Gå til innhold

RAM-FAQ. Ofte stilte spørsmål og svar (oppdatert 06.09.2011)


endrebjo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hjelp meg, vær så snill. Jeg har dell inspiron 630m. Og jeg har kjørt cpu-z, det viser seg at jeg har en so-dimm ddr2 pc4300 256mb ram-brikke.

Kort sagt:

Burde jeg gå for http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&P...082X80202611810 eller http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&P...082X80202611810 ?

6168469[/snapback]

Du ser jo at den ene brikken er PC4300 og den andre er PC5300, så da tar du det du har fra før av, altså PC4300.
Lenke til kommentar

hei et spørsmal......

 

 

jeg har nå i min maskin 512 ram fra min gamle dell pc

+ 512 ram som er nyere men ikke bra husker ikke hva det er,

men ikke no fancy bra ting.

 

dette er jo ikke noe bra minne men det 1024..

jeg tenker på å kjøpe nye brikker (altså nye 1024), og lurer på om dette vil ha

noen stor effekt, hvis jeg kjøper noen nye dyrere kvalitets brikker.

 

jeg har 3 brikker nå som tilsammen blir 1024. 2 brikker (512) som

er de nyeste jeg har kjøpt er sånn dual ) mens den gamle fra dellen er

en single 512.

 

hvis jeg kjøper nye 1024 er det lurt da og beholde de dual 512 slik at jeg

får 1536 ??

 

isåfall uansett hva er bra ram brikker (har ikke peiling)

hvis jeg spiller en del bf2 osv.. DDR 3200 og jeg ikke har tenkt å bruke mer

en tusenlappen ca. ??

 

takk for svar

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har egentlig ikke tenkt å overklokke noe som helst, egentlig.. Vil bare ha *god* RAM! Så, derfor lurer jeg på om DDR PC4800 vil være raskere og bedre enn DDR PC4000? Altså; Om jeg vil merke stor forskjell i ytelse/spill!?

 

(For med AMD så kunne man ikke bruke DDR2?)

 

Takker! :)

5568333[/snapback]

Så lenge du ikke skal overklokke trenger du ikke kjøpe annet enn PC3200 med stramme timings (2-2-2-5) om du vil ha best ytelse. :)

 

På AMD kan man foreløpig ikke bruke DDR2 nei.

5568879[/snapback]

Jeg trenger litt hjelp til å velge minne. Jeg skal heller ikke oveklokke, jeg vil som han andre her bare ha god RAM som yter bra. Men jeg skal ha DDR2!

 

Skjønner ikke så mye av timings og hva som er best av f.eks 4-4-4-12 og 5-5-5-10 eller 1,8 eller 1,9 volt! :cry: Derfor henvender jeg meg nå til dere, for her er det noen som har skikkelig peiling ser jeg.

Som endrebjorsvik nevner over her så er det stramme timings som er bra hvis jeg ikke skal overklokke. Jeg regner med at det samme gjelder for DDR2, men det er vel litt andre verdier på DDR2 i forhold til DDR(1) etter som jeg har skjønt. De er dobbelt så høye eller noe sånt. Så hva er bra timings på DDR2?

 

Jeg kommer sannsynligvis til å kjøpe Pentium D 930 cpu og Asus P5LD2 SE i945 DDR-667 HK. Til dette skal jeg ha 1GB DDR2-667 i dual-channel (2x512). Hvilke brikker vil passe bra og som vil yte godt med dette HK og cpu? Helst under tusenlappen hvis det er mulig.

Lenke til kommentar

@ Ronny M: Hvis du ikke skal overklokke trenger du strengt tatt ikke ofre minnetimings en tanke fordi det er snakk om mikroskopiske forskjeller. Det gjelder spesielt for P4-systemer, hvor båndbredden har klart større betydning. Men det skal i alle tilfeller veldig mye til for at strammere timings gir merkbart bedre ytelse.

 

Jeg mener at et hvilket som helst billig sett fra en større produsent vil være et greit valg for deg. Og jeg ville mye heller ha kjøpt 2GB billig RAM enn 1GB dyr RAM. Det er ikke dermed sagt at du virkelig trenger 2GB, men kravet til minnemengde går jo bare oppover...

Lenke til kommentar

Dual channel ram skal de da stå i minnespor med 2 forskjellige farger eller to like farger, (vanskelig å si fordi det er par porter og hvert par har to spor med forskjellig farge SE BILDE)

Nå står de to brikkene i to spor av forskjellige farge, virker mest logisk, men så i EVEREST Home Edition sier den at de står i spor 1 og 3, rart når de to står ved siden av hverandre.

Endret av exin89
Lenke til kommentar
Dual channel ram skal de da stå i minnespor med 2 forskjellige farger eller to like farger, (vanskelig å si fordi det er par porter og hvert par har to spor med forskjellig farge SE BILDE)

Nå står de to brikkene i to spor av forskjellige farge, virker mest logisk, men så i EVEREST Home Edition sier den at de står i spor 1 og 3, rart når de to står ved siden av hverandre.

6326348[/snapback]

Kombinasjonene er forskjellig fra produsent til produsent. Så for å finne det riktige, slår du opp i manualen som fulgte med hovedkortet.

 

På det kortet du har så er de gule DIMM 1 og 3, og de røde DIMM 2 og 4 (bilde). Dette finner du ut ved å se på hovedkortet (står skrevet med skrift på PCB'en) eller ved å slå opp i manualen.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Om minnebrikkene som er på tilbud hos netshop.no denne uken (OCZ DDR2 2048MB Platinum XTC PC6400 800Mhz) står det:

 

 

For å oppfylle den voksende etterspørselen etter DDR2 brikker, Det første medlemmet av Platinum XTC Familien er PC2-6400 Platinum XTC edition. OCZ lager disse brikkene spesielt med tanke på extreme gamere og overklokkere for å gi high end intel systemer den ekstra ytelsen som er krevet av dagens hardcore gamere og entusiaster.

 

Jeg trodde Platinum serien var designet for AMD systemer mens Gold serien likte seg best ilag med Intel?

Lenke til kommentar

pappa har 2 pc'er, en spill-pc og en pc som står på rommet til broren min som går i 4.klasse. den som står på rommet til broren min synger på siste verset, men er ikke mer enn 2-3 år gammel. de lurer på å kanskje kvitte seg med den snart.

det jeg lurte på da, tror dere at det er mulig at jeg kan ta RAM-brikkene fra den pcen og sette i min egen?

Lenke til kommentar
Kva betyr dei tala som står i paranter, liskom "(2-3-2-5)"?

6368722[/snapback]

Det er de laveste forsinkelsene (latency) som minnet er spesifisert for på en gitt hastighet (frekvens).

Forsinkelse på minne er tiden (målt i klokkesykluser) minnet bruker på å "gjøre seg klar" til det det skal gjøre. Altså hvis det får en "beskjed", så tar det litt tid før det er klar til å gjøre det. Forsinkelsen er forskjellig på de forskjellige hendelsene som skjer i minnet.

Jo lavere forsinkelsene er, jo bedre kvalitet er det på minnet. Minne med lavere forsinkelse yter også bedre enn minne med høy forsinkelse.

Du kan faktisk velge hvor høy forsinkelse minnet ditt skal ha i BIOS, men hvis du stiller den for lavt, får du en ustabil maskin eller en maskin som ikke vil boote. De tallene som er oppgitt er de garanterte tallene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Eg skal kjøpe dette settet:

OCZ 2GB sett

 

Og hovudkortet mitt er eit MSI K8N neo-4, kvar skal brikkene stå for at det blir Dual Channel?

 

Frå før har eg eit Corsair sett, der brikkene står i slot 1# og 2#, så står det i CPU-Z Channels#Dual, vil det då seie at dei køyrer i Dual Channel då? Som vil seie at dei nye OCZ brikkene mine skal stå i dei same slottane? Det er

 

A.V :)

Endret av Anders Voldsund
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg har forslag til tre spørsmål som jeg ønsker svar på.

 

1. Hva er forholdet mellom PCXxxx tallet og minnehastigheten i Mhz?

 

2. Hvis det ER noe forhold, hva med å sette opp en tabell som viser alle PCxxxx og tilhørende minnehastighet?

 

3. Når man f.eks bygger en maskin som tar DDR-RAM kan man velge mellom

 

# DDR-DIMM PC2700

# DDR-DIMM PC3200

# DDR-DIMM PC3500

# DDR-DIMM PC4000

# DDR-DIMM PC4400

 

Hva er det som avgjør hvilket minne man minimum må ha - dersom man ikke skal overklokke?

Endret av radisson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...