Gå til innhold

Hjelp til valg av microkontroller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Vet ikke hvor interessant det er eller hvor stødig du er i tysk, men på mikrocontroller.net finner du en bra tutorial for å programmere AtMega i C. Siden har også et bra forum

 

Kan også legge til at i den nyeste versjonen av AVR Studio 4 kan du skrive, kompilere og debugge i c. Ekstremt effektivt i forhold til å programmere i assembler.

 

For andre som måtte være interesserte i å prøve ut en AtMega så kan jeg anbefale å kjøpe et byggesett fra www.myAVR.de. Her får man testbrett + programmerer en god del billigere enn merkevarene fra atmel, hvis jeg ikke tar helt feil (det hender jo...). Mikrocontrolleren er selvfølgelig original. Denne siden er også på tysk. Har selv bestilt derfra til norsk adresse. Betalte med paypal og porto var omtrent det samme som fra en norsk nettbutikk hvis jeg ikke husker feil.

 

Jeg begynte med dette byggesettet til 18€. Det har innebygget programmerer, så programmering skjer med kun en vanlig LPT-kabel. Byggesettet har også en MAX232-chip (nevnt i tidligere post) og seriellkontakt.

 

avr_board_g.jpg

Lenke til kommentar

*henter fram ordboka...*

 

"Wollen Sie den totalen Krieg?"

 

Mmnei, får prøve noe enklere...

 

"Ich habe eine rote Fahrad"

 

Bedre men ikke spesielt nyttig.

 

 

Seriøst, hvor avansert er den tutorialen? Så lenge jeg er omgitt av tålmodige tyskere så klarer jeg meg sånn passe som turist der :)

Lenke til kommentar

:D hehe...

 

Seriøst, hvor avansert er den tutorialen? Så lenge jeg er omgitt av tålmodige tyskere så klarer jeg meg sånn passe som turist der :)

 

Burde kanskje nevnt det, tutorialen er ikke en generell tutorial for AtMega, heller for å programmere Atmega'en i C. Den omhandler likevel mange temaer ganske grundig. Alle delene av tutorialen har eksempelkode som er rimelig forståelig også uten altfor store tyskkunskaper ;).

 

Hvis man har fått satt opp AVR Studio med winAVR (laste ned og installere winAVR, AVR Studio 4.12 skal finne winAVR automatisk), så kan man gå rett til denne delen av tutorialen. Allerede i eksempel nr to (Schreiben eines I/O Registers) kan man få en LED til å lyse hvis man har en koblet til.

 

Hvis man interesserer seg mer enn for bare selve programmeringen, så er også databladene fra Atmel veldig lærerike (og vanvittig laaange)

 

 

Et par linker

Ting man bør passe på når man designer hardware: link

Alle AVR-mikrocontrollere: link

Liste over alle AVR-mikrocontrollere med mulighet for sammenlikning link

 

Enda en link på tysk... checkliste hvis noe ikke fungerer link

 

 

Online ordbok norsk-tysk/tysk-norsk link

 

 

Kan ellers legge til at ATMega'en er godt likt av mange for sitt lave strømforbruk (ATMega16L 1.1 mA i aktiv tilstand @ 1MHz)

Endret av Skuggen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei jeg går romteknologi og driver mye med microkontrollere.

 

AVR er et godt valg og brukes mye innen romteknologi.

 

Vi bruker den i rakketer til komunikasjon mellom sensorer og radiosender.

 

Det er veldig enkelt og koble til sensorer eller å måle spenninger ettersom den de har A/D konverter.

 

Den ble og brukt i NCUBE.

 

Og når du er lei av AVR så kan du gå over til ARM

 

Linker:

 

www.atmel.com

 

www.avrfreaks.com

 

www.avrbeginners.net

 

www.rocketrange.no

Lenke til kommentar

Jeg skal snart til å gyve løs på herligheten no, må bare avslutte ett par åpne prosjekter først. Har for mange løse tråder.......

 

Planen foreløbig er en pc kontroller (vifter, vannkjøling og div) med lcd og knapper.

 

Men så klart så er blir det først grunnleggende I/O og D/A. Få til noe PWM og slikt. Gler meg.

 

Fine linker det der :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
jeg bumper denne pga et spørsmål jeg :)

er vel bedre enn å lage en ny tenker jeg..

 

uanz, hva er forsjellen på DDRB og PORTB og PINB ?

6036494[/snapback]

 

DDRB er data direction som velger om det er inn eller ut

 

PORTB er når du skriver/leser data til hele porten, altså for eksempel ett heksadesimalt tall som igjen forandrer status på porten

 

PINB er når du skriver/leser fra en pinne uavhengig av de andre

 

Tror jeg..... Må innrømme at jeg ennå ikke har koblet spenning på kontrollern og prøvd den. Koriger meg gjerne

 

Når jeg endelig kommer i gang, kommer jeg til å legge opp det meste av kode og koblinger på hjemmesiden min slik at andre nybegynnere kan lære av mine feil :thumbup:

 

http://behydro.com

 

Behydro; jeg bestillte samme "kit" som deg, men det ser ikke ut til at tilbehøret er ment å passe mot den mikrokontrolleren. Jeg tenker da på "Output Test Board" og "DIP Switch Test Board". Har du noen tanker om dette?

6036678[/snapback]

 

Det stemmer, de passer ikke direkte, du må klippe av kontakten og lodde på ny, jeg bruker bare slike: http://futurlec.com/Connectors/FHEADS2.shtml så jeg slipper å lodde fast noe i kontrolleren

Lenke til kommentar

er netopp ferdig med mitt første AVR program ;)

jeg har brukt en tiny15 pga den interne oscillatoren og jeg hadde ikke behov for mer en 4-5 utganger/innganger

jeg har bare laga til noen lysdioder som blinker i en spesiel rekkefølge som jeg har modifisert inn i tastaturet ;)

litt casemodding må man jo oxo ha :)

 

http://www.home.no/firesky666/AVR_LEDdriver/tastatur.AVI

 

AVR.txt

jeg kunne nok gjort den koden mye enklere men nå ble den slik :wee:

Lenke til kommentar

funker ikke den linken....

 

Om du vil så kan jeg godt lage til en likt til deg under AVR hvis du holder på med nybegynner tjafs, eller legge opp koder for deg med navnet ditt på. Skal prøve å samle norske koder / guider for oss amatørene :thumbup:

Lenke til kommentar

hehe hadde hvert stilig det å laga en nybegynner side for noske AVR amatører ;)

ehhmm.. linken... jeg vet ikke hvorfor den ikke funker men jeg kommer ikke inn på sida mi på home.nå så jeg lurer på om kansje det er home.no som lager krøll...

 

tastatur.zip

 

EDIT: jeg legger ved sjemaet for denne blinkesaken også når jeg først er i gang :=)

post-36952-1146686545_thumb.jpg

Endret av Firesky
Lenke til kommentar

driver å lurer litt på nå om jeg skal lage en binær klokke på mitt neste prosjekt der jeg bare viser i binærform hva klokka er osv

noalla slik som denne

jeg må bare få lært meg å bruke interupt og bruke den eksterne telleren, eller timer0 og timer 1 osv som dem heter for å få det til å bli nøyaktig...

jeg får se om jeg lager den binært eller om jeg bruker 7-segmeter og lager en vanlig klokke :)

må få sendt programmereren min tilbake til elfa på garanti osv først og bli ferdig med eksamen og alt det derre før jeg begynner

til nå har jeg brukt skolens programmerer til den blinketingen

Endret av Firesky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...