Gå til innhold

Inn med Linux i skolene.


Anbefalte innlegg

Kommune har krav til utdanning når det kommer til ITansvarlige og folk som tar IKT får undervisning i ALLE platformer. Men det er ikke systemansvarlige som skal undervise i dette, så det som må etterlyses er større ITkompetanse blandt lærere på grunnskolestadiet, som det er ganske dårlig med.

 

Det vil nok trenges opplæring til lærerene og, men det er system ansvarlig som skal sette opp og vedlikeholde systemet i tillegg til å besteme kva system ein skal kjøre. Vist ikkje dei har kunskap til å kunne sette opp Linux så kjem ein ikkje langt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hørte noe rykter om at deler av Bærumsskolen (barnetrinnet) skulle gå over til Linux - aner ikke om det er på klient eller server. Noen som har mer info?

5458407[/snapback]

 

Dette går under IT avdelingen som jeg jobber på her i Bærum kommune. Det er snakk om serverene, ikke klient maskinene. De kjører Windows NT med Novell oppå akuratt nå, men vil bli byttet ut i Windows XP med Novell ganske snart.

Lenke til kommentar

En morsom anekdote: Da min far var systemansvarlig på skolen, var han på besøk hos en skole i en annen kommune hvor de hadde gått helt over til Linux. Disse hadde blitt ringt opp av Microsoft og regelrett skjelt ut, type "tro bare ikke dere klarer dere uten oss" og lignende trusler. Tror jeg hadde ledd meg ihjel hvis jeg ble oppringt slik.

Lenke til kommentar

Alltid skal det være noen forståsegpåere som ytrer enorm skepsis til å vranglære uskyldige skolebarn så de aldri kommer til å forstå kassaapparatet på rema engang hvis de blir opplært i noe annet enn MS produkter.

 

Ærlig talt. Barn idag er barn av internett generasjonen. Lærer du pek og klikk så snapper de opp det meste du "kaster" på dem. De kommer inn i data "tankegangen" og da er det meste intuitivt.

 

Firefox i linux eller windows er da de samme fremgangsmåtene for å skaffe seg informasjon. Openoffice eller Ms office - kan aldri tenke meg det er så radikale forskjeller på å endre skriftstørrelser. Og vet du hvilke muligheter du har i et billed/videoredigeringsprogram, så finner du fort ut av fremgangsmåtene selv om ikonene ikke ligger på samme plass.

 

Hvorfor skal det sys puter under armene? Tror dere barna er dumme? Tror ikke det var mange som "lærte" å bruke internett når det kom for alvor på skolene. På en eller annen "merkelig" måte fant vi ut alt selv, mens itansvarlig fortsatt brukte dobbeltklikk når han klikket på lenker i netscape. Og dette var på en tid det slettes ikke var vanlig med internett hjemme.

Endret av eternal
Lenke til kommentar
Hvem er det du sikter til eternal?

5484196[/snapback]

jeg sikter som sagt til

"forståsegpåere som ytrer enorm skepsis til å vranglære uskyldige skolebarn så de aldri kommer til å forstå kassaapparatet på rema engang hvis de blir opplært i noe annet enn MS produkter."

 

Og de har jeg sett en del av her inne. blant annet frontes slike holdninger i denne tråden.

 

Makan til fantasiløse folk. Får håpe dette ikke representerer beslutningstakere innen fremtidens IT-samfunn. Da kan vi jo bare kapitulere og leve som evige slaver av MS lisenspolitikk og bransjens propritære triggerlyst med en gang. Noe jeg ikke synes vi skal stå med lua i hånden å se på.

Endret av eternal
Lenke til kommentar
finn noe negativt med å bringe inn linux i skolene?

5484721[/snapback]

Du kan jo evt. begynne med å lese tråden?

 

Du kan og lese den tråden jeg henviste til oppe så finner du noen som "argumenter" imot.

 

Det er for det meste kortsynte pessimister som jeg beskriver som

 

"forståsegpåere som ytrer enorm skepsis til å vranglære uskyldige skolebarn så de aldri kommer til å forstå kassaapparatet på rema engang hvis de blir opplært i noe annet enn MS produkter."

Lenke til kommentar

Nå har du sitert deg selv to ganger og jeg forstår fortsatt ikke hva du mener. Hva med å sakelig, utførlig og grundig gjøre rede for dine synspunkter og hvorfor du kommer med dem?

 

Det handler ikke om at barn som kun har brukt MS-produkter er dumme, eller at alle som bruker GNU/Linux fra bleiestadiet av den grunn blir übermenshen.

Det handler om å spare penger for landets momentærhandikappede skoler. Det handler om å stimulere vekst og utvikling av programvare gjennom mangfold. Det handler om at skolene ikke skal låse sine elever til visse produkter. Det handler om at kompetanse, uansett, er en god ting.

 

Er du imot GNU/Linux i skolen eller ikke?

 

BTW: Jeg syns det er litt feigt å henvise til en annen selvstendig tråd når en blir spurt om ditt synspunkt.

Dessuten, første gang du linket til den tråden siterte du Trynemjoel som er en av de brukerene som postet i den tråden (faktisk delt andreplass for flest poster i tråden: 7), så det er rimelig å vente at Trynemjoel HAR lest tråden.

OG denne tråden har et annet tema enn den tråden du linker til.

OG du sier i HWB-tråden du linker til at du aldri har brukt linux.

 

<dårlig Ricky Ricardo imitasjon>

eternal, you got some 'splaining to dooo

</dårlig Ricky Ricardo imitasjon>

:)

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Tja, noen vil kanskje bruke argumentet om at en sparer penger og kan på den måte omforvalte penger til andre deler av skolen, men det er ikke realistisk slik jeg ser det. Som sakt før bør vi heller ha Linux som et tillegg i undervisningen, eller som obeligatorisk pensum i en gitt period. Som vil bevisstgjøre elever og gi dem en oppriktig erfaring med Linux, isteden for noen av de fordommene noen kan sitte med.

 

Dette vil jo selvsagt trenge mer bevligning og mer kompetanse innen for IT i skolene rent undervisningsmessig, men vil gjøre det skolen er der for, å gi elevene en bredere horisont, også innenfor IT.

 

Kanelboller ble ikke populære ved å utslette all annen bakst, men ble satt frem i vinduet og gitt smaksprøver i bakeri/butikker, det samme vil være gunstig for Linux tror jeg, om det smaker godt nok ;)

Lenke til kommentar
Tja, noen vil kanskje bruke argumentet om at en sparer penger og kan på den måte omforvalte penger til andre deler av skolen, men det er ikke realistisk slik jeg ser det. Som sakt før bør vi heller ha Linux som et tillegg i undervisningen, eller som obeligatorisk pensum i en gitt period. Som vil bevisstgjøre elever og gi dem en oppriktig erfaring med Linux, isteden for noen av de fordommene noen kan sitte med.

 

Dette vil jo selvsagt trenge mer bevligning og mer kompetanse innen for IT i skolene rent undervisningsmessig, men vil gjøre det skolen er der for, å gi elevene en bredere horisont, også innenfor IT.

 

Kanelboller ble ikke populære ved å utslette all annen bakst, men ble satt frem i vinduet og gitt smaksprøver i bakeri/butikker, det samme vil være gunstig for Linux tror jeg, om det smaker godt nok ;)

5495636[/snapback]

Altså, det foregår i ekstremt liten grad dataundervisning i norsk skole. Data er et verktøy på lik linje med bøker.Elevene lærer ikke å løse problemer, programmere, konfigurere nettverk etc, de BRUKER datamaskinene til å surfe etter informasjon på nettet, skrive oppgaver i en tekstbehandler, setter opp regneark og noen lager databaser. Dette er oppgaver som gjøres tilnærmet likt på begge platformer.

 

For folk flest er datamaskiner et verktøy de bruker til å løse oppgaver på en enkel og grei måte. Det er ikke noe de sitter og knoter og leiker seg med. De skriver dokumenter, setter opp regneark, surfer på internett, sjekker e-post, bruker spesialprogrammer osv. Om dette blir gjort på linux eller windows er for disse revnende likegyldig så lenge oppgavene deres kan bli løst.

Lenke til kommentar

Men isåfall må jo dette bli gjort i samhold med forlag som gir ut lærebøker og interaktive læreprogram for det pedagogiske. Alle program som blir gitt ut for engelsk, norsk, tysk osv osv. er laget for Windows, det er jo bare et faktum. Da er det jo en prosess med et mye større organ enn det kampanjen omfanger, som er begrenset rundt skolen.

 

Jeg er helt enig at de fleste skolearbeid kan bli gjort, 90% av det du nevner kan jo gjøres ved en default-installasjon av SuSE, Ubuntu eller Fedora Core, men når det er et nytt system så ville jeg da, tatt det som en selvfølge om litt undervisning OM dette operativsystemet.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
Som sakt før bør vi heller ha Linux som et tillegg i undervisningen, eller som obeligatorisk pensum i en gitt period. Som vil bevisstgjøre elever og gi dem en oppriktig erfaring med Linux, isteden for noen av de fordommene noen kan sitte med.

 

Linux er fortsatt altfor dårlig som vanlig desktop. GUI'et er tungvindt å bruke, installasjon av programmer som ikke følge med pakkeprogrammene er for vanskelig, for ikke å snakke om avinnstallering. Applikasjonsmenyene er for vanskelige/umulige å endre+++. Dessuten bærer mange av programmene preg av å være hjemmesnekret og da mener jeg at GUI ser direkte stygt ut. Dessuten er plug'n'play fortsatt veldig dårlig.

 

Innstallerte Ubuntu for første gang på en pc forrige uke. Personen som skal ha denne kommer primært til å surfe, lese epost, laste ned litt musikk med Limewire (ja, han måtte bare ha det, ikke skjønner jeg hvorfor), høre på musikk, se litt film, mao. helt enkle oppgaver.

Dette var første gang jeg skulle sette opp Linux, og valgte derfor Ubuntu som visstnok skal være mest plug'n'play og mest egnet for personens behov.

Allikevel tok det en halv dags arbeid å få systeme opp og gå, og årsakene kan nevnes i fleng:

-oppløsning

-manglende videokodeker

-innstallasjon av Limewire

-felles rhythmbox bibliotek for begge brukerene (som jeg enda ikke har fått til)

-har ikke engang orket å begynne på WiFi

-Flash eller Shockwave i Firefox gjør hele systemet sirup. Sidene fungerer greit i Firefox i XP (f.eks. vg.no)

-Må man være überguru for å avinnstallere programmer?

 

Linux for hvermannsen er dessverre ikke kommet over bleiestadiet enda, og for skoler vil dette sannsynligvis bety høyere driftskostnader enn kostnaden for innkjøp av tilsvarende Windows lisenser.

 

Det eneste jeg ser for meg av vil fungere bra for skoler, og som vil spare dem for penger, er OpenOffice. Hold for guds skyld Linux unna kontorpc'ene.

 

Og husk at det ikke er serversiden av Linux jeg disser, den fungerer nok meget bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...