Gå til innhold

Harddisker ødelegger mp3 låtene dine?


Anbefalte innlegg

Det heter så vidt jeg vet "jitter".

Jitter is the deviation in or displacement of some aspect of the pulses in a high-frequency digital signal. As the name suggests, jitter can be thought of as shaky pulses. The deviation can be in terms of amplitude, phase timing, or the width of the signal pulse. Another definition is that it is "the period frequency displacement of the signal from its ideal location." Among the causes of jitter are electromagnetic interference (EMI) and crosstalk with other signals. Jitter can cause a display monitor to flicker; affect the ability of the processor in a personal computer to perform as intended; introduce clicks or other undesired effects in audio signals, and loss of transmitted data between network devices. The amount of allowable jitter depends greatly on the application.

Jeg tviler på at grunnen er degradering av uoppdaterte data over tid på en harddisk. Da er nok grunnen heller:

-Feil i kontrollerprogramvare, som nForce4 Gbit NIC software som korrupter data

-Programvare som skriver over data

-Dårlige kabler og crosstalk påvirker data i det de blir skrevet/lest

-Overklokkede enheter som ikke greier å holde sync på en bus på den nye hastigheten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

som tidligere sagt; dette er noe som tydeligvis oppstår sjeldent, og da bare på én eller noen få filer, slik jeg har forstått trådstarter. hvis du da har en mp3-samling på 100 000 låter, og én av låtene tar kvelden, så er det vanligvis ingen katastrofe.

 

vær heller redd for "vanlige" hd-krasj, meteorer eller solar flares. just my 5 cents. :)

Lenke til kommentar

Tre ting jeg kan legge ved av personlig erfaring:

 

- Har erfart RAR og ZIP filer som har blitt korrupte over tid. Så problemet er ikke bare MP3/lyd. Løsningen har vært ny harddisk ATA kabel, ny strømforsyning, eller standard Windows drivere. I mine tilfeller forsvant problemene med korrupte RAR/ZIP filer etter ny PSU.

 

- Erfart "pop"/av/på med dualriggen i lang tid med SB LIVE! fram til Creative Labs ordnet driverene for 3 år siden slik at de fungerte skikkelig på dualrigger (dual AMD). Når man oppdager et pop/feil, åpner man filen i f.eks. Sound Forge og sjekker. Svært ofte er det softwareglipp og ikke selve filen.

 

- Kontakt eller kabel fra lydkort til eventuelt anlegg bør sjekkes jevnlig. Erfarte f.eks. at jeg måtte lodde om en phono kontakt koblet til coax/digitalt fra lydkort til annlegg grunnet hakking i lyd. Når jeg åpnet phonopluggen var det kanskje 2-3 tråder igjen, resten hadde løsnet :)

 

Det er minst 2 andre helt banale ting som kan gå galt før selve MP3 fila blir korrupt :) Og har man hakk på MP3 man har lagret på CD, importer de inn i Sound Forge og sjekk der! Hakker det her også, og på samme plass hver gang, OG at man ser feilen visuelt, da er det filen. Men hvis ikke, da er det noe annet ;) Typisk skal man ikke kunne kopiere en fil over noenveier hvis det har skjedd skade.

 

EDIT: Er man usikker, så lager man noen RAR filer, som man kan sjekke jevnlig uten å pakke ut (TEST).

Endret av Boye
Lenke til kommentar
Kåre Hansen, jeg forstår utmerket godt din bekymring. Jeg har selv brukt lang tid på å opparbeide en stor musikksamling (mange år) og ønsker ikke miste denne.

 

Regner nå det som en selvfølge at du har alle originalcd'ene, så det er vel ikke noe problem.. :green::innocent:

 

Fra spøk til revolver så har jeg ikke opplevd dette fenomenet. Jeg har opp gjennom årene opplevd diverse filer som med ett merkelig nok er blitt korrupt, men kan aldri huske at dette har skjedd med en mp3 slik som du beskriver Dahle.

Men jeg har hørt endel som klager over at sanger har blitt ødelagt, men om det har jeg antatt er pga at fil er blitt korrupt ved overføring. Har aldri fundert over om filen faktisk kan ta skade slik som her beskrives.

Lenke til kommentar
Regner nå det som en selvfølge at du har alle originalcd'ene, så det er vel ikke noe problem..  :green:  :innocent:

Uansett om man har orginalene lett tilgjengelig eller ikke, er det ufattelig kjedelig å måtte rippe ørten hundre cder på nytt grunnet harddiskkræsj :thumbdown:

 

Såfremt det er mulig, foretrekker jeg nemlig å rippe mine egne cder i høyeste kvalitet fremfor å laste ned noe med variabel standard.

Lenke til kommentar

Jeg vil råde til "BYTT BRØD", har du en stor harddisk og har lagret filer der du faktisk har lyst til å ha som backup bør du skifte til å bruke UFS, ext2 eller ext3. NTFS er døden for de fleste harddisker, en regelrett pine.

 

Anbefaler deg et programm som heter SpinRite som frisker opp bitene på harddisken! det koster en god del peng, men så har du også investert i en lettere fremtid for både deg og disken

Lenke til kommentar

gibson er vel oppfattet som en skikkelig "heksedoktor"...

 

jeg har liten tiltro til at spinrite faktisk har noen skikkelig funksjon.

 

og når en snakker om backup, så er vel problemet det at omtrent det eneste vi har i dag som kan ta en gjennomsnittlig hjemmepc-harddisk i ett jafs, nettopp er en harddisk.

 

for å si det slik, jeg hadde likt det bedre om folk benyttet seg av backup tape eller MO media. rett og slett fordi disse er bygget for "industriell" backup. problemet er at både lesere og media koster :(

 

grunnen til min bekymring er at det like gjerne er lesemaskineriet som dør som selve dataplatene. problemet med en harddisk er at det ikke finnes noen måte å ta disse dataplatene over i en annen harddisk å få dem lest på den måten...

 

men dette er jo selvsagt bare en personlig mening...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Meget merkelig sak her, tror selv ikke det er fysiske diskfeil, det ville påvirke alle filer likt og mp3 er lite følsome for feil.

Det virker som om feilen ødlegger en fil så det er ikke en codex feil eller problemer i programvare eller lydkort.

har mer følsen det er en feil i avspillings software eller explorer som presterer å skrive tilbake til fila i meget spessielle tilfeller, eller en eller annen meget sjelden trojaner eller virus som kan skape problemer.

Med explorer så tenker jeg på feilen som gjør at du ikke kan slette store avi filer i explorer. Denne er ikke rettet selv i sp2.

 

Men jeg hadde selv en merkelig opplevelse med en harddisk, dette var en WD 160gb disk med to partisjoner som jeg ghosted fra en 80gb.

Det var ikke en god idee, pga at total størelse var over 120gb selv om parisjonene var kun 80 begynte jeg å få uforklaringe datafeil. Plutselig kunne chkdsk stå å jobbe i en time ved oppstart, virket som alle filer ble reddet men fikk bit feil i noen filer.

 

Jeg hadde heldigvis 80gb disken som backup, så jeg reformaterte 160gb og instalerte windows på nytt, etter dette har jeg ikke hat noen problemer med den.

 

Når det hjelder svekkelse av magnetfelt er det noen som vet mer om dette?

det er mer og mer aktuelt siden flere og flere bruker eksterne hardikser som langtids lagring og backup av data.

Lenke til kommentar

Ikke for å angripe forumbrukere her, for all del! Men nå begynner jeg å bli litt småfrustrert.

 

Er det ingen her som faktisk sjekker sangene i en wave-editor for å få bevis på feil når de først oppdager at noe er galt? Mange her nevner at det hakker, men man burde få bevist dette. En blir jo redd av all hakkingen som folk nevner, men det trenger ikke å være selve filene.

 

Jeg har selv erfart korrupte filer, så det skjer. Men slikt er ikke ofte! Og når jeg har sjekket en sang som hopper, har selve filen alltid vært intakt. DVS., hakket oppstod grunnet playback feil (OS, henging, codec er veldig typisk på helt bestemte frekvenser) og ikke bitfeil.

Lenke til kommentar

Jeg fant ingen feil i går, men letingen fortsetter.

 

Dog er jeg så pyse at jeg bestiller meg 2 disker i dag, slik at jeg kan overføre flene til disse.

 

Jeg sier ikke at data ikke kan bli ødelagt, men jeg sier at jeg tviler ikke på at det kan skje. Aner ikke hva som kan være årsak til en slik eventuell ødleggelse av data, men stråling, varme, andre årsaker kan medvirke.

 

Dessuten har jeg selvfølgelig ikke noen av de cd'ene lenger. Alt er kopiert i sin tid fra nettet og på lan. Dette skjedde før den nye loven tredde i kraft i fjor sommer. Nå baseres kopiering kun mellom venner, som faktisk er fullt lovlig .)

Lenke til kommentar
Dog er jeg så pyse at jeg bestiller meg 2 disker i dag, slik at jeg kan overføre flene til disse.

5451396[/snapback]

Som med alle andre filer kan alt plutselig gå til helvete rimelig fort på en PC, så 2 disker er selvfølgelig alltid en god idé for å minske tapspotensialet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Må innrømme at hdd's ikke er min sterke side, og derfor jeg spør litt her. Mine "sikre" kilder er blandt annet testere på hw! (jeg går ikke ut med navn) og itsjefer i ulike bedrifter. Fenomenet har blitt erfart 3 ganger av 3 ulike personer.

At noe angivelig har skjedd 3 ganger med 3 ulike personer er ikke akkurat noe imponerende statistisk grunnlagsmateriale. Hvis 3 ulike observasjoner skulle gi grunnlag for å si at noe er overveiende sannsynlig kan vi med enda større grad av sikkerhet fastlå at Elvis lever og at vesner fra fremmede plantere besøker jorda jevnlig. Antakelig er det disse vesnene (eller muligens Elvis) som fucker opp mp3-filene.

 

Fra spøk til Valborg, her er det for mye spekulasjoner og for lite fakta. Hvis mp3-filene blir skadet må det enten være pga. feil ved disken (det være seg på selve mediet eller i styringselektronikken), feil ved diskkontroller/hovedkort/minne, virus e.l. som "angriper" mp3 filer-spesifikt (på bakgrunn av filtype). Det er i hvertfall ikke noe på maskinvarenivå i disk eller diskkontroller som spesifikt skulle target'e mp3, det er rett og slett absurd.

Lenke til kommentar
Vel  vel ! Nå har det skjedd igjen, kopierte noen hundre MP3 filer fra en SATA-disk over til en IDE-disk og ti-tals filer har fått "hikke" eller hakker... :wallbash:

 

Hva f*n som skjer...?

 

Hvis det ikke var hakking på mp3-filen før du kopierte, er det noe som gjør det blir feil på filoverføringen. Ustabilt minne, ustabilitet pga over/feilklokking, feil på kabel, er vanlige årsaker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...