Gå til innhold

Inn med Linux i skolene.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spør du meg så er jeg for bruk av fri programvare på skoler og andre offentlige bygg. Men også bruk av frie operativsystemer.

Jeg vil tro kommunene gir veldige mange kroner årlig til Microsoft, med tanke på alle de kommunene som er rundt i landet. Ikke det at jeg vet hva det koster. Går ut ifra at de har Corp utgaven, og ikke en haug med singellisenser.

 

Ved å gå over til en distro med bra støtte for tynnklienter, samt et rikelig utvalg av programvare, vil de spare en god del penger. Og samtidig være med på å øke datakunnskapene hos elevene, som igjen kan bringe dette med hjem.

Om alt funker som det gjør i mitt hode, så vil Microsoft ligge lang flat om et par år :)

 

Om jeg hadde vært husfar, og sønnen min hadde kommet hjem og fortalt om hvor bra systemet på skolen er. Ville jeg nok vært villig til å prøve det hjemme óg :)

Lenke til kommentar

På ungdomsskolen jeg jobbet litt på for ett år siden hadde lagt om alle tynnklienter til linux og det fungerte utrolig bra.

 

Vanlige maskiner kjørte fortsatt windows 2000 og XP..

 

Hadde det ikke vert for det elendige opplegget IT-ansvarlige hadde satte opp med server og switcher så hadde vel alt fungert smertefritt :p

Lenke til kommentar
Spør du meg så er jeg for bruk av fri programvare på skoler og andre offentlige bygg. Men også bruk av frie operativsystemer.

Jeg vil tro kommunene gir veldige mange kroner årlig til Microsoft, med tanke på alle de kommunene som er rundt i landet. Ikke det at jeg vet hva det koster. Går ut ifra at de har Corp utgaven, og ikke en haug med singellisenser.

 

Ved å gå over til en distro med bra støtte for tynnklienter, samt et rikelig utvalg av programvare, vil de spare en god del penger. Og samtidig være med på å øke datakunnskapene hos elevene, som igjen kan bringe dette med hjem.

Om alt funker som det gjør i mitt hode, så vil Microsoft ligge lang flat om et par år :)

 

Om jeg hadde vært husfar, og sønnen min hadde kommet hjem og fortalt om hvor bra systemet på skolen er. Ville jeg nok vært villig til å prøve det hjemme óg :)

5457590[/snapback]

 

Bedriften jeg jobber på IT-avdelingen legger ut rundt en mill i året til microsoft.. og det syns jeg er ganske bra ekstremt..

Hadde vi lagt om til linux på tynnklientene så hadde vi spart ekstremt mye penger :hmm:

Lenke til kommentar

1 million KRONER?

Å herre, her snakker vi stort julebord :D

 

Men så finnes det jo de systemer som rett og slett er lagt opp til at det ska brukes sammen med Windows, og det tar lang tid å legge om.

 

Men elevmaskiner på skoler krever jo ikke noe slikt, så det er jo en del å spare der og. Både penger og på sikkerheten.

Lenke til kommentar
1 million KRONER?

Å herre, her snakker vi stort julebord :D

 

Men så finnes det jo de systemer som rett og slett er lagt opp til at det ska brukes sammen med Windows, og det tar lang tid å legge om.

 

Men elevmaskiner på skoler krever jo ikke noe slikt, så det er jo en del å spare der og. Både penger og på sikkerheten.

5457644[/snapback]

 

Sånn som bedriften her holder på så kunne vi like gjerne hatt Linux som tynnklientserver istedenfor windows siden alle som har tynnklienter kobler seg opp til Citrix-serverene og igrunn ikke bruker windows noe særlig.. Med dette vil det si at vi betaler lisens for hver klient uten grunn :S

 

Hadde en stor diskusjon om dette igår :p

Lenke til kommentar

Synes de burde ha begge deler på skolene, så ungdommen får prøvd seg på Linux også, siden det er en plass for læring..

 

Å fjerne windows på skoler vil jo bare bli dumt , det er viktig å lære siden det er mest utbredt så folk vil garantert ha nytte av dette.

 

Men Linux burde vært der som et andre OS, pga lærdom fra dette vil også gi mange en verdifull erfaring de kan få bruk for.

Lenke til kommentar

"det er viktig å lære siden det er mest utbredt så folk vil garantert ha nytte av dette"

 

Hvis Linux blir tatt i bruk i skolene kommer kanskje fler og fler å bruke det i bedrifter osv, så da kan det bli ganske jevn med brukere og det vil føre til at MS blir nødt til å være mer sammarbeidsvillige med Linux, Apple, osv. hvis de ikke ønsker å miste flere brukere (det blir selvfølgelig gjensidig)... selvfølgelig er jeg enig om at man burde bruke windows og mac i tillegg, monopol får vi ikke noe godt ut av!

 

Microsoft vil nok også bli nødt til å kutte ganske mye på prisene til produkene deres, når kunder finner ut at gratis alternativer ikke så forskjellige så kommer det ikke til å være mange grunner til å bruke dyre programmer... og når vi ser huset til Bill, samt at han er verdens rikeste man, de som jobber for han sikkert tjener mer enn de flestekunne drømme om og hvor mye penger han kan bruke på pr og reklame sier det seg selv at de tar mye mer enn nødvendig!

Lenke til kommentar
Hørte noe rykter om at deler av Bærumsskolen (barnetrinnet) skulle gå over til Linux - aner ikke om det er på klient eller server. Noen som har mer info?

5458407[/snapback]

 

Det var en link til det på linux1.no/digi.no for ikke så lenge siden, det dreide seg om en kontrakt med Novell, men såvidt jeg kan huske var det ingen som sa om det skulle være både på servere og arbeidsstasjoner, eller bare servere.

 

EDIT:

Her: http://digi.no/php/art.php?id=285597

Endret av JonJ
Lenke til kommentar
Synes de burde ha begge deler på skolene, så ungdommen får prøvd seg på Linux også, siden det er en plass for læring..

 

Å fjerne windows på skoler vil jo bare bli dumt , det er viktig å lære siden det er mest utbredt så folk vil garantert ha nytte av dette.

 

Men Linux burde vært der som et andre OS, pga lærdom fra dette vil også gi mange en verdifull erfaring de kan få bruk for.

5457726[/snapback]

Hvorfor det? Man lærer i ekstremt liten grad å bruke operativsystemer på skolen i dag, det lærer man hjemme. Om det er linux eller windows er irrellevant for brukeren som skal bruke datamaskina til å hente stoff fra internet, bruke regneark og tekstbehandler og kanskje enkel bildemanipulering. Det er uansett ikke operativsystemet de fleste har behov for å lære seg, det er avanserte programmer som regneark, tekstbehandler, databaser etc. Det er den slags kunnskap som kan komme til nytte senere, ikke at man vet hvordan man legger til en skriver...

Lenke til kommentar

Som jeg kommenterte på Linux1 anngående "Opproptet":

 

Står meg litt forvirret til Oppropet, en god skole er en inklusiv og bred skole, derfor er ikke akurat det å utelukke windows fra undervisning bra på noen måte, det har jo tross alt et stort fotfeste i yrkesverden, og det å lære folk Linux alene vil jo bidra til at det blir hardere å komme inn på arbeidsmarkedet( kan jo argurmenteres). Hvorfor skal en lære å kjøre bil når verden bare forventer at du kan sykle? . Ikke tro at jeg er mot linux, jeg signerte oppropet i støtte for linux i skolen, men Windows har markedsandel og størst aksept blandt privatpersoner. Begynn i det små, og ta en kampanje på kanskje obeligatorisk undervisning i alternative operativsystemer kanskje? Slik at elever isteden for fremmedgjøres heller bevisstgjøres over alternativene og på det grunnlaget stå ovenfor valget av operativsystem selv

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

Greit nok å slenge med metaforer, men det spørs da om det passer til akurat dette. Fjerne windows fra skolen gjør neppe noe bra for skolemiljøet, det er ikke alltid det er undervisning om selve OSet som omfatter undervisningen ved en PC, og finne lærere med kompetanse i det hele vil være et stort problem. Arbeid med PC er nok det PCene blir brukt mest til, og det å åpne Open Office vil neppe gi elevene innsyn i selve OSet, dermed vil avsatt, konsentrert undervisning i noen uker eller en måned være realistisk motsetning for en reformering av selve IT-avdelingen i skolen.

 

Undervisnings-vedlegg i skolebøker osv, for fremmedspråk bla. er også tilegnet Windows, dette kan jo skape konflikter i undervisningen om windows skal forsvinne helt fra skolen, som da kravet er i kampanjen.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

Eg har tru på at skolelinux kan vera eit svært bra alternativ til mange skuler. Eg har ikkje prøvd det sjølv, men har høyrt mykje bra om det. Det er jo tross alt eit os som er laget for å vera på skuler maskiner.

Litt av problemet med å installere linux på skuler er nok manglende resurser hos it-avdelingen i kommunen. Hadde nok blit enklere vist kunskapsdepartemanget ga stønad til skuler som ønskte å skifte til skule linux?

Arangere gratis kurs for kommunale it arbeidere og eit godt system for hjelp?

Lenke til kommentar
Eg har tru på at skolelinux kan vera eit svært bra alternativ til mange skuler. Eg har ikkje prøvd det sjølv, men har høyrt mykje bra om det. Det er jo tross alt eit os som er laget for å vera på skuler maskiner.

Litt av problemet med å installere linux på skuler er nok manglende resurser hos it-avdelingen i kommunen. Hadde nok blit enklere vist kunskapsdepartemanget ga stønad til skuler som ønskte å skifte til skule linux?

Arangere gratis kurs for kommunale it arbeidere og eit godt system for hjelp?

5466561[/snapback]

Kommune har krav til utdanning når det kommer til ITansvarlige og folk som tar IKT får undervisning i ALLE platformer. Men det er ikke systemansvarlige som skal undervise i dette, så det som må etterlyses er større ITkompetanse blandt lærere på grunnskolestadiet, som det er ganske dårlig med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...