Gå til innhold

Inn med Linux i skolene.


Anbefalte innlegg

Linux er fortsatt altfor dårlig som vanlig desktop. GUI'et er tungvindt å bruke, installasjon av programmer som ikke følge med pakkeprogrammene er for vanskelig, for ikke å snakke om avinnstallering. Applikasjonsmenyene er for vanskelige/umulige å endre+++. Dessuten bærer mange av programmene preg av å være hjemmesnekret og da mener jeg at GUI ser direkte stygt ut. Dessuten er plug'n'play fortsatt veldig dårlig.

 

Innstallerte Ubuntu for første gang på en pc forrige uke. Personen som skal ha denne kommer primært til å surfe, lese epost, laste ned litt musikk med Limewire (ja, han måtte bare ha det, ikke skjønner jeg hvorfor), høre på musikk, se litt film, mao. helt enkle oppgaver.

Dette var første gang jeg skulle sette opp Linux, og valgte derfor Ubuntu som visstnok skal være mest plug'n'play og mest egnet for personens behov.

Allikevel tok det en halv dags arbeid å få systeme opp og gå, og årsakene kan nevnes i fleng:

-oppløsning

-manglende videokodeker

-innstallasjon av Limewire

-felles rhythmbox bibliotek for begge brukerene (som jeg enda ikke har fått til)

-har ikke engang orket å begynne på WiFi

-Flash eller Shockwave i Firefox gjør hele systemet sirup. Sidene fungerer greit i Firefox i XP (f.eks. vg.no)

-Må man være überguru for å avinnstallere programmer?

 

Linux for hvermannsen er dessverre ikke kommet over bleiestadiet enda, og for skoler vil dette sannsynligvis bety høyere driftskostnader enn kostnaden for innkjøp av tilsvarende Windows lisenser.

 

Det eneste jeg ser for meg av vil fungere bra for skoler, og som vil spare dem for penger, er OpenOffice. Hold for guds skyld Linux unna kontorpc'ene.

5496298[/snapback]

 

Linux desktop:

http://www.ubuntuforums.org/gallery/showimage.php?i=1248&c=3

http://www.ubuntuforums.org/gallery/showimage.php?i=1733&c=3

ser ikke noe særlig dårligere ut en OSX eller Windows Vista

 

Automatrix fikser det meste du never for deg uten at du trenger å gjøre nesten noe som heslt.

 

Avinstallering av ting som er i pakkesystemet er like lett som å installere.

 

Hva er det du skulle installere du ikke fant i pakkesystemet?

 

Hvis PC'ene kommer det HW hvor drivere til Linux er instalert (som de fleste er) så kommer ikke det ikke til å by på noe problemer.

 

Du vil ikke få med kodeker som er eid av f.eks MS out-of-the-box på en gratis distro, hvis skolene kjøper en distro som f.eks Linspire så har den det ferdig installert. Automatrix fikser også dette med kodeker for deg og alt av media funker bedre på denne PC'en en Windows PC'en hjemme eller på jobben.

 

EDIT: Kanskje noe OT

De tingene du klager over kan også være mye av MS sin skyld da de gjør alt får å gjøre ting vanskeligere for Linux. De fleste forbrukere tar ofte imot det som blir slengt opp i trynet uten å tenke på hvor matrealene kommer fra, hvilke metoder selskapet bruker, osv...

 

Bare for å nevne noen selskaper jeg holder meg unna:

Telenor, SAS, Tine (kjøper ikke et eneste Tine produkt med mindre de selger Synøve i samme butikk), Apple (og da spessielt med tanke på iPOD) og Sony (spesielt med tanke på root-kit saken)

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tja, en av linuxs sterke verdier er skille mellom bruker og admin, og om en systemadmin har laget et system,så skal det fungere fint om Admin vet hva han holder på med. En bruker skal ikke kunne redigere filer, installere drivere og P2P programmer til alle hjertets lyster, det er Admin som bestemmer hva som skal skje på PCen. :) På en skole ville altså disse funksjonene være fabelaktige, foruten de tingene jeg allerede har argumentert.

 

Som Tuxerator viser ovenfor har ikke dette mye med linux sin mangler å gjør, mer med manglende kompetanse og kunnskap hos bruker, en Admin er ofte obs på hva han trenger og hva brukeren trenger.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

Linux er fortsatt altfor dårlig som vanlig desktop.

 

Subjektiv mening, fra en som åpenbart ikke har brukt systemet mye, men jeg skal være enig i at Linux er for dårlig på desktopen, men det er da ikke det en _KJERNE_ er beregnet på. Mener du Gnome? KDE? Fluxbox? Enlightenment?

 

GUI'et er tungvindt å bruke

 

Subjektiv mening uten eksempler er lite verdt, jeg kan si nøyaktig det samme om Windows' GUI.

 

 

installasjon av programmer som ikke følge med pakkeprogrammene er for vanskelig, for ikke å snakke om avinnstallering.

 

Dette skal ikke elevene gjøre, dette skal sysadmins som _KAN DET_ gjøre, og er helt irrelevant for vanlige brukere.

 

Applikasjonsmenyene er for vanskelige/umulige å endre+++.

 

Noen har ikke brukt en oppdatert distro i det siste ser jeg. Jeg kan enkelt endre hvilke som helst applikasjoner jeg har i KDE-menyen min ved å høyreklikke og velge Menu editor.

 

Dessuten bærer mange av programmene preg av å være hjemmesnekret og da mener jeg at GUI ser direkte stygt ut.

 

Det samme kan jeg si om Windows. Hva med noen eksempler eller argumentasjon som faktisk har noe substans?

 

Dessuten er plug'n'play fortsatt veldig dårlig.

 

Jeg la inn SUSE 10.0 på denne laptopen idag, den har trådløst nettverkskort fra D-Link(pcmcia), og SUSE oppdaget det helt automagisk, rett oppløsning og refreshrate, java virker helt ut av boksen.

 

Innstallerte Ubuntu for første gang på en pc forrige uke.

 

Fint for deg, men for newbies som deg, så kan det være en læringskurve når man skifter operativsystem, men det har du åpenbart ikke fått med deg.

 

Dette var første gang jeg skulle sette opp Linux, og valgte derfor Ubuntu som visstnok skal være mest plug'n'play og mest egnet for personens behov.

 

Yess, her kommer problemet: Noen som aldri har gjort det før, skal lære noen andre hvordan han gjør det. Du visste automatisk hvordan ting virket i Windows også eller måtte du kanskje lære det også?

 

 

Allikevel tok det en halv dags arbeid å få systeme opp og gå, og årsakene kan nevnes i fleng:

 

Okai, jeg skjønner at det kan være vanskelig for newbies å forholde seg til et nytt system, så la oss ta dette punktvis.

 

-oppløsning

 

Det er fair, at en distro ikke detekterer riktig oppløsning når den skal være nybegynnervennlig er nesten utilgivelig, men sånt hender, også i Windowsverdenen. Særlig om det er tull med skjerm eller videodriver.

 

-manglende videokodeker

 

Dette kommer av lovgivning og patenter, om selskaper som lager GNU/Linux-distroer ikke hadde forholdt seg til lover og regler, så hadde slaget vært tapt allerede.

 

-innstallasjon av Limewire

 

Legg inn java, så starter limewire helt fint.

 

-felles rhythmbox bibliotek for begge brukerene (som jeg enda

ikke har fått til)

 

Er ikke sikker på hva du sikter til her, men hva en katalog i /home som inneholder musikk og som begge brukere har tilgang til?

-har ikke engang orket å begynne på WiFi

 

Dette er for det meste feilen til de som produserer hardware, om de som skriver drivere fikk nok info til å skrive en driver, ville wifistøtte i Linux vært betydelig bedre. I mellomtiden finnes det ndiswrapper, som, om jeg ikke husker feil, følger med Ubuntu, eller ligger på cden.

Uansett er ikke dette viktig for skolene, da de for det meste kjører kabelnettverk, og det er uansett ikke snakk om å tvinge folk som har laptop til å bruke GNU/Linux.

 

-Flash eller Shockwave i Firefox gjør hele systemet sirup. Sidene fungerer greit i Firefox i XP (f.eks. vg.no)

 

Jeg er ikke sikker på om du er klar over dette eller ikke, men shockwave og flash er begge propreteriære plugins, som Firefox ikke har noe kontroll over i det hele tatt, og pluginen til GNU/Linux er forferdelig dårlig. Det er en gplflash i produksjon, men jeg vet ikke om den er tilgjengelig for bruk i browseren enda.

 

-Må man være überguru for å avinnstallere programmer?

 

apt-get remove

 

Linux for hvermannsen er dessverre ikke kommet over bleiestadiet enda, og for skoler vil dette sannsynligvis bety høyere driftskostnader enn kostnaden for innkjøp av tilsvarende Windows lisenser.

 

Om Hvermannsen kom seg over bleiestadiet, så hadde GNU/Linux vært et flott alternativ, men det hadde vært fint om du ikke la fra deg flamebait overalt, jeg vet at du er kjøpt og betalt av Microsoft, du gjør det pinlig åpenbart hver gang du skriver noe.

 

Det eneste jeg ser for meg av vil fungere bra for skoler, og som vil spare dem for penger, er OpenOffice. Hold for guds skyld Linux unna kontorpc'ene.

 

Folkene som bruker kontorpcene vil ikke installere programvare eller administrere maskinene, så alle de problemene du har, vil automagisk forsvinne for vanlige brukere.

 

Og husk at det ikke er serversiden av Linux jeg disser, den fungerer nok meget bra.

5496298[/snapback]

 

Men du vet tydeligvis ikke så mye om hverken GNU/Linux eller fri programvare generelt. Dumt at Microsoftshills som likner deg, og som er redde for jobbene sine forsøker å hindre GNU/Linux ved hjelp av barnslige angrep og smålig propaganda.

Lenke til kommentar
Nå har du sitert deg selv to ganger og jeg forstår fortsatt ikke hva du mener. Hva med å sakelig, utførlig og grundig gjøre rede for dine synspunkter og hvorfor du kommer med dem?

 

Det handler ikke om at barn som kun har brukt MS-produkter er dumme, eller at alle som bruker GNU/Linux fra bleiestadiet av den grunn blir übermenshen.

Det handler om å spare penger for landets momentærhandikappede skoler. Det handler om å stimulere vekst og utvikling av programvare gjennom mangfold. Det handler om at skolene ikke skal låse sine elever til visse produkter. Det handler om at kompetanse, uansett, er en god ting.

 

Er du imot GNU/Linux i skolen eller ikke?

 

BTW: Jeg syns det er litt feigt å henvise til en annen selvstendig tråd når en blir spurt om ditt synspunkt.

Dessuten, første gang du linket til den tråden siterte du Trynemjoel som er en av de brukerene som postet i den tråden (faktisk delt andreplass for flest poster i tråden: 7), så det er rimelig å vente at Trynemjoel HAR lest tråden.

OG denne tråden har et annet tema enn den tråden du linker til.

OG du sier i HWB-tråden du linker til at du aldri har brukt linux.

 

<dårlig Ricky Ricardo imitasjon>

eternal, you got some 'splaining to dooo

</dårlig Ricky Ricardo imitasjon>

:)

5490266[/snapback]

 

Skal sitere fra Hvordan forlenge levetiden på PC-er? tråden så du gjerne forstår litt mer hva jeg mener;

Hva med å se på positive langtidseffekter istedet for å stille seg i hylekort med MS flagg pga. noen kortsiktige utgifter ved førstegangs implementering?  Dette går jo seg til etterhvert, og man slipper ihvertfall å være avhengig av å ha et voksende dren i statskassa for å sitte fastspent på Microsofts økonomiske hinderløype der man er dømt til å tryne hardere og hardere. 

 

Og hva er egentlig problemet om det skulle nå bli litt mindre kaffipauser på itansvarlig i starten?  Han er jo der fordet.  Fører dette i det hele tatt til krav om noen nyansettelser?  Og er det i såfall ikke bedre å bruke mye norsk arbeidskraft enn å sende lisenspenger over Atlanteren?

 

Man stimulerer jo også til økt programvareutvikling ved at det tas mer i bruk må man huske.  Kanskje staten selv kunne brukt penger på å utvikle disse etterhvert.  Igjen; se i det lange løp/langtidsperspektiv.  Tror det finnes masse muligheter her.

 

Og nå har ikke jeg greie på linux i bruk, men kan ikke wine brukes til å kjøre de "nødvendige" applikasjoner der man ikke har noe alternativ, de ytterst sjeldne gangene dette kommer til å oppstå for den gjennomsnittlige skoleelev?

 

En windows installasjon er vel også mye mer vedlikehold med i bruk ettersom det er så populært å angripe med både virus, spyware og hvem vet ikke hva?

 

Synes stemningen her vitner om tunnellsyn og manglende fantasi.  Har dere blitt hjernevaska av den ms banneren nederst på siden? :tease:

Eller hva med den reklamen på tv for tiden?  Din kreativitet vår inspirasjon elns  :!:   Ja hvorfor kan vi ikke bare alle være barn av regnbuen og stille og pliktoppfyllende med glede putte pengene i det store etiske gode MS?  Haha jeg må bare le.   Får fnatt med tanke på alle de som ikke forstår hvor patetisk dette er.  :wallbash:

 

Og som svar til de støyende negativistene som ikke evner å se i langtidsperspektiv og sier vi digitalknebler den oppvoksende generasjon (sier ikke dette angår alle som er kritisk, men en del) mens de peker på en råtten "case-studie" sa jeg:

 

Alltid skal det være noen forståsegpåere som ytrer enorm skepsis til å vranglære uskyldige skolebarn så de aldri kommer til å forstå kassaapparatet på rema engang hvis de blir opplært i noe annet enn MS produkter.

 

Ærlig talt.  Barn idag er barn av internett generasjonen.  Lærer du pek og klikk så snapper de opp det meste du "kaster" på dem.  De kommer inn i data "tankegangen" og da er det meste intuitivt. 

 

Firefox i linux eller windows er da de samme fremgangsmåtene for å skaffe seg informasjon.  Openoffice eller Ms office - kan aldri tenke meg det er så radikale forskjeller på å endre skriftstørrelser.  Og vet du hvilke muligheter du har i et billed/videoredigeringsprogram, så finner du fort ut av fremgangsmåtene selv om ikonene ikke ligger på samme plass.

 

Hvorfor skal det sys puter under armene?  Tror dere barna er dumme?  Tror ikke det var mange som "lærte" å bruke internett når det kom for alvor på skolene.  På en eller annen "merkelig" måte fant vi ut alt selv, mens itansvarlig fortsatt brukte dobbeltklikk når han klikket på lenker i netscape.  Og dette var på en tid det slettes ikke var vanlig med internett hjemme.

Var litt opptrekt fra den tråden så det var kanskje litt feil å komme her og fortsette, menmen nå har dere hele storyen iallefall.

Endret av eternal
Lenke til kommentar

Synes du holder deg lite objektiv til dette eternal, det å gjøre narr av folk som foretrekker operativsystem du opplagt har noe imot hjelper ikke akurat noen argumenter. Du slenger ut med hva som kan bli tatt som fornermelser uten noen konkrete motargumenter. Lær deg argumentativ skrivestil, så kommer du langt her på forumene.

 

"Du kan jo gjøre dette og dette og det er jo likt og om du ikke synes det så er du en <Sett in MS-fornermelse her> og en <Sett in manglende utdannelse> og alt det du gjør er <Sett inn apokalypseteori>" er ikke gyldig argumentasjon.

Lenke til kommentar

Subjektiv mening, fra en som åpenbart ikke har brukt systemet mye, men jeg skal være enig i at Linux er for dårlig på desktopen, men det er da ikke det en _KJERNE_ er beregnet på. Mener du Gnome? KDE? Fluxbox? Enlightenment?

*** Gnome.

 

 

Subjektiv mening uten eksempler er lite verdt, jeg kan si nøyaktig det samme om Windows' GUI.

*** Endre Applications menyen, avinstallere programmer. Nyetter f.eks. ikke å åpne Add Applications og fjerne krysset for installerte prgs. Neida, da kommer det masse svada om diverse dependencies og bla. bla. bla. Vennligst åpne ... husker ikke hav det heter ... og gjør noe tryll, tryll der. Men for pokker da, jeg innstallerte programmet for 1 minutt siden, og nå vil jeg fjerne det, men neida, da blir det verre.

 

Dette skal ikke elevene gjøre, dette skal sysadmins som _KAN DET_ gjøre, og er helt irrelevant for vanlige brukere.

*** Tror du alle skoler har råd til å ansette en egen sysadmin? Neppe! Flere skoler baserer seg på at en lærer har en til to timer i uken som han/hun kan bruke til IT drift.

 

 

Noen har ikke brukt en oppdatert distro i det siste ser jeg. Jeg kan enkelt endre hvilke som helst applikasjoner jeg har i KDE-menyen min ved å høyreklikke og velge Menu editor.

*** Lastet ned siste versjon av Ubuntu fra deres hjemmeside. Installerte og kjørte inn de oppdateringene som jeg fikk beskjed om ved første pålogging. Virker ikke.

 

 

Det samme kan jeg si om Windows. Hva med noen eksempler eller argumentasjon som faktisk har noe substans?

***Rhytmbox ser jo f.eks. HELT fjortissaktig ut. Kjedelig "design". Tydeligvis utviklet av noen som ikke bryr seg om utseende.

 

 

Jeg la inn SUSE 10.0 på denne laptopen idag, den har trådløst nettverkskort fra D-Link(pcmcia), og SUSE oppdaget det helt automagisk, rett oppløsning og refreshrate, java virker helt ut av boksen.

*** Lucky you. Jeg fikk det IKKE til!!

 

 

Yess, her kommer problemet: Noen som aldri har gjort det før, skal lære noen andre hvordan han gjør det. Du visste automatisk hvordan ting virket i Windows også eller måtte du kanskje lære det også?

*** Mye enklere å komme igang med et OS der det ALLER meste gjøres via godt kategoriserte menysystemer. Jeg og svært mange andre har ikke tid å bruke dag etter dag, uke etter uke på å søke theweb opp og ned, ut og inn for å finne svar på hvordan man gjør de enkleste ting.

 

Allikevel tok det en halv dags arbeid å få systeme opp og gå, og årsakene kan nevnes i fleng:

 

 

Dette kommer av lovgivning og patenter, om selskaper som lager GNU/Linux-distroer ikke hadde forholdt seg til lover og regler, så hadde slaget vært tapt allerede.

*** JEG skjønner prinsippet her, men de almuen vil ikke gjøre det.

 

 

Jeg er ikke sikker på om du er klar over dette eller ikke, men shockwave og flash er begge propreteriære plugins, som Firefox ikke har noe kontroll over i det hele tatt, og pluginen til GNU/Linux er forferdelig dårlig. Det er en gplflash i produksjon, men jeg vet ikke om den er tilgjengelig for bruk i browseren enda.

*** Igjen så skylder dere på andre. INGEN bryr seg. De ser at det ikke fungerer tilfredsstillende. Game Over!

 

 

apt-get remove

*** Så en må åpne et konsoll og i tillegg vite hva pakken heter. Tullete og LITE brukervennlig.

 

 

Om Hvermannsen kom seg over bleiestadiet, så hadde GNU/Linux vært et flott alternativ, men det hadde vært fint om du ikke la fra deg flamebait overalt, jeg vet at du er kjøpt og betalt av Microsoft, du gjør det pinlig åpenbart hver gang du skriver noe.

*** Ja, jeg får betalt hundretusen for hver linuxgutt jeg påfører for høyt blodtrykk ;-)

 

 

Folkene som bruker kontorpcene vil ikke installere programvare eller administrere maskinene, så alle de problemene du har, vil automagisk forsvinne for vanlige brukere.

*** Igjen bekrefter du at en må ha en viss kunnskap og interesse for å bruke Linux. Tror du hver husstand har tilgang på en admin?? Argunmentet ditt faller på sin egen urimelighet.

 

 

Men du vet tydeligvis ikke så mye om hverken GNU/Linux eller fri programvare generelt. Dumt at Microsoftshills som likner deg, og som er redde for jobbene sine forsøker å hindre GNU/Linux ved hjelp av barnslige angrep og smålig propaganda.

*** Barsnlig propaganda?? Jeg kommer med min subjektive oppfatning og så kaller du det for angrep og propaganda. Personangrep er selvfølgelig IKKE barsnlig. Tar du det personlig når jeg kritiserer Linux? Get a life!!

Lenke til kommentar
Vel om du hadde holdt deg ontopic, noe som du ikke ser ut til å være villig å gjøre, så ville du sett at denne diskusjonen omhandler skole, ikke hjem.

5497002[/snapback]

 

Det har vært nevnt både bedrifter og kommuner i denne tråden, så ikke beskyld meg for å være den som dra diskusjonen "off topic".

Lenke til kommentar

Alle de overnevnte eksemplene dine på "offtopic" er lignende institusjoner, alle med systemadminer, så den går nok ikke.

 

Tror du alle skoler har råd til å ansette en egen sysadmin? Neppe! Flere skoler baserer seg på at en lærer har en til to timer i uken som han/hun kan bruke til IT drift.

 

Javel? Alle skoler har en systemansvarlig som skal ha fagbrev fra IKT eller høyere utdannelse og en del erfaring fra yrkesliv.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
Har noen noengang opplevd folk som faren min?

Etter en halv time i SuSE sin KDE, og etter å prøvd Auducity i 5minutter. Så var det konstantert at Linux bare er tull!

5497170[/snapback]

 

Ja svært mange. Men det samme gjelder ofte når folk skal bruke nye programmer, selv om de uten tvil er mye bedre.

 

Men for å gå tilbake til topic. De fleste skoler som har valgt å bruke Linux er svært godt fornøyd. Kan utnytte eldre maskinpark, faktisk enklere å installere og administrere, ikke minst fordi det er mindre problem med spyware, virus og installasjon av rusk og rask, og langt sikrere flerbruker.

 

For administrator finnes det webaserte brukergrensesnitt som kan administrere mengder av PC-er samtidig.

Lenke til kommentar
Hvis det blir en trend at skoler begynner å skifte til Linux, kan du ta deg faen på at de vil miste bevilgninger, for da trenger de jo ikke sååå mye penger...  :no:

5491917[/snapback]

 

Hvis vi sier 500kr per pc, 500x50=25000kr. 25000 / 400 (Nye bøker) = 62 bøker og tyggis for 200kr :p

5495789[/snapback]

Kom til skolen vår, med 500 maskiner. Da er vi oppe i 625 bøker. Det tilsvarer å miste 7 elever, som det fort blir penger utav.

 

Men problemet med dagens elever er at de er veldig lite åpne for nye ting. Vi bruke før ItsLearning som læringsplattform. Nå, tre år etter at vi byttet til Fronter, er det fortsatt folk som ikke har lært seg dette. I begynnelsen var problemet at alt var så annerledes. Tror dere ikke det blir kaos når man skal lære 300 barn (som vi har på ungdomstruinnet) et nytt grensesnitt? Jeg er enig at det er liten forskjell, men plasserer du en gjennomsnittlig fjortiss på en mac eller linux, vil det ta lang tid før de har forstått det. Og spesielt når folk ikke kan bruke Windows engang.

 

Begynn med det på barnetrinnet og 2. klasse, før man har kommet til det stadiet med pc og windows hjemme. Da vil det hjelpe.

 

edit: Dessuten bruker de fleste VGS-skolene Mac. Hva er problemet med å etablere dette i grunnskolen?

Endret av Mixel
Lenke til kommentar
Nå, tre år etter at vi byttet til Fronter, er det fortsatt folk som ikke har lært seg dette. I begynnelsen var problemet at alt var så annerledes. Tror dere ikke det blir kaos når man skal lære 300 barn (som vi har på ungdomstruinnet) et nytt grensesnitt? Jeg er enig at det er liten forskjell, men plasserer du en gjennomsnittlig fjortiss på en mac eller linux, vil det ta lang tid før de har forstått det. Og spesielt når folk ikke kan bruke Windows engang.

 

edit: Dessuten bruker de fleste VGS-skolene Mac. Hva er problemet med å etablere dette i grunnskolen?

5497781[/snapback]

Jeg hadde relativt gode generelle kunskaper om Windows, tok meg ca to måneder før jeg var helt tilfreds med Linux og ca fire før jeg slettet Windows. Hadde aldri testet ut OSX, men etter å klikke i ca 10 min skjønte jeg hvordan GUI'et funka selv om jeg syntes det var litt knotete, men det er nok mer en smak-sak. Ungdoms og VGS generasjonen som er i dag har burde ikke ha problemer med å lære slikt raskt, da er det mer det at de ikke vil lære. Linux har fortsatt et nerde-status på seg og det er nok derfor det er så mange som har fordommer mot Linux.

 

Er for MAC i grunnskolen. MAC på VGS er først og fremst brukt i design-fag noe man ikke lærer på lavere stadier i samme grad så da ville det nok først og fremst blitt brukt til Office programmer og programmer i den duren, og med programmer som f.eks Open Office vil det være samme hvilket OS de bruker. Den nye avtalen med MS vil gjøre det enda mindre lønnsomt og med det nye grafiske programmet som skal gjøre MS til konkurrent med Adobe vil MS være enda mer attraktiv i design på design i VGS stadiet. Grunnen til at jeg er for er kun for økt konkurranse, selv om jeg liker Apple mindre enn MS.

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...