Gå til innhold

Inn med Linux i skolene.


Anbefalte innlegg

Nå, tre år etter at vi byttet til Fronter, er det fortsatt folk som ikke har lært seg dette. I begynnelsen var problemet at alt var så annerledes. Tror dere ikke det blir kaos når man skal lære 300 barn (som vi har på ungdomstruinnet) et nytt grensesnitt? Jeg er enig at det er liten forskjell, men plasserer du en gjennomsnittlig fjortiss på en mac eller linux, vil det ta lang tid før de har forstått det. Og spesielt når folk ikke kan bruke Windows engang.

 

edit: Dessuten bruker de fleste VGS-skolene Mac. Hva er problemet med å etablere dette i grunnskolen?

5497781[/snapback]

Jeg hadde relativt gode generelle kunskaper om Windows, tok meg ca to måneder før jeg var helt tilfreds med Linux og ca fire før jeg slettet Windows. Hadde aldri testet ut OSX, men etter å klikke i ca 10 min skjønte jeg hvordan GUI'et funka selv om jeg syntes det var litt knotete, men det er nok mer en smak-sak. Ungdoms og VGS generasjonen som er i dag har burde ikke ha problemer med å lære slikt raskt, da er det mer det at de ikke vil lære. Linux har fortsatt et nerde-status på seg og det er nok derfor det er så mange som har fordommer mot Linux.

 

Er for MAC i grunnskolen. MAC på VGS er først og fremst brukt i design-fag noe man ikke lærer på lavere stadier i samme grad så da ville det nok først og fremst blitt brukt til Office programmer og programmer i den duren, og med programmer som f.eks Open Office vil det være samme hvilket OS de bruker. Den nye avtalen med MS vil gjøre det enda mindre lønnsomt og med det nye grafiske programmet som skal gjøre MS til konkurrent med Adobe vil MS være enda mer attraktiv i design på design i VGS stadiet. Grunnen til at jeg er for er kun for økt konkurranse, selv om jeg liker Apple mindre enn MS.

5497948[/snapback]

Mange tar det veldig raskt ja. Jeg hadde aldri vært borti linux, men jeg forstod alt med en gang. Men er altfor mange som ikke klarer det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ærlig talt, problemet er ikke at elevene ikke skal forstå hvordan "linux" funker. Problemet er inngrodde "sysadminer"(les:økonomilærerer) som har lært seg AD og nekter å lære noe annet. Forskjellen på OOo og MS Office er for en normal bruker minimalt. Forskjellen på Firefox og IE er for en normal bruker minimal. Fra et brukerperspektiv så ser jeg inen problemer så lenge ting FUNKER.

Lenke til kommentar

*** Gnome.

 

Okai, jeg er ingen kjempefan av Gnome, men det er utenfor tema.

 

 

*** Endre Applications menyen, avinstallere programmer. Nyetter f.eks. ikke å åpne Add Applications og fjerne krysset for installerte prgs. Neida, da kommer det masse svada om diverse dependencies og bla. bla. bla. Vennligst åpne ... husker ikke hav det heter ... og gjør noe tryll, tryll der. Men for pokker da, jeg innstallerte programmet for 1 minutt siden, og nå vil jeg fjerne det, men neida, da blir det verre.

 

Jeg skal være enig i at det trengs enklere fremgangsmåter for å fjerne et program på, dette med dependencies er lite pent, jeg synes apt er ganske vanskelig der.

 

*** Tror du alle skoler har råd til å ansette en egen sysadmin? Neppe! Flere skoler baserer seg på at en lærer har en til to timer i uken som han/hun kan bruke til IT drift.

 

Derfor er det fint med, for eksempel Skolelinux, hvor man kan ha en admin på flere skoler, jeg tror endel skoler har hatt gode erfaringer med skolelinux på denne måten.

 

 

*** Lastet ned siste versjon av Ubuntu fra deres hjemmeside. Installerte og kjørte inn de oppdateringene som jeg fikk beskjed om ved første pålogging. Virker ikke.

 

Ubuntu har tatt med smeg/alacarte i sin default install, som ligger under Applications -> System

 

 

***Rhytmbox ser jo f.eks. HELT fjortissaktig ut. Kjedelig "design". Tydeligvis utviklet av noen som ikke bryr seg om utseende.

 

Greit nok, det er din mening, jeg mener det samme om WMP, det gjør ikke GNU/Linux diskvalifisert til bruk i skolemiljøet.

 

 

*** Mye enklere å komme igang med et OS der det ALLER meste gjøres via godt kategoriserte menysystemer. Jeg og svært mange andre har ikke tid å bruke dag etter dag, uke etter uke på å søke theweb opp og ned, ut og inn for å finne svar på hvordan man gjør de enkleste ting.

 

Bortsett fra at det du mener er "enkle" ting, er mye som blir gjort vanskelig for vanlige brukere av store selskaper, men manglende mp3-støtte er egentlig ikke et tema for skolene.

 

 

 

*** JEG skjønner prinsippet her, men de almuen vil ikke gjøre det.

 

Beklager, vanlige mennesker er ganske smarte. Det er da en enkel sak å forklare at det å inkludere slik støtte er rett og slett ikke lov, men at det går an å installere plugins for å få det til å virke.

 

*** Igjen så skylder dere på andre. INGEN bryr seg. De ser at det ikke fungerer tilfredsstillende. Game Over!

 

Det er ikke snakk om å "skylde på andre", du kan legge av deg den aggressive tonen der. Jeg forklarte deg hva som er fakta, og tilogmed en sneversynt Microsoftmann som deg forstår at det er vanskelig å forbedre noe du ikke har kildekoden til. GNU Flash er i produksjon, men det tar faktisk litt tid å replikere noe slikt. Akkurat som det har tatt tid for Wine å nå beta.

 

apt-get remove

*** Så en må åpne et konsoll og i tillegg vite hva pakken heter. Tullete og LITE brukervennlig.

 

Du kan også bruke synaptic, men jeg nevnte bare den måten jeg synes er raskest.

 

*** Ja, jeg får betalt hundretusen for hver linuxgutt jeg påfører for høyt blodtrykk ;-)

 

Flotte greier, jeg har lenge mistenkt Microsoft for å ansette heltidstroll på nettet.

 

*** Igjen bekrefter du at en må ha en viss kunnskap og interesse for å bruke Linux. Tror du hver husstand har tilgang på en admin?? Argunmentet ditt faller på sin egen urimelighet.

 

Jeg tror du bør lese overskriften på temaet her, som er "Få Linux inn i skolene".

 

 

*** Barsnlig propaganda?? Jeg kommer med min subjektive oppfatning og så kaller du det for angrep og propaganda. Personangrep er selvfølgelig IKKE barsnlig. Tar du det personlig når jeg kritiserer Linux? Get a life!!

5497109[/snapback]

 

Ordbruk som "bleiestadiet" og lignende er barnslig, og er mildt sagt flamebait, om du hadde forholdt deg til saklige ting, så hadde jeg kanskje ikke sagt noe i det hele tatt, men det er så mye her som ikke henger på greip, eller som rett og slett er din subjektive mening som en nybegynner i et miljø du rett og slett ikke forstår. For ikke å snakke om at du kommer med en hel haug problemer som du har hatt på din personlige datamaskin, som ikke har noe som helst med drift av et skolenettverk å gjøre.

 

EDIT: Hverken quote-tags eller firefox spiller på lag med meg idag. :-)

Endret av JonJ
Lenke til kommentar
Ærlig talt, problemet er ikke at elevene ikke skal forstå hvordan "linux" funker. Problemet er inngrodde "sysadminer"(les:økonomilærerer) som har lært seg AD og nekter å lære noe annet. Forskjellen på OOo og MS Office er for en normal bruker minimalt. Forskjellen på Firefox og IE er for en normal bruker minimal. Fra et brukerperspektiv så ser jeg inen problemer så lenge ting FUNKER.

5499740[/snapback]

For deg, meg og oss her på forumet ja. Men ikke den gjennomsnittlige brukeren som vil slite med de små forskjellene.

Lenke til kommentar
Ærlig talt, problemet er ikke at elevene ikke skal forstå hvordan "linux" funker. Problemet er inngrodde "sysadminer"(les:økonomilærerer) som har lært seg AD og nekter å lære noe annet. Forskjellen på OOo og MS Office er for en normal bruker minimalt. Forskjellen på Firefox og IE er for en normal bruker minimal. Fra et brukerperspektiv så ser jeg inen problemer så lenge ting FUNKER.

5499740[/snapback]

For deg, meg og oss her på forumet ja. Men ikke den gjennomsnittlige brukeren som vil slite med de små forskjellene.

5500430[/snapback]

Må få quote meg selv her.

Hvorfor skal det sys puter under armene?  Tror dere barna er dumme?  Tror ikke det var mange som "lærte" å bruke internett når det kom for alvor på skolene.  På en eller annen "merkelig" måte fant vi ut alt selv, mens itansvarlig fortsatt brukte dobbeltklikk når han klikket på lenker i netscape.  Og dette var på en tid det slettes ikke var vanlig med internett hjemme.

Hvilke små forskjeller mener du en elev foran datamaskinen etter 5minutter SLITER med å forstå?

Lenke til kommentar

Var da et voldsomt mas på deg. Har du i det hele tatt lest hva jeg sier før du drar konklusjonene dine?

 

Vet du i det hele tatt hva et argument er?

 

Som det går frem av innleggene, argumenterer jeg for at man bør stille seg åpen for bruk av linux i skolen basert på:

 

1. Dette innebærer få forskjeller for endebrukerne i det daglige - elevene. Enkelte her forsøker å innbille oss at disse kommer til å bli datainvalide så snart oppstartsbildet til windows forsvinner. Store forskjeller i ressursbruk (linsenskostnader).

2. Elever finner ut av ting fort, derav eksempelet fra da internett ble introdusert i skolen og elevene lærte seg dette selv av hverandre, langt raskere enn lærerstaben. Og da var hele konseptet nytt, ikke bare oppstartsikonet.

3. Bedre å bruke norsk arbeidskraft til å utvikle et eget system og pedagogiske programmet basert på open source enn å sende lisenspenger over atlanteren til et propritært selskap. Ved å kreve at bransjen tilpasser seg skolevesenets valg istedet for motsatt, kommer også programvare til å bli utviklet. Men man må ta det første steget. Etterspørsel = tilbud. Man må være villig til å tenke langsiktig istedet for å dømme det nord og ned.

Lenke til kommentar

Takk eternal. Etter 2 sider har du endelig klart å oppklare for meg om du er for eller mot GNU/Linux i skolen. Bra!

Og at du er for GNU/Linux i skolen er også flott.

 

 

BTW: JonJ, jeg er rimelig sikker på at forumet ikke takler fler enn 5 quote tags i en post. Jeg har testa.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Du drar konklusjoner, og viser lite objektiv tenkning i hva du sier. Dette er dårlig til ingen argumentativ skriving.

 

Linux er nytt og mange elever har ingen er faring med filsystemet og det er mer ressurser som må i sving enn å putte CDer inn i PCene for å få skolen til å faktisk undervise i linux. Lærere, nye serveroppsett, utvikling av shells osv vil ta tid, det er en DYR og LANG prosess, ikke en-to-tre som du vil at det skal være.

 

Som nevnt tidligere er de fleste pedagogiske program utviklet for Windows, ikke av Windows som du påstår, disse er utviklet av norske programmerere i avtale med store forlag, som ikke nødvendigvis ikke deler ditt veldig ensidige syn på Open Source.

 

Bedre å bruke norsk arbeidskraft til å utvikle et eget system og pedagogiske programmet basert på open source, enn å sende lisenspenger over atlanteren til et propritært selskap

Og det blir mye billigere å utvikle programvare i Norge? Mulig, men som Open Source generelt er dette på frivillig basis, ellers vil det følge konseptet som Open Source er bygget på, inntekt via service, som da igjen fører til utgifter for skolen. Dine "argumenter" virker prinsippielle, ikke ideelle.

 

Ved å kreve at bransjen tilpasser seg skolevesenets valg istedet for motsatt

Det er skolevesenets valg, og de har nå valgt Microsoft, og ikke en platform som ytterst få i skolesystemet er erfarne med, og som kun et hopetall faktisk kan undervise i. Og vi vil i verstefall ende opp med det du nevnte scenario med internetts inntreden i skolen, der elever tok erfaringer hjemmefra og tok styringen i undervisning fordi lærere hadde for tiden mangel på innsikt og erfaring med fenomenet.

Lenke til kommentar
Linux er nytt og mange elever har ingen er faring med filsystemet og det er mer ressurser som må i sving enn å putte CDer inn i PCene for å få skolen til å faktisk undervise i linux. Lærere, nye serveroppsett, utvikling av shells osv vil ta tid, det er en DYR og LANG prosess, ikke en-to-tre som du vil at det skal være.

1. Elevene trenger ikke å være kjent med filsystemet. Elevene får ei hjemmemappe som de forholder seg til.

2. Det finnes ingen fag i grunnskolen som heter IT. Elevene skal bruke datamaskinene som VERKTØY, ikke lære seg å skrive scripts, sette opp databaser og brukermiljø.

3. Det er ingen dyr og lang prosess å sette opp f.eks. Skolelinux på en skole. Det er ikke en-to-tre, men det er heller ingen DYR og LANG prosess. Og de aller fleste lærerne skal forhold seg til datamaskinene som verktøy akkurat som elevene.

 

Som nevnt tidligere er de fleste pedagogiske program utviklet for Windows, ikke av Windows som du påstår, disse er utviklet av norske programmerere i avtale med store forlag, som ikke nødvendigvis ikke deler ditt veldig ensidige syn på Open Source.

Pedagogiske programmer finnes i hauger til Linux. Forsåvidt, hvor mye brukt er pedagogiske programmer i skolen?

 

Og det blir mye billigere å utvikle programvare i Norge? Mulig, men som Open Source generelt er dette på frivillig basis, ellers vil det følge konseptet som Open Source er bygget på, inntekt via service, som da igjen fører til utgifter for skolen. Dine "argumenter" virker prinsippielle, ikke ideelle.

Det ingen grunn til at OSS må utvikles på frivillig basis. Staten kan og bør gå inn med kapital i f.eks. Skolelinux (Og det gjør de vel også?). OpenOffice er blitt oversatt til norsk med offentlige midler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...