Nature's Own og Herbalife har faktisk svært gode produkter, på høyde med om ikke bedre enn alternativene.

 

Problemet er bare at selve strukturen i MLM gjør produktene betydelig dyrere for sluttbrukerne enn om de hadde vært direkte gjennom detaljister. De som pr i dag sitter som sisteledd i kjeden har svært liten fortjeneste. Du skal imidlertid ikke mange skritt oppover i kjeden før du finner folk som lett drar inn oppunder 100k i måneden.

 

Så det er fullt mulig å tjene gode penger på MLM, samtidig som man selger kvalitetsprodukter. Problemet er bare at det er fordyrende i forhold til hva produktene egentlig burde kostet ut til sluttbrker, og at personer som har klart å komme seg inn i verdikjeden på et tidlig tidspunkt, og som klarte å etablere seg, sitter igjen med mesteparten av fortjenesten.

 

Fikk for to år siden tilfeldigvis tilbud om å bli selger (eller hva de nå kalte det) både i Nature's Own og Herbalife i løpet av samme uke. Fikk forklart forretningsideene til dels svært grundig, og i bunn og grunn må jeg si meg enig med dem - i prinsippet var det svært, svært gode muligheter for å tjene seg ganske så rik på det. Problemet var bare at de store pengene først ville komme dersom jeg klarte å få 1, helst 2 eller tre personer nedover mer i hierakriet.

 

I teorien noe som skal være enkelt; slik det ble fremstilt trengte jeg bare å skaffe de 2-3 personene, og hver av dem trengte så å bare skaffe seg 2-3 personer til. Helst litt flere, slik at det ble omløp i sakene.

 

Nå har jeg desverre for lengst kastet fra meg papirene og beregningene jeg gjorde den gangen, men for at jeg i det hele tatt skulle begynne å tjene de virkelig gode pengene, måtte jeg jobbet iherdig for å få minst 30-40 personer involvert direkte eller indirekte nedenfor meg. I tilfellet Nature's Own var de svært unnvikende på å svare på hvor mange andre de hadde på mitt nivå, men ut ifra det de fortalte og det jeg regnet meg til, var det minimum snakk om 30 stykker bare i Bergen. En omtrentelig beregning tilsier da at de 30 i bergen måtte skaffe rundt 1.000 nye kunder for å i det hele tatt begynne å tjene på noe. Jeg antar videre at det er sjelden at det er mer enn én person i en husholdning som kjøper inn denne type produkter, så kan vi si at det dreier seg om 1.000 husholdninger, som omfatter betydelig mer enn 1.000 personer.

 

Og dette kun for å begynne å tjene penger. Dersom jeg skulle klart å få til en hel kjede, eller hva pokker de nå kalte det, ville det dreie seg om nærmere 100 personer mer eller mindre underlagt meg. Og da blir det *fort* mange mennesker for at alle skal bli vellykket.

 

Men, naturligvis, dette betyr ikke at jeg ikke kunne klart å tjene penger på det. Og det betyr ikke at produktene nødvendigvis er dårlige, som enkelte her inne har hevdet. Men det sier noe om at hele konseptet på sett og vis er råttent. Selgerne kan aldri holde det de lover overfor alle de forsøker å verve, og måten salget er bygget opp bakover, der opp til flere ledd skal ha fortjeneste, gjør produktene betydelig dyrere enn de strengt tatt hadde vært om de hadde vært solgt direkte gjennom en detaljist.

Lenke til kommentar

Hvis alle skal verve 30 stk hver, som igjen skal verve osv osv....

Ingen som skjønner hvor det bærer hen? En sånn løsning skalerer ikke i himmelen, dessuten er ikke alle interessert i å bli medlemmer. Blir litt sånn som lotterikollapset i Albania for noen år siden. :p

 

Som cetram påpeker, så er det selve rekrutteringen som er hovedproduktet til mlm selskapene, ikke noen fysiske produkter eller tjenester. Det skjer ingen reel verdiøkning i selskapene, bare masse oppblåste tall.

Lenke til kommentar
Både Nature's Own og Herbalife har faktisk svært gode produkter, på høyde med om ikke bedre enn alternativene.

 

Problemet er bare at selve strukturen i MLM gjør produktene betydelig dyrere for sluttbrukerne enn om de hadde vært direkte gjennom detaljister. De som pr i dag sitter som sisteledd i kjeden har svært liten fortjeneste. Du skal imidlertid ikke mange skritt oppover i kjeden før du finner folk som lett drar inn oppunder 100k i måneden.

 

Så det er fullt mulig å tjene gode penger på MLM, samtidig som man selger kvalitetsprodukter. Problemet er bare at det er fordyrende i forhold til hva produktene egentlig burde kostet ut til sluttbrker, og at personer som har klart å komme seg inn i verdikjeden på et tidlig tidspunkt, og som klarte å etablere seg, sitter igjen med mesteparten av fortjenesten.

 

Ja produktene til selskapene som driver seriøst MÅ være veldig gode for at det skal fungere da MLM bygger på "anbefalingsprinsippet". Dvs at folk anbefaler sine venner å prøve produktene siden de er fornøyd med de selv, da også uten å være direkte involvert i selskapet (at de kun er sluttkunde).

 

Når det gjelder pris er det omvendt. Vi som distributører bestiller produktene direkte av selskapet som produserer produktene og unngår dermed alle mellomleddene du finner i tradisjonell markedsføring. MLM selskaper trenger heller ikke bruke penger på reklame og markedsføring, noe som de fleste vet koster ENORME summer, og da er det plutselig mye mer igjen til å betale oss som jobber og for at kvaliteten skal være på topp. I tradisjonelle markedmodeller så firer ofte produsentene på kvaliteten på produktene slik at de skal bli billige nok til sluttbruker. I MLM trenger man ikke det da vi ikke har alle de fordyrende mellomleddene.

 

Svært liten fortjeneste? Man starter i hvertfall i mitt selskap med en fortjeneste på 35% på alle produkter du selger og får opp til 48% når du har oppnådd nye nivåer. Dårlig? nei.. synes ikke jeg hvertfall.. :)

 

Fikk for to år siden tilfeldigvis tilbud om å bli selger (eller hva de nå kalte det) både i Nature's Own og Herbalife i løpet av samme uke. Fikk forklart forretningsideene til dels svært grundig, og i bunn og grunn må jeg si meg enig med dem - i prinsippet var det svært, svært gode muligheter for å tjene seg ganske så rik på det. Problemet var bare at de store pengene først ville komme dersom jeg klarte å få 1, helst 2 eller tre personer nedover mer i hierakriet.

 

I teorien noe som skal være enkelt; slik det ble fremstilt trengte jeg bare å skaffe de 2-3 personene, og hver av dem trengte så å bare skaffe seg 2-3 personer til. Helst litt flere, slik at det ble omløp i sakene.

 

Nå har jeg desverre for lengst kastet fra meg papirene og beregningene jeg gjorde den gangen, men for at jeg i det hele tatt skulle begynne å tjene de virkelig gode pengene, måtte jeg jobbet iherdig for å få minst 30-40 personer involvert direkte eller indirekte nedenfor meg. I tilfellet Nature's Own var de svært unnvikende på å svare på hvor mange andre de hadde på mitt nivå, men ut ifra det de fortalte og det jeg regnet meg til, var det minimum snakk om 30 stykker bare i Bergen. En omtrentelig beregning tilsier da at de 30 i bergen måtte skaffe rundt 1.000 nye kunder for å i det hele tatt begynne å tjene på noe. Jeg antar videre at det er sjelden at det er mer enn én person i en husholdning som kjøper inn denne type produkter, så kan vi si at det dreier seg om 1.000 husholdninger, som omfatter betydelig mer enn 1.000 personer.

 

Og dette kun for å begynne å tjene penger. Dersom jeg skulle klart å få til en hel kjede, eller hva pokker de nå kalte det, ville det dreie seg om nærmere 100 personer mer eller mindre underlagt meg. Og da blir det *fort* mange mennesker for at alle skal bli vellykket.

 

Men, naturligvis, dette betyr ikke at jeg ikke kunne klart å tjene penger på det. Og det betyr ikke at produktene nødvendigvis er dårlige, som enkelte her inne har hevdet.  Men det sier noe om at hele konseptet på sett og vis er råttent. Selgerne kan aldri holde det de lover overfor alle de forsøker å verve, og måten salget er bygget opp bakover, der opp til flere ledd skal ha fortjeneste, gjør produktene betydelig dyrere enn de strengt tatt hadde vært om de hadde vært solgt direkte gjennom en detaljist.

 

Produkter blir ikke solgt "direkte" gjennom detaljist, men har vært gjennom mange mellomledd før de kommer så langt.. og alle skal ha betalt...

 

Konseptet er ikke råttent i det hele tatt! Du tjener penger på alt du gjør og de som gjør noe tjener penger.. de som ikke gjør noe, tjener ikke penger... enkelt og greit! Skal du tjene penger på teamet ditt, må du hjelpe andre til sin egen suksess! Får det blitt mer rettferdig? nei, ikke som jeg kan skjønne hvertfall...

 

Og som alt annet her i verden så tjener ikke alle millioner på MLM, sånn er det bare ikke.. Det krever mye jobb, selvdisiplin, ambisjoner osv for å tjene millionene. Akkurat som ellers i verden. Forskjellen er at i MLM så slipper du risikoen!

Endret av MicrolaXx
Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvorfor mlm prinsippet ikke blir tatt inni varmen hos f.eks BI eller NHH..... go figure.... :cool:

Stort sett, enten det er mlm eller pyramide, så er jo prinsippet i de fleste tilfeller basert på rekruttering av medlemmer, altså ikke noe produkt i seg selv. Det er heller rekrutteringen som er selve produktet.

 

NaturesOwn, Herbalife og alle de der...

Selv om de har noen såkalte helsekostprodukter, så er jo det bare for å gi legitimitet for å drive lovlig. Selve omsetningen av helsekost greiene, utgjør jo bare en brøkdel av den totale omsetningen, mens mesteparten kommer fra selve rekrutteringen.

 

En trenger ikke master i økonomi for å skjønne tegningen.....

6663965[/snapback]

 

Det er jo stikk motsatt! ALL omsetning i legitime MLM selskaper kommer fra produktomsetning! Dette hadde du selv klart å finne ut av om du hadde giddet å lese igjennom tråden før du begynner å flame MLM som du åpenbart ikke vet helt hva går ut på.. :)

Lenke til kommentar
Hvis alle skal verve 30 stk hver, som igjen skal verve osv osv....

Ingen som skjønner hvor det bærer hen? En sånn løsning skalerer ikke i himmelen, dessuten er ikke alle interessert i å bli medlemmer. Blir litt sånn som lotterikollapset i Albania for noen år siden.  :p

 

Som cetram påpeker, så er det selve rekrutteringen som er hovedproduktet til mlm selskapene, ikke noen fysiske produkter eller tjenester. Det skjer ingen reel verdiøkning i selskapene, bare masse oppblåste tall.

6666183[/snapback]

 

Som jeg har sagt et par tusen ganger nå i denne tråden....

Ja, dette er riktig for rene pengepyramider!

 

Les igjennom tråden før du poster ting du ikke har grunnlag for å hevde! :)

 

Jeg tjener ikke ei eneste krone jeg om det ikke er noen produktomsetning av meg personlig eller i teamet mitt.... jeg kan godt rekruttere 10.000 mennesker, men om ingen omsetter/handler produkter så tjener jeg ikke jeg 1 øre på det...

Lenke til kommentar

Du mister det sentrale poenget mitt i forhold til sluttforbrukeren, MicroLaxx. Hadde MLM gått direkte fra produsent --> distributør --> forretning --> forbruker, snarere enn fra produsent --> distributør --> ledd 1 --> ledd forbruker-1 --> forbruker, ville det vært billigere for sluttbrukeren. Dette avhenger naturligvis av hvor mange ledd det er nedover i verdikjeden. Du presenterer det ganske fint selv, når du sier at det er en fortjeneste på 35%. Det er ikke rart at *noen* tjener seg svært rike på dette. Og det er sjelden forbrukeren eller siste ledd før forbrukeren som sitter igjen med fortjenesten.

 

Edit: Microlaxx, dette hadde vært en mye ryddigere tråd om du kunne samlet innleggene dine istedenfor å komme med 3-4 innlegg direkte etterhverandre.

Endret av cetram
Lenke til kommentar

Nå snakker jeg ikke nødvendigvis om deg eller ditt selskap, jeg snakker om MLM fenomenet generelt. Hvis det er slik at det konseptet du holder på med dreier seg om at du kjøper direkte fra produsenten og selger det direkte videre til sluttkunder, er det ikke MLM du bedriver.

 

Normalen for MLM består i produsent --> geografisk global distributør (Ofte samme som produsent) --> nasjonal distributør (ledd 2) --> områdedistributør (ledd 3, f eks bergen) --> selgere --> selgere --> ... --> kunde.

 

Hvilket vel også er hele poenget med MLM?

Lenke til kommentar

Ramla borti denne tråden helt tilfeldig, og som mange andre tråder som omhandler MLM er dette bare piss. Jeg har det flott i denne bransjen, og driter rett og slett i hva andre mener. Dette er en jobb som mange andre, bare at du får betalt etter innsats. Dersom alt her i verden skulle dreie seg om pris og kvalitet, ville alle handlet på rema, kjørt i kinesisk produserte renaulter og bodd i blockWatne brakker.. Sånn er ikke verden, like it or not. Noen ser på Viasat og andre foretrekker CanalDigital. Preik om dette er bortkasta tid, kun aktion gjelder. Drev tidligere eget firma med flere ansatte, JEG sleit meg ut, ANDRE fikk fast god lønn. Den tid er over. De som jobber sammen med meg, får den lønna de fortjener. Hadet på badet ;-)

Lenke til kommentar
Som jeg har sagt et par tusen ganger nå i denne tråden....

Ja, dette er riktig for rene pengepyramider!

 

Les igjennom tråden før du poster ting du ikke har grunnlag for å hevde! :)

 

Jeg tjener ikke ei eneste krone jeg om det ikke er noen produktomsetning av meg personlig eller i teamet mitt.... jeg kan godt rekruttere 10.000 mennesker, men om ingen omsetter/handler produkter så tjener jeg ikke jeg 1 øre på det...

 

 

Men siden de fleste MLM'er har pakker man som medlem maa abonnere paa saa hadde du tjent du raatt paa de 10.000 som 1st maatte betale innmelding, og saa hver maaned maatte betale et minstebeloep for en pakke med tannkrem, sjampo, te og hva det naa enn er hvorfra en liten forjeneste for hver person tilfaller deg. Det er min erfaring, noen kan sikkert si ifra om dette har endra seg mye de siste aarene.

 

Dette er vel i og for seg ikke er unikt for MLM. Mange "klubber" som SMC (eller hva de naa heter i dag), Girls Gone Wild (noe annet produkt, hehe) og en haug andre selskaper kjoerer samme loepet - du melder deg inn og om du ikke ringer inn aa sier ifra faar du en pakke i posten du maa betale for.

 

Saa ogsaa at USA har blitt trukket frem som landet hvor det finnes mange MLM millionaerer. Man kan jo ikke si noe slikt uten aa dra frem at det finnes en god del lettlurte lavt-utdannede mennesker i USA og... Mye vervemateriale altsaa. En del MLM produkter har proevd seg med vanlig butikksalg og feila totalt da de ikke klarte aa konkurrere i pris/kvalitet.

 

Foreslaar denne som lesestoff:

http://www.armydiller.com/financial-scam/links.htm#mlms

 

Fant en link til en artikkel i USA Today der som egentlig oppsummerte det saa elegant at det nesten er ufint:

 

http://www.usatoday.com/money/smallbusines...10-03-mlm_x.htm

 

All MLM programs share the same fundamental flaws, including:

 

Recruiting your competitors: If I'm in sales, the last thing I want is more salespeople competing with me. But in MLM, your goal is to get lots and lots of competitors. Why would I want to do that?

 

You pay to be a customer: Overwhelmingly, buyers of MLM products are MLM salespeople. A legal counselor to MLM programs advises that a mere 20% of sales to outside consumers is high enough to avoid legal scrutiny. Can you imagine any other business where 80% of sales are made to employees?

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...