Gå til innhold

Har Iran snart atombomber?


Anbefalte innlegg

Tror Iran snart har bombe

 

Iran kan ha en atombombe klar om få måneder, mener Tysklands etterretningstjeneste BND.

 

Opplysningene kom frem i et hemmelig møte onsdag i den tyske nasjonalforsamlingen. Her skulle sjefen for Bundesnachrichtendienst (BND), Ernst Uhrlau, egentlig redegjøre for organisasjonens operasjoner før og under den siste Irak-krigen. I stedet orienterte han politikerne om siste nytt fra nabolandet Iran.

 

BND mener at iranerne allerede er i gang med å produsere anriket uran, og at vitenskapsmenn jobber med atomprogrammet på 20 forskjellige steder spredt over hele landet.

 

:ermm:

 

Naturligvis hvis dette kom fra CIA og USA, så hadde en del folk vært veldig skeptiske. Men Tysklands etterretningstjeneste BND? Jeg tror dette er et tegn på at USA og CIA kommer til å ta det rolig denne gangen med å uttale seg om Iran og heller la Frankrike og Tyskland tale for seg når det gjelder etterretningsmateriale.

 

Jeg syns å huske at direktøren for IAEA, ElBaradei, sa noe lignende som dette her ikke så lenge siden.

 

Det er en grunn til alle hastemøtene mellom USA, EU, Russland, og Kina folkens.

 

This is not a game.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Naturligvis hvis dette kom fra CIA og USA, så hadde en del folk vært veldig skeptiske. Men Tysklands etterretningstjeneste BND? Jeg tror dette er et tegn på at USA og CIA kommer til å ta det rolig denne gangen med å uttale seg om Iran og heller la Frankrike og Tyskland tale for seg når det gjelder etterretningsmateriale.

5467985[/snapback]

Sikkert ikke så dumt. Fiendtlighetene mellom USA og Iran gjør det vanskelig for den amerikanske regjeringen å fremstå som troverdig.
Lenke til kommentar

Hvis det nå stemmer så er det ikke direkte så ille at Iran får den, men at det er en økt mulighet at terrorgrupper kan få tak i en eller kanskje en dirtybomb.

Iran kommer neppe til å bruke en rakett offansivt. De er ikke dumme og vet at selv europa vil legge diplomatien til siden hvis de gjør det. Men som forsvarsvåpen er dette perfekt. For hvem vil vel gå til krig mot ett land som kan fyre av atomraketter mot isreal og europa.

Lenke til kommentar
Hvis det nå stemmer så er det ikke direkte så ille at Iran får den, men at det er en økt mulighet at terrorgrupper kan få tak i en eller kanskje en dirtybomb.

Iran kommer neppe til å bruke en rakett offansivt. De er ikke dumme og vet at selv europa vil legge diplomatien til siden hvis de gjør det. Men som forsvarsvåpen er dette perfekt. For hvem vil vel gå til krig mot ett land som kan fyre av atomraketter mot isreal og europa.

5468405[/snapback]

Jeg vil nå si at et udemokratisk land som får atomvåpen er "direkte ille", spesielt i den ustabile midtøsten. Iran kan, med atomvåpen som "forsvar", angripe hvem de vil av nabolandene, og gjøre det helt klart at om europa eller USA blander seg så får de smake atomvåpen. På slik måte bruker de jo ikke atomvåpnene sine som angrepsvåpen, kun som forsvar. IMO så må atomprogrammet til Iran stoppes, og hvis tysk etterretning har rett så må det skje snart.

 

Jeg sier ikke at Iran nødvendigvis vil angripe noen de neste årene, men hva om 20 år? 50 år? Tipper vi kan komme til å angre hvis vi ikke stopper dem nå.

Lenke til kommentar
Iran kommer neppe til å bruke en rakett offansivt. De er ikke dumme og vet at selv europa vil legge diplomatien til siden hvis de gjør det. Men som forsvarsvåpen er dette perfekt. For hvem vil vel gå til krig mot ett land som kan fyre av atomraketter mot isreal og europa.
Det er bare trusselen som Iran utgjør som er tingen, hvis de har atomvåpen. Iran kan da drive utpressing på EU, Russland, Kina, og alle landene rundt seg. Det er praktisk talt det Iran allerede gjør mot EU nå, siden de får nesten 1 mill. fat olje fra Iran daglig. Samme grep som Saudi Arabia har ovenfor USA.

 

Men som noen andre sa, kunne Iran praktisk talt bombe Israel med atomvåpen, og true noen som helst som blander seg med at de også kan bli rammet av atomvåpen. Tror nok ikke Frankrike, Storbritannia, Russland, eller Kina ville hatt spesielt lyst til å utfordre Iran på den måten, selv om de lagde en parkeringsplass ut av Israel.

Jeg sier ikke at Iran nødvendigvis vil angripe noen de neste årene, men hva om 20 år? 50 år? Tipper vi kan komme til å angre hvis vi ikke stopper dem nå.
Hørte jeg Nord-Korea? ;)
Lenke til kommentar

Det finnes en løsning, gjøre landene avhengige av hverandre gjennom handel og samarbeid. Internasjonal handel er den beste måten å forebygge krig på. Desverre er det en del grupper som gjør sitt beste for å bekjempe en slik utvikling.

 

Å hindre at "skumle" land får atomvåpen er samtidig viktig, men det er ikke en langsiktig løsning. Det bare reduserer problemet noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...